Projekt Draken

Se projekttråden.
  • 190 Följare
  • 54 666 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2013
spokenratt
5 november 2013 · 3 860 Inlägg

Så läckert att "bara" kunna lyfta karossen så!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
_Retro_
10 november 2013 · 34 Inlägg

Helgen passerade alldeles för fort, men jag han ändå med det jag skulle göra:)...att lyfta ur motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-bd9c01c01317065d2a248be2495f01ac.jpg
Det var bara att lossa fästet i främre delen av växellåda samt drivaxlarna och ta till en kofot så var den ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-808c0d9e7e3e5741bc1f2c2e972e19c6.jpg

Jag lyfte upp motorn från chassit, sen var det bara att rulla fram det så jag kunde sänka ner motorn på backen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-52f098f7713eb748108f6d4411e8152e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-0ccff9ceaa48c271e480d134d74be7ee.jpg

Efter att den gamla motorn hade åkt ut på förvar från garaget tänkte jag att det kunde vara kul att provpassa in hojmotorn i chassit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-3d85a2e960fdba0aaa70d39b28c97ea9.jpg

När jag lyfte den kändes det som att hojmotorn vägde ca hälften om inte mindre än vad orginalmotorn med växellåda vägde. Hojmotorn kunde jag med handkraft själv lyfta upp och flytta runt i garaget:) det känns som det här kommer bli ett lätt bygge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-ca6fe7eec26b20ea75e2506397f887f4.jpg

Här ca kommer motorn att hamna sen, men något lägre ner. När jag mätte med motorn på plats så såg jag att jag måste öppna upp delar av karossens bakrevägg in mot coupen för att den ska få plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-7a0e6e5b110278b316282b057327c899.jpg

Vet någon vad dessa heter och vart man kan få tag på några?, jag behöver 2st såna när jag ska bygga drivningen mellan drivaxlarna.

Mangaloranga
10 november 2013 · 718 Inlägg

Benämningen är nog lagerbock.

Borde finnas hos Swedol, wurth eller Momentum.

Men även Jula och biltema har nog en del....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
10 november 2013 · 718 Inlägg
Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
_Retro_
10 november 2013 · 34 Inlägg

Mangaloranga skrev:
Benämningen är nog lagerbock.

Borde finnas hos Swedol, wurth eller Momentum.

Men även Jula och biltema har nog en del....

Tack så mycket:) nu blir det till att spana in några lämpliga objekt.

NickePersson
10 november 2013 · 391 Inlägg

Ser bra ut smile Vilken MC-motor använder du?

Volkswagen Sethera "The Plsatic Bomber" (1968)
_Retro_
10 november 2013 · 34 Inlägg

NickePersson skrev:
Ser bra ut smile Vilken MC-motor använder du?

Det är en Suzuki gsxr 1000-06:a, ca 180hk med effekt system. Funderar på att köpa till en power commander och quick shift till den. Då jäklar blir det F1 växlingar:)

spokenratt
11 november 2013 · 3 860 Inlägg

_Retro_ skrev:

NickePersson skrev:
Ser bra ut smile Vilken MC-motor använder du?

Det är en Suzuki gsxr 1000-06:a, ca 180hk med effekt system. Funderar på att köpa till en power commander och quick shift till den. Då jäklar blir det F1 växlingar:)

Låter som ett bra recept!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
RandomHero
13 november 2013 · 574 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-7a0e6e5b110278b316282b057327c899.jpg

Nordic Gym-maskin?

_Retro_
18 november 2013 · 34 Inlägg

RandomHero skrev:
[
Nordic Gym-maskin?

Hehe ja jag antar att det kan vara märket på maskinen. Fick syn på dessa då jag var nere på jobbetsgym:).

_Retro_
18 november 2013 · 34 Inlägg

Nu har jag varit ute en sväng i garaget, denna gång inriktade jag mig på att sänka chassit bak. Har aldrig sänkt ett chassi med torsionsfjädring förut men det var rätt enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-df4b9fa702da3f3998559b87e6dbd89e.jpg

Det var bara att ta bort drivaxlarna, lossa stötdämparnas övre fästen, ta bort torsionslocken och bultarna som håller hjulupphängningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-4412c83fca9766d0c54f54f784f5d3b0.jpg

Innanför där hjulupphängningen hade gått var det lite ytrost som kunde slipas ner samtidigt. Det är bra att markera med ett sträck vart vinkeln på hjulupphängningen satt förut innan sänkningen som en referens

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-591d490de334dd32e11c42b9663739ee.jpg

Sen är det bara att dra ut fjäderaxeln och sätta den i ett nytt hack så sänker man bilen. Ett hack i splinsen är ca 6cm sänkning. Jag sänkte 2 hack så bilen blir ca 12 cm lägre nu:). Cambervinkeln blir också betydligt mer aggressivare när man sänker den två hack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-cb9e7322155f0b582cc44d7902e2b96a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-79ec1a428a9c19a29b93ede4e8f9aaac.jpg

Torsionslocket på vänster sida var inte i bra skick, helt sönderrostat så det blir till att beställa nya sådana med gummin. Det var allt för nu, men i helgen blir det mer tid i garaget:).

Senast redigerat av _Retro_ (18 november 2013)

RandomHero
21 november 2013 · 574 Inlägg

_Retro_ skrev:

RandomHero skrev:
[
Nordic Gym-maskin?

Hehe ja jag antar att det kan vara märket på maskinen. Fick syn på dessa då jag var nere på jobbetsgym:).

Tycker mej känna igen konstruktionen då man höll på och svetsa dessa under några år smile Fränt projekt i övrigt!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang