2900
Sök

Golf 2 VS volvo 740

1 537 Inlägg
2 november 2012
Johan85 skrev:
en 740 är bara fanboy och vägrar inse brister i sitt älskade bilmärke...

Bra att du äntligen erkänner tongue
Om du googlar på fanboy så är det första du ser en 740 me en finnig snubbe me kepa lol
Ok kanske inte, men jag hittade en sån bild till sist tongue
http://4.bp.blogspot.com/_HC4qGcDLbCA/SRhl0TLwehI/AAAAAAAAAC8/azss_VxrPHg/s400/stektste+jag+sett+n%C3%A5nsin.jpg

1 537 Inlägg
2 november 2012
BOLIN_ skrev:
Du vet väldigt lite om säkerhet, det märks. 740:in var på sin tid en utav de säkraste bilarna du kunde åka i, det var knappast Golf MK2.

Ok, en golf2 är inte säkrare än en 740, nöjd nu?

Du har fortfarande inte kommenterat 740-reklamfilmen du länkade till, det var inte ens samma typ av krocktest, STOR skillnad om hela fronten smäller eller bara en del av den, eller?

2 763 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
BOLIN_ skrev:
Du vet väldigt lite om säkerhet, det märks. 740:in var på sin tid en utav de säkraste bilarna du kunde åka i, det var knappast Golf MK2.

Du har fortfarande inte kommenterat 740-reklamfilmen du länkade till, det var inte ens samma typ av krocktest, STOR skillnad om hela fronten smäller eller bara en del av den, eller?

Okej, då byter jag klipp på 740:in.

https://www.youtube.com/watch?v=76IVVx2CuRQ

Även på detta klipp ser du hur kupén förblir näst intill intakt, något det knappast blir på Golfen.

Volvo - For Life

1 537 Inlägg
2 november 2012
BOLIN_ skrev:
jetta16v skrev:
BOLIN_ skrev:

Okej, då byter jag klipp på 740:in.

https://www.youtube.com/watch?v=76IVVx2CuRQ

Även på detta klipp ser du hur kupén förblir näst intill intakt, något det knappast blir på Golfen.

Sååååå bra är inte en Volvo 700/900
https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

En bild säger mer än tusen ord, en video mer än en miljon

Du har rätt, jag kan inget om säkerhet, jag är bara en fanboy roll
Senast redigerat av jetta16v (2 november 2012)

1 283 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Sååååå bra är inte en Volvo 700/900
https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

En bild säger mer än tusen ord, en video mer än en miljon

Du har rätt, jag kan inget om säkerhet, jag är bara en fanboy roll

Det där testet har diskuterats flera ggr. Där krockar du ju 2 bilar emot varandra det är en HELT annan sak, speciellt när den ena är 10 år modernare. Fokuset på att effektivisera bilen i såna krocktester har ju ökat rejält just pga av att det var en svag del på gamla bilar. Sen så har ju volvon svagheten i att den rakställda motorn flyttar sig åt sidan i den där kollitionen och du får ett väldigt litet område som absorberar energin. Renaulten har ju istället en tvärställd motor som hjälper till att fördela kraften över hela fronten. Dessa är några få punkter.
Ska man jämföra krocktester ska man egentligen jämföra samtliga krockscenarion för att få en rättvis bild. I det där testet visar det testet där en volvo skulle prestera som sämst pga av konstruktionen med rakställd motor. Men visst om du tänker krocka exakt sådär så är ju Renaulten ett bättre val.
Senast redigerat av Vita_Vargen (2 november 2012)

886 Inlägg
2 november 2012
Är det verkligen någon som inte tror att en 740 är säkrare än en golf 2?
Är 740 en säker bil? Nej, inte med dagens mått.
Säkrare än en golf 2? Ja, absolut, om så bara pga högre vikt och längre motorhuv, men också pga bättre deformationszoner.

Slut på diskussion?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 213 Inlägg
2 november 2012
Wicca skrev:
Är det verkligen någon som inte tror att en 740 är säkrare än en golf 2?
Är 740 en säker bil? Nej, inte med dagens mått.
Säkrare än en golf 2? Ja, absolut, om så bara pga högre vikt och längre motorhuv, men också pga bättre deformationszoner.

Slut på diskussion?

Att jämföra krocksäkerheten i en gammal bil med en ny bil, blir ju som dag & natt. Skulle alla välja en bil med maximal krocksäkerhet, då skulle bilar bli max 10 år gamla innan dom blir skrotade!

Om vi går tillbaka till 80-talet när gick köpa 740 & Golf mk2 nya: 740 var en av dom säkraste bilarna som gick att köpa då, medans Golf mk2 redan då var klassad som en dödsbil.

Krocka med en Golf mk2 på landsväg med en älgtjur = avlider. Samma typ av olycka med en 740 = då stor chans att överleva krocken.

Självklart har en stor bil högre krocksäkerhet än en liten bil, om jämför bilar från samma tid, som några i tråden inte verkar fatta.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

1 537 Inlägg
2 november 2012
Lina- skrev:
Om vi går tillbaka till 80-talet när gick köpa 740 & Golf mk2 nya: 740 var en av dom säkraste bilarna som gick att köpa då, medans Golf mk2 redan då var klassad som en dödsbil.

Okeeej, en källa på det tack!

Jag säger inte att en 740 inte är säkrare bil än golfen, där spelar storleken in, däremot ifrågasätter jag folks övertro till 740 som en MYCKET SÄKER bil, vilket är felaktigt..

2 763 Inlägg
2 november 2012
Jag tror inte att en 740 är mycket säker bil mot dagens bilar, men jämför man den den mot Golf MK2 som vi gör just nu så är 740:in en mycket säkrare bil.

Volvo - For Life

Fri fart för ett fritt folk!
14 873 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Lina- skrev:

Jag säger inte att en 740 inte är säkrare bil än golfen, där spelar storleken in, däremot ifrågasätter jag folks övertro till 740 som en MYCKET SÄKER bil, vilket är felaktigt..

kollar man på folksams undersökningar så är endå tex en volvo 940 fortfarande i medel över krocksäkerhet
i verkliga olyckor.

problemet att jämför en ny liten bil med en stor gammal bil är att dom små nya bilarna är otroligt hårda eftersom dom inte kan ta upp kraften själva pga begränsat utrymme så dom förlitar sig på den andra bilens krocksäkerhet

och då knasar det duktigt

men helt klart en bil som är ritad på 00talet med datorkraft som är otrolig där dom kan simulera krocken redan i datorn mot en bil som ritades med penna på 70talet där dom fick krocka bilen för att se krocksäkerheten
gör jhu såklart den nyare bilen säkrare inte konstigt

men fortfarande idag är en 740 en säker bil även om inte den säkraste men i medelklassen så det är ungefär 50% chans att man faktist krockar med en mycket sämre bil  om man nu är så dum att man krockar smile

jag personligen skiter totalt i krocksäkerhet man kan jhu inte gå och fundera på vad som kan hända om något händer

jag kan likagärna snava på en myra och trilla framåtstupad ner i en liten vattenpöl och drunkna om man har den inställningen smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 537 Inlägg
2 november 2012
Growe skrev:
jetta16v skrev:
Lina- skrev:

kollar man på folksams undersökningar så är endå tex en volvo 940 fortfarande i medel över krocksäkerhet
i verkliga olyckor.

Intressant att du nämnde folksam, några inlägg tidigare, men jag länkar igen..
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … kerarbilen

Kolla på Volvo 700+900 o jämför med Golf2/Jetta

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
2 november 2012
haha snacka om märkeskrig i tråden.. Lugna er förfasen tongue

Du får överväga vad du vill ha egentligen..

Golf mkll:

+Oftast rätt pigga
+Bränslesnål
+Billig
-Skitful, original.
-(egen erfarenhet) kassa att meka med.

740GL:

-händer inte mycket vid gaspådrag.
+Billig
+Simpel
-inte optimal om man bara har 1050 att röra på per månad.
+lätt att kontrollera på vintern.

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

14 873 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Growe skrev:
jetta16v skrev:

i verkliga olyckor.

Intressant att du nämnde folksam, några inlägg tidigare, men jag länkar igen..
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … kerarbilen

Kolla på Volvo 700+900 o jämför med Golf2/Jetta

japp 700 är medel säker i sin storlek klass
och golfen medel i sin klass  går tyvärr inte att göra jämförelser mellan storlekarna men
helt klart är en golf säkrare i sin klass än tex en japsar från samma år

jag anser att båda är bra bilar med väldigt lik teknik.. även om golfen är mindre

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
Jag skulle själv förespråka en 740 om du har råd med bensinen. Har du inte det, köp en golf.
Enkelt val!

16 197 Inlägg
2 november 2012
Dixieman skrev:

Golf mkll:

+Oftast rätt pigga
+Bränslesnål
+Billig
-Skitful, original.

740GL:

+Billig
+Simpel

varför skulle en MK2 vara kassa att mecka med?

tror nog mer att de handlar om kunskap som så mycke annat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 873 Inlägg
2 november 2012
Nitromast skrev:
Jag skulle själv förespråka en 740 om du har råd med bensinen. Har du inte det, köp en golf.
Enkelt val!

så enkelt är det nog inte... bara för att man har råd att tanka betyder det inte att volvo skulle vara ett bättre val

är jhu 2st bilar som är billiga att äga på alla sätt visst att en 740 drar mer bensin men allt hänger på vad man är ute efter.

tex finns det oändliga mängder med billiga tillbehör till en golf   tex coiloversats för små pengar mycket styling osv.

en 740 klarar du aldrig av att bygga om för samma pengar och få en lika bra bil

men samtidigt så är det bra kul med en rwd bil
men jag kör hellre våran lilla Seat arosa än min 740 för den är betydligt mycket roligare att köra när man inte sladdar

14 873 Inlägg
2 november 2012
evilaudio skrev:
Dixieman skrev:

Golf mkll:

+Oftast rätt pigga
+Bränslesnål
+Billig
-Skitful, original.

740GL:

+Billig
+Simpel

klarar man inte av att meka en golf men en 740 så är det garanterat en inställningsfråga inget annat.

när jag köpte min första vw så hade jag aldrig rört en sån motor köpte då en 89:ans golf mk2 med rp motor
toppackningen hade gått och det gick utmärkt att byta den med mina volvo kunskaper

vw 8v motor är otroligt lik en volvo 8v motor att meka med är marginella skilnader bara

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
2 november 2012
evilaudio skrev:
Dixieman skrev:

Golf mkll:

+Oftast rätt pigga
+Bränslesnål
+Billig
-Skitful, original.

740GL:

+Billig
+Simpel

suck. Jag PERSONLIGEN, anser av MIN EGNA ÅSIKT att golf är en ren skitbil att meka med,det är trångt å jävligt. biljävlarna var omoderna i slutet av 80talet.. liksom 4petad låda och förgasare in på 90-talet? Seriöst -.-  Volvo hade ju iallafall ABS(tillval visserligen) och insprut och 5växlat långt före VW..

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

16 197 Inlägg
2 november 2012
Dixieman skrev:
evilaudio skrev:
Dixieman skrev:

Golf mkll:

+Oftast rätt pigga
+Bränslesnål
+Billig
-Skitful, original.

740GL:

+Billig
+Simpel

suck. Jag PERSONLIGEN, anser av MIN EGNA ÅSIKT att golf är en ren skitbil att meka med,det är trångt å jävligt. biljävlarna var omoderna i slutet av 80talet.. liksom 4petad låda och förgasare in på 90-talet? Seriöst -.-  Volvo hade ju iallafall ABS(tillval visserligen) och insprut och 5växlat långt före VW..

4växlad på 90talet?   enda 4växlade mk2 jag har haft var en 1,6 ifrån -85.     å jag har ägt rätt många både jetta å golf.

dom hade såkallat "singelinsprut" väldigt länge..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:
en 740 är bara fanboy och vägrar inse brister i sitt älskade bilmärke...

Bra att du äntligen erkänner tongue
Om du googlar på fanboy så är det första du ser en 740 me en finnig snubbe me kepa lol
Ok kanske inte, men jag hittade en sån bild till sist tongue
http://4.bp.blogspot.com/_HC4qGcDLbCA/S … A5nsin.jpg

bra att du ändrar på det jag skrev:)
mkt moget sånt brukar tas till när man blir överbevisad och arg så man inte vet vad man ska göra:)

Sök