4981
Sök

Polisen Höll på Köra över min 2åriga dotter i citygross garaget "Team tare lugnt" träffen ikväll den 13:e oktober!!

Avstängd
10 388 Inlägg
18 oktober 2012
VolvoCoffe skrev:
DasAuto skrev:
Helt oacceptabelt av polisen, dock så tycker jag inte ett barn på 2 år har något på bilträffar att göra. Men men..

Här har vi en som inte ska komma med något om man inte har bran sj. fan vad vissa ska lägga sig i att man tar med sig sina barn på bilträffar. väx upp för fan.

Helvete med frågor du inte "får" uttala dig i då.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 801 Inlägg
18 oktober 2012
robzter skrev:
Sen var väll den här träffen i Heron city garaget? om det stämmer så är det ju ännu mer anledning till att det finns risk för att barn är där. finns ju bio, arkadhall, lekhörna och allt möjligt där med massor av restauranger. då tror jag att man kan begära att det går lite piano på en lördagkväll.

Det var inte i Heron garaget nej. Det står överallt att det var i citygross garaget.

Evildan
18 oktober 2012
robzter skrev:
Sen var väll den här träffen i Heron city garaget? om det stämmer så är det ju ännu mer anledning till att det finns risk för att barn är där. finns ju bio, arkadhall, lekhörna och allt möjligt där med massor av restauranger. då tror jag att man kan begära att det går lite piano på en lördagkväll.

Men nu är det inte sällan ett högt tempo på bilförarna i dessa parkeringsgarage oavsett dagtid eller kvällstid, ofta är det dessutom föräldrar med bakåtvända stolar i sina bilar som kör som svin därinne utan en klar tanke på att det kan finnas just fler barnfamiljer där.
Att anordna "någon illegal bilträff" på ett sådant ställe är i mina ögon rent korkat.
Går man på illegala iögonifallande höljudda tillställningar får man räkna med polisingripande.

Tror snarare att det var tur att det var just en polis som fick ett plöstligt hinder framför sig än någon av de vanligtvis efterföljande wannabee coolingarna i sin äldre sönderkörda bil med sämre bromsar än en modern välservad polisbil som kom sladdandes i ett tafatt försöka att imponera eller vad vitsen är när denna typ av snorungar fular ut sig på varenda bilträff som anordnas.

Huruvida det är klokt att accelerera mot en folkmassa låter jag vara osagt då jag inte var där eller vet vilket typ av larm civilpoliserna hade fått, att dom däremot kommer hastigt framkörande kan ju exempelvis bero på att man då har lättare att gripa ev kriminella element innan man upptäcks?

Att polisen knuffar och är högljudd säger väl sig själv bara man tittar på filmerna och de testosteronstinna smågrabbarnas lömska beteende, att de gärna smyger upp bakifrån osv.

Tråkigt att en liten tjej blev skrämd av händelsen, det hoppas jag dock vi alla är helt överens om.
Senast redigerat av Evildan (18 oktober 2012)

Dumpersförare.
970 Inlägg
19 oktober 2012
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:
DasAuto skrev:
Helt oacceptabelt av polisen, dock så tycker jag inte ett barn på 2 år har något på bilträffar att göra. Men men..

Här har vi en som inte ska komma med något om man inte har bran sj. fan vad vissa ska lägga sig i att man tar med sig sina barn på bilträffar. väx upp för fan.

jaja du har inte mycket vettigt att säga här tycker jag.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
19 oktober 2012
VolvoCoffe skrev:
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:

+1 Hahaha ägd...

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 oktober 2012
VolvoCoffe skrev:
DasAuto skrev:

http://i50.tinypic.com/2d1mkux.jpg

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Avstängd
10 388 Inlägg
20 oktober 2012
VolvoCoffe skrev:
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:

Vilken tur att jag skiter ganska så ordentligt i vad du tycker. Bara rent jävla trams att man inte skulle få yttra sig om man inte har barn själv. Som sagt, då är det gott om frågor du helt enkelt, enligt dig själv, inte kan knysta alls om då.

PITSTOP skrev:
VolvoCoffe skrev:
it_mutt skrev:

+1 Hahaha ägd...

Rätt låga "äga"-krav i din värld må jag säga.
Senast redigerat av it_mutt (20 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 534 Inlägg
20 oktober 2012
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:

Vilken tur att jag skiter ganska så ordentligt i vad du tycker. Bara rent jävla trams att man inte skulle få yttra sig om man inte har barn själv. Som sagt, då är det gott om frågor du helt enkelt, enligt dig själv, inte kan knysta alls om då.

PITSTOP skrev:
VolvoCoffe skrev:

+1 Hahaha ägd...

Rätt låga "äga"-krav i din värld må jag säga.

Haha pwnd!

För att gå till topic, som it_mutt säger, om man måste ha barn för att ens få tillåtelse att kommentera denna händelse, då kan vi lägga ner hela forumet då de flesta inte skulle kunna kommentera speciellt mycket alls, om man skall tolka det bokstavligt att bara kommentera/skriva om sådant som berör en direkt själv...

1 062 Inlägg
20 oktober 2012
Nehe skrev:
Så mina vänner, nu skall vi försöka kasta lite regnbågsfärg över lagtext och skyldigheter.

Till att börja med så var jag ej på plats, men har väl en någorlunda uppfattning om händelsen genom denna tråd samt de filmer som finns att tillgå.

Jag kommer dela upp mina kommentarer i stycken med källhänvisningar i text och förtydligande i slutet.

Till att börja med så har jag förstått det som att detta ej var en tillståndsgiven tillställning och att den har stört den allmänna ordningen genom att någon har ringt till polisen. Detta torde således vara brott mot ordingslagen. (1).

Polis anländer till plats och här tänker kan man inte uttala sig eftersom det än så länge bara finns en sida av ett tvåsidigt mynt. Vi går därför vidare.

På filmerna kan man se en upprörd mängd individer som ställer sig bakom en polisbil även TS står här. Vi skall komma ihåg att brott föreligger i grunden, störande av den allmänna ordningen och detta öppnar upp möjligheter för polisen med stöd av polislagen (2). Polis får nu avvisa, avlägsna, omhänderta.

TS står med sitt barn i famnen bakom polisbilen, här kan man fråga sig varför? Efter det vi kan läsa i tråden så har man redan kontaktat polisbefäl och nu finns det ingen anledning att försöka få omnämnd polis att stanna. Genom HR, regnr osv kan man med lätthet få reda på vilka poliser som var på plats och därav få in rätt person i anmälan. Varför skulle polismannen stanna? Vad ville TS ha ut av det? Vid anmälan och om en förundersökning inleds så kommer TS samt eventuella vittnen få lämna sina utsagor i förhör.

Vi kan även göra denna notering att TS dotter inte blir upprörd när den civila polisen "knuffar" TS utan dottern verkar först bli upprörd när TS brusar upp och skriker mot polisen. Det är när TS gör detta som dottern börjar gråta, mest troligt för att TS är så upprörd. Detta hade kunnat undvikas om TS vilket torde vara brukligt? inte hade ställt sig med sin dotter i handen bakom en backande polisbil? Se ovan stycke, om vilken anledning det egentligen fanns för att vilja hålla kvar polisbilen?

Polisen är under ständig tjänsteutövning och som man ser på filmen så står en mängd individer samt TS bakom polisbilen och hindrar denna. Kom ihåg att brott föreligger i grunden, brott mot ordningslagen, eftersom individerna inte lyssnar på tilltal att flytta på sig så öppnar sig andra steget i PL13§ (3), avlägsna, vid avlägsnandet får polis enligt polislagen 10§ använda våld (4). Värt att notera är att när individer sätter sig till motvärn så gör de sig skyldiga till våldsamt motstånd. (5).

Upprättas anmälningar gällande detta så kommer även SOL14:1§ att bli aktuell, SOL14:1§ kan tänkas bli aktuell ändå eftersom polis har en anmälningsskyldighet mot socialen när barn är inblandade. (6).

Vidare kan vi se det klipp där individ önskar tjänstenummer på polisman. Här skall polisman legitimera sig eftersom denna är civilklädd, man kan undra varför tjänstenr inte lämnas eftersom det onekligen inte skulle kunna innebära något? I uppenbart trakaseringssyfte kan detta nekas, men har svårt att se att något skulle föreligga? Detta kan diskuteras vidare och vidare, hittar ingen bra källa så detta efterfrågas.

Sluttankar: Klart TS skall få ta med sin dotter till ett event, TS torde dock veta att polis möjligen skulle anlända eftersom tillställningen saknat tillstånd och man kan då fråga sig lämligheten att ta med sig barn till den? När polis anländer så uppstår en situation detta är svårt att kommentera eftersom man inte var på plats och bara en sida är lämnad. Oavsett kan jag anse att TS efter att han ringt befäl och uttryckt att han vill göra en anmälan skulle gått åt sidan med sin dotter och inväntat befälet. Detta för sitt barns skull trots att TS anser att hans "heder"? "stolthet"? fått sig en törn pga kommentarer som polis lämnat. (enligt TS själv, se tidigare inlägg i tråden). Det mest tråkiga i hela historien är dotterns framtida syn på polisen, att hon aser att polisen där dum och liknande borde beivras. Det finns tyvärr redan tillräckligt många individer i Sverige som ej litar på polisen detta oftast pga uppfostrans vägen samt kulturskillnader. Detta får oftast följderna att man accepterar hellre att bli utsatt för brott än att kontakta polisen. Tråkigt...

Så vänner, detta är ett sakligt inlägg gällande juridik i dess mildaste lekmanna grad. Frågor / kommentarer välkomnas om de ställs på ett lika sakligt sätt.

1: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm (se 2:2§)

2: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm (se 13§, 13§ a,b,c)

3: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm

4: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm (se 10:4§)

5: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5lds … st%C3%A5nd (se även kapitlet angående vålsamt motstånd i böckerna "brottsbalken, en kommentar samt "brott och påföljder".

6: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm (se även polislagen 3§, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm)

(felstavningar, viss särkrivning och avsaknad av vissa punkter och kommantecken ursäktas).

Bra med en del förtydliganden.  Att ringa in en Polisbil ger hindrande av tjänsteutövning. Där gick gränsen.......

"You Go, we go!"

2 763 Inlägg
20 oktober 2012
Jag måste bara få fråga en sak, varför ska man INTE få ta med ungarna på en bilträff?

Jag har själv inga barn men jag tycker att det är kul att ungar följer med och tittar om de tycker om bilar. Alla delar vi samma intresse?!

Volvo - For Life

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 oktober 2012
Tänkte precis samma sak som BOLIN_. Varför skulle man inte få ta med sig ungen på bilträff?
Jag menar, gillar man bilar och vill på en bilträff så tar man väl med sig ungen samt familjen om alla vill.
Är väl inge sämre att ta med en unge på en bilträff som att ta med ungen ner på stan? Bilar överallt ju ändå, skillnaden är att på en bilträff brukar majoriteten av bilarna stå stilla.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 oktober 2012
Thunderbird88 skrev:
Tänkte precis samma sak som BOLIN_. Varför skulle man inte få ta med sig ungen på bilträff?
Jag menar, gillar man bilar och vill på en bilträff så tar man väl med sig ungen samt familjen om alla vill.
Är väl inge sämre att ta med en unge på en bilträff som att ta med ungen ner på stan? Bilar överallt ju ändå, skillnaden är att på en bilträff brukar majoriteten av bilarna stå stilla.

japp å på största delen av alla bilträffar är de ex antal som ska förstöra å köra vårdslöst.
när jag går på stan brukar de inte vara bilar som mitt på ljusa dan eller ens på kvällen brukar ligga å sladda i stan.

2 751 Inlägg
20 oktober 2012
Nilss0n skrev:
DasAuto skrev:

är väl ändå hans val som pappa till barnet o välja det? eller har jag fel tycker du?

Hans val lika mycket som min rätt att få säga vad jag tycker i ett forum. Vet inte varför folk tar illa upp, jag sa inte direkt att det var rätt åt ungen.

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
20 oktober 2012
VolvoCoffe skrev:
DasAuto skrev:

Take a chill pill, har inte jag rätt att säga vad jag tycker? Jag tycker inte att jag direkt hoppat på någon eller missbrukat min rätt på forumet här? Lär dig att alla tycker inte som du....

Who Djaa bless no man curse

5 198 Inlägg
20 oktober 2012
Nivån sjunker ganska fort nu

88 Inlägg
20 oktober 2012
Till TS SibbSon

Jag har hört rykte om att du inte har körkort, stämmer det?

Om ja, har du aldrig haft eller blivit av med det?

Tycker det är konstigt att man har 3 bilar om man aldrig har haft KK.

Om du blivit av med KK vad hände? Fortkörning, vårdslöshet i trafiken, fylla eller drogpåverkad?

Det är kanske här någonstans allt hat mot polisen ligger?

2 763 Inlägg
21 oktober 2012
IROC skrev:
Till TS SibbSon

Om du blivit av med KK vad hände? Fortkörning, vårdslöshet i trafiken, fylla eller drogpåverkad?

Men snälla...

Volvo - For Life

1 532 Inlägg
21 oktober 2012
IROC skrev:
Till TS SibbSon

Hahahahahaha.
WTF is your problem

16 197 Inlägg
21 oktober 2012
så det är helt ok att köra bil utan körkort?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Evildan
21 oktober 2012
IROC skrev:
Till TS SibbSon

Jag tycker detta var en relevant frågeställning angående ett rykte samt en intressant reflektion.

Sök