6979
Sök

Fartkamera i tyskland fota mig, samma regler som i sverige?

716 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Den fota mig i ca 90 på 50väg. Den såg ut som en papperskorg mitt ute i ingenstans, sen kom blixten...

Blir man av med lappen?? Eller gör dom som p-böter och skippar å skicka den till sverige? Frågade mina farbröder, och enligt dom så är det runt 200euro i böter och av med lappen i tyskland. Är det annorlunda om bilen är svensk etc?

Det var i BMWn...

Mvh, Krist.

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 oktober 2012
Jag har själv blivit fotad i Tyskland och Frankrike utan att det kommit ikapp mig hem till Sverige. Men det är kanske bara tur.

Braaaaap?

1 537 Inlägg
27 oktober 2012
Åkte med familjen då jag körde på en motorväg i Tyskland, helt plötsligt smalnade vägen av och sänkt hastighetsbegränsning. Rätt vad det var så blinka något starkt i gul/orange färg..

Bilen stod på far, har inte kommit hem något om det...
Fick höra en teori om varför, det skulle nämligen vara så att många tyskar kommer hit för att semestra och är då vana vid högre farter, då är det en slags överenskommelse att de inte får böter o vi inte får böter när vi blir tagna av kameran därborta.
Huruvida det är sant tvivlar jag på, men med tanke på EU-samarbetet borde det inte va några större problem att skicka boten/böterna hit..

Min teori är att kostnaderna för administration etc för att skicka hit boten är högre än vad de skulle få in för själva boten, så därför skiter dom i det...

716 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Ja hoppas det, för sitter lite i skiten om ja blir av me lappen... Fått nytt jobb som innebär bilkörning 160timmar i månaden, tjänstebil å shit... Dum va man då å orolig e man nu...

Får väl hoppas på det bästa...

1 537 Inlägg
27 oktober 2012
Mitt tips är att släppa det, förmodligen kommer det inte att hända något.
Händer det så får du ta det då...

Däremot om du hade åkt fast i Tyskland, alltså blivit stoppad av polisen, då är det en annan historia...
Senast redigerat av jetta16v (27 oktober 2012)

716 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Jofan, sant det wink

P böterna rev jag på plats, har alldrig fått hem de tidigare. Hoppas på samma nu smile

Sök