Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

SportPilot Ubåtsingenjör
13 oktober 2012 · 7 217 Inlägg

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_ … _8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
13 oktober 2012 · 4 286 Inlägg

på volvo v70 finns de 2 olika sugmotorer, 140 hästar respektive 170 hästar. de är i stort sett samma motor båda utan turbo.

Finns som t5 och 2.4T med mekaniskt gaspjäll, mindre som kan strula.

fanns även sista årsmodellen med samma motor som kom i v70N dvs 2.4t med 200hk och elektroniska gaspjället, lite bättre antispinn funktion osv. går väl lite snålare än dom äldre motorerna men gaspjället har en liten tendens att strula å kostar väl runt 4-5000kr att byta om de behövs.

v70 motorerna sugmotor eller turbo, är nästan helt identiska rent mekanskit sätt så alla är lika "tåliga"

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
13 oktober 2012 · 4 286 Inlägg

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

hehe ja saab med garett gt17 aggregaten har dom nog tjänat en hel del pengar på :p

Man ser ju en saab turbo som rycker blått minst en gång i veckan...

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
13 oktober 2012 · 7 217 Inlägg

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

hehe ja saab med garett gt17 aggregaten har dom nog tjänat en hel del pengar på :p

Man ser ju en saab turbo som rycker blått minst en gång i veckan...

jo men tycker även mitsu aggen rasar titt som tätt även om de ska va bättre smile

har två polare som tröttnat på riktigt nu efter ett antal motor + turbo ras hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
13 oktober 2012 · 4 286 Inlägg

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … 22&w=2

dina krav, v70, 144hk årsmod 99, 12500 mil med dragkrok. nybessad, 28000kr .

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Xuri One Man Clan
13 oktober 2012 · 4 286 Inlägg

CHEEVA skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

hehe ja saab med garett gt17 aggregaten har dom nog tjänat en hel del pengar på :p

Man ser ju en saab turbo som rycker blått minst en gång i veckan...

jo men tycker även mitsu aggen rasar titt som tätt även om de ska va bättre smile

har två polare som tröttnat på riktigt nu efter ett antal motor + turbo ras hehe

är de saab nu pratar om mitsu ras ? skulle i så fall vara de höga laddtrycket saab kör jämnfört med volvo.

på volvo är de extremt sällsynt

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
13 oktober 2012 · 1 004 Inlägg

Har inte läst allt i tråden men kan väl flika in att x70 fick i och med 99 års modell elektroniskt gasspjäll.
Och när det tänds en ilsket lysande ETS-lampa i instrumentet kan det kosta en del att åtgärda. ett nytt sådant kostar vad jag förstått ca 6000. men kan i vissa fall räcka med en uppdatering av mjukvaran till en kostnad av en vetelängd till killarna på verkstaden i bästa fall..
Sen så vill jag påstå att 144-kusarn känns ungefär likvärdig med en 170-hästars GLT tills du ska KÖRA OM.. då infinner sig ett stort tvekande i motorkaraktären som inte alls är speciellt trevligt när det väl gäller..
Vill även påstå att x70 har ett mycket trevligare och modernare inre än vad 850 har. Stor skillnad där.
Så frågar du mig, satsa på en fullservad,fåägarbil med stämplad servicebok 98 års modell om du är inne på att skaffa en x70.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Xuri One Man Clan
13 oktober 2012 · 4 286 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Har inte läst allt i tråden men kan väl flika in att x70 fick i och med 99 års modell elektroniskt gasspjäll.
Och när det tänds en ilsket lysande ETS-lampa i instrumentet kan det kosta en del att åtgärda. ett nytt sådant kostar vad jag förstått ca 6000. men kan i vissa fall räcka med en uppdatering av mjukvaran till en kostnad av en vetelängd till killarna på verkstaden i bästa fall..
Sen så vill jag påstå att 144-kusarn känns ungefär likvärdig med en 170-hästars GLT tills du ska KÖRA OM.. då infinner sig ett stort tvekande i motorkaraktären som inte alls är speciellt trevligt när det väl gäller..
Vill även påstå att x70 har ett mycket trevligare och modernare inre än vad 850 har. Stor skillnad där.
Så frågar du mig, satsa på en fullservad,fåägarbil med stämplad servicebok 98 års modell om du är inne på att skaffa en x70.

Kan i många fall också vara gaspedalen som jävlas.

Jag lämnade in min s70, inte pga av att motorlampan börja lysa utan för att den tvekade lite lustigt å hoppade lite lustigt vid motorbroms/gaspådrag. samt att farthållaren inte lirade varje dag.

Dom bytte mjukvara i spjället, åkte hem från verkstaden å då funkade den inte heller.

Åkte tillbaka till verkstaden igen å snackade med en gammal arbetskamrat där (han hade semester så därför lämnade jag in bilen för att få den åtgärdad första gången)

Polarn tog in bilen å vi läste av felkoderna, hade Felkod på både gaspedalen å kopplingspedalen, gaspjället låg 0.13% fel och får ligga 5% fel innan man måste byta de.  hade inga fel på spjället och hade rätt person från början som bytte mjukvaran te spjället kollat felkoderna först hade jag sluppit den utgiften. dock bara 400kr.


Jag åkte te garaget demonterade gaspedalen rengjorde den invändigt å likaså med kopplingsgivaren.

På vägen hem från garaget lirade bilen å har gjort dom sista 300 milen.

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

inte alls sugen på en av dom av ngn anledning! tycker dessutom den karossen är urful o vet att rost är megaförekommande, kanske inte mer än vanligt men sett sura fall av dessa bilar.

men tack för förslag

Rquired Allmänt envis
14 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

inte alls sugen på en av dom av ngn anledning! tycker dessutom den karossen är urful o vet att rost är megaförekommande, kanske inte mer än vanligt men sett sura fall av dessa bilar.

men tack för förslag

Vad? Nej nu tänker jag tjura ihop för den här kvällen åtminstone! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

Xuri skrev:

tragedy skrev:

Xuri skrev:

de roliga med luftpumpen är att alla som monterar dom gör de felaktigt samt att man kan bygla relät till skiten så förstår inte motorn att den är pajj tongue

Denna luftpumpen sitter bara på sugmotorerna och inte på turbomodellerna.

angående handbromser så tjärvar de på alla bilar om man inte använder de hmm

För övrigt så finns de vissa fördelar nackdelar med 855/v70

800 serien innan 96 har felkodsavläsare i motorummet så tänds motorlampan kan man kolla själv vilken felkod de är (bra om man är händig å kan felsöka själver)  men på 800 serien och v70 serien efter 96 sitter de OBD2 uttag å man måste läsa av felkoderna med dator inne i bilen.

annars är de i stort sett samma bil. de är först v70 årsmodd 99/00 som fick nya motorn å elektroniska gaspjället som kan strula lite mer.  men man åker ändå bättre i v70 och den är modernare på insidan smile

jag hade valt turbon då den ger lite mer effekt samt de oftast är mindre strul med dom.

försäkringarna skiljer inte nämnvärt heller kolla på volvia.se dom har billigaste försäkringarna du kan hitta till volvo.

Mvh

Xuri, du får gärna utveckla lite mer, för o va ärlig förstår jag inte ett ord va du säger i början tongue förstår inte alls dina ord så vore snällt om du tog d så jag en ej bilkunnig fattar någolunda.

vilken av modellerna v70 rekommendera du egentligen? tidigare 99-00 eller? d va ngn som sa att turbon kan krabba rätt rejält på dom bilarna? o du säger att dom inte gör d? 170hk betyder d turbo? den andra med 193hk kunde oxå va problem med, du verkar väldigt volvokunnig så vore schysst o höra dina åsikter, problem du känner till o etc.

jag bryr mig inte så mkt om motor då jag inte vågarköra så mer efter en olycka! men iaf 144-170hk vill jag ha. mellan 150-200 är schysst. vill kunna köra om liksom.

tack så mkt för tipsen om volvia försäkringar! ska genast in o kolla detta!

På många av volvos nyare aluminiumotorer dvs 5-6cylindriga spisarna Utan turbo som sitter i 800/v70 samt 900 serien så sitter de en luftpump som hjälper motorn att rena avgaserna, dessa går dock sönder efter tiden pga av att vatten följer kablarna in i motorn, ibland håller dom 5 år å ibland 1 år, de beror på vem som monterar dom och vad dom har för knep, en dyr historia (ca 3-5000 beroende på modell av pump)  denna finns dock inte på turbomodellerna.  Man kan dock som jag skrev tjuvkoppla styrningen till dom så man slipper ha en lysande lampa i fejjan å man klarar oftast besiktningen även att den är pajj.


Volvo har extremt sällan problem med sina turbosar så de behöver du inte bry dig om.  Dom använder mitsubishi turbosarna å jag vet flera sånna turbosar som har rullat över 30000mil.  jag vet 2 mitsuturbosar som har blivit utbytta för dom varit paj, på den ena bilen var inte motoroljan bytt på 11000mil å axeln i turbon hade gått av för den inte fått smörjning.på andra bilen var de en ambulans med många mil på mätaren. å en ambulans är 2.8ton som accelererar i rätt många minuter under varje akut arbetspass, dvs helt normalt.

Om man dessutom köper en volvo turbo vet man att man alltid får de bättre av dom styrsystemen (motorelektroniken) som dom använder i respektive modellerna.

På 3 olika volvosar 940/v40/s70 har jag alltid haft volvia , helförsäkrat har kostat mig 24 år 6-6600kr om året.
Min skoda felicia 1.6a på billigaste försäkringsbolaget skulla ha 4700kr... å med den rysliga motoreffekten på 74 hästar så var de rejält överpris om man kollar på minst dubbla effekten i dom andra bilarna jag haft som kostat runt 2000kr mer. tror min s70 nu kostar mig 5400kr helförsäkrat.

ok, låter ju nästan bulletproof med dessa motorer o nu hajjar jag exakt va du skriver o tackar verkligen för infon. helskönt.
man ska välja en bil från -98, avstå från 99 då gasspjället blir ett kanske kommande problem? när fixar volvo detta med gasspjället eller är d 98:an man ska sikta på endast? motorn säger du kvittar bara man har en turbo mer eller mindre? frågade innan säkerligen om GLT 170hk är med turbo eller börja dom med turbo efter där?

den bilen du postade med blocket ser ju helt sjukt fin ut. enda jag hade velat veta är rosten. kan man egentligen laga rost o hur isf gör man d? spackla? lacka? sandpappra? lite off topic. vad hade du själv kollat med den när du var på plats o spana?

haha, ang din skoda felicia är det ju helt sjukt o jag ska säga dig att vi är lika gamla så hade inte heller uppskattat den summan för ett södant söndagsåk som en skoda tongue

d va ngn som skrev att en 855 kostar mellan 3-10k aldrig mer! hittat många som kostar över d? ska man skita i dom helt o gå över till v70? fått den uppfattningen iaf.

tack verkligen för dina utförliga svar. ska dra med johan(bilmekaniker från meca) när jag testkör. höppas d hjälper ngt

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

Rquired skrev:
Vad? Nej nu tänker jag tjura ihop för den här kvällen åtminstone! wink

HAHHAHA! fan oxå, trodde denna kommentaren kunde undgå dig mister!
min farsa hade en sådan o den va katastrof, tongue man är lite småskraj därför, rosthög var den, maskinellt inge fel.

SNÄLLA STANNA, ska inte säga ngt mer illa om zi germans

tragedy
14 oktober 2012 · 146 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Har inte läst allt i tråden men kan väl flika in att x70 fick i och med 99 års modell elektroniskt gasspjäll.
Och när det tänds en ilsket lysande ETS-lampa i instrumentet kan det kosta en del att åtgärda. ett nytt sådant kostar vad jag förstått ca 6000. men kan i vissa fall räcka med en uppdatering av mjukvaran till en kostnad av en vetelängd till killarna på verkstaden i bästa fall..
Sen så vill jag påstå att 144-kusarn känns ungefär likvärdig med en 170-hästars GLT tills du ska KÖRA OM.. då infinner sig ett stort tvekande i motorkaraktären som inte alls är speciellt trevligt när det väl gäller..
Vill även påstå att x70 har ett mycket trevligare och modernare inre än vad 850 har. Stor skillnad där.
Så frågar du mig, satsa på en fullservad,fåägarbil med stämplad servicebok 98 års modell om du är inne på att skaffa en x70.

jag svarade helt fel på helt fel inlägg. ska lägga detta på minnet o gå över detta med er andra oxå.  men d här med gasspjället, försvinner d eller fortsätter d efter -99 även om d är ett skitpåfund som du mer eller mindre säger?

Senast redigerat av tragedy (14 oktober 2012)

Xuri One Man Clan
14 oktober 2012 · 4 286 Inlägg

tragedy skrev:

Xuri skrev:

tragedy skrev:

Xuri, du får gärna utveckla lite mer, för o va ärlig förstår jag inte ett ord va du säger i början tongue förstår inte alls dina ord så vore snällt om du tog d så jag en ej bilkunnig fattar någolunda.

vilken av modellerna v70 rekommendera du egentligen? tidigare 99-00 eller? d va ngn som sa att turbon kan krabba rätt rejält på dom bilarna? o du säger att dom inte gör d? 170hk betyder d turbo? den andra med 193hk kunde oxå va problem med, du verkar väldigt volvokunnig så vore schysst o höra dina åsikter, problem du känner till o etc.

jag bryr mig inte så mkt om motor då jag inte vågarköra så mer efter en olycka! men iaf 144-170hk vill jag ha. mellan 150-200 är schysst. vill kunna köra om liksom.

tack så mkt för tipsen om volvia försäkringar! ska genast in o kolla detta!

På många av volvos nyare aluminiumotorer dvs 5-6cylindriga spisarna Utan turbo som sitter i 800/v70 samt 900 serien så sitter de en luftpump som hjälper motorn att rena avgaserna, dessa går dock sönder efter tiden pga av att vatten följer kablarna in i motorn, ibland håller dom 5 år å ibland 1 år, de beror på vem som monterar dom och vad dom har för knep, en dyr historia (ca 3-5000 beroende på modell av pump)  denna finns dock inte på turbomodellerna.  Man kan dock som jag skrev tjuvkoppla styrningen till dom så man slipper ha en lysande lampa i fejjan å man klarar oftast besiktningen även att den är pajj.


Volvo har extremt sällan problem med sina turbosar så de behöver du inte bry dig om.  Dom använder mitsubishi turbosarna å jag vet flera sånna turbosar som har rullat över 30000mil.  jag vet 2 mitsuturbosar som har blivit utbytta för dom varit paj, på den ena bilen var inte motoroljan bytt på 11000mil å axeln i turbon hade gått av för den inte fått smörjning.på andra bilen var de en ambulans med många mil på mätaren. å en ambulans är 2.8ton som accelererar i rätt många minuter under varje akut arbetspass, dvs helt normalt.

Om man dessutom köper en volvo turbo vet man att man alltid får de bättre av dom styrsystemen (motorelektroniken) som dom använder i respektive modellerna.

På 3 olika volvosar 940/v40/s70 har jag alltid haft volvia , helförsäkrat har kostat mig 24 år 6-6600kr om året.
Min skoda felicia 1.6a på billigaste försäkringsbolaget skulla ha 4700kr... å med den rysliga motoreffekten på 74 hästar så var de rejält överpris om man kollar på minst dubbla effekten i dom andra bilarna jag haft som kostat runt 2000kr mer. tror min s70 nu kostar mig 5400kr helförsäkrat.

ok, låter ju nästan bulletproof med dessa motorer o nu hajjar jag exakt va du skriver o tackar verkligen för infon. helskönt.
man ska välja en bil från -98, avstå från 99 då gasspjället blir ett kanske kommande problem? när fixar volvo detta med gasspjället eller är d 98:an man ska sikta på endast? motorn säger du kvittar bara man har en turbo mer eller mindre? frågade innan säkerligen om GLT 170hk är med turbo eller börja dom med turbo efter där?

den bilen du postade med blocket ser ju helt sjukt fin ut. enda jag hade velat veta är rosten. kan man egentligen laga rost o hur isf gör man d? spackla? lacka? sandpappra? lite off topic. vad hade du själv kollat med den när du var på plats o spana?

haha, ang din skoda felicia är det ju helt sjukt o jag ska säga dig att vi är lika gamla så hade inte heller uppskattat den summan för ett södant söndagsåk som en skoda tongue

d va ngn som skrev att en 855 kostar mellan 3-10k aldrig mer! hittat många som kostar över d? ska man skita i dom helt o gå över till v70? fått den uppfattningen iaf.

tack verkligen för dina utförliga svar. ska dra med johan(bilmekaniker från meca) när jag testkör. höppas d hjälper ngt

Glt 170 hk är utan turbo på alla modeller., på dom senare årsmodellerna i V70N tex är 2.5Se (144hk) samt glt (170hk) samma motor, dom har bara begränsat effekten elektroniskt i dessa.

OM jag inte är helt ute å cyklar nu så är de upp till årsmodell  99 som de är mekaniskt gaspjäll å även om de är en bil tillverkad 99 men årsmodell 00 så är de först då elektroniska gaspjället kom (ETM kallas de). Volvo släpper alltid Årsmodellen tidigare än året kommer, redan efter sommarn brukar man kunna köpa nästkommande årsmodel. så de där e lite luddigt. 
volvo har väl egentligen inte löst ETM problemet utan man får byta de när de blivit utslitet. först på nyare modeller kom dom med andra ETM-modeller  som verkar hålla bättre. Man får dock inte dom enheterna om man byter ut sitt gamla spjäll.

Om du väljer just s70/v70 spelar de ingen roll om du väljer turbo eller inte, jag var kanske lite missvisande där om att turbon alltid har bästa elektronik men i dom modellerna är de samma (bosch) , de är på andra volvos tex s40/v40 som har riktigt äckliga elsystem. Där är turbo ett måste om man vill ha någorlunda driftsäkerhet (siemens)  :p
på s40 sugmotorerna sitter de Fenix/regina elektronik ( jag tror dom företagen tillsammans uppfann magsår,kabelbrand å ökade siffrorna för självmord i dom flesta länder)  Nog om de :p


skodan hade bara gått 2200mil när jag köpte den så den fick väl vara värd helförsäkrat i alla fall :p

855 har bra rostskydd men jag skulle vilja säga att v70 har bättre å dom ser lite moderna ut både invändigt å utvändigt så jag hade hellre tagit de. även om dom är väldig lika varandra på många sätt.


På en v70 med så låga miltal hade jag inte ens kollat på rosten men de är jag :p
en snabb visuell koll på bilen för å se om folk har skött den eller ej, typ sönderepade rutor osv brukar tyda på lång intervall mellan tvättarna osv å då kanske de finns mer rost. men dom brukar vara rostfria.

På 800/70 serien hade jag kollat över bakvagnen, den är identisk på båda bilarna. finns några bussningar i metall som är ipressade i aluminium å detta ger galvaniska strömmar så aluminiumen äts upp med tiden. då trillar bussningen ur sin infästning kan man säga. de  kostar väl runt 3-4000kr att byta på verkstad, man kan göra de själv men man måste göra hjulinställning efteråt. Besiktningen brukar klanka ner rätt fort om dom ser att aluminiumet börjar se taskigt ut, är bilen besiktade med blanka papper behöver du nog inte oroa dig..  dom håller allt från 5-15 år. tektyl gör underverk å dom flesta verkstäder som byter nuförtiden sprutar på de, vilket inte gjordes från fabrik.

provkört lite fort över små gubb/ojämnheter typ gatsten/kullsten för å höra om kräningshämmarlänkarna  i framvagnen är dåliga, vanligt fel kostar i material runt 200kr per sida att åtgärda. vad verkstad tar vettifan.

bort med hjulet samt 2 muttrar sen hänger man dit en ny K-länk som de kallas.

Är de inga oljud i hjulupphängingen å bilen är besiktad så lär de inte vara några problem.

hjullager fram är väl hyffsat vanligt men är de inte oljud så är allting helt.

Oljeläckage mellan motor å växelåda, bakre vevaxeltätningen på motorn går sönder med åren. brukar inte resultera i flera lite motorolja som försvinner utan de droppar lite då å då samt att besiktningen kan vara griniga.
dom flesta märker bara att de blir lite missfärgat på marken där dom parkerar bilen.
standard rutin att den byts när kopplingen byts.

annars kan inte jag komma på något "allvarligt"

Kamremen bytes var 8år eller 12000mil, går på ca 2700kr.

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

Xuri skrev:
Glt 170 hk är utan turbo på alla modeller., på dom senare årsmodellerna i V70N tex är 2.5Se (144hk) samt glt (170hk) samma motor, dom har bara begränsat effekten elektroniskt i dessa.

I USA så fanns det tydligen 850 GLT med lättrycksturbomotorn sista årsmodellen '97.
Men en sån bör ju vara ganska "rare" i Sverige wink

Wikipedia-källa givetvis. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_850 )

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
14 oktober 2012 · 1 004 Inlägg

tragedy skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Har inte läst allt i tråden men kan väl flika in att x70 fick i och med 99 års modell elektroniskt gasspjäll.
Och när det tänds en ilsket lysande ETS-lampa i instrumentet kan det kosta en del att åtgärda. ett nytt sådant kostar vad jag förstått ca 6000. men kan i vissa fall räcka med en uppdatering av mjukvaran till en kostnad av en vetelängd till killarna på verkstaden i bästa fall..
Sen så vill jag påstå att 144-kusarn känns ungefär likvärdig med en 170-hästars GLT tills du ska KÖRA OM.. då infinner sig ett stort tvekande i motorkaraktären som inte alls är speciellt trevligt när det väl gäller..
Vill även påstå att x70 har ett mycket trevligare och modernare inre än vad 850 har. Stor skillnad där.
Så frågar du mig, satsa på en fullservad,fåägarbil med stämplad servicebok 98 års modell om du är inne på att skaffa en x70.

jag svarade helt fel på helt fel inlägg. ska lägga detta på minnet o gå över detta med er andra oxå.  men d här med gasspjället, försvinner d eller fortsätter d efter -99 även om d är ett skitpåfund som du mer eller mindre säger?

Det fortsätter..

"My drinkingteam has a racingproblem"
PMPerformance
14 oktober 2012 · 2 266 Inlägg

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

Xuri skrev:

hehe ja saab med garett gt17 aggregaten har dom nog tjänat en hel del pengar på :p

Man ser ju en saab turbo som rycker blått minst en gång i veckan...

jo men tycker även mitsu aggen rasar titt som tätt även om de ska va bättre smile

har två polare som tröttnat på riktigt nu efter ett antal motor + turbo ras hehe

är de saab nu pratar om mitsu ras ? skulle i så fall vara de höga laddtrycket saab kör jämnfört med volvo.

på volvo är de extremt sällsynt

På saab handlar nog mer om motorkonstruktionen. Fuskas de med oljebyten täpps motorn igen och turbon får ingen smörjning och den rasar. Samma sak med 1,8t motorn i VAG koncernen, s.k oil sludge.

Har du funderat på Subaru legacy/outbacken. Kanonfina dragbilar och väldigt pålitliga, kanske lite tråkiga men man åker bra i dom. Om du behöver en dragbil så att säga.

Annars står väl valet mellan en v70 awd/xc första modellen. Bara fyrhjulsdriften funkar.
Fast de beror på hur mycket du dra vagn.

svetsdiff !!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2012 · 13 669 Inlägg

PMPerformance skrev:

Xuri skrev:

CHEEVA skrev:

jo men tycker även mitsu aggen rasar titt som tätt även om de ska va bättre smile

har två polare som tröttnat på riktigt nu efter ett antal motor + turbo ras hehe

är de saab nu pratar om mitsu ras ? skulle i så fall vara de höga laddtrycket saab kör jämnfört med volvo.

på volvo är de extremt sällsynt

På saab handlar nog mer om motorkonstruktionen. Fuskas de med oljebyten täpps motorn igen och turbon får ingen smörjning och den rasar. Samma sak med 1,8t motorn i VAG koncernen, s.k oil sludge.

Har du funderat på Subaru legacy/outbacken. Kanonfina dragbilar och väldigt pålitliga, kanske lite tråkiga men man åker bra i dom. Om du behöver en dragbil så att säga.

Annars står väl valet mellan en v70 awd/xc första modellen. Bara fyrhjulsdriften funkar.
Fast de beror på hur mycket du dra vagn.

inte ens motorkonstruktionens fel utan det är dom där jävla miljömupparna som tvingar biltillverkarna att inte göra service för ofta på bilarna dom går 3000mil på ett oljebyte men oljan är stendöd efter 1500mil.

och då blir det skit

ska man köpa en saab och turbon är nybytt så kan man räkna med att ett motorras kommer som ett brev på posten...

problemen burkar oftast komma i samband med oljebyten då den nya oljan löser upp allt skit och sätter stopp ännu värre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
14 oktober 2012 · 7 217 Inlägg

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

inte alls sugen på en av dom av ngn anledning! tycker dessutom den karossen är urful o vet att rost är megaförekommande, kanske inte mer än vanligt men sett sura fall av dessa bilar.

men tack för förslag

tråkigt du känner så ... vill även på peka att den inte rostar mer än en 850 eller en 9-5a

har nog aldrig sett en rostfri 850 och alla 9-5or har rostiga bakskärmar och tanklock. Men om du nu inte gillar bmw, har du kollat på mercorna ? Samma höga kvalité som på bmwn och ofta är ju mercorna gubb bilar s¨bör passa dig perfekt

Xuri: Ja det är Aero turbon dvs td04h-15t kan ju va de långa servic intervallen som dödar de med som nämnts i tråden innan

Senast redigerat av CHEEVA (14 oktober 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2012 · 13 669 Inlägg

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_525i_Touring_43045798.htm?ca=23_8&w=3

vettigare bil än någon utav de som disskuterats tidigare
Volvo modellerna är bra de med, men slöare samt minst lika törstiga.. men visst man sitter bra i de, men ännu bättre i bmwn smile dvs volvon är bra men bmwn är bättre... och reservdelar är absolut inte dyrare till bmw ofta tvärt om faktiskt

hade undvikit saab.. spec i 9-5 då jag tycker alla i min omgivning som har 9-5or rasar både turbos och motorer på löpande band ( bytte turbo på en aero så sent som igår kväll... )

inte alls sugen på en av dom av ngn anledning! tycker dessutom den karossen är urful o vet att rost är megaförekommande, kanske inte mer än vanligt men sett sura fall av dessa bilar.

men tack för förslag

tråkigt du känner så ... vill även på peka att den inte rostar mer än en 850 eller en 9-5a

har nog aldrig sett en rostfri 850 och alla 9-5or har rostiga bakskärmar och tanklock. Men om du nu inte gillar bmw, har du kollat på mercorna ? Samma höga kvalité som på bmwn och ofta är ju mercorna gubb bilar s¨bör passa dig perfekt

Xuri: Ja det är Aero turbon dvs td04h-15t kan ju va de långa servic intervallen som dödar de med som nämnts i tråden innan

enda stället som jag känner att en 850 ofta rostar är skuffluckan och på nyare än 95 så rostar även en punkt på framskärmen 

annars är det skador som gäller för att dom ska rosta

har en 94:a står hemma i garaget och där finns det ingen rost som jag sätt iallfall
undertill är det extremt ovanligt att dom hittar någon rost på en 850

faktist aldrig sätt en 850 som fått en 2:a på rost i golvet

därimot har jag sätt en v70n med et trosthål i golvet men golvet var REJÄLT tryckt och var rejält skrapad så det var nog inte så konstigt.

bmw har jag svetsat en hel del på
men dom rostar nog inte mer än någon annan bil

gillar man rost ska man köpa en toyota smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang