Årskostnader BMW m5

M5-E61
24 oktober 2012 · 14 Inlägg

dfine skrev:
Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.

Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert! smile

Det låter som en rimlig bedömning att 535i halverar driftskostnaden. Trevlig bil också. Eller om storleken inte har betydelse ;-), varför inte en 335d, ännu billigare, mycket BMW känsla bra knuff och snål som bara den. Ett billigt trimkit sen åker man ifrån det mesta.

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
24 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

Jag tycker att det är OK att göra en ungefärlig kalkyl innan man köper en bil. De flesta gör inte det tyvärr, utan de köper en bil för 250-400k och får efter första månaden CHOCK när man får räknar på driftkostnader.

Jag själv ex visste att M5 var dyr i drift men ville ändå äga den då det har varit en drömbil sen den tillverkades big_smile

Sen att det kostar mer än vad det smakar är en annan sak. TS borde kolla på ALPINA B5S (det gör jag nu)


Ang: 535i de finns väll inte som e60/e61 för EU-marknaden utan endast USA importerade bilar, eller är jag helt ute och cycklar?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
viccoA
24 oktober 2012 · 3 110 Inlägg

Om man bortser från bränsleförbrukningen så är det egentligen ingen extremt dyr bil att äga om man jämför med objekt med likvärdig prestanda.
Att serva en M-bil är inte raketforskning. Det är om/när saker går sönder som det blir dyrt givetvis men för de småpengar en e60 m5 kostar idag blir kalkylen inte så farlig.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
24 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

viccoA skrev:
Om man bortser från bränsleförbrukningen så är det egentligen ingen extremt dyr bil att äga om man jämför med objekt med likvärdig prestanda.
Att serva en M-bil är inte raketforskning. Det är om/när saker går sönder som det blir dyrt givetvis men för de småpengar en e60 m5 kostar idag blir kalkylen inte så farlig.

Nej ingen har sagt att det är raketforskning att serva en M-bil men hur många kommer att köpa en M5 V10 där den är servad hemma på uppfarten? wink Och precis som du säger så är det dyrt med grejer till den så drf ska bilen vara fullt dokumenterad på auktoriserad verkstad samt ha dokument. SJälv skulle jag ALDRIG köpa en bil 100k+ som har varit servad hemma eller i närmaste GDS hall.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
jetta16v
24 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

dfine skrev:
Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.

Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert! smile

Även om M5 är en overklig modell så är tyvärr kostnaderna verkliga big_smile

Har många gånger funderat själv på att skaffa mig en äldre m5'a, men inser att varje gång jag bara tittar på bilen så blir jag fattigare tongue

Funderar däremot på en 540 e39, inte för att den är billig men men..

Wicca
24 oktober 2012 · 886 Inlägg

Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
24 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Stor och klumpig?? Har du kört 535i F10/F11? om det är något som är stor och klumpig så är det tyvärr den nya 5:serien som är byggd på gamla 7:serien..

PS: M5 V10 känns som en gokart wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Busgrabb Rejsa ?
24 oktober 2012 · 2 959 Inlägg

PITSTOP skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Stor och klumpig?? Har du kört 535i F10/F11? om det är något som är stor och klumpig så är det tyvärr den nya 5:serien som är byggd på gamla 7:serien..

PS: M5 V10 känns som en gokart wink

Ja M5 E60 känns faktiskt mycket mindre och lättare att köra än vad den är på pappret.

Autotech
BMW 335D (2008)
jetta16v
24 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

PITSTOP skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Stor och klumpig?? Har du kört 535i F10/F11? om det är något som är stor och klumpig så är det tyvärr den nya 5:serien som är byggd på gamla 7:serien..

PS: M5 V10 känns som en gokart wink

ÄR 535'an mer klumpig eller KÄNNS den klumpigARE än m5'an??

M5-E61
24 oktober 2012 · 14 Inlägg

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Två saker:
1. Du har fel - Man köper en M5 om man INTE vill kompromissa utan ha ett fordon som är just en sportbil som är komfortabel och praktisk. Att köpa en 535/540 istället för en M5 är en kompromiss.

2. M5 E60 är inte en stor och klumpig bil? Detta fordon har prestanda, precision och väghållning i klass med Porsche 997 S och andra renodlade sportvagnar. En standard 5-serie är däremot relativt klumpig.
På bana är det jämt skägg mellan en M5 E60/61 och en 997S. Carreran är lite snabbare ut ur böjarna, men på rakan visar V10:an huggtänderna och kommer ifatt. I ett renodlat race på motorvägen så har Porschen inte en suck i hastighet från 250km/h och uppåt.
E60/E61 må vara stor, men klumpig är den inte :-)

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
24 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

jetta16v skrev:

PITSTOP skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Stor och klumpig?? Har du kört 535i F10/F11? om det är något som är stor och klumpig så är det tyvärr den nya 5:serien som är byggd på gamla 7:serien..

PS: M5 V10 känns som en gokart wink

ÄR 535'an mer klumpig eller KÄNNS den klumpigARE än m5'an??

535i F10/11 ÄR större, klumpigare och KÄNNS klumpigare än M5 V10!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
jetta16v
24 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

PITSTOP skrev:
535i F10/11 ÄR större, klumpigare och KÄNNS klumpigare än M5 V10!

NU hänger jag med, ni pratar om m5 e60 o jämför med 535 f10...

Jag trodde båda handlade om f10, men v10 m5 är såklart e60..

Wicca
24 oktober 2012 · 886 Inlägg

PITSTOP skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Stor och klumpig?? Har du kört 535i F10/F11? om det är något som är stor och klumpig så är det tyvärr den nya 5:serien som är byggd på gamla 7:serien..

PS: M5 V10 känns som en gokart wink

M5-E61 skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Två saker:
1. Du har fel - Man köper en M5 om man INTE vill kompromissa utan ha ett fordon som är just en sportbil som är komfortabel och praktisk. Att köpa en 535/540 istället för en M5 är en kompromiss.

2. M5 E60 är inte en stor och klumpig bil? Detta fordon har prestanda, precision och väghållning i klass med Porsche 997 S och andra renodlade sportvagnar. En standard 5-serie är däremot relativt klumpig.
På bana är det jämt skägg mellan en M5 E60/61 och en 997S. Carreran är lite snabbare ut ur böjarna, men på rakan visar V10:an huggtänderna och kommer ifatt. I ett renodlat race på motorvägen så har Porschen inte en suck i hastighet från 250km/h och uppåt.
E60/E61 må vara stor, men klumpig är den inte :-)

Svarar er båda med samma inlägg:

Allt över 4 meter och 1000 kilo är stort och klumpigt om man vill ha en riktig sportbil. M5an är säkert fantastiskt snabb och sportig, för att vara en flodhäst, och det är säkert en fantastiskt bra bil på många sätt. Men jag har en känsla av att det kostar mer än det smakar.  Kombin väger nästan 2 ton! Det spelar ingen roll hur bra chassie du har eller hur stark motor du har, du kan inte trolla bort känslan av 900 kilo ändå.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
panda666
24 oktober 2012 · 4 250 Inlägg

jesus vad mycket pengar en bil ska dra..här kostar min 99a 528 runt 2000kr i månaden för mig inkl allt och jag klagar:))) tänk vad en m5 skulle kosta? jag vet att jag inte kan hitta en e60 525 på blocket för under 70.000...

har aldrig sett en e60 m5 på blocket. vad kostar en sånn? runt 400.000?

och jag tror verkligen inte man har råd med sånna bilar om inte man tjänar minst 30.000 före skatt varje månad;)

Rquired Allmänt envis
24 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

PITSTOP skrev:
Jag tycker att det är OK att göra en ungefärlig kalkyl innan man köper en bil. De flesta gör inte det tyvärr, utan de köper en bil för 250-400k och får efter första månaden CHOCK när man får räknar på driftkostnader.

Jag själv ex visste att M5 var dyr i drift men ville ändå äga den då det har varit en drömbil sen den tillverkades big_smile

Sen att det kostar mer än vad det smakar är en annan sak. TS borde kolla på ALPINA B5S (det gör jag nu)


Ang: 535i de finns väll inte som e60/e61 för EU-marknaden utan endast USA importerade bilar, eller är jag helt ute och cycklar?

Du har helt rätt! 535i eller 535Xi E6x fanns inte för Europamarknaden tyvärr. USA fick även godbitar som M5 E60 och M6 E63/E64 med manuell växellåda, varför det alternativet nu skulle bli exklusivt för automatlådans förlovade land...

Däremot måste jag få vara lite petig, den enda 5-serie som baseras på sjuan är 5-serie GT (F07) och den bygger på nuvarande modellen (F01) och inte den gamla modellen.

Alpina är enormt fina bilar, det kan dock nämnas att eftersom de räknas som ett "eget" bilmärke är ofta försäkringskostnaderna klart högre på dem jämfört med motsvarande bil under BMW´s egna flagg.

dfine skrev:
Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.

Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert! smile

Klart man kan, och skall i mina ögon, räkna på kostnaderna för en M-bil som inför vilket köp som helst. Bara för att man är beredd att låta bilvalet kosta vad det vill, betyder inte det att man bör stå ovetandes inför utgifterna.

Jag håller dock med om att just den aktuella M5 (S85 V10) är hopplöst dyr i drift där framför allt förbrukningen men även vissa komponenter kan kräva reparationer som tär hårt på plånboken. Standardmodellerna ger trots allt lika mycket bil bortsett från prestandan, och en hel del körglädje även om det inte är i M5-klass, för småpengar vid en jämförelse.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
M5-E61
24 oktober 2012 · 14 Inlägg

Wicca skrev:

PITSTOP skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Stor och klumpig?? Har du kört 535i F10/F11? om det är något som är stor och klumpig så är det tyvärr den nya 5:serien som är byggd på gamla 7:serien..

PS: M5 V10 känns som en gokart wink

M5-E61 skrev:

Wicca skrev:
Du får den 535i av den allra senaste modellen för ungefär samma slantar som en M5 av den näst senaste modellen.

Då jag inte förstår riktigt varför man vill ha en stor och klumpig bil med 500 hk så känns 535an som ett mycket bättre val. Man kan fortfarande köra väldigt snabbt, till ett mycket lägre pris. Eller köp en äldre 530i och en caterham för pengarna som blir över, så har du både en sportbil, en komfortbil och slipper kompromissa. wink

Två saker:
1. Du har fel - Man köper en M5 om man INTE vill kompromissa utan ha ett fordon som är just en sportbil som är komfortabel och praktisk. Att köpa en 535/540 istället för en M5 är en kompromiss.

2. M5 E60 är inte en stor och klumpig bil? Detta fordon har prestanda, precision och väghållning i klass med Porsche 997 S och andra renodlade sportvagnar. En standard 5-serie är däremot relativt klumpig.
På bana är det jämt skägg mellan en M5 E60/61 och en 997S. Carreran är lite snabbare ut ur böjarna, men på rakan visar V10:an huggtänderna och kommer ifatt. I ett renodlat race på motorvägen så har Porschen inte en suck i hastighet från 250km/h och uppåt.
E60/E61 må vara stor, men klumpig är den inte :-)

Svarar er båda med samma inlägg:

Allt över 4 meter och 1000 kilo är stort och klumpigt om man vill ha en riktig sportbil. M5an är säkert fantastiskt snabb och sportig, för att vara en flodhäst, och det är säkert en fantastiskt bra bil på många sätt. Men jag har en känsla av att det kostar mer än det smakar.  Kombin väger nästan 2 ton! Det spelar ingen roll hur bra chassie du har eller hur stark motor du har, du kan inte trolla bort känslan av 900 kilo ändå.

Caterham eller en F1 bil konkurrerar ju inte riktigt i samma liga och jag tror inte TS är speciellt sugen på att  binda fast sambon med spännband på frontspoilern när de skall ta bilen till ICA -Dessutom blir den årliga kostnaden bra mycket dyrare än M5 eftersom du måste ha ditt eget stall av mekaniker och ingenjörer i garaget...

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
24 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

Rquired skrev:

PITSTOP skrev:
Jag tycker att det är OK att göra en ungefärlig kalkyl innan man köper en bil. De flesta gör inte det tyvärr, utan de köper en bil för 250-400k och får efter första månaden CHOCK när man får räknar på driftkostnader.

Jag själv ex visste att M5 var dyr i drift men ville ändå äga den då det har varit en drömbil sen den tillverkades big_smile

Sen att det kostar mer än vad det smakar är en annan sak. TS borde kolla på ALPINA B5S (det gör jag nu)


Ang: 535i de finns väll inte som e60/e61 för EU-marknaden utan endast USA importerade bilar, eller är jag helt ute och cycklar?

Du har helt rätt! 535i eller 535Xi E6x fanns inte för Europamarknaden tyvärr. USA fick även godbitar som M5 E60 och M6 E63/E64 med manuell växellåda, varför det alternativet nu skulle bli exklusivt för automatlådans förlovade land...

Däremot måste jag få vara lite petig, den enda 5-serie som baseras på sjuan är 5-serie GT (F07) och den bygger på nuvarande modellen (F01) och inte den gamla modellen.

Alpina är enormt fina bilar, det kan dock nämnas att eftersom de räknas som ett "eget" bilmärke är ofta försäkringskostnaderna klart högre på dem jämfört med motsvarande bil under BMW´s egna flagg.

dfine skrev:
Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.

Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert! smile

Klart man kan, och skall i mina ögon, räkna på kostnaderna för en M-bil som inför vilket köp som helst. Bara för att man är beredd att låta bilvalet kosta vad det vill, betyder inte det att man bör stå ovetandes inför utgifterna.

Jag håller dock med om att just den aktuella M5 (S85 V10) är hopplöst dyr i drift där framför allt förbrukningen men även vissa komponenter kan kräva reparationer som tär hårt på plånboken. Standardmodellerna ger trots allt lika mycket bil bortsett från prestandan, och en hel del körglädje även om det inte är i M5-klass, för småpengar vid en jämförelse.

blandade ihop det då... Men delar inte F10/11 samma bottenplatta som Ghosten då?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Wicca
24 oktober 2012 · 886 Inlägg

M5-E61 skrev:
Caterham eller en F1 bil konkurrerar ju inte riktigt i samma liga och jag tror inte TS är speciellt sugen på att  binda fast sambon med spännband på frontspoilern när de skall ta bilen till ICA -Dessutom blir den årliga kostnaden bra mycket dyrare än M5 eftersom du måste ha ditt eget stall av mekaniker och ingenjörer i garaget...

Vem har pratat om F1-bil?

Det här är en sportbil:
http://www.blocket.se/sodermanland/Cate … 16&w=3

Sry TS för off topic.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Rquired Allmänt envis
24 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

PITSTOP skrev:

Rquired skrev:

PITSTOP skrev:
Jag tycker att det är OK att göra en ungefärlig kalkyl innan man köper en bil. De flesta gör inte det tyvärr, utan de köper en bil för 250-400k och får efter första månaden CHOCK när man får räknar på driftkostnader.

Jag själv ex visste att M5 var dyr i drift men ville ändå äga den då det har varit en drömbil sen den tillverkades big_smile

Sen att det kostar mer än vad det smakar är en annan sak. TS borde kolla på ALPINA B5S (det gör jag nu)


Ang: 535i de finns väll inte som e60/e61 för EU-marknaden utan endast USA importerade bilar, eller är jag helt ute och cycklar?

Du har helt rätt! 535i eller 535Xi E6x fanns inte för Europamarknaden tyvärr. USA fick även godbitar som M5 E60 och M6 E63/E64 med manuell växellåda, varför det alternativet nu skulle bli exklusivt för automatlådans förlovade land...

Däremot måste jag få vara lite petig, den enda 5-serie som baseras på sjuan är 5-serie GT (F07) och den bygger på nuvarande modellen (F01) och inte den gamla modellen.

Alpina är enormt fina bilar, det kan dock nämnas att eftersom de räknas som ett "eget" bilmärke är ofta försäkringskostnaderna klart högre på dem jämfört med motsvarande bil under BMW´s egna flagg.

dfine skrev:
Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.

Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert! smile

Klart man kan, och skall i mina ögon, räkna på kostnaderna för en M-bil som inför vilket köp som helst. Bara för att man är beredd att låta bilvalet kosta vad det vill, betyder inte det att man bör stå ovetandes inför utgifterna.

Jag håller dock med om att just den aktuella M5 (S85 V10) är hopplöst dyr i drift där framför allt förbrukningen men även vissa komponenter kan kräva reparationer som tär hårt på plånboken. Standardmodellerna ger trots allt lika mycket bil bortsett från prestandan, och en hel del körglädje även om det inte är i M5-klass, för småpengar vid en jämförelse.

blandade ihop det då... Men delar inte F10/11 samma bottenplatta som Ghosten då?

Det är så lätt hänt logiken bland biltillverkares plattformar är inte alltid på topp! Det är dock 7-serie F01 som är skyldig till lill-Rolls också.

Är det bara jag som kan se bilden framför mig hur ägaren till en 520d GT parkerar bredvid en Ghost och leende påpekar att de i princip kör samma bil? tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
felek
24 oktober 2012 · 175 Inlägg

goa kommentarer ni har xD

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang