Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.
HG_
12 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Precis vad jag funderade på åxå, men jag tänkte att jag plockar ihop detta först & ser hur det blir &
ev. tar & plockar på ett i efter hand i så fall.
Men apropå olje kyl.  Är det kyl till vxllådan på din? Det går 2 st rör ledningar från vxl, funderar om det är ett kyl till detta eller var ska dom kopplas in? Är inte så hemma i detta ämne.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Ja det är till transmissionskylaren, sitter en även på min.
Lite hafsigt monterad i sidan på motorn, mycket bättre om man sätter en fram och tar upp ett eget hål vid sidan av kylaren.

Eller sätter en framför vanliga kylaren med clips.

Senast redigerat av OpelP1 (12 maj 2013)

HG_
12 maj 2013 · 2 492 Inlägg

hmm det finns ju plats i fronten så det ska nog inte vara några problem. lol Fram med stora kapen.
Men det är ju klart jag behöver ju ett nytt kyl så det kanske går att svetsa ihop dom två.

Senast redigerat av HG_ (12 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Japp.

Clipsvarianten testade jag på Dodgen som fick en ny highperformancekylare för någon månad sedan.

http://www.maskinisten.net/userpix/18204_dsc_0013_1.jpg

HG_
12 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile det ser ju trevligt ut.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Det funkar iaf. smile

HG_
12 maj 2013 · 2 492 Inlägg

hmm Hur stort oljekyl skulle man behöv? kollade precis in på kl racing. Finns en hel hög. roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Ta en som känns lagom för din bil.

Min kapitän har en jätteliten som dessutom sitter klammad i motorn i närheten av avgasröret ( = sämsta möjliga) och jag har aldrig haft några problem med den och oljan ser fin ut.

Har ju ändå kört 6000 mil med den och den var inte direkt oanvänd före det. tongue

HG_
12 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Bra, då behöver man inte grubbla över det. tackar för svaren. Är till mycket hjälp.
kommer att lämna in kylet för rep. Så det kanske blir att jag ber dom göra ett oljekyl som passar in med det gammla kylet. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
12 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Det blir säkert bra. smile

HG_
15 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Ett nytt fäste ordnat!

Efter att massakrerat fästet på bilen som hade rostat ihop så tog jag kontakt med en bekant som kunde hjälpa mig med mitt lilla problem.
& så här blev det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a2c96c54d9a1a249fb2f7337ee02f411_large.jpg

Detta lilla rör ska ligga innanför fästet som ska bultas ihop med framvagnen.

& nu hoppas jag kan få lite tid till övers i helgen roll så jag kan fixa till detta fäste till framvagnen,
så motorn kommer på plats. big_smile

Sen får jag se om jag kan få tag på några leder till framvagnen som inte är så bra. roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
17 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Är det kanske någon här som sitter på ett par spindelleder & styrleder som kan tänka sig att sälja för en vettig peng? big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Zarech
17 maj 2013 · 1 Inlägg

Hittade hittade hit via din länk på Opelsportclub, har nu suttit o läst igenom tråden, enormt imponerande arbete måste jag säga, ska sätta tänderna i en Kadett B på min semester, får hoppas att den är lite bättre än denna wink

OpelP1
17 maj 2013 · 1 412 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Är det kanske någon här som sitter på ett par spindelleder & styrleder som kan tänka sig att sälja för en vettig peng? big_smile

Jag köpte från opelclassicparts i höstas (sitter kapitän spindlar på min också), var inte så dyrt tyckte jag.
Var värre i somras när det ej fanns såna att köpa utan det enda som fanns var renoverade för 2500kr styck! yikes

HG_
17 maj 2013 · 2 492 Inlägg

Zarech skrev:
Hittade hittade hit via din länk på Opelsportclub, har nu suttit o läst igenom tråden, enormt imponerande arbete måste jag säga, ska sätta tänderna i en Kadett B på min semester, får hoppas att den är lite bättre än denna wink

Ja, det får hoppas att den är. big_smile Detta projekt har ju sett sina bättre dagar lol
Ska du lägga upp projektet här? Säg till, så lägger jag en prem. wink

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
17 maj 2013 · 2 492 Inlägg

OpelP1 skrev:

HG_ skrev:
big_smile Är det kanske någon här som sitter på ett par spindelleder & styrleder som kan tänka sig att sälja för en vettig peng? big_smile

Jag köpte från opelclassicparts i höstas (sitter kapitän spindlar på min också), var inte så dyrt tyckte jag.
Var värre i somras när det ej fanns såna att köpa utan det enda som fanns var renoverade för 2500kr styck! yikes

Ska kolla den tråden åxå big_smile 2500:- Var kanske lite i överkant hmm
Tittade på opelclassicparts & jag får inte fram det jag behöver. Eller tittar jag på fel grejer? hmm
P1 kan du hjälpa mig?

Senast redigerat av HG_ (17 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
18 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile Hittade detta:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id … grp=208047

750:- var väll inte så farligt ändå. Hittar ingen undre led.

Senast redigerat av HG_ (18 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
OpelP1
18 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Det är dom undre som är lite svårare att få tag på men sedan i höstas så finns dom iaf.
Tror dom jag köpte från opelclassicparts kostade typ 7-800kr styck.


Edit:  jag hittar dom inte heller där nu, verkar som att det var ett tillfälligt parti dom fick in. Crap! hmm


Även om det inte var så billigt så finns det på tyska ebay:

http://www.ebay.de/itm/Traggelenk-unten … 589ae14bd9

Senast redigerat av OpelP1 (18 maj 2013)

HG_
18 maj 2013 · 2 492 Inlägg

big_smile He he hittader dom undre lederna nu roll (engelskan är ju inte så bra.)
Dom skulle gå på 222,00 euro för 2 st. Det blir väll i runda slängor 2220,00 skr + frakt.
Men vad betyder: EU-Mwst-Nr för något?

Senast redigerat av HG_ (18 maj 2013)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
18 maj 2013 · 2 492 Inlägg

OpelP1 skrev:
Det är dom undre som är lite svårare att få tag på men sedan i höstas så finns dom iaf.
Tror dom jag köpte från opelclassicparts kostade typ 7-800kr styck.


Edit:  jag hittar dom inte heller där nu, verkar som att det var ett tillfälligt parti dom fick in. Crap! hmm


Även om det inte var så billigt så finns det på tyska ebay:

http://www.ebay.de/itm/Traggelenk-unten … 589ae14bd9

Den gubben hade massa intressanta saker big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang