PITSTOP skrev:
Jag tycker att det är OK att göra en ungefärlig kalkyl innan man köper en bil. De flesta gör inte det tyvärr, utan de köper en bil för 250-400k och får efter första månaden CHOCK när man får räknar på driftkostnader.
Jag själv ex visste att M5 var dyr i drift men ville ändå äga den då det har varit en drömbil sen den tillverkades

Sen att det kostar mer än vad det smakar är en annan sak. TS borde kolla på ALPINA B5S (det gör jag nu)
Ang: 535i de finns väll inte som e60/e61 för EU-marknaden utan endast USA importerade bilar, eller är jag helt ute och cycklar?
Du har helt rätt! 535i eller 535Xi E6x fanns inte för Europamarknaden tyvärr. USA fick även godbitar som M5 E60 och M6 E63/E64 med manuell växellåda, varför det alternativet nu skulle bli exklusivt för automatlådans förlovade land...
Däremot måste jag få vara lite petig, den enda 5-serie som baseras på sjuan är 5-serie GT (F07) och den bygger på nuvarande modellen (F01) och inte den gamla modellen.
Alpina är enormt fina bilar, det kan dock nämnas att eftersom de räknas som ett "eget" bilmärke är ofta försäkringskostnaderna klart högre på dem jämfört med motsvarande bil under BMW´s egna flagg.
dfine skrev:
Håller med dom andra som säger att man inte ska ha en M5 om man måste räkna på kostnaderna. Det är extrema bilar som ska skötas på rätt sätt vilket många tyvärr inte klarar av.
Du har inte funderat på att köpa en 535i istället? Fortfarande en grymt rolig bil men som bara är hälften så dyr som en M5 i drift! Tröttnar du på effekten så finns det enormt mycket beprövat trim ute på marknaden som får upp effekten från 306hp till 400hp+ och 550Nm+ utan problem, driftsäkert!

Klart man kan, och skall i mina ögon, räkna på kostnaderna för en M-bil som inför vilket köp som helst. Bara för att man är beredd att låta bilvalet kosta vad det vill, betyder inte det att man bör stå ovetandes inför utgifterna.
Jag håller dock med om att just den aktuella M5 (S85 V10) är hopplöst dyr i drift där framför allt förbrukningen men även vissa komponenter kan kräva reparationer som tär hårt på plånboken. Standardmodellerna ger trots allt lika mycket bil bortsett från prestandan, och en hel del körglädje även om det inte är i M5-klass, för småpengar vid en jämförelse.