Svårstartad med motorvärmare!

tigge
22 oktober 2012 · 27 Inlägg

Hej,

Jag har en Tiguan 1,4 TSI (bensin) -2011 och jag lät nyligen en firma installera en Calix slangvärmare i bilen.

Nu har det blivit kallare och jag har börjat använda motorvärmaren. Tvärtom vad man skulle tro så blir bilen mer svårstartad MED värmaren än utan. Det var -7 grader på morgonen och jag hade i värmaren i ca 2 timmar. Jag fick vrida på startnyckeln 4-5 gånger innan den till slut startade och då gick dåligt i ett par minuter. Utan värmaren startar bilen helt utan problem.

Någon som vet eller kan gissa vad som är problemet?
Finns det någon lösning?

Hälsningar Rogge

Nybergrobin
22 oktober 2012 · 2 381 Inlägg

tigge skrev:
Hej,

Jag har en Tiguan 1,4 TSI (bensin) -2011 och jag lät nyligen en firma installera en Calix slangvärmare i bilen.

Nu har det blivit kallare och jag har börjat använda motorvärmaren. Tvärtom vad man skulle tro så blir bilen mer svårstartad MED värmaren än utan. Det var -7 grader på morgonen och jag hade i värmaren i ca 2 timmar. Jag fick vrida på startnyckeln 4-5 gånger innan den till slut startade och då gick dåligt i ett par minuter. Utan värmaren startar bilen helt utan problem.

Någon som vet eller kan gissa vad som är problemet?
Finns det någon lösning?

Hälsningar Rogge

Garranti?!   Pilla inte själv utan lämna in bilen istället

tigge
23 oktober 2012 · 27 Inlägg

Hej,

Jag pratade med bilmekanikern idag och han sa att vissa bilar är mer känsliga för den värme som motorvärmarkroppen släpper ut i motorutrymmet och det kan påverka närliggande komponenter. Hans förslag var att stänga av motorvärmaren ca 10 min före man startar bilen, då borde det fungera bättre. Jag betvivlar dock på att det ska göra någon större skillnad.

Mvh Rogge

Nybergrobin
23 oktober 2012 · 2 381 Inlägg

tigge skrev:
Hej,

Jag pratade med bilmekanikern idag och han sa att vissa bilar är mer känsliga för den värme som motorvärmarkroppen släpper ut i motorutrymmet och det kan påverka närliggande komponenter. Hans förslag var att stänga av motorvärmaren ca 10 min före man startar bilen, då borde det fungera bättre. Jag betvivlar dock på att det ska göra någon större skillnad.

Mvh Rogge

Min fråga är fortfarande obesvarad från förra inlägget. Du har väl garranti på bilen?

valle22 Smidd i rostigt stål
23 oktober 2012 · 933 Inlägg

tigge skrev:
Hej,

Jag pratade med bilmekanikern idag och han sa att vissa bilar är mer känsliga för den värme som motorvärmarkroppen släpper ut i motorutrymmet och det kan påverka närliggande komponenter. Hans förslag var att stänga av motorvärmaren ca 10 min före man startar bilen, då borde det fungera bättre. Jag betvivlar dock på att det ska göra någon större skillnad.

Mvh Rogge

Hej

kollade runt lite på DEFA's och CALIX hemsida om denna värmaren och vad bekräftar DEFA skall det inte sitta en "slangvärmare" på ditt motoralternativ, utan en värmare som ligger emot oljetråget som är i aluminium. Calix däremot har ingen exakt beskrivning på hur och var du skall montera deras utan deras beskrivning listar en massa andra biltillverkare LANDROVER;MERCEDES ;MAZDA

Sedan jag jobbar inom VAG koncernen och flertalet år på nybilsleveranser på VW/AUDI/SEAT/SKODA kom det mycket mer monteringar på oljetråget pga aluminiumtrågen sedan de leder värme rätt bra.

Vad som kan ske som på senare Passat:er 2005(AWT motorer) var att man fick sätta en backventil till kupéelementet sedan det varma vattnet från värmaren störde tempsensorn som hade kallare vatten på en annan mätpunkt gjorde den väldigt svårstartad.

Hade jag varit dig hade jag kollat vad är det dom har satt in i din bil och som föregående talare , har du gjort det enligt kvitto som är det garantier som gäller. Men som sagt kolla upp att rätt värmare är vald, är den rätt monterad på rätt plats

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
tigge
23 oktober 2012 · 27 Inlägg

Hej,

Tack Valle.

Ja, jag har fortfarande nybilsgaranti på bilen men motorvärmaren är dock inte fabriksmonterad.

Jag skrev och fick ett svar från en kille på Calix. Han sa att jag måste installera en cirkulationspump för att lösa problemet. Det är visst många bilar med samma problem. Jag tittade efter och såg att en sån kostar mellan 2500-3000 + arbetskostnad om man inte gör det själv. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och beställa en sån tror jag. Hade jag vetat det här när jag beställde från bilverkstan hade jag valt en värmare på oljetråget, det hade blivit billigare. (Jag betalade ca 4500 för slangvärmaren inkl. montering).

mvh Rogge

valle22 Smidd i rostigt stål
23 oktober 2012 · 933 Inlägg

tigge skrev:
Hej,

Tack Valle.

Ja, jag har fortfarande nybilsgaranti på bilen men motorvärmaren är dock inte fabriksmonterad.

Jag skrev och fick ett svar från en kille på Calix. Han sa att jag måste installera en cirkulationspump för att lösa problemet. Det är visst många bilar med samma problem. Jag tittade efter och såg att en sån kostar mellan 2500-3000 + arbetskostnad om man inte gör det själv. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och beställa en sån tror jag. Hade jag vetat det här när jag beställde från bilverkstan hade jag valt en värmare på oljetråget, det hade blivit billigare. (Jag betalade ca 4500 för slangvärmaren inkl. montering).

mvh Rogge

ok, visst det kan kännas surt men men. Blev monterad på aukt. VW handlare eller vanlig "verkstad"? Hur som helst om det är gjort med kvitto skall du helt klart reklamera jobbet och få det utfört på korrekt sätt, dvs som det är nu är ju inte helt klart rätt. Att man dessutom på Calix säger man skall montera pumpar och grejer bevisar att de inte har en värmare för denna typen av motor vilket innebär verkstaden som monterat åt dig inte riktigt haft klart för sig vad dom sysslat med. Jag hade gett dig rådet att reklamera på de fakta du har.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
tigge
17 november 2012 · 27 Inlägg

Hej igen,

Kan meddela att start problemet nu är borta! Jag kontaktade verkstaden som installerat motorvärmaren. Han menade fortfarande att det inte behövdes någon extra pump. Jag beställde i alla fall pumpen och väntade ett par veckor på montering. Efter att ha testat pumpen i några dagar nu så fungerar det hur bra som helst! Verkstaden bjöd också på arbetskostnaden så jag betalade bara för pumpen, ca 2500 kr. Bilen blir fort varm när pumpen hela tiden cirkulerar vattnet. Har ni en bil med slangvärmare och som är svårstartad så installera en pump, ni ångrar er inte!

Hälsningar
Rogge

valle22 Smidd i rostigt stål
18 november 2012 · 933 Inlägg

tigge skrev:
Hej igen,

Kan meddela att start problemet nu är borta! Jag kontaktade verkstaden som installerat motorvärmaren. Han menade fortfarande att det inte behövdes någon extra pump. Jag beställde i alla fall pumpen och väntade ett par veckor på montering. Efter att ha testat pumpen i några dagar nu så fungerar det hur bra som helst! Verkstaden bjöd också på arbetskostnaden så jag betalade bara för pumpen, ca 2500 kr. Bilen blir fort varm när pumpen hela tiden cirkulerar vattnet. Har ni en bil med slangvärmare och som är svårstartad så installera en pump, ni ångrar er inte!

Hälsningar
Rogge

Hej Rogge
härligt att höra det löste sig, samt att det visar sig du hade mer rätt än vad verkstaden påstår sig vara rätt. Det är rätt bra med att posta på forum som dessa man kommer alltid till 99% få relativt bra hänvisning
hoppas jag på något sätt lett dig framemot :-)

mvh
valle:-)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
pontusmelin
5 oktober 2018 · 4 Inlägg

Hej, gammal tråd men försöker ändå! Har en Forester XT 2013 med Calix motorvärmare monbterad av tidigare ägare hos subaruverkstad! har kollat med subaru Östersund ( kan kallare klimat) och motorvärmaren är calix ochrätt modell och rätt installerard! ju längre jag har motorvärmaren i ju mer svårstartad är bilen! varvar upp direkt i 30 minus om jagh inte har motorvärmare! men med så är det samma problem som i tråden! ju längre desto svårare att starta! skulle pump funka även om det inte är slangvärmare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang