Årskostnader BMW m5

MrAndersson3
23 oktober 2012 · 29 Inlägg

Hallå!

Jag och min sambo funderar på och köpa en BMW m5, en -08 eller -09.
Vi har funderat lite på årskostnader på denna typen av bil, t.ex. Försökring, skatt, besiktning, inköpskostnad osv osv.
Vi är båda över 40 år och har inga tidigare trafikförseelser i registret. Är det någon här på forumet som kan ge oss en ungefär kostnadsberäkning mellan tummen och pekfingret?
Även ev. oberäknade kostnader såsom däck, bensin osvosv.

Ska använda bilen till mestadels pendling till bilen, och även till längre resor. Så kanske runt 2500 mil om året.

Någon som vet en ungefärlig kostnad på denna bilden på ett år?

Mvh!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

1. Leta upp en du gillar på t ex blocket.se eller bytbil.se
2. Ta regnr och kolla med olika bolag vad den kostar att försäkra för dig (skiljer oerhört mycket)
2b. Ta regnr och kolla vad skatten kostar på https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx
3. Räkna med snitt på 1l/mil om du inte kör fullgas alltid = 2500l/år (ca 40000kr då soppan inte blir billigare framåt)
4. Besiktning kostar ca 350kr (blir inte heller billigare och en ombes lägger på ca 200kr) - räkna med 500kr/år i snitt
5. Service, däck, reservdelar, reparationer, självrisker - räkna med 8-10kr/mil - 20-25000kr/år för en sån här bil (ganska ojämn post som kan va dyrare nåt år och billigare ett annat)
6. Inköpspris får du väl kika vad du har råd med, bättre att köpa en finare om du har råd. Värdeminskning ca 40-50000kr/år med dom milen på en sån bil.

Ju längre du behåller bilen, ju bättre du sköter den och ju snällare du kör den, desto billigare blir den per år och per mil. Men en M5 blir aldrig billig hur du än gör! Däremot är den riktigt rolig smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
careau
23 oktober 2012 · 1 624 Inlägg

matteeee skrev:
1. Leta upp en du gillar på t ex blocket.se eller bytbil.se
2. Ta regnr och kolla med olika bolag vad den kostar att försäkra för dig (skiljer oerhört mycket)
2b. Ta regnr och kolla vad skatten kostar på https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx
3. Räkna med snitt på 1l/mil om du inte kör fullgas alltid = 2500l/år (ca 40000kr då soppan inte blir billigare framåt)
4. Besiktning kostar ca 350kr (blir inte heller billigare och en ombes lägger på ca 200kr) - räkna med 500kr/år i snitt
5. Service, däck, reservdelar, reparationer, självrisker - räkna med 8-10kr/mil - 20-25000kr/år för en sån här bil (ganska ojämn post som kan va dyrare nåt år och billigare ett annat)
6. Inköpspris får du väl kika vad du har råd med, bättre att köpa en finare om du har råd. Värdeminskning ca 40-50000kr/år med dom milen på en sån bil.

Ju längre du behåller bilen, ju bättre du sköter den och ju snällare du kör den, desto billigare blir den per år och per mil. Men en M5 blir aldrig billig hur du än gör! Däremot är den riktigt rolig smile

320 kr, förlåt big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

careau skrev:
320 kr, förlåt big_smile

Enligt https://www.carspect.se/Stationer/Malm% … C3%B6.aspx i Fosie, Malmö:
Prislista:

Personbil
Bokad 375 kr
Drop-in 420 kr
Efterkontroll 245 kr

Så snitt med ditt pris och detta dyrare pris blir:
(320 + 375) / 2 = 347,50. Jag avrundade lite och skrev därför "ca" framför. Frågor på det? wink

Senast redigerat av matteeee (23 oktober 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
M5-E61
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

matteeee skrev:
3. Räkna med snitt på 1l/mil om du inte kör fullgas alltid = 2500l/år (ca 40000kr då soppan inte blir billigare framåt)
5. Service, däck, reservdelar, reparationer, självrisker - räkna med 8-10kr/mil - 20-25000kr/år för en sån här bil (ganska ojämn post som kan va dyrare nåt år och billigare ett annat)

Ju längre du behåller bilen, ju bättre du sköter den och ju snällare du kör den, desto billigare blir den per år och per mil. Men en M5 blir aldrig billig hur du än gör! Däremot är den riktigt rolig smile

Ledsen att säga det men 1l/mil är omöjligt med en M5 E60/E61. Det snålaste man kan köra den på är 1,35 l/mil i medvind, 7:ans växel och med rätt varvtal. Räkna med en konsumption på mellan 1,6-2,2 l/mil. Det finns nog iof ingen som köper en M5:a för bränsle ekonomins skull. Jag struntar personligen i vad det kostar, det är en underbar bil och varje kilometer bakom ratten är en njutning.
BMW originalförsäkring bör hamna runt 12,000SEK/år beroende på vart du bor och din historik.

Mitt råd är följande: Om du har bra ekonomi så köp en M5 E60/61 du kommer inte att ångra dig. Om du däremot tvekar över vad ägandet kommer att kosta, har jag råd att lägga 4000kr per däck för vinterhjul? etc.,  så köp något annat! Lycka till.

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
saab_sonett Handledare
23 oktober 2012 · 1 481 Inlägg

M5-E61 skrev:

matteeee skrev:
3. Räkna med snitt på 1l/mil om du inte kör fullgas alltid = 2500l/år (ca 40000kr då soppan inte blir billigare framåt)
5. Service, däck, reservdelar, reparationer, självrisker - räkna med 8-10kr/mil - 20-25000kr/år för en sån här bil (ganska ojämn post som kan va dyrare nåt år och billigare ett annat)

Ju längre du behåller bilen, ju bättre du sköter den och ju snällare du kör den, desto billigare blir den per år och per mil. Men en M5 blir aldrig billig hur du än gör! Däremot är den riktigt rolig smile

Ledsen att säga det men 1l/mil är omöjligt med en M5 E60/E61. Det snålaste man kan köra den på är 1,35 l/mil i medvind, 7:ans växel och med rätt varvtal. Räkna med en konsumption på mellan 1,6-2,2 l/mil. Det finns nog iof ingen som köper en M5:a för bränsle ekonomins skull. Jag struntar personligen i vad det kostar, det är en underbar bil och varje kilometer bakom ratten är en njutning.
BMW originalförsäkring bör hamna runt 12,000SEK/år beroende på vart du bor och din historik.

Mitt råd är följande: Om du har bra ekonomi så köp en M5 E60/61 du kommer inte att ångra dig. Om du däremot tvekar över vad ägandet kommer att kosta, har jag råd att lägga 4000kr per däck för vinterhjul? etc.,  så köp något annat! Lycka till.

En fråga bara. Vad kör du på för vinterdäck??? Jag gav 4000:- för fyra st Michelin till min 540.

M5-E61
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

Pirelli Sottozero 285/35/19

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
saab_sonett Handledare
23 oktober 2012 · 1 481 Inlägg

285:or som vinterdäck??????? Jag har 225:or på min. Funkar bra i snön.

M5-E61
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

Vi har inte så mycket snö i Skåne ;-) Dessutom bor jag utomlands en stor del av vintern så det blir inte så många mil på svensk vinterväg. Därför jag prioriterar däck med bra regn egenskaper vid låg temperatur före ett bra "snödäck".

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
saab_sonett Handledare
23 oktober 2012 · 1 481 Inlägg

Aha, ja häruppe behövs det dubbdäck som klarar snö. Men då fick jag svaret. Men till TS, som du ser så beror det på vad man prioriterar. Kör man enbart i Sverige så kan man köpa vinterdäck för 1000:-/st.

careau
23 oktober 2012 · 1 624 Inlägg

matteeee skrev:

careau skrev:
320 kr, förlåt big_smile

Enligt https://www.carspect.se/Stationer/Malm% … C3%B6.aspx i Fosie, Malmö:
Prislista:

Personbil
Bokad 375 kr
Drop-in 420 kr
Efterkontroll 245 kr

Så snitt med ditt pris och detta dyrare pris blir:
(320 + 375) / 2 = 347,50. Jag avrundade lite och skrev därför "ca" framför. Frågor på det? wink

Jag tänkte mer på Bilprovningen, det traditionella stället att besiktiga sin bil på smile

M5-E61
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

Nä, man kan inte köpa vinterdäck till en BMW M5 för 1000kr styck - till en standard bil som rullar på 16-17" så visst. Det finns inget förnuft i detta resonemang. Med 507hk, ett vridmoment på 520 Nm och med bilens typning taget i beaktande dvs minimum 18" tums fälgar för att få plats med bromsarna. Tro mig, jag har gjort noggrann research...
Detta är en extrem bil som skall köras med respekt i vinterväglag och som därför bör rulla på Tüv godkända fälgar samt värdigt gummi. Standard däck hör inte hemma på denna bil.

I rest my case

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

careau skrev:
Jag tänkte mer på Bilprovningen, det traditionella stället att besiktiga sin bil på smile

Jo, förstod det. Tyvärr är det nog snart ett minne blott med så låga priser.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
23 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

Skatt på min 05:a va 5100:-

1l/milen kan du glömma wink räkna på 1.5l/milen
Bilen dricker olja (gör de flesta V10:orna)
Den får i sig hela 8-9liter olja vid service
Dyra stift (10st desutom)
Sen så har du kopplingen och Smg pumpen som är vanligt att de ger sig tyvärr.

Gällande vinterdäck så körde jag på 245/45R18

Den är brutal nästan overklig brutal för att vara en så stor bil smile
Drar de flesta sportbilarna och känns som en gokart med rätt inställningar.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
saab_sonett Handledare
23 oktober 2012 · 1 481 Inlägg

M5-E61 skrev:
Nä, man kan inte köpa vinterdäck till en BMW M5 för 1000kr styck - till en standard bil som rullar på 16-17" så visst. Det finns inget förnuft i detta resonemang. Med 507hk, ett vridmoment på 520 Nm och med bilens typning taget i beaktande dvs minimum 18" tums fälgar för att få plats med bromsarna. Tro mig, jag har gjort noggrann research...
Detta är en extrem bil som skall köras med respekt i vinterväglag och som därför bör rulla på Tüv godkända fälgar samt värdigt gummi. Standard däck hör inte hemma på denna bil.

I rest my case

Ska man köra på vintern i Sverige så behövs inte några extrema högfartsdäck. Kör du i Tyskland på Autobahn så visst. Då förstår jag. Men ligga och plöja fram i saltslasket här i 90-100 så är det bättre med smalare däck.
Min är förvisso inte lika extrem som en M5:a, men 300hk och 440Nm rör på sig det också.

M5-E61
23 oktober 2012 · 14 Inlägg

540 rör definitivt på sig - inte det jag syftade på.
Du har helt rätt angående däcks bredd, jag försöker bara nyansera de dyra driftkostnaderna för en M5 då tråden gick ut på att fastställa huruvida den är dyr i drift eller inte. Min poäng är att den kostar. Utöver sinnessjuk bensinförbrukning och dyra däck så måste man vara säker på att bromsarna är byta innan ett eventuellt köp annars tillkommer snart ytterligare 25,000 för en uppsättning nya skivor. SMG kopplingen går loss på 30-40,000 om den är i dåligt skick. På de flesta M5:or som säljs har inte kopplingen bytts t.ex. När den kraschar så kan BMW verkstaden se exakt hur många "launch control" starter som gjorts och om det ser illa ut så gäller inte försäkringen. Allt detta bör tas i beaktande innan man funderar på en ev. affär, utöver de dyra driftkostnaderna med oljebyten som också nämnts i tråden ovan.

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
Busgrabb Rejsa ?
24 oktober 2012 · 2 959 Inlägg

Min 06:a kostade ca 5200:- i skatt
Tror jag pröjsade ca 16k i försäkring per år men då är jag inte så otroligt gammal som trådskaparen wink
Glöm som sagt 1 liter/mil, här snackar vi snarare 1.7+ utan att trampa för mycket på gasen.
Gör man däremot det så kan man fan tanka i sömnen efter ett tag, jag körde på ordentligt från Gbg till Varberg inkl lite kurviga 70 vägar och det gick bra att gasa upp en femhundrig på den biten tongue
Kolla kopplingen som sagt om den är bytt...det drar tydligen ofta med sig ett svänghjul när kopplingen är i behov av att bytas och det är det som gör att det kostar ca 30k.

Senast redigerat av Busgrabb (24 oktober 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
24 oktober 2012 · 744 Inlägg

jag tycker iallafall om man börja frågor på skatt,mil kostnad , o.s.v då bör man nog se över och skaffa en annan bil, finns mycket prisvärda bmw:s där ute annars .

stavfel må finnas, men är norrläning å är ölinverkad ;-)

Senast redigerat av hewra (24 oktober 2012)

BMW 525 i "20.000 milarn" (1993)
BMW 325 i (1991)
Mitsubishi Evolution 4 "Pruppen" (1997)
jetta16v
24 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

hewra skrev:
jag tycker iallafall om man börja frågor på skatt,mil kostnad , o.s.v då bör man nog se över och skaffa en annan bil, finns mycket prisvärda bmw:s där ute annars .

stavfel må finnas, men är norrläning å är ölinverkad ;-)

Tänkte samma sak, börjar man ens fundera på kostnaderna skall man nog inte ha en m5...

dfine BMW entusiast
24 oktober 2012 · 579 Inlägg

Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.

Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang