Dumpventiler i WRC bilar

Revotech Pedal To The Metal
28 oktober 2012 · 750 Inlägg

Hej på er..

Är det någon här som vet vad det sitter för dumpar i WRC bilarna? Alternativ S200?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Marlboroman
28 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

Man använder inte dumpventiler alls. Man kör ju med respons istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
V234
28 oktober 2012 · 88 Inlägg

Är inte helt säker på om dom har några eller inte. Precis som Marlboroman säger har dom ju responssystemet som blåser soppa genom motorn även när man lyfter gasen för att spoola turbon om jag minns rätt. Det tömmer dock bara insuget, ingenting innan spjället. Om dom kör en dump är det ju definitivt en återcirkulerande i alla fall.

Revotech Pedal To The Metal
31 oktober 2012 · 750 Inlägg

Jo visst har de sitt responssystem. Men har dom inte någon form av dump ändå? Tänk vilket tryck det måste bli på impeller när spjället är stängt. För ALS släpper väl inte in så pass mycket luft så det avlastar impellern?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Marlboroman
31 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

Hela tanken med respons är ju att hålla upp laddtrycket. ALS'n ställer ju om tändningen så att förbränningen mer eller mindre hamnar i grenröret för att trycket inte ska sjunka. Det sitter ju en ventil som funkar lite som en dump för att ta bort oönskade trycktoppar som styrs av sprutet, men det är det närmaste dump som finns.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Revotech Pedal To The Metal
31 oktober 2012 · 750 Inlägg

Jösses här sitter jag och tänker med huvudet i röven..

Jo jag är väl införstådd med hur ALS fungerar (har det på vår racebil).

Men jag tänker ju som en pajas. Med dump försvinner ju hela tanken. Då som du säger försvinner ju tanken helt och hållet med att ha laddtrycket kvar.

Ber tusen gånger om ursäkt haha

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
torpis Forummoderator
31 oktober 2012 · 10 576 Inlägg

Revotech skrev:
Jösses här sitter jag och tänker med huvudet i röven..

Jo jag är väl införstådd med hur ALS fungerar (har det på vår racebil).

Men jag tänker ju som en pajas. Med dump försvinner ju hela tanken. Då som du säger försvinner ju tanken helt och hållet med att ha laddtrycket kvar.

Ber tusen gånger om ursäkt haha

Gissar lite...   Det kan ju vara så att man önskar 2bar OCH ett satans snurr på turbon, då kan man vaska luft genom en "dump" för att ha 2bar och snurr på turbon.

2bar mot en vägg ger ju betydligt lägre snurr på turbon än vid ett stort flöde.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
1 november 2012 · 750 Inlägg

torpis skrev:

Revotech skrev:
Jösses här sitter jag och tänker med huvudet i röven..

Jo jag är väl införstådd med hur ALS fungerar (har det på vår racebil).

Men jag tänker ju som en pajas. Med dump försvinner ju hela tanken. Då som du säger försvinner ju tanken helt och hållet med att ha laddtrycket kvar.

Ber tusen gånger om ursäkt haha

Gissar lite...   Det kan ju vara så att man önskar 2bar OCH ett satans snurr på turbon, då kan man vaska luft genom en "dump" för att ha 2bar och snurr på turbon.

2bar mot en vägg ger ju betydligt lägre snurr på turbon än vid ett stort flöde.

Ja det är ju en bra synvinkel på det hela. Frågan är ju i det fallet ifall det inte är så att ALS sväljer så pass mycket luft så dump inte behövs? Jag har ingen aning hur de mappat sitt ALS med tider vinklar och flöden. Ska se ifall jag inte kan konsultera en expert i ämnet. Är i borås hos en gammal räv i audi rally sammanhang. Ska se vad som sägs angående detta.

Återkommer

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
torpis Forummoderator
1 november 2012 · 10 576 Inlägg

Du kan ju som sagt beställa 2bar eller ett varvtal på turboaggregatet. Vet inte hur dem gör, men det bästa måste ju vara att ha både rätt tryck och rätt varvtal på turbon.  Att nå laddtryck med ALS brukar fungera genom en solenoid som öppnar gasspjället ungefär 10% eller två tomgångsmotorer som släpper in luft.  Ganska lite med andra ord.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
risodlarn
1 november 2012 · 577 Inlägg

Så som jag har förstått så har de somsagt ingen dump och det blir ett tryck på impellern o då uppstår det kända kvittret. Samt så byter de turbo rätt ofta för att detta sliter.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 november 2012 · 839 Inlägg

De har väl en pop-off ventil som öppnar när det blir för högt tryck, som Marlboroman sa. Men den öppnar ju bara när motorn belastas och det laddar på.
Fungerar lite som en wastegate och öppnar lite om trycket skulle stiga för mycket. Stiger trycket ännu mer öppnar ventilen lite till.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
torpis Forummoderator
1 november 2012 · 10 576 Inlägg

risodlarn skrev:
Så som jag har förstått så har de somsagt ingen dump och det blir ett tryck på impellern o då uppstår det kända kvittret. Samt så byter de turbo rätt ofta för att detta sliter.

Nja, dumpen använderm an ju när man släpper lasten vilket dem aldrig gör, så det sliter inte i den aspekten :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
2 november 2012 · 750 Inlägg

torpis skrev:

risodlarn skrev:
Så som jag har förstått så har de somsagt ingen dump och det blir ett tryck på impellern o då uppstår det kända kvittret. Samt så byter de turbo rätt ofta för att detta sliter.

Nja, dumpen använderm an ju när man släpper lasten vilket dem aldrig gör, så det sliter inte i den aspekten :-)

Nä håller med. Turbosarna går snarare sönder av att förbränningen sker i exdusern. Inte bra för aggen :p

Glömde såklart prata med min vän idag. Men kollar till imon

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
baltis
3 november 2012 · 1 948 Inlägg

torpis skrev:

Revotech skrev:
Jösses här sitter jag och tänker med huvudet i röven..

Jo jag är väl införstådd med hur ALS fungerar (har det på vår racebil).

Men jag tänker ju som en pajas. Med dump försvinner ju hela tanken. Då som du säger försvinner ju tanken helt och hållet med att ha laddtrycket kvar.

Ber tusen gånger om ursäkt haha

Gissar lite...   Det kan ju vara så att man önskar 2bar OCH ett satans snurr på turbon, då kan man vaska luft genom en "dump" för att ha 2bar och snurr på turbon.

2bar mot en vägg ger ju betydligt lägre snurr på turbon än vid ett stort flöde.

Det är väll det som är wastegatens "jobb", dvs reglera turbotrycket, en dumpventil "dumpar" ju bara ut all luft ur systemet, inte reglerar den.

Nu är jag visserligen inte alls så haj på turbomotorer, behöver nog läsa på en del om det där med respons-system... verkar ju faktiskt bli riktigt skojj med turbo då...
Hur mycket extra sliter det egentligen när man använder det?

Revotech Pedal To The Metal
4 november 2012 · 750 Inlägg

baltis skrev:

torpis skrev:

Revotech skrev:
Jösses här sitter jag och tänker med huvudet i röven..

Jo jag är väl införstådd med hur ALS fungerar (har det på vår racebil).

Men jag tänker ju som en pajas. Med dump försvinner ju hela tanken. Då som du säger försvinner ju tanken helt och hållet med att ha laddtrycket kvar.

Ber tusen gånger om ursäkt haha

Gissar lite...   Det kan ju vara så att man önskar 2bar OCH ett satans snurr på turbon, då kan man vaska luft genom en "dump" för att ha 2bar och snurr på turbon.

2bar mot en vägg ger ju betydligt lägre snurr på turbon än vid ett stort flöde.

Det är väll det som är wastegatens "jobb", dvs reglera turbotrycket, en dumpventil "dumpar" ju bara ut all luft ur systemet, inte reglerar den.

Nu är jag visserligen inte alls så haj på turbomotorer, behöver nog läsa på en del om det där med respons-system... verkar ju faktiskt bli riktigt skojj med turbo då...
Hur mycket extra sliter det egentligen när man använder det?

Du kan inte reglera trycket med wastegaten. Då försvinner hela Responssystemets funktion med att förbränna bladningen i Turbon.

Det sliter enormt på turbon. Du har en EGT som blir väldigt hög väldigt snabbt. Generellt kan / bör man inte har ALS aktivt i mer än 5-8 sekunder innan saker börja smälta ihop tongue Typ

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Jedis
4 november 2012 · 7 Inlägg

Så här ser en WRC motor ut, brevid wastegateventilen sitter ALS ventilen som matar laddluft direkt till grenröret.

http://www.pipo-moteurs.com/pipo-moteurs/img/com/moyens/banc2_zoom.jpg

När föraren begär mindre vridmoment så stänger styrsystemet motorns elektroniska gasspjäll samtidigt som ALS ventilen leder laddluft direkt till grenröret, där bränsleöverskott från avgaserna leder till en förbränning i grenröret. Eftersom man kan mata på ganska bra med luft och dessutom kan styra turbon mot ett visst tryck och turbovarvtal (sitter varvtalsgivare på turbon) som den vore en gasturbin så kan man hålla nere påfrestningarna på motor såväl som turbo. Prodrive byggde till och med några gatbilar med samma system, om än lite snällare.

Systemet ger inte enbart bra respons utan möjligör också högt laddtryck på låga varvtal, tvåliters motorerna hade runt 2 bar och 200 hk vid 2000 rpm, 3 bar och 300 hk vid 3000 rpm, sedan sjunker laddtrycket med ökat varvtal pga restriktorn. Max effekt runt 340 hk nås runt 5500 och motorn ger över 300 hk hela vägen upp till varvstopp runt 7500 rpm.

torpis Forummoderator
4 november 2012 · 10 576 Inlägg

Revotech skrev:
Det sliter enormt på turbon. Du har en EGT som blir väldigt hög väldigt snabbt. Generellt kan / bör man inte har ALS aktivt i mer än 5-8 sekunder innan saker börja smälta ihop tongue Typ

Hemmamappade launch controll sliter på grejorna, men dessa ALS är ju byggda för det som Jedis skriver.

En turbo som skall varva 110000rpm för att ge 2bar övertryck kommer ju behöva exakt lika mycket energi upptaget via turbinen oavsett om man driver den under normal acceleration eller med ALS. Det man måste göra är att skapa sin energi utan att det blir för varmt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Revotech Pedal To The Metal
5 november 2012 · 750 Inlägg

torpis skrev:

Revotech skrev:
Det sliter enormt på turbon. Du har en EGT som blir väldigt hög väldigt snabbt. Generellt kan / bör man inte har ALS aktivt i mer än 5-8 sekunder innan saker börja smälta ihop tongue Typ

Hemmamappade launch controll sliter på grejorna, men dessa ALS är ju byggda för det som Jedis skriver.

En turbo som skall varva 110000rpm för att ge 2bar övertryck kommer ju behöva exakt lika mycket energi upptaget via turbinen oavsett om man driver den under normal acceleration eller med ALS. Det man måste göra är att skapa sin energi utan att det blir för varmt.

Okej var väl lite otydlig i början av tråden. Det är till ALS systemet i racebilen jag tänker på. Därför tänkte jag snegla lite på hur WRC har sina system. Klart att något som från början är framtaget och byggt för det håller jämfört med modifierade saker.

Tex. så kommer vi inte leda laddluften direkt till grenröret utan dra den genom motorn med väldigt fel tändvinkel och sen ut i grenrör och därefter turbon

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Melin82
5 november 2012 · 513 Inlägg

Om man nu bortser från wrc bilarnas verklighet där man byter turboaggregat till höger och vänster.
För i wrc värld så vill han ha så mycket effekt som går hela tiden där av ALS osv men man bygger ju motorer för att vinna rallyn.
Om man då ser på en modern bil så sköter ju den oftast den återcirkulerande dumpen via en mv, så i praktiken kan man ju låta styra "dumpen" hur man vill. Finns ju en del nytta av det.
Sen får jag väll säga att en wrc motor vore hur kul som helt att ha i en gatbil men även helt fel då man förhoppnings vis inte kör den där efter.

Melin82
5 november 2012 · 513 Inlägg

Bara undrar hur hårt du tänkt köra med als på din audi som jag förståt det? Gissar att du inte kör på samma  regler som wrc varken vad det gäller restriktioner på motor eller budget. För som sagts tidigare så sliter als hårt på turbon och även motorn. Men se till att ha en pop off ventil så du kan ta dom tråkiga bakslagen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang