2326
Sök

Vad har ni fått för kommentarer av polisen när de stoppat er?

Herr Klåfinger
214 Inlägg
2 september 2009
Cambrant skrev:
Snke skrev:
Polis: Du körde med fel belysning, halvljus & dimljus är inte lagligt när det är mörkt ute.. Blir böter det.......

Inte lagligt när det är ljust heller.

Han sa att det är okej när det är ljust tongue vet inte vad han tänkte med då... eller om dom kanske inte bryr sig speciellt mkt om det i storstaden sthlm tongue vad vet jag ?

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."

Cambrant
3 september 2009
Snke skrev:
Cambrant skrev:
Snke skrev:
Polis: Du körde med fel belysning, halvljus & dimljus är inte lagligt när det är mörkt ute.. Blir böter det.......

Inte lagligt när det är ljust heller.

Han sa att det är okej när det är ljust tongue vet inte vad han tänkte med då... eller om dom kanske inte bryr sig speciellt mkt om det i storstaden sthlm tongue vad vet jag ?

Det är väldigt många poliser i storstäderna som inte bryr sig om sånt precis som du säger. Dom har antagligen för mycket annat å tänka på och göra. Din polis verkade dock bara okunnig. Halvljus + dimljus är olagligt när det är ljust ute. Det heter dimljus av en anledning och får bara användas när det är just dimma eller snöyra typ. Har däremot hört nåra i mindre städer som fått böter rätt många gånger för det medans vi i storstäderna kan lugnt ha den kombinationen på utan att snuten gör ett skit smile

Herr Klåfinger
214 Inlägg
3 september 2009
Elda skrev:
Cambrant skrev:
Snke skrev:

Det är väldigt många poliser i storstäderna som inte bryr sig om sånt precis som du säger. Dom har antagligen för mycket annat å tänka på och göra. Din polis verkade dock bara okunnig. Halvljus + dimljus är olagligt när det är ljust ute. Det heter dimljus av en anledning och får bara användas när det är just dimma eller snöyra typ. Har däremot hört nåra i mindre städer som fått böter rätt många gånger för det medans vi i storstäderna kan lugnt ha den kombinationen på utan att snuten gör ett skit smile

dimljus får även användas som varselljus när det är ljus ute och sikten inte är skymd. jag rekomenderar dig att läsa

SFS 1998:1276 Kap 3 71 §

Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Cambrant...
Jo du har nog rätt där tongue Här i småstaden så brukar man få en varning först iaf, sen böter om dom kommer på en igen smile

Elda...
Tack för påminnelsen, var några år sedan man tog körkortet tongue guldfiskminnet själv, det är jag det big_smile

Cambrant
3 september 2009
Elda skrev:
Cambrant skrev:
Snke skrev:

dimljus får även användas som varselljus när det är ljus ute och sikten inte är skymd. jag rekomenderar dig att läsa

Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

INTE TILLSAMMANS MED HALVLJUS!
Kombinationen halvljus + dimljus som det hela handlar i våra inlägg är olagligt även nnär det är ljus ute.
Senast redigerat av Cambrant (3 september 2009)

485 Inlägg
3 september 2009
hände min mamma för ett par år sen,hon är på väg från karlstad till hagfors blir stopad av polisen för fort körning o får 1200 kr i böter, efter lite papers arbete från polisens hål så säger han till morsan ha en fortsat bra dag,morsan kontrar då med komentaren får ja köra fort nu då jag har ju redan fått böter!!!

1 517 Inlägg
3 september 2009
xc_70 skrev:
hände min mamma för ett par år sen,hon är på väg från karlstad till hagfors blir stopad av polisen för fort körning o får 1200 kr i böter, efter lite papers arbete från polisens hål så säger han till morsan ha en fortsat bra dag,morsan kontrar då med komentaren får ja köra fort nu då jag har ju redan fått böter!!!

Haha vad sa polisen då?  när hon sa så? big_smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

485 Inlägg
3 september 2009
blev själv stopad ochså för ett par år sen en fredag på motorvägen i köping,ligger bakom en lastbil o blir mer o mer iriterad över 2/1/2 väg så när det entligen blir 2 filigt så i med 3an å så om lastbilen och döm om min förvåning va som står längre fram.jo polisen med kamera,1200 i böter. efter lite argumenterande så frågar polisen lite skämtsamt om ja ska ut på krogen o jag svarar ja,då säger han så här "då va de väl tur att ja stopade dig för nu slapp du å spändera dom här pengarna ute o behöva vakna med baksmäla i morgon" va ska man säga

GREASEMONKEY
822 Inlägg
3 september 2009
xc_70 skrev:

Jag hade sagt till han så här:
Hur i helvete ska jag kunna ha en fortsatt bra dag när jag är 1200:- fattigare ! Nu kände du dig bra stolt va !?!?
Även fast man vet att man gjort fel, sen skulle han säkert läxat upp mig för muntugg ..

Mvh S.Österdahl

Herr Klåfinger
214 Inlägg
3 september 2009
Cambrant skrev:
Elda skrev:
Cambrant skrev:

INTE TILLSAMMANS MED HALVLJUS!
Kombinationen halvljus + dimljus som det hela handlar i våra inlägg är olagligt även nnär det är ljus ute.

RÄTTELSE !
ledsen, skrev fel... menade parkeringsljus + dimljus.. inte halvljus.
Sry för det sad

Cambrant
4 september 2009
Ok ok det är ju skillnad snke smile

Alde. Jag säger bara vad trafikpolisen sagt till mig. Allt tolkas ju olika hela tiden sad

Herr Klåfinger
214 Inlägg
4 september 2009
Cambrant skrev:
Ok ok det är ju skillnad snke smile

Alde. Jag säger bara vad trafikpolisen sagt till mig. Allt tolkas ju olika hela tiden sad

Ja det blir ju lite annat de tongue

tänk om alla tänkte lika om allting ? då hade det inte funnits forum, så det är bra att det tolkas olika av folk smile

Hornet85
4 september 2009
Jo men inte bra när folk tolkar lagen olika wink
Jobbigt´om du blir stoppad av en polis och han säger att allt är grönt för sådan är lagen.
coh i tron att du kör en laglig bil blir du stoppad 4dagar senare och får en böter som heter duga för att en annan polisman tolkar lagen på sitt sätt wink
Borde inte vara tolknings möjligheter i lagen.

Herr Klåfinger
214 Inlägg
4 september 2009
Hornet85 skrev:
Jo men inte bra när folk tolkar lagen olika wink
Jobbigt´om du blir stoppad av en polis och han säger att allt är grönt för sådan är lagen.
coh i tron att du kör en laglig bil blir du stoppad 4dagar senare och får en böter som heter duga för att en annan polisman tolkar lagen på sitt sätt wink
Borde inte vara tolknings möjligheter i lagen.

Nej, lagen ska ju naturligtvis tolkas lika ! smile
Han var väl på bra humör då cool

negativ..
167 Inlägg
7 september 2009
hade precis fått mina nya däck till min golf jag hade som bruksbil.. det var sommaren 06.. den var sänkt 7 cm så mina fälgar fick inte plats i hjulhusen med däckena som satt på så jag fick köpa nya.. la om dom på jobbet och åkte hem.. en färd på några km.. stalde bilen på parkeringen och gick och tog ut cosworthen ur garaget(bodde hemma då).. hämtade en polare och vi åkte en sväng.. åkte och gasade lite och så.. till slut bestämde vi oss för att ta golfen istället, vet ej varför.. ställde in cosworthen och åker iväg i golfen.. kommer ca 500 meter så ser vi en snubbe i varselväst med POLIS på och röd "pinne".. blir invinkade på en bussficka och ser 2 väldigt snygga unga polisdamer.. kan även säga det att vi spelade xzibit på väldigt hög volym och det gick att spela på bra med den stereon, så ordena bitch, fuck, hoe m.m. förekom rätt mycket.. av med stereon fort.. får även lite konstiga blickar av polisdamerna, sen kommer en polisman fram..

P: blåskontroll och körkortskontroll..
J: aa.. kan vi la fixa..
blåser och visar körkortet.
P: såg ju bra ut det hära..
sen går han bakom bilen och kollar skatteugglan.
P: och bilen är i ordning?
J: japp, skattade, besiktad och nya däck har jag med.
jag vrider om ratten för att vinkla ut hjulet för att visa mitt fina mönsterdjup.
P: jag ser det, lappen sitter kvar.. åk nu..

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se

Rotoriserad användare
23 Inlägg
9 september 2009
En gång har jag blivit stoppad med Mazdan. Då gick det tyvärr 59 på 50-väg. Har ingen fungerande hastighetsmätare (läs ej prioriterat...) sen jag bytte bakaxel med helt annan utväxling. Låg bakom en bil jag utgick ifrån körde 50, men han åkte också dit. Argh, inte så smart att bara åka på känn egentligen...

Det enda snuten påpekade var väl att den lät lite högt. Sen började snuten pladdra om att det förmodligen gick fortare än 59 då dom hörde att jag kom åkandes. Då rann tålamodet iväg lite och jag började små-dryga tillbaka. Men överlag "ett trevligt" möte (för att vara trafikpoliser), om än jag blev 2000 riksdaler fattigare. Irriterande då jag egentligen inte hade tänkt köra in mot stan, skulle bara varmköra den innan flytt och avställning men passade på att åka en sväng. Hade ju varit en sak om jag verkligen busat, men nu var det bara tur i oturen kombinerat med slarv.
Senast redigerat av SushiCamaro Racing (9 september 2009)

brapbrapbrapbrap
SWR - Svenska Wankelregistret

Sempre Inter
537 Inlägg
9 september 2009
blev stoppad av en väldigt snurrig trafiksnut efter ja råkat gasa på lite i centrum.

knacknack på rutan:
P:blåskontroll och körkort kontroll , har du körkort?
J: självklart, (o trycker upp de i nyllet på mig)
P: ja de ser bra ut, kan du komma ut och blåsa, jag orkar inte böja mig ner ?
J: eh (dog av flabb innombords) okej, så jag gick ut och blåste och allt var ok
P: de ser bra ut, kan du öppna huven?

sagt o gjort så öppna jag huven och herr konstapel börja undersöka bilen, men jag märker att han kollar på insuget och runt det (värt att nämna är att min bil  INTE är turbomatad!) , så han glor där säkert 2-3 minuter med sin lampa.. och ställer den ultimata frågan

P: Du har ingen turbo som gömmer sig här bak?
J: Nehe hörre du, hade jag haft det så hade den väl ändå suttit vid grenröret där den SKA sitta?

varpå polisen tittar på mig och små ler sen stänger huven o ber mig köra lugnt !

Det fick mig o skratta hela dagen!

Ha ha smile

Elvis
HPC KayTown

1 772 Inlägg
9 september 2009
Polisen: Vill du ha punktering?
Jag: Nej
Polisen: Varför kör du med vinterdäck då?
Jag: Jag har dåligt med däck, så har tagit ur dubben på mina vinterdäck. Så får man väl åka?
Polisen: Ja, men det är livsfarligt.
Jag: Varför då?
Polisen: När tror du man ska köra med vinterdäck? När är däcken gjorda för att användas?
Jag: På vintern...?
Polisen: Exakt, och eftersom gummit är gjort för vintern blir dom extremt mjuka på sommaren och en liten undanmanöver och du kan köra åt helvete.
Jag: Jasså, de visste jag inte om.
Polisen: Det kommer bli lag på att man inte får använda urdubbade vinterdäck längre.

Ibland kan man ifrågasätta idioternas intelligens..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Cambrant
9 september 2009
Haha dom två ovanstående tackar jag för. Skrattat tillräckligt för en vecka nu.

Sempre Inter
537 Inlägg
9 september 2009
haha var god, han gjorde min dag iaf smile

Elvis
HPC KayTown

Sök