Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2012 · 13 742 Inlägg

tragedy skrev:

steifan skrev:
Till synes vettig V70... 2,0 126hk (haha) i Kalmar:
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V70_ … amp;last=1

V70 2,4 140hk chippad till 170hk i Göteborg:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … =6&w=3
(Ganska perfekt för trådskaparen tror jag)
Edit: Mer bilder/info: http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v70/q … NLDUAAAA_!
helskinn cool

shit?! visste inte ens att d fanns en med 126hk? vafalls:P ?? ok, är den ok då? tkr nästan d verka lite tråkigt nu när man ställt in sig på GLT. haha. nej men steifan du ha hittat SPOT ON vilken bil jag vill ja. SVEN ATTER heter säljare o han låter inte som en rallykalle, bor på borgholm, hetyder öland o bra ekonomi! SKITFIN,

alt 2 är chippad vilket jag blir såhär; vf chippar man bilen? att busköra o leka känns d som.

hade jag chippat så hade d vart för att göra den bensinsnålare.

btw, när jag köper min drömbil som vi alla leta efter, om jag chippa den, pajjar den fortare då i o med att den är inte gjord för extra hästar eller tvärtom bli bättre?

2:An ska man nog inte direkt fundera på om chipning beror på leksug eller ej eftersom en med lite hjärna faktist köpte en 140hk och chippade eftersom den blev billigare än 170 att äga och att köpa så man sparade in en slant på att köpa en snik och chippa den .. bsr uppger att det ger 188hk att chippa både 170 och 140

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

tragedy skrev:

steifan skrev:
Till synes vettig V70... 2,0 126hk (haha) i Kalmar:
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V70_ … amp;last=1

V70 2,4 140hk chippad till 170hk i Göteborg:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … =6&w=3
(Ganska perfekt för trådskaparen tror jag)
Edit: Mer bilder/info: http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v70/q … NLDUAAAA_!
helskinn cool

shit?! visste inte ens att d fanns en med 126hk? vafalls:P ?? ok, är den ok då? tkr nästan d verka lite tråkigt nu när man ställt in sig på GLT. haha. nej men steifan du ha hittat SPOT ON vilken bil jag vill ja. SVEN ATTER heter säljare o han låter inte som en rallykalle, bor på borgholm, hetyder öland o bra ekonomi! SKITFIN,

alt 2 är chippad vilket jag blir såhär; vf chippar man bilen? att busköra o leka känns d som.

hade jag chippat så hade d vart för att göra den bensinsnålare.

btw, när jag köper min drömbil som vi alla leta efter, om jag chippa den, pajjar den fortare då i o med att den är inte gjord för extra hästar eller tvärtom bli bättre?

Ryktas om att 2,0:an drar mer bränsle än 2,4/2,5l-femmorna, men jag vet icke vad som är sant.

Nja, 140-hästare med elektroniska gasspjäll (gäller dvs inte tidigare 850 som har olika motorer, 10 ventiler respektive 20 osv) är egentligen en strypt 170hk-motor så man "låser" bara upp effekten med chip. Hårdvaran i övrigt ska vara lika så det är nog ingen direkt fara. Förutom att bilen kanske egentligen bör regbesiktas med nya effekten wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Ekan_1 glad
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

tragedy skrev:

Ekan_1 skrev:
ska man köpa en v70 tycker jag dessutom det är bättre att lägga till lite till en 140hks v70N istället, bra mkt högre kvalitetskänsla på dom

där fattade jag inte mkt alls. v70N är d ngn specialare? lägga till vad? tongue ursäkta min stupidity!

V70N är den näst nyaste karossen, den som i princip är en 850 är v70I, sen 01-08(?) fanns v70N och senaste karossen är V70II smile

ska du ha en v40 så spana på fas 2 eller 3, då dom oftast är jättefina i karossen, fas 1 hade dom där listerna runt skärmkanterna (som min då) och därunder samlas grus och skit och då rostar dom, har haft tur med min.
V70N är ofta väldigt skonade från rost, har faktiskt aldrig sett en rostskadad sådan, mamma har en V70N från 02, gått 23k och där är inte en rostfläck, varken under eller på smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Xuri One Man Clan
15 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Ekan_1 skrev:

tragedy skrev:

Ekan_1 skrev:
ska man köpa en v70 tycker jag dessutom det är bättre att lägga till lite till en 140hks v70N istället, bra mkt högre kvalitetskänsla på dom

där fattade jag inte mkt alls. v70N är d ngn specialare? lägga till vad? tongue ursäkta min stupidity!

V70N är den näst nyaste karossen, den som i princip är en 850 är v70I, sen 01-08(?) fanns v70N och senaste karossen är V70II smile

ska du ha en v40 så spana på fas 2 eller 3, då dom oftast är jättefina i karossen, fas 1 hade dom där listerna runt skärmkanterna (som min då) och därunder samlas grus och skit och då rostar dom, har haft tur med min.
V70N är ofta väldigt skonade från rost, har faktiskt aldrig sett en rostskadad sådan, mamma har en V70N från 02, gått 23k och där är inte en rostfläck, varken under eller på smile

även om fas 2erna har något bättre rostskydd har dom fortfarande dåligt jämnfört med andra volvos.
att dessutom broms/bränslerör är gjorda i typ lackat stål gör att minsta lilla stenskott så är de adjöss med både bromsar å bränslerör. innan bilarna ens blivit 10 år gamla fick vi byta ut rubbet på väldans massa bilar.

På andra volvosar är de riktiga rör som håller 20 år utan problem.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Ekan_1 glad
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Xuri skrev:

Ekan_1 skrev:

tragedy skrev:

där fattade jag inte mkt alls. v70N är d ngn specialare? lägga till vad? tongue ursäkta min stupidity!

V70N är den näst nyaste karossen, den som i princip är en 850 är v70I, sen 01-08(?) fanns v70N och senaste karossen är V70II smile

ska du ha en v40 så spana på fas 2 eller 3, då dom oftast är jättefina i karossen, fas 1 hade dom där listerna runt skärmkanterna (som min då) och därunder samlas grus och skit och då rostar dom, har haft tur med min.
V70N är ofta väldigt skonade från rost, har faktiskt aldrig sett en rostskadad sådan, mamma har en V70N från 02, gått 23k och där är inte en rostfläck, varken under eller på smile

även om fas 2erna har något bättre rostskydd har dom fortfarande dåligt jämnfört med andra volvos.
att dessutom broms/bränslerör är gjorda i typ lackat stål gör att minsta lilla stenskott så är de adjöss med både bromsar å bränslerör. innan bilarna ens blivit 10 år gamla fick vi byta ut rubbet på väldans massa bilar.

På andra volvosar är de riktiga rör som håller 20 år utan problem.

det är ju ingen riktig volvo det skrev ja aldrig, ja ger bara killen exempel:)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Xuri One Man Clan
15 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Ekan_1 skrev:

Xuri skrev:

Ekan_1 skrev:

V70N är den näst nyaste karossen, den som i princip är en 850 är v70I, sen 01-08(?) fanns v70N och senaste karossen är V70II smile

ska du ha en v40 så spana på fas 2 eller 3, då dom oftast är jättefina i karossen, fas 1 hade dom där listerna runt skärmkanterna (som min då) och därunder samlas grus och skit och då rostar dom, har haft tur med min.
V70N är ofta väldigt skonade från rost, har faktiskt aldrig sett en rostskadad sådan, mamma har en V70N från 02, gått 23k och där är inte en rostfläck, varken under eller på smile

även om fas 2erna har något bättre rostskydd har dom fortfarande dåligt jämnfört med andra volvos.
att dessutom broms/bränslerör är gjorda i typ lackat stål gör att minsta lilla stenskott så är de adjöss med både bromsar å bränslerör. innan bilarna ens blivit 10 år gamla fick vi byta ut rubbet på väldans massa bilar.

På andra volvosar är de riktiga rör som håller 20 år utan problem.

det är ju ingen riktig volvo det skrev ja aldrig, ja ger bara killen exempel:)

hehe där kom den smile ville inte säga de själv :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Ekan_1 glad
15 oktober 2012 · 493 Inlägg

Xuri skrev:

Ekan_1 skrev:

Xuri skrev:

även om fas 2erna har något bättre rostskydd har dom fortfarande dåligt jämnfört med andra volvos.
att dessutom broms/bränslerör är gjorda i typ lackat stål gör att minsta lilla stenskott så är de adjöss med både bromsar å bränslerör. innan bilarna ens blivit 10 år gamla fick vi byta ut rubbet på väldans massa bilar.

På andra volvosar är de riktiga rör som håller 20 år utan problem.

det är ju ingen riktig volvo det skrev ja aldrig, ja ger bara killen exempel:)

hehe där kom den smile ville inte säga de själv :p

vill man ha en riktig volvo är det rödblockare som gäller, såna som går att köra på varvstopp för alltid, där det går att använda motorolja i hela transmissionen, o som man kan börna med hur länge som helst utan att dom blir slöare, för det går inte!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

tragedy skrev:

-stoffe- skrev:
vet inte om någon skrivit men säger skoda octavia audi å vw i samma bil men lite simplare

du menar att jag skulle satsa på VAG-bilarna? vi dömde ut dom rätt tidigt i tråden! tack ändå för initiativ att hjälpa till chefen. big_smile

konstigt att dömma ut vag när de gäller driftsäkerhet... likaså bmw mrecedes osv precis lika driftsäkra som en 850

men om de nu ska va volvo hade jag letat efter en t5 ... ska de dricka så in i förbannat så ska man iallafall ha liiiite prestanda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Munkis
16 oktober 2012 · 1 636 Inlägg

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

-stoffe- skrev:
vet inte om någon skrivit men säger skoda octavia audi å vw i samma bil men lite simplare

du menar att jag skulle satsa på VAG-bilarna? vi dömde ut dom rätt tidigt i tråden! tack ändå för initiativ att hjälpa till chefen. big_smile

konstigt att dömma ut vag när de gäller driftsäkerhet... likaså bmw mrecedes osv precis lika driftsäkra som en 850

men om de nu ska va volvo hade jag letat efter en t5 ... ska de dricka så in i förbannat så ska man iallafall ha liiiite prestanda

Det är en myt att Volvos T5or dricker mycket skulle jag vilja påstå. Ligger på 1,05 blandad körning med min R mestadels korta resor i stan. Åkte ner till Vallåkra i sommras, då slurpade han i sig 0,87l/mil tur och retur. Inte alls farligt för en bil med närapå 300hk och tunga 19" hjul.

smile

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

Xuri skrev:
Nej de ser helt annorlunda ut om de är mekaniskt spjäll på bilarna.

precis man lärs sig genom att våga ! även om de kan bli fel nån gång då å då.
haha jag gav betydligt mer för min kärra än 22k :p

Jag jobbade som volvomek för 4 år sedan på största volvoverkstan i stan.
Har inte jobbat med bilar sen dess å vill inte heller :p

Jag köpte bilen i hopp om att kamremen var bytt då den varit inne på service 8 månader innan jag köpte den.
dock hade min gamla arbetsplats missat i 3 års tid att byta kamrem även att den varit inne varje år på service.
Å jag jobbar som resemontör så jag bara lämnade in  å bytte för jag inte orkade/hade tid när man är borta hela tiden.  serviceboken är fullstämplad, alltid på blekinges största volvoverkstäder.

Klanka ner är att den saknar effekten jag skulle vilja ha i en bruksbil, förut hade jag en leksak å plocka ur garaget å leka av mig med. men de var för mycke haverier å för lite skruvtid över så jag sålde av allting å tänkte köpa mig en lite värre bruksbil i stället. annars är de en perfekt bil då jag har 2.5 mil enkel resa till  jobbet dom gångerna jag väl är på hemmaplan.  då är de gött att åka bra, vill även ha en säker bil när jag hämtar dottern.  Denna bilen såg jag som ett klipp å köpte efter jag kollat på den en gång för de var lite trångt med 4årig dotter i barnstol i skodan tongue  annars är de inga fel på den allting lirar. vart lite strul med farthållarn/gaspedalen men jag uppdaterade mjukvarorna å rengjorde allting sen har de funkat perfekt.
ska bara servas strax å besiktas så är allting tip-top igen. 
Har man en bil man tycker är tråkig så gasar man inte :p
den soppapengen kan man spara å lägga på en ny bil istället.

940in med 370hk, den var rolig. dock ack så farlig å ej körvänlig tongue
spelar ingen roll vad man kör nu om de har under 300hk så är de tråkigt.

ok, antog nästan d, iaf på en verkstad, att d va volvo är ju bara klockrent då d är bilen vi har som heta ämnet!
nej, har en polare som sa att d är inte roligt längre, han vill skruva när d passar honom, sen är han trött på dom nya bilarna för tillverkare vill inte ens att en privatperson SSKA kunna öppna huven, SJUKT!

haha, din s70 dom glömt o byta kamremmen på? är d ngt du hade kunnat göra själv? din bil låter som en pärla alltså men över min budget verka d som! hmm haha

va nyss ute o körde o hittade 2st potentiella bidrag till vårt letande, va kolsvart ute så kunde inte kolla rost på dom tyvärr. lägger upp bilder snart.

d va jävlar vilken 940, måste var kul o dra gubbar med porche o bmw/merca, iaf dom flesta tongue jo, d är sant, inte så att ja gäääsar med min kinesbil, när ja ligger i 120km/h är den uppe i 3500varv minst, sjukt. den är inte byggd för d, endast 70-80 när den inte dra ngnting

nu kommer bilderna som jag tror funkar tongue

v70 rätt fin checka: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=941620121238018478

specs på v70: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=eb16201212423482f0



en annan S70 som jag inte tog bild på själva bilen, bara specsen o vriden bild men d löser ni tongue bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ed1620121244181fb3

säg va ni tycker, båda inom min prisklass, 97 på s70 vilken är utan elektroniskt spjäll. den andra v70 hade tyvärr -00 vilken gör den lite värre hmm tro d va dom tråkiga motorerna med för den delen, bara förslag, inte ngt spikat ännu, inte utan er hjälp gubbs! big_smile

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

-stoffe- skrev:
vet inte om någon skrivit men säger skoda octavia audi å vw i samma bil men lite simplare

du menar att jag skulle satsa på VAG-bilarna? vi dömde ut dom rätt tidigt i tråden! tack ändå för initiativ att hjälpa till chefen. big_smile

konstigt att dömma ut vag när de gäller driftsäkerhet... likaså bmw mrecedes osv precis lika driftsäkra som en 850

men om de nu ska va volvo hade jag letat efter en t5 ... ska de dricka så in i förbannat så ska man iallafall ha liiiite prestanda

alltså jag vet inte riktigt om d är utdömt, hade kunnat köra på en BMW med för den delen, inte den karossen du skicka sist men den efter, tycker den är skitfet. men är som sagt skraj när d gäller rosten på dom, fått för mig med att delar o försäkring, service o shit är dyrare?

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

Ekan_1 skrev:

Xuri skrev:

Ekan_1 skrev:

det är ju ingen riktig volvo det skrev ja aldrig, ja ger bara killen exempel:)

hehe där kom den smile ville inte säga de själv :p

vill man ha en riktig volvo är det rödblockare som gäller, såna som går att köra på varvstopp för alltid, där det går att använda motorolja i hela transmissionen, o som man kan börna med hur länge som helst utan att dom blir slöare, för det går inte!

̈́

HAHHA, d är ju en sådan jag letar efter o hoppades att min kommande 855/x70 skulle vara! tongue

Munkis
16 oktober 2012 · 1 636 Inlägg

Mina tips till dig om du vill ha så lite krångel som möjligt är följande

#140/170HK (Skippa turbo då dessa allt som oftast är hårdare körda samt mer skit som kan pajja)

#Årsmodell 97-98 så slipper du det elektroniska gasspjället.

#Kolla så den inte läcker mellan motor och låda

#Välj manuell låda

Följer du dessa punkter så tror jag du kommer undan utan problem smile

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

steifan skrev:
Ryktas om att 2,0:an drar mer bränsle än 2,4/2,5l-femmorna, men jag vet icke vad som är sant.

Nja, 140-hästare med elektroniska gasspjäll (gäller dvs inte tidigare 850 som har olika motorer, 10 ventiler respektive 20 osv) är egentligen en strypt 170hk-motor så man "låser" bara upp effekten med chip. Hårdvaran i övrigt ska vara lika så det är nog ingen direkt fara. Förutom att bilen kanske egentligen bör regbesiktas med nya effekten wink

kan kanske stämma, lärt mig d i denna tråden att störst motor behöver inte betyda törstigast i o med att den starkare motorn ligger på lägre varv än den klena o pallar därför dra tyngden på bilen lättare tongue om ja nu hajjat rätt. ok, men kan man inte strypa ur en 140hk så den blir 170hk som en GLT utan o kvadda den alt utsätta för risker?

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

Munkis skrev:
Mina tips till dig om du vill ha så lite krångel som möjligt är följande

#140/170HK (Skippa turbo då dessa allt som oftast är hårdare körda samt mer skit som kan pajja)

#Årsmodell 97-98 så slipper du det elektroniska gasspjället.

#Kolla så den inte läcker mellan motor och låda

#Välj manuell låda

Följer du dessa punkter så tror jag du kommer undan utan problem smile

SUVERÄNT! håller alla med om detta? xuri? zemet? rquried? steifan? ekan? o alla andra som hjälpt mig?

precis en sådan lista ja vill ha av er alla big_smile nu vet jag exakt va ja ska leta efter,

MEN, ifall d skulle finnas rost, var sitter den? så jag kan kolla när vi provkör o kollar på bilen?

hur kollar jag att den inte läcker mellan motor o lådan? antar lådan är växellådan? manuell låda blir d tyvärr vilket är surt men hellre d o en farthållare än inget alls. bruka va FH va ja sett på dom flesta iaf. är automatare inte alls o tänka på?

tusen tack MUNKIS!!!!

Senast redigerat av tragedy (16 oktober 2012)

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

till er o en update av tråden, bestämt mig för en v70 eller en 855 med 140hk eller 170hk glt så jag slipper elektroniskt gasspjäll som kan krabba till d. samt turbon. s70 850 är inte helt utdömda heller, men kombi tilltala mest.

var nyss ute o körde o hitta dessa bilar, säg gärna va ni tycker o tänker!


v70 rätt fin checka: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=941620121238018478

specs på v70: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=eb16201212423482f0



en annan S70 som jag inte tog bild på själva bilen, bara specsen o vriden bild men d löser ni tongue bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ed1620121244181fb3

vet att d är en v70 från 00 så avstår pga era råd men den va iaf fin tongue

Xuri One Man Clan
16 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

tragedy skrev:

Xuri skrev:
Nej de ser helt annorlunda ut om de är mekaniskt spjäll på bilarna.

precis man lärs sig genom att våga ! även om de kan bli fel nån gång då å då.
haha jag gav betydligt mer för min kärra än 22k :p

Jag jobbade som volvomek för 4 år sedan på största volvoverkstan i stan.
Har inte jobbat med bilar sen dess å vill inte heller :p

Jag köpte bilen i hopp om att kamremen var bytt då den varit inne på service 8 månader innan jag köpte den.
dock hade min gamla arbetsplats missat i 3 års tid att byta kamrem även att den varit inne varje år på service.
Å jag jobbar som resemontör så jag bara lämnade in  å bytte för jag inte orkade/hade tid när man är borta hela tiden.  serviceboken är fullstämplad, alltid på blekinges största volvoverkstäder.

Klanka ner är att den saknar effekten jag skulle vilja ha i en bruksbil, förut hade jag en leksak å plocka ur garaget å leka av mig med. men de var för mycke haverier å för lite skruvtid över så jag sålde av allting å tänkte köpa mig en lite värre bruksbil i stället. annars är de en perfekt bil då jag har 2.5 mil enkel resa till  jobbet dom gångerna jag väl är på hemmaplan.  då är de gött att åka bra, vill även ha en säker bil när jag hämtar dottern.  Denna bilen såg jag som ett klipp å köpte efter jag kollat på den en gång för de var lite trångt med 4årig dotter i barnstol i skodan tongue  annars är de inga fel på den allting lirar. vart lite strul med farthållarn/gaspedalen men jag uppdaterade mjukvarorna å rengjorde allting sen har de funkat perfekt.
ska bara servas strax å besiktas så är allting tip-top igen. 
Har man en bil man tycker är tråkig så gasar man inte :p
den soppapengen kan man spara å lägga på en ny bil istället.

940in med 370hk, den var rolig. dock ack så farlig å ej körvänlig tongue
spelar ingen roll vad man kör nu om de har under 300hk så är de tråkigt.

ok, antog nästan d, iaf på en verkstad, att d va volvo är ju bara klockrent då d är bilen vi har som heta ämnet!
nej, har en polare som sa att d är inte roligt längre, han vill skruva när d passar honom, sen är han trött på dom nya bilarna för tillverkare vill inte ens att en privatperson SSKA kunna öppna huven, SJUKT!

haha, din s70 dom glömt o byta kamremmen på? är d ngt du hade kunnat göra själv? din bil låter som en pärla alltså men över min budget verka d som! hmm haha

va nyss ute o körde o hittade 2st potentiella bidrag till vårt letande, va kolsvart ute så kunde inte kolla rost på dom tyvärr. lägger upp bilder snart.

d va jävlar vilken 940, måste var kul o dra gubbar med porche o bmw/merca, iaf dom flesta tongue jo, d är sant, inte så att ja gäääsar med min kinesbil, när ja ligger i 120km/h är den uppe i 3500varv minst, sjukt. den är inte byggd för d, endast 70-80 när den inte dra ngnting

nu kommer bilderna som jag tror funkar tongue

v70 rätt fin checka: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=941620121238018478

specs på v70: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=eb16201212423482f0



en annan S70 som jag inte tog bild på själva bilen, bara specsen o vriden bild men d löser ni tongue bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ed1620121244181fb3

säg va ni tycker, båda inom min prisklass, 97 på s70 vilken är utan elektroniskt spjäll. den andra v70 hade tyvärr -00 vilken gör den lite värre hmm tro d va dom tråkiga motorerna med för den delen, bara förslag, inte ngt spikat ännu, inte utan er hjälp gubbs! big_smile

nej de är drygt å meka bilar, är nog roligare om man är egenföretagare å drar runt de själv. men jag har blivit tillräckligt avtänd tongue

Ja bytt kamrem kunde jag gjort själv, har gjort de på sånna här bilar förut.
dock hade jag fullt i garaget, resjobb. samt att de skulle ha bytts för 3 år sedan.  så jag vill inte köra något, dagen efter jag fick hem s70in ställde jag den på volvo å gick hem. "bara 2700kr å tillochmed få stämpel i boken" tyckte jag var billig å skönt å slippa göra de :p


Jo ju långsammare bil man har ju lugnare kör man.
skodan vettifan om jag nångång riskerade körtkortet med faktiskt.
940in var de ju ett par gånger varje dag man tog ut den ur garaget :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2012 · 10 280 Inlägg

Varför inte köpa en med elektroniskt gasspjäll? Lägre förbrukning och, om du vill ha automat, femstegade automatlådan (gäller endast 140 och 170 hk) är ju två skäl jag tycker iaf bör väga tungt.

Dessutom lär nog dom flesta spjäll vara utbytta vid det här laget...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (16 oktober 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rquired Allmänt envis
16 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför inte köpa en med elektroniskt gasspjäll? Lägre förbrukning och, om du vill ha automat, femstegade automatlådan (gäller endast 140 och 170 hk) är ju två skäl jag tycker iaf bör väga tungt.

Dessutom lär nog dom flesta spjäll vara utbytta vid det här laget...

//Brådhis

Om jag förstått det rätt spelar det ingen roll, om ett spjäll går sönder bytes det ut mot ett likadant med samma problem än en gång. Det ursprungliga felet har aldrig åtgärdats, och spjäll från andra årsmodeller fungerar inte tillsammans med "problembarnen".

Angående ditt inlägg #135 Tragedy så håller jag med honom.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2012 · 10 280 Inlägg

Rquired skrev:

Brådhis skrev:
Varför inte köpa en med elektroniskt gasspjäll? Lägre förbrukning och, om du vill ha automat, femstegade automatlådan (gäller endast 140 och 170 hk) är ju två skäl jag tycker iaf bör väga tungt.

Dessutom lär nog dom flesta spjäll vara utbytta vid det här laget...

//Brådhis

Om jag förstått det rätt spelar det ingen roll, om ett spjäll går sönder bytes det ut mot ett likadant med samma problem än en gång. Det ursprungliga felet har aldrig åtgärdats, och spjäll från andra årsmodeller fungerar inte tillsammans med "problembarnen".

Angående ditt inlägg #135 Tragedy så håller jag med honom.

Stämmer verkligen detta?

Vet att iaf på V70N/S60/S80 (som ju hade samma Magneti Marelli-spjäll innan dom senare fick Bosch) ska man ju kolla så att spjället är bytt genom att se vilken färg etiketten har. Detta borde innebära att spjället innan och efter inte är identiskt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang