Projekt Draken

Se projekttråden.
  • 190 Följare
  • 54 664 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2013
VonMunkavel Maskinförare
19 augusti 2013 · 416 Inlägg

Lever tråden? sjukt länge sedan det hände något här.....

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
_Retro_
3 oktober 2013 · 34 Inlägg

VonMunkavel skrev:
Lever tråden? sjukt länge sedan det hände något här.....

Ja det var verkligen ett tag sen jag uppdaterade här, både mycket och lite har hänt sen sist. Av någon anledning kom jag inte tillbaka efter juluppehållet...fick aldrig tummen ur helt enkel. Bestämde mig därför att sälja av saaben, dock efter mycket velande fram och tillbaka. Så förra helgen kom en kille och hämtade bilen, han skulle tydligen bygga vidare på bilen men med en tvärställd modern saabmotor placerad bakom förarsätet. Vem vet det kanske dyker upp en tråd här om det bygget.

Men nu till nya tag och nytt projekt. Den här gången är utgångsbilen mer färdigställd, så det blir mer stylig och annat krimskrams denna gång. Fast självklart ska den roliga motorn som var tänkt till saaben in i denna bil istället:). Detta blir "Projekt Lemans Classic"

Här har ni en smygbild på bilen, fler uppdateringar kommer att komma kontinuerligt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-f1ddab81ddf2bf50e03dd7d475f0f942.jpg

spokenratt
4 oktober 2013 · 3 860 Inlägg

Trevlig att tråden vaknar igen, synd på Saaben men ser fram emot nyförvärvet ändå!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
_Retro_
4 oktober 2013 · 34 Inlägg

spokenratt skrev:
Trevlig att tråden vaknar igen, synd på Saaben men ser fram emot nyförvärvet ändå!

Ja den nya bilen har riktig potential, tanken är att efterlikna så gott det går en Ferrari p330 med tävlinsdekor. Det roliga med denna bil är att det är en riktig doldis. Tror det inte är många här som vet vad det är för bil? inte gjorde jag det iaf och jag hade aldrig sett en live för änns jag köpte denna. Trots att det är en svensk bil, ni hörde rätt. Detta är ett stycke näst intill okänd svensk motorhistoria. När man googlar på den kommer nästan inget upp.

Enligt den svenska tillverkaren tillverkades mellan 16-17 karosser. Två av dem har ägarna av tillverkaren själva, detta är den tredje jag känner till. Hur många som färdigställdes av dessa få karosser vet jag inte. Men jag tror inte det är alla de 16-17 st utan snarare hälften kanske.

Senast redigerat av _Retro_ (4 oktober 2013)

spokenratt
6 oktober 2013 · 3 860 Inlägg

_Retro_ skrev:

spokenratt skrev:
Trevlig att tråden vaknar igen, synd på Saaben men ser fram emot nyförvärvet ändå!

Ja den nya bilen har riktig potential, tanken är att efterlikna så gott det går en Ferrari p330 med tävlinsdekor. Det roliga med denna bil är att det är en riktig doldis. Tror det inte är många här som vet vad det är för bil? inte gjorde jag det iaf och jag hade aldrig sett en live för änns jag köpte denna. Trots att det är en svensk bil, ni hörde rätt. Detta är ett stycke näst intill okänd svensk motorhistoria. När man googlar på den kommer nästan inget upp.

Enligt den svenska tillverkaren tillverkades mellan 16-17 karosser. Två av dem har ägarna av tillverkaren själva, detta är den tredje jag känner till. Hur många som färdigställdes av dessa få karosser vet jag inte. Men jag tror inte det är alla de 16-17 st utan snarare hälften kanske.

Ok.. kul info!!

Ska bli kul och följa detta!

Men du har inte kunnat kontakta tillvärkaren och få mer info om detta, hur många bilar som verkligen blev klara etc?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
_Retro_
6 oktober 2013 · 34 Inlägg

spokenratt skrev:

_Retro_ skrev:

spokenratt skrev:
Trevlig att tråden vaknar igen, synd på Saaben men ser fram emot nyförvärvet ändå!

Ja den nya bilen har riktig potential, tanken är att efterlikna så gott det går en Ferrari p330 med tävlinsdekor. Det roliga med denna bil är att det är en riktig doldis. Tror det inte är många här som vet vad det är för bil? inte gjorde jag det iaf och jag hade aldrig sett en live för änns jag köpte denna. Trots att det är en svensk bil, ni hörde rätt. Detta är ett stycke näst intill okänd svensk motorhistoria. När man googlar på den kommer nästan inget upp.

Enligt den svenska tillverkaren tillverkades mellan 16-17 karosser. Två av dem har ägarna av tillverkaren själva, detta är den tredje jag känner till. Hur många som färdigställdes av dessa få karosser vet jag inte. Men jag tror inte det är alla de 16-17 st utan snarare hälften kanske.

Ok.. kul info!!

Ska bli kul och följa detta!

Men du har inte kunnat kontakta tillvärkaren och få mer info om detta, hur många bilar som verkligen blev klara etc?

Det var det jag gjorde, de svarade att de tillverkade 16-17 karosser som de såldes vidare för slutförande. De visste inte hur många som vart slutförda, men som jag vet iaf finns det med säkerhet 3st klara bilar och det är dem jag nämnde ovan.

_Retro_
6 oktober 2013 · 34 Inlägg

Bilen har stått still sedan 1996 så de det var lite att gå igenom innan första provturen.

Bromsslangarna ut till oken var vanliga gummislangar som inte hade mått så bra av att stå still i 17 år, de var helt igenkorkade. Beställde därför några stålomspunna, helgen spenderades med bromsrenovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-78e5baab225fdf271d0098b861ddf777.jpg

När slangarna var på plats och luftningen var klar återstod bara provturen med org-motorn. Tanken är att få igenom den med org-grejerna först. När allt det är klart börjar ombyggnaden med byte av motor osv. Så man slipper tänka på besiktning i 2 år iaf:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8e97dcba274868c376d2bba8bf6e4dbe.jpg

Provturen gick bra, men startmotorn behöver få sig en översyn, den orkade knappt dra runt och starta bilen när den var varm.

Laborerade lite med några 18"fälgar jag hade liggandes, får se om jag ska använda dessa eller gå mer old school med 15" med höga däck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-da5812e2c86e3c4e6477f43ca7c12238.jpg

Här har ni inspirationskällor var det gäller framtida dekor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-238bc2cb7ec85150f517d0ac87ca5365.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-d66a10547045f5374da55a098715fcc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-2cefc3aa2e989a1a219813a7495c6324.jpg

spokenratt
6 oktober 2013 · 3 860 Inlägg

Ok.. jag fattade det som om du själv googlat dig fram till den infon..

Ang fälgarna.. jag röstar för old school!

Fråga ang org versionen då, vad för motor är monterad och vad väger bilen standard?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Timpa1995
7 oktober 2013 · 43 Inlägg

Vi ska väl ta hand om din gamla Saab 92:a. Jag är brodern till han som köpte den och jag längtar så tills vi kan sätta igång. Projekttråd kommer så fort vi sätter igång!  smile

BMW 540 IA (1994)
_Retro_
9 oktober 2013 · 34 Inlägg

Timpa1995 skrev:
Vi ska väl ta hand om din gamla Saab 92:a. Jag är brodern till han som köpte den och jag längtar så tills vi kan sätta igång. Projekttråd kommer så fort vi sätter igång!  smile

Det låter bra, ska bli kul att se vad det blir av gamla pärlan:)

_Retro_
14 oktober 2013 · 34 Inlägg

Nu har jag äntligen fått lite tid till bilen, eftersom jag inte har möjlighet att fixa nåt med den i veckorna får man ge järnet på helgerna istället:)

Denna helg fick de fula backspeglarna bytas ut mot ett par mer passande, det fick bli ett par bullet-speglar. Tycker de passar riktigt på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-85a404f3597e29114d06611234ec0690.jpg

Jag tänkte ju köra på ett classic-racing tema på bilen så var jag tvungen att fixa till fälgarna lite. De fick bli mattguldmetallic med de klassiska vita bokstäverna på däcksidorna. Eftersom jag inte har någon däckmaskin fick det bli en nödlösning att lacka fälgarna med däcken på. Det vart ändå ett förvånansvärt bra resultat måste jag säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-bd40cc1480076f48393699a52ac527d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e76d9e5218db33a560667d3f0666cb5a.jpg

Några bilder med hjulen på, Nu ska bara bilen sänkas, bakkjolen kapas bort och spacers på så den får rätt look:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-050d8c50b784917a262193b913e1335c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5871765bb76a063a0b6bc0b7f9e3617d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-772c75f0d84a9701a443afaa2b31e3f5.jpg

Nästa helg måst jag bygga ett nytt elsystem, ägaren innan verkar inte ha varit så duktig med kabeldragning. Ser ut som ett ända stort råttbo under instrumentbrädan just nu:( Men ett nytt system måste på plats om jag ska kunna få den igenom besiktningen innan vintern.

Senast redigerat av _Retro_ (14 oktober 2013)

spokenratt
14 oktober 2013 · 3 860 Inlägg

Blev riktigt bra med guldfärgade fälgar!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Nickeboii
22 oktober 2013 · 762 Inlägg

Detta ska följas med nöje! Lite synd att du inte orkade färdigställa 92:an, men det nya projektet är ju rätt intressant det med wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
_Retro_
23 oktober 2013 · 34 Inlägg

I helgen som var påbörjades renovering av elsystemet. Det var ett ända stort råttbo under instrumentbrädan, saker glappade och det sköts säkringar på löpande band.

För detta krävdes att instrumentbrädan togs bort, det behövdes ändå för att kunna gå igenom den och fräscha upp den i allmänhet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-eab18f03fb8a151477b14d04e76ee36a.jpg

Råttbot som det såg ut innan kabeltången sattes i arbete.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-0827495c09b71ab23cea9797e6d7ed1a.jpg

Så här mycket kunde kapas bort utan problem:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-62e6f69a94c75426ccab6e1955a042eb.jpg

Något mer strömlinjeformad dragning vart kvar som nu ska kopplas in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5263e84ac00ef679efb5c35980b7b0e1.jpg

Passade på att lacka om övre delen av instrumentbrädan, primern får torka till kommade helgs lackning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-462adab53f7d9031cce1943da1328e16.jpg

spokenratt
24 oktober 2013 · 3 860 Inlägg

HAha... vilken ormgrop med kanblar!! Bra jobbat, och sjukt nödvändigt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
_Retro_
3 november 2013 · 34 Inlägg

Jag fick ordning på elsystemet tillslut:). Så jag fixade till lite andra smågrejer (svetsa dit säkerhetsbältfästen, ny startmotor och div små fix) och åkte till besiktningen. Det gick galant där, men besiktningskillen kunde knappt komma in i bilen eftersom det är ganska trångt ner i den, han snacka nåt om att det skulle va bra med snap-off ratt;). När han skulle iväg för att testa bromsarna ville den inte starta så vi fick putta igång den, den är alltid lite svårarbetad när den är varm för den går alldeles för fett. Men jag orkar inte bry mig om det eftersom motorn ska ur.

Den gick igenom utan problem så nu är det två år till nästa besiktning. På två år kan man göra mycket roligt;). Nu blir det till att riva hela bilen och lyfta av karossen:).

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-af09ee1a0f620a7bc6f1295a54533395.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e3b2a455f297645cfb56fa7c0c63a683.jpg

Senast redigerat av _Retro_ (10 november 2013)

LukeliDukeli
3 november 2013 · 51 Inlägg

Ser fram emot fortsättningen! smile

NickePersson
3 november 2013 · 391 Inlägg

Nu när jag läste om din besikting så tyckte jag att det var lika bra att beställa ett snabbfäste till ratten tongue för jag insåg igår att ratten kan vara lite i vägen när man ska in och ut ur bilen wink

Volkswagen Sethera "The Plsatic Bomber" (1968)
_Retro_
4 november 2013 · 34 Inlägg

NickePersson skrev:
Nu när jag läste om din besikting så tyckte jag att det var lika bra att beställa ett snabbfäste till ratten tongue för jag insåg igår att ratten kan vara lite i vägen när man ska in och ut ur bilen wink

Han sa att man måste inte ha det men att det kan vara bekvämt att ha:), funderar också på att köpa en snapp-off ratt.

_Retro_
4 november 2013 · 34 Inlägg

I helgen som var hände det mycket, karossen lyftes av utan större problem. När man lyfte på den kände man att den inte kan väga mer än ca 150kg ca:). Chassit utan motor kan inte heller väga många kilo känns det som. Så att lyckas komma under 500kg med mc motor på 180hk ska inte vara några problem. Kanske med lite tur nå ner till 400kg:)

Men förs lite bilder från när jag lyfte av karossen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5db03d44f74da7a8f122c058025bf4fd.jpg

Här börjar karossen lätta från bottenplattan, karossen var bultad med ett 40-tal bultar som höll den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-95cf82c95db758a82443e899b656b42d.jpg

Här har karossen lättat ordentligt bak, nu är det bara fronten kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-453d3cc8d49caeb5c5dc86fdf0873d94.jpg

Här har karossen lyfts av bottenplattan helt, nu gäller det bara att få undan bottenplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-73ea44fd9e21cde5b54fdab2ca3a3e22.jpg

Det gick inte att rulla den rätt fram för då skulle den ta i karossen och jag kunde inte höja karossen mer för jag saknade vinsch i taket (ska inhandlas en till karossen ska på igen:)).

Jag fick därför försöka sänka bottenplattan där den var som högst i bak och ta av hjulen så jag kunde dra den i sidled under karossen på en domkraft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-4df8d51e6c5ea4ab2f17312103902b25.jpg

Väl borta från karossen var det bara att rulla ut bottenplattan och skruva på hjulen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-7aa76a0e61c91e20e349b3a9313ce145.jpg

Karossen upphängd i taket och stöttad i framkant

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-59e9799c5b69db3f13e2b0f92df09362.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-a5e3d8c2e4f5681e79b948c6a6108b26.jpg

Nu var det bara att sänka ner karossen på en kärra och dra ut den på förvaring eftersom det är bottenplattan som det ska byggas påsmile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-0fe26c077c71cb9441090b25ec081a09.jpg

Här får den stå och sova tills chassit är klart med den nya motorn på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-483914a032b469e66d8242f1d8693995.jpg

Och här har vi motorn som ska bort nästa helg, ska bli kul och se hur mycket den väger jämfört med hojmotorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-46a858ee596d2ea6a2f5f080104775d1.jpg

Senast redigerat av _Retro_ (10 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang