Sålt bil till danmark hur ska jag göra?(fortfarande ägare)

oppe_tallbarr
18 oktober 2012 · 435 Inlägg

sålde en gammal opel till danmark i jan-feb. han skrev under papperet och tog min adress. jag skickade in papperet. nu vill transportstyrelsen ha en regskylt och tullintyg från danmark.har haft kontakt med en i sverige som fixade köptet åt dansken och han säger att han skickat papper till transportstyrelsen men jag är fortfarande ägare på den. hur ska jag göra? haft kontakt med transportstyrelsen och dom vill ha ett tullintyg för att veta att den hamnat utomlands går de att skita i att betala registeravgift utan att få skulder eller hur ska jag göra då jag inte får tag i dansken?

saab_sonett Handledare
18 oktober 2012 · 1 481 Inlägg

Registeravgiften är en typ av skatt så den måste du betala annars kommer fogden.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 oktober 2012 · 2 973 Inlägg

Behöll du inte regplåtarna? Då får du beställa två nya och sen skicka in dom igen (löjligt men sant). Intyget att den är införtullad i dk måste du också ha, och det kan du bara få från dansken (eller hans svenske kompis) och det verkar ju kört. Du får nog stå ut med att pynta 65kr om året i lång framtid smile
Eventuellt kan dessa hjälpa till att hitta din bil via chassi-nr. Kan du få en kopia på bilens danska reg-bevis räcker det som bevis att den inte behöver vara reggad i Sverige längre. http://motorregister.dk/

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
19 oktober 2012 · 7 300 Inlägg

mm tyvärr mkt viktigt att behålla plåtarna,, jag gjorde det,, men som sagt utan intyg från tullen, står man bi,, och det är ju inte lika lätt att skaffa fram,, jag hade tur, han mailade en kopia,, så det flöt på fint

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang