7057
Sök

Svarva kolvar rödblock 16v

2 415 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#1
finns väl redan några trådar ang detta. fast vill nog starta en egen.
har några enkla frågor.

1. skall man svarva av hela toppen på turbokolvarna?
2. svarva av förbränningsutrymmet på 16v kolvarna?
3. ska man svarva i förbränningsutrymmet på turbokolvarna?

hur mycket skall man ta? 3mm? 2mm?

vad blir kompet ca om man svarvar av hela toppen på kolven? hur länge håller det?
ladd blir väl runt 1-1,5 bar. vi har inte kommit fram till det än.
blir orginalsprut osv.
bilen kommer ej gå i trafik utan enbart på is osv. bara leka med den!

tacksam för snabba svar då vi antaligen skall montera ihop allt på måndag.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

TBM NINJA
917 Inlägg
23 oktober 2012
#2
gör ventilsäte i turbo kolvarna...svarar du 3mm (som krävs för att ventilerna ska gå fria) så får du ett komp som kräver monster ladd å oktan

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 415 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#3
henke_92 skrev:
gör ventilsäte i turbo kolvarna...svarar du 3mm (som krävs för att ventilerna ska gå fria) så får du ett komp som kräver monster ladd å oktan

okey. tack. nu har vi bestämt oss för att nog köra nya kolvar och h profil. samt ett nytt grenrör o hx35 samt byter ut sprut till eftermarknads. vi kommer väl satsa på ca 1 bar ladd.
frågan är vart man skall satsa på o köpa allt?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 oktober 2012
#4
Man siktar aldrig på ett laddtryck. Du bygger din motor och dimensionerar komponenterna efter en måleffekt sedan för det bli det laddtryck det blir och det tändläge det blir när motorn justeras in.  Man stannar vid första flaskhalsen, inte vid ett exakt laddtryck.

Hur länge någonting håller, hur mycket man skall svarva etc får du fråga din motorbyggare om, det är heller ingenting man bestämmer i förväg. 

Som exempel så ger en Volvo S40 2.0t 160hk vid 0.5bar laddtryck, en T4 ger 200hk vid 1bar laddtryck medans samma motor med vassare kamaxlar maxade ut spridarna vid 0.5bar, dvs 270hk på bara 0.5bar.  Laddtryck är ingenting.

Sök massor på forumen och pussla ihop ett recept med delar som fungerar bra ihop.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 415 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Man siktar aldrig på ett laddtryck. Du bygger din motor och dimensionerar komponenterna efter en måleffekt sedan för det bli det laddtryck det blir och det tändläge det blir när motorn justeras in.  Man stannar vid första flaskhalsen, inte vid ett exakt laddtryck.

Som exempel så ger en Volvo S40 2.0t 160hk vid 0.5bar laddtryck, en T4 ger 200hk vid 1bar laddtryck medans samma motor med vassare kamaxlar maxade ut spridarna vid 0.5bar, dvs 270hk på bara 0.5bar.  Laddtryck är ingenting.

okey. tack. nej jag tänkte ifall folk behövde veta lite, men det är som du säger. kan ju inte veta vilket ladd.
men det kommer nog bli ett monster. jag är bara med och hjälper till vid bygget och får fram info.. det är kompisen som bygger och betalar cool
Senast redigerat av Tryck_o_pys (23 oktober 2012)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

TBM NINJA
917 Inlägg
23 oktober 2012
#6
Tryck_o_pys skrev:
henke_92 skrev:
gör ventilsäte i turbo kolvarna...svarar du 3mm (som krävs för att ventilerna ska gå fria) så får du ett komp som kräver monster ladd å oktan

okey. tack. nu har vi bestämt oss för att nog köra nya kolvar och h profil. samt ett nytt grenrör o hx35 samt byter ut sprut till eftermarknads. vi kommer väl satsa på ca 1 bar ladd.
frågan är vart man skall satsa på o köpa allt?

beroende på effekt mål hadde jag satsat pengarna på fläskiga spridare å en ordentlig mappning iställe för smidd botten..
ordentlig mappning så får du nog original botten till att hålla för 300 säkra lek hästar

EDIT: 1 bar e lite mesigt för smiddbotten+sprut med hx35a wink räcker nog bara upp mot en 250 häst max om motorn är relativt orörd
Senast redigerat av henke_92 (23 oktober 2012)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 415 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#7
henke_92 skrev:
Tryck_o_pys skrev:
henke_92 skrev:
gör ventilsäte i turbo kolvarna...svarar du 3mm (som krävs för att ventilerna ska gå fria) så får du ett komp som kräver monster ladd å oktan

okey. tack. nu har vi bestämt oss för att nog köra nya kolvar och h profil. samt ett nytt grenrör o hx35 samt byter ut sprut till eftermarknads. vi kommer väl satsa på ca 1 bar ladd.
frågan är vart man skall satsa på o köpa allt?

beroende på effekt mål hadde jag satsat pengarna på fläskiga spridare å en ordentlig mappning iställe för smidd botten..
ordentlig mappning så får du nog original botten till att hålla för 300 säkra lek hästar

EDIT: 1 bar e lite mesigt för smiddbotten+sprut med hx35a wink räcker nog bara upp mot en 250 häst max om motorn är relativt orörd

ja. allt kommer vara nytt. förutom vev. får väl se när byggherren kommer hem från jobbet, och se vad han säger va man skall satsa på tongue

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!


Sök