Volvo 960 drar stora mängder kylarvatten,vad kan vara fel?

jonte_turbo
29 oktober 2012 · 41 Inlägg

Tjena! Som rubriken lyder så har min 960 blivit lite alkis på kylarvatten...hmm Igår fyllde jag på nära på 1 liter vatten/glykol (blandad 50/50) och körde sedan cirka 8 mil och då började lampan lysa igen och behållaren är nästan helt tom.
Provade att byta kylarlock då jag uppmärksammade lite glykol "sörj" på behållaren men uppenbarligen var det inte detta som var fel. Bilen har aldrig kokat i min ägo o tempmätaren står alltid mitt i prick som den ska. Man märker heller ingenting när man kör. Går alltid jämt och fint, svarar på gasen osv.
Hade bilen uppe på pallbockar och bilen igång i ca 15 minuter och varvade upp han osv men hittar inga vattenläckor överhuvudtaget. Så nu behöver jag alltså lite hjälp!

Vad tror ni gott folk? Topppackning? Värmepaket? Vattenpump? Jag har inga fler idéer nu så hoppas det finns nån vänlig stjäl som är kunnigare än vad jag är smile .

Tacksam för svar. Mvh Jonas smile

Stolt Halmstad bo :)
Volvo Pv 544 "Lilla Lady" (1960)
Bauer89 pontus bauer
29 oktober 2012 · 8 Inlägg

är topppackningen som e kass iokmed det inte finns läckor tyvär

Mercedes w115 "Compakt" (1972)
jonte_turbo
29 oktober 2012 · 41 Inlägg

Okej. Kan verkligen så jävla mycket vatten försvinna på endast topppackningen? Jag hade mina aningar på värmepaketet me. Det immar nämligen väldigt mycket inne i bilen och imman är väldigt svår att få bort. Men å andra sidan hade det kanske blivit väldigt blött inne i bilen om värmepaketet hade läckt?

Stolt Halmstad bo :)
Volvo Pv 544 "Lilla Lady" (1960)
Pim_Pim
29 oktober 2012 ·

Ingen vattenslang som spökar ?

En polare hade det problemet för några veckor sedan.
Vatten försvann men man såg inget läckage, oljan o vattnet såg fint ut.

Då visade det sig att en slang hade en spricka som utvidgade sig när bilen fick jobba och då läckte vattnet ut. tongue

Har du verkligen kollat igenom alla slangar ordentligt ?

Senast redigerat av Pim_Pim (29 oktober 2012)

jonte_turbo
29 oktober 2012 · 41 Inlägg

Aha okej! Ja jag tyckte jag kollade slangarna ganska ordentligt men e kanske värt ännu en titt. Dock så vet jag inte om man kan säga att bilen fick jobba när jag körde. Det var landsvägskörning i ca 80-90 knyck me typ 2 omkörningar, men det räcker kanske för att en liten spricka ska utvidga sig? tongue

Stolt Halmstad bo :)
Volvo Pv 544 "Lilla Lady" (1960)
Xuri One Man Clan
29 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

värmepaketet är inte ovanligt att de ger sig, jag bytte på min tex...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
fredde85
29 oktober 2012 · 1 798 Inlägg

jonte_turbo skrev:
Okej. Kan verkligen så jävla mycket vatten försvinna på endast topppackningen? Jag hade mina aningar på värmepaketet me. Det immar nämligen väldigt mycket inne i bilen och imman är väldigt svår att få bort. Men å andra sidan hade det kanske blivit väldigt blött inne i bilen om värmepaketet hade läckt?

då du skriver att de immar väldigt mkt inne i bilen så är ju värme paketet alla gånger kass. Luktar de även glykol i bilen samt blir en fet hinna på rutorna.

Så naj ja tror mest på värme paket me din beskrivning

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
jonte_turbo
29 oktober 2012 · 41 Inlägg

Ja det är precis som en fet hinna på rutan. Går knappt att torka bort heller,man liksom bara gojsar runt det eller vad man ska säga... Då får jag väl ut o riva bort lite grejer då. Vilken sida sitter paketet på? smile eller man måste ha bort hela panelen för o komma åt?
O stort tack till er som svarar! smile

Stolt Halmstad bo :)
Volvo Pv 544 "Lilla Lady" (1960)
fredde85
29 oktober 2012 · 1 798 Inlägg

vart de sitter på en 960 vet ja faktiskt inte de får någon som kan mer om dem svara på men de brukar va en del o riva

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Xuri One Man Clan
29 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

haha på en 960 får man tyvärr riva dän hela jävla skiten hmm sitter längst in mot torpeden sad

har du en fet hinna på rutan är de garanterat ditt värmepaket som är pajj.

tror jag la totalt 8 timmar mek på att byta mitt element... bra belysning är a och o..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
jonte_turbo
29 oktober 2012 · 41 Inlägg

Ush nu blev jag lite trött i stjälen...  hahah. Det blir väl till o ladda mentalt ikväll då o sen gå ut hårt imorgon antar jag. Ett nytt element lär väl kosta några kronor med gissar jag på. Dessa ljuvliga bilar! smile
Tack för svaren! smile

Stolt Halmstad bo :)
Volvo Pv 544 "Lilla Lady" (1960)
Xuri One Man Clan
29 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

jonte_turbo skrev:
Ush nu blev jag lite trött i stjälen...  hahah. Det blir väl till o ladda mentalt ikväll då o sen gå ut hårt imorgon antar jag. Ett nytt element lär väl kosta några kronor med gissar jag på. Dessa ljuvliga bilar! smile
Tack för svaren! smile

jo jag har för mig jag sparade runt 2000kr på elementet genom att beställa från skruvat istället för volvo.
de tar några timmar å är ett par skruvar... dom sitter dumt å man vet inte vilka man ska lossa för att få isär skiten.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
henkemedpuffen
30 oktober 2012 · 249 Inlägg

i med kylarcement och sälj bilen=) lättaste och billigaste men sälj den bara långt bort

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
jonte_turbo
30 oktober 2012 · 41 Inlägg

Haha gott tänk henke (Y). Men nu har jag redan börjat riva så nu e det la bara o fortsätta!

Stolt Halmstad bo :)
Volvo Pv 544 "Lilla Lady" (1960)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang