En fråga för er med mer motorkunskap än mig

wena
25 oktober 2012 · 74 Inlägg

tänkte lite på en sak...man har ju hört att man inte ska dra på och varva motorn och så innan den är uppe i ordentlig värme.  men var går egentligen "gränsen"  ska man fisköra o inte varva mer än tex 2500 tills den blir varm eller kan det räcka att man håller sig under 4000 varv?  nå vad säger ni ???  tack på förhand

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn
KolGruvan
25 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

Ja man ska köra lugnt innan den är varm iallafall på vintern, då oljan är trögflytande när den är kall och inte smörjer lika bra, då kan det gå skrot:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
wena
25 oktober 2012 · 74 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Ja man ska köra lugnt innan den är varm iallafall på vintern, då oljan är trögflytande när den är kall och inte smörjer lika bra, då kan det gå skrot:)

ja speciellt på vintern, det märker man, koppling o allt är lite trögare på vintern....men vill veta mer exakt hur man ska tänka?

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn
xXSammy
25 oktober 2012 · 6 569 Inlägg

Beror helt på motor, men du bör inte passera 3000 vid kall motor.

De/Dem
Danne_gg KTH Ingenjör;)
25 oktober 2012 · 391 Inlägg

Sen är det inte bara varvet som är viktigt, va lätt på gasen tills den har nått arbetstemp och under 3000rpm. låt bilen stå minst 1minut på tomgång innan du drar iväg.

Four rings to rule them all!
twin_cam Smålänning
25 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Du ska inte belasta motorn hårt. Hög belastning får en svag oljefilm att brista, och högt varv kan göra att oljepumpen suger luft.

Beror lite på bil med, min gamla 740 GL gick på tomgång medans jag skrapade rutorna sen körde jag som vanligt direkt efter, den gick på vanlig mineralolja. Körde 12000 mil så utan motorhaveri eller andra tecken på slitage.

940:in körde jag så att turbon inte skulle ladda innan vattentempen va uppe.

Mercan kör jag som vanligt direkt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JFfoto
25 oktober 2012 ·

Jag kör alltid iväg bilen direkt vid kallstart, om det är -25 .. bättre att den kommer upp i temp snabbt än att den ska sega på tomgång, dröjer ett bra tag..

Rquired Allmänt envis
25 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Det är svårt att ange en direkt gräns det beror på motorn med, men cirka 3000varv/minut är rätt vettigt för en bensinmotor. Kom ihåg att full gas, oavsett om du drar över 3000´ eller inte, är inte nyttigt och att segdra är inte heller nyttigt. Skall du upp för en brant backe är det alltså bättre att växla ner även om du råkar hamna lite över 3000 än att ligga kvar på låga varv och låta motorn kämpa.

Tänk på att om din temperaturmätare anger vattentemperaturen, vilket de flesta gör, tar det längre tid för oljan att bli varm än kylvattnet. När bilen anger att kylarvattnet nått driftstemperatur, kan cirka tio minuters ytterligare körning krävas för att man ska vara säker på att resten av motorn blivit genomvarm. Mer desto kallare det är.

Längre tomgångskörning skulle jag däremot vilja påstå ger direkt motsatt effekt om det sker mer än kanske trettio sekunder eller något längre om det är riktigt kallt ute. Jag har fått lära mig 30sek i normala fall åtminstone. Oljetrycket är lågt på tomgång, en motor ger så lite effekt på tomgång att någon direkt värme inte blir över till att värma upp maskinen och kallstart på tomgång där bilen får mycket bränsle tär kraftigt på den oljefilm som skall finnas på cylinderväggarna.

Att låta motorn gå på tomgång längre stunder kan alltså göra mer skada än nytta, de som plockar fram avställda bilar för att "köra dem varma" genom att låta de stå på tomgång vintertid gör till exempel en tabbe. Hårt slitage på motorn och mycket fukt blir över efter att motorn stängts av, inte nog med att lätt uppvärmning och följande avkylning ger kondens själva processen där bränsle (t.ex bensin) förbränns i en motor ger också upphov till vatten som en av restprodukterna vilket t.ex oljan tar upp.

Men som de flesta bilägare kan konstatera, trots att få följer detta tänk så är motorhaverier inte särskilt vanligt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
25 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Rquired skrev:
Men som de flesta bilägare kan konstatera, trots att få följer detta tänk så är motorhaverier inte särskilt vanligt.

Nej, det är få komponenter i en bil som testas lika hårt som motorn faktiskt. Om folk ens hade en aning om vad tillverkarna utsätter bilarna och motorerna för i utvecklingsfasen, skulle nog många bli chockade över hur mycket ren misshandel prylarna faktiskt tål.

I övrigt så instämmer jag, kör lungt i början om du är rädd om bilen, kör som du brukar om du inte är det.
Motorn blir varm fortare om den får arbeta, så stå inte för länge på tomgång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

Bla BMW har ju iaf varningslampor på varvräknaren vid kallstart, senare modeller har ev riktigt varvstopp vid utsatta varvtal baserat på temperatur.

M3 E46:
http://media.freeola.com/images/user-images/4613/e46bmw4.jpg

Lamporna släcks eftersom motorn blir varmare, sen om det är kylvätskan eller oljan den går på låter jag vara osagt.
Borde man ha i alla bilar smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Germax
26 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

Jag körd en V40 D2 i veckan, den är så effektiv så motorn gick ner i temp när man stog på tomgång tongue

Det viktiga är att oljan kommer upp i sån temp att den rinner ordentligt, och det gör den långt innan "fulltemp". Kör man som folk utan att övervarva eller överbelasta tills kylvattnet uppnått rätt temp så är man säker.


steifan skrev:
Bla BMW har ju iaf varningslampor på varvräknaren vid kallstart, senare modeller har ev riktigt varvstopp vid utsatta varvtal baserat på temperatur.

Min 745 har också sån rödmarkering som avtar, den börjar på 4000rpm dock.. jag vet inte när jag varvade över 4000rpm senast smile

wena
26 oktober 2012 · 74 Inlägg

Dansken- skrev:
Om din motor har ett oljekyl, som kyls av kylvattnet, så värms oljan upp nästan lika fort som vattnet. Det är en mycket praktisk lösning för vanliga bilar, men kanske inte så bra för hårt trimmade bilar, med original vattenkyl.

ja jag tror den har olje kyl..det är en volkswagen scirocco 2011..tror det är så för om jag tex buskör en stund, o sen kollar oljevärmen så kan den va uppe i runt 99-100 grader....och så kör jag lugnt en kort stund så är den nere på 89-92 grader

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn
wena
26 oktober 2012 · 74 Inlägg

steifan skrev:
Bla BMW har ju iaf varningslampor på varvräknaren vid kallstart, senare modeller har ev riktigt varvstopp vid utsatta varvtal baserat på temperatur.

M3 E46:
http://media.freeola.com/images/user-im … 46bmw4.jpg

Lamporna släcks eftersom motorn blir varmare, sen om det är kylvätskan eller oljan den går på låter jag vara osagt.
Borde man ha i alla bilar smile

det måste va oljevärmen...kylvattnet otänkbart att dom har sån varning för

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn
Low
26 oktober 2012 · 3 306 Inlägg

Undrar samma sak här, Jag brukar aldrig stå på tomgång jag brukar skrapa sedan starta vänta 5 sec. sen åka iväg. men tycker nästan synd om bilen.

för att efter 300 meter måste jag gasa upp till 80. min 320 med automat växlar inte förens 3000-3200 varv. Samt har försökt ligga under det men det bara seg drar och tar lång tid.


Önska man hade motorvärmare men det har man inte.

Några tips? smile eller ska jag fortsätta köra på detta vis? automat är ju svårt att ändra kör stilen :p

Senast redigerat av Low (26 oktober 2012)

Germax
26 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

M50 är en viktig slithäst, den klarar kallstarter kör bara! smile

dawwe ...has left the building...
26 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

För att oljan skall göra sitt jobb som tänkt bör den vara som lägst ca 80 grader, mer vanligt (iaf på BMW med oljetemp mätare) är att den ligger mellan 90-100 grader beroende på hur man kör. Över 120 grader är inte bra, oljan "bryts ner" då så att säg. När oljetempen har passerat ca 70 grader så kan man i regel "dra på", är tempen under så bör man inte varva mer än 3000-35000 rpm. Är det RIKTIGT kallt ute, typ -30, så kan man höra hur jäkla dålig smörjning det är, då kan det vara fördelaktigt att köra motorn på förhöjd tomgång (ca 1800 rpm) typ 30 sek, alternativt köra iväg med en gång. En bra (tunn, dvs 0WXX eller 5WXX!) olja skonar motorn vid så låga temperaturer som -30.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Low
27 oktober 2012 · 3 306 Inlägg

Germax skrev:
M50 är en viktig slithäst, den klarar kallstarter kör bara! smile

jag har m52 lol

Eddy Galen, inte dum.
27 oktober 2012 · 1 324 Inlägg

Low skrev:

Germax skrev:
M50 är en viktig slithäst, den klarar kallstarter kör bara! smile

jag har m52 lol

Alublock. Om jag miss rätt så värms den ändå upp snabbare smile

Om inte det var tvärt om... Någon?

Low
27 oktober 2012 · 3 306 Inlägg

Eddy skrev:

Low skrev:

Germax skrev:
M50 är en viktig slithäst, den klarar kallstarter kör bara! smile

jag har m52 lol

Alublock. Om jag miss rätt så värms den ändå upp snabbare smile

Om inte det var tvärt om... Någon?

japp m52 har alu smile känslig för överhettning

Bjacke
27 oktober 2012 · 149 Inlägg

Low skrev:

Eddy skrev:

Low skrev:

jag har m52 lol

Alublock. Om jag miss rätt så värms den ändå upp snabbare smile

Om inte det var tvärt om... Någon?

japp m52 har alu smile känslig för överhettning

men den värms upp snabbare än en M50 i gjutjärn smile

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang