Ej godkänd av bilprovningen.

deciliter
28 oktober 2012 · 8 Inlägg

Har i dagarna gjort kontrollbesiktning på min Supra -92 hos Svensk bilprovning. Bilen har jag haft i min ägo i många år och aldrig tidigare haft problem med besiktning. Men vad hände denna gång....-en nitisk besiktningsman vid bilprovningen i Kalmar påpekade (efter att inte ha hittat något att anmärka på i övrigt) att "du har bygt om bilen va". Jag frågade då vad han menade och han pekade på bl a min öppna dumpventil, bränsletrycksregulatorn och insugsröret. Jag sa då att bilen har sett likadan ut i fem (5) år och att det tidigare inte varit någon som ifrågasatt ombyggnaden. Jag fick ändå finna mig i att få ombesiktning på bilen med en månads marginal.
Min fråga är nu -
Har någon annan råkat ut för samma situation och hur har du agerat.?
Måste jag skaffa originaldelar och montera dessa för att få bilen godkänd?

Toyota Supra GTE "7M-GTE" (1992)
Putteliten
28 oktober 2012 · 9 083 Inlägg

Vad står det på pappret från bilprovningen?

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
ironhead volvoraggare
28 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

deciliter skrev:
Har i dagarna gjort kontrollbesiktning på min Supra -92 hos Svensk bilprovning. Bilen har jag haft i min ägo i många år och aldrig tidigare haft problem med besiktning. Men vad hände denna gång....-en nitisk besiktningsman vid bilprovningen i Kalmar påpekade (efter att inte ha hittat något att anmärka på i övrigt) att "du har bygt om bilen va". Jag frågade då vad han menade och han pekade på bl a min öppna dumpventil, bränsletrycksregulatorn och insugsröret. Jag sa då att bilen har sett likadan ut i fem (5) år och att det tidigare inte varit någon som ifrågasatt ombyggnaden. Jag fick ändå finna mig i att få ombesiktning på bilen med en månads marginal.
Min fråga är nu -
Har någon annan råkat ut för samma situation och hur har du agerat.?
Måste jag skaffa originaldelar och montera dessa för att få bilen godkänd?

såna saker ska dom inte bry sig om tycker jag men vissa besikningsmän är ju sjuka i huvet och ska anmärka på allt som dom inte gillar så det är bara att skaffa orginaldelar och slänga på sen ombesikta sen  slänga över dom andra grejerna igen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
schnauz
28 oktober 2012 · 1 758 Inlägg

Det är sånt man får vara beredd på.
Antingen ser man till att bilen är ok när man besiktar, eller så chansar man.

Zwudda Refined
28 oktober 2012 · 1 770 Inlägg

Vad står det på pappret om vad som måste åtgärdas?

gamlingen
28 oktober 2012 · 5 198 Inlägg

ironhead skrev:

deciliter skrev:
Har i dagarna gjort kontrollbesiktning på min Supra -92 hos Svensk bilprovning. Bilen har jag haft i min ägo i många år och aldrig tidigare haft problem med besiktning. Men vad hände denna gång....-en nitisk besiktningsman vid bilprovningen i Kalmar påpekade (efter att inte ha hittat något att anmärka på i övrigt) att "du har bygt om bilen va". Jag frågade då vad han menade och han pekade på bl a min öppna dumpventil, bränsletrycksregulatorn och insugsröret. Jag sa då att bilen har sett likadan ut i fem (5) år och att det tidigare inte varit någon som ifrågasatt ombyggnaden. Jag fick ändå finna mig i att få ombesiktning på bilen med en månads marginal.
Min fråga är nu -
Har någon annan råkat ut för samma situation och hur har du agerat.?
Måste jag skaffa originaldelar och montera dessa för att få bilen godkänd?

såna saker ska dom inte bry sig om tycker jag men vissa besikningsmän är ju sjuka i huvet och ska anmärka på allt som dom inte gillar så det är bara att skaffa orginaldelar och slänga på sen ombesikta sen  slänga över dom andra grejerna igen

Sjuka i huvet för att dom följer regelverket och gör sitt jobb ? Antar att du oxå gör ditt jobb när du jobbar, och vilken slutsats kan man dra av det ?

FLindgren
28 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

Öppen dumpventil är livsfarligt enligt besiktningsmän! Vet du inte vilken farlig luft som kommer ut därifrån?!

Du har nog haft tur dom andra åren eller fått en extra petnoga herre\dam denna gången wink Bara att slänga på orginalprylarna och köra in igen  smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Räcket Älskar att spela högt! :)
28 oktober 2012 · 143 Inlägg

Förstår dock inte hur detta kunde bli ett nedslag?

Om delar är bytta som inte äventyrar bilens/omgivningens säkerhet
och heller inte ökat bilens effekt mer än inom godkänd %,
så borde den ju gå igenom besiktning.

Eller är det en import som är Helbilsgodkänd efter reggning?

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
GMC Safari (1997)
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
tekniknissen1
28 oktober 2012 · 866 Inlägg

Det var för 8-9 år sedan då byggd vi om mk3 ,or på löpande band då sa bilprovningen stopp med argomentet att effekten öka med mer en 10% Men det var inte något problem med kompnenterna ? På en sådan gammal bil så har jag för mig att du får ersätta delar med eftemarknads delar med samma prestanda. Det ända som var bekymert var dumpventilen som inte fick vara öppen!!? Det låter skumt att du fick anmärkning då bytade delar och inte på effektökningen. Vi bänka våra bilar med lågt laddtryck så man låg på 240Hk-250hk 235+23.5=258,5 hk.
Men det värkar som att där är något direktiv nu för tiden mot streetracing bilar. Jag har hört att många har problem med bilprovningen och polisen med besiktningar. Besiktnings gubbar o gummerna gör ett bra jobb men dom har rätt hårda krav på sig just med tolkningsfrågan av reglementet. Kan dom inte garantera att det det är inom det så blir det en 2,a. Det man ska göra när det blir tillkalla tationshefen eller att avbryta besiktningen. å kan man köra på ett annat ställe eller få igenom bilen.

Marlboroman
28 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

Räcket skrev:
Förstår dock inte hur detta kunde bli ett nedslag?

Om delar är bytta som inte äventyrar bilens/omgivningens säkerhet
och heller inte ökat bilens effekt mer än inom godkänd %,
så borde den ju gå igenom besiktning.

Eller är det en import som är Helbilsgodkänd efter reggning?

Delarna som bytts ut anses påverka avgasreningen och då blir det nedslag direkt OM besiktningspersonalen gör sitt jobb på rätt sätt. Så fort man byter ut insuget till exempel så är ju inte motorn som den var när den avgascertifierades och blir då i laga mening en helt ny motortyp och blir i dem flesta fall omöjlig att besikjta med om bilen är från -76 eller nyare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TouchOfRed Meldem
28 oktober 2012 · 4 137 Inlägg

gamlingen skrev:

ironhead skrev:

deciliter skrev:
Har i dagarna gjort kontrollbesiktning på min Supra -92 hos Svensk bilprovning. Bilen har jag haft i min ägo i många år och aldrig tidigare haft problem med besiktning. Men vad hände denna gång....-en nitisk besiktningsman vid bilprovningen i Kalmar påpekade (efter att inte ha hittat något att anmärka på i övrigt) att "du har bygt om bilen va". Jag frågade då vad han menade och han pekade på bl a min öppna dumpventil, bränsletrycksregulatorn och insugsröret. Jag sa då att bilen har sett likadan ut i fem (5) år och att det tidigare inte varit någon som ifrågasatt ombyggnaden. Jag fick ändå finna mig i att få ombesiktning på bilen med en månads marginal.
Min fråga är nu -
Har någon annan råkat ut för samma situation och hur har du agerat.?
Måste jag skaffa originaldelar och montera dessa för att få bilen godkänd?

såna saker ska dom inte bry sig om tycker jag men vissa besikningsmän är ju sjuka i huvet och ska anmärka på allt som dom inte gillar så det är bara att skaffa orginaldelar och slänga på sen ombesikta sen  slänga över dom andra grejerna igen

Sjuka i huvet för att dom följer regelverket och gör sitt jobb ? Antar att du oxå gör ditt jobb när du jobbar, och vilken slutsats kan man dra av det ?

Det är sjukt att vissa är noga och vissa är inte noga. Hårdhänta är dom också.. Inte rädda om sakerna direkt.
Ett exempel är att jag fick en 2a på att ena högtalaren satt lite löst i Hatthyllan, kände på den. Visst den satt löst men inte så att den skulle ramla bort vid hastig inbromsning.
Nåväl, ombesiktigade bilen utan att göra nåt åt det. Gick igenom utan problem.

Att dom gör sitt jobb kan jag inte hålla med om. Nu är ju såklart inte alla så. Men jag tror att många är såhär.

Senast redigerat av TouchOfRed (28 oktober 2012)

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

egentligen ska dom inte kunna gnälla på det där då det kommit lite nya regler för hur det ska gå till. alla kan inte köpa originaldelar längre. se som till min rx-7a ingen lägger 80.000kr på nya dubbelturbos utan slänger på ett singelturbokit. inte säkert att effekten ökar eller avgasreningen försämras. det ska deras avgasprovare kolla.

FLindgren
28 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

Nu är ju grejjen den att han har öppen dumpventil och skjuter ventilationen rakt ut i moder natur. Detta är tydligen livsfarligt. Hade han haft återcirkulenade dump så stannar all farlig luft kvar i systemet och den "kanske" hade gått igenom lättare.  Besiktningsmannen behöver ju inte veta hur isuget ska se ut på en supra..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

farlig luft? det är vanlig luft som dumpas ut. så det har han verkligen inte med att göra. så han kan inte såga den för att vara trimmad bara genom att titta på den utan han måste avgöra vid en provkörning. så har jag iaf uppfattat nya reglerna som.

Marlboroman
28 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

robzter skrev:
så har jag iaf uppfattat nya reglerna som.

Har du nån källa till dessa nya regler du pratar om..?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FLindgren
28 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

robzter skrev:
farlig luft? det är vanlig luft som dumpas ut. så det har han verkligen inte med att göra. så han kan inte såga den för att vara trimmad bara genom att titta på den utan han måste avgöra vid en provkörning. så har jag iaf uppfattat nya reglerna som.

Tyvärr så är det  en livsfarlig (enligt eu) oljedimma som kommer ut den vägen. man måste ha en sluten ventilation på en bil. Staten är jätteorolig att denna oljedimma ska förstöra jorden och därför är det lag på det wink

Sen att lastbilar får ha öppen vevhusventilation tycker EU är helt ok tydligen....

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Fredde_Vette JaG
28 oktober 2012 · 785 Inlägg

Jag körde min bubbla cab utan bälte bak i 20 år utan någon klagat på Bilprovningen, men inte i år!
Fick en 2:a för att jag saknade bälte bak! Så jag var tvungen att montera det för att få bilen godkänd..

Så ja, det finna folk på Bilprovningen som verkar ha som mål att jävlas med folk som har fina bilar.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Jag körde min bubbla cab utan bälte bak i 20 år utan någon klagat på Bilprovningen, men inte i år!
Fick en 2:a för att jag saknade bälte bak! Så jag var tvungen att montera det för att få bilen godkänd..

Så ja, det finna folk på Bilprovningen som verkar ha som mål att jävlas med folk som har fina bilar.

Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970[5], och i baksätena från och med årsmodell 1971.

så att du fått den igenom är bara ren och skär tur.

fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

FLindgren skrev:

robzter skrev:
farlig luft? det är vanlig luft som dumpas ut. så det har han verkligen inte med att göra. så han kan inte såga den för att vara trimmad bara genom att titta på den utan han måste avgöra vid en provkörning. så har jag iaf uppfattat nya reglerna som.

Tyvärr så är det  en livsfarlig (enligt eu) oljedimma som kommer ut den vägen. man måste ha en sluten ventilation på en bil. Staten är jätteorolig att denna oljedimma ska förstöra jorden och därför är det lag på det wink

Sen att lastbilar får ha öppen vevhusventilation tycker EU är helt ok tydligen....

Oljedimma? vart ska den spruta in olja någonstans från turbon då eller?. dumpventilen sitter ju efter turbon och innan spjället så ingen olja ska flyga ut den vägen.

fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

Marlboroman skrev:

robzter skrev:
så har jag iaf uppfattat nya reglerna som.

Har du nån källa till dessa nya regler du pratar om..?

Var min lokala besiktningskille som sa det. han nämnde just det att inte alla besiktningsgubbar läser på nya reglerna. SBP tror jag missat just detta då dom missar det mesta medan dom nya måste följa reglerna stenhårt annars mister dom sina certifikat.

Håller på och letar efter detta hos transportstyrelsen osv. dessa papper tycker jag borde vara lättare att hitta för just att folk har fått sina bilar sågade av just SBP fast det inte varit några fel på dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang