Golf 2 VS volvo 740

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

Efter många om och men, kollat på flera olika bilar i olika prisklasser, och körkortet närmar sig så vore det sig på sin plats att införskaffa en bil som man kan ha då. Det står mellan golf 2, mk2 har jag hört att dom kallas också. I årsmodell nånstans runt 88-89, eller en volvo 740 , runt samma år. fördelar och nackdelar då?

Golfen:
+Den är liten å smidig
+drar lite bränsle(bra när man ä student å har 1050 i månan..)
+billig skatt å försäkring
+lätt att få tag i delar till. Finns överallt.
-ganska slö motor...
-driver i "fel" ände

Volvon:
-/+ stor och för plats mycket i
-drar lite mer bränsle...
-/+lite dyrare skatt, men försäkringen låg ganska nära varandra.
+Lätt att få tag i delar till. Känns som alla har en 740 demoterad i garaget
+lite piggare motor
+bakhjulstriven=kul på vintern.

Jag har ju bara läst mest om golfen. Och läst att dom har en väldigt dålig framvagn tror jag det var(rätta mig om jag minns fel nu). Som rosta som satan! då är ju frågan om det är lätt å byta själv om den blir kass på golfen. Och volvon har ju t.ex bränslemätare som standardfel. Har dom här bilarna mer standarnd fel?

Constantine
31 oktober 2012 · 679 Inlägg

Jadu, jag skulle satsat på en 940 i ditt fall. Men blir ändå jäkligt dyrt att tanka då de har 70-75liters tank, Golfen är mest ekonomisk i form av att den drar mindre o är antagligen lite billigare att försäkra samt skatta, men 940 är en betydligt bättre och hållbarare bil.

ekelund88
31 oktober 2012 · 2 656 Inlägg

steelseries skrev:
Efter många om och men, kollat på flera olika bilar i olika prisklasser, och körkortet närmar sig så vore det sig på sin plats att införskaffa en bil som man kan ha då. Det står mellan golf 2, mk2 har jag hört att dom kallas också. I årsmodell nånstans runt 88-89, eller en volvo 740 , runt samma år. fördelar och nackdelar då?

Golfen:
+Den är liten å smidig
+drar lite bränsle(bra när man ä student å har 1050 i månan..)
+billig skatt å försäkring
+lätt att få tag i delar till. Finns överallt.
-ganska slö motor...
-driver i "fel" ände

Volvon:
-/+ stor och för plats mycket i
-drar lite mer bränsle...
-/+lite dyrare skatt, men försäkringen låg ganska nära varandra.
+Lätt att få tag i delar till. Känns som alla har en 740 demoterad i garaget
+lite piggare motor
+bakhjulstriven=kul på vintern.

Jag har ju bara läst mest om golfen. Och läst att dom har en väldigt dålig framvagn tror jag det var(rätta mig om jag minns fel nu). Som rosta som satan! då är ju frågan om det är lätt å byta själv om den blir kass på golfen. Och volvon har ju t.ex bränslemätare som standardfel. Har dom här bilarna mer standarnd fel?

vet inte vad du menar med en slöare motor vikten på golfen runt 1000 kg med 90 hk är BETYDLIGT rappare än en 116 hk 740

evilaudio
31 oktober 2012 · 16 195 Inlägg

frambalken är inte direkt svår att laga om man kan svetsa.

sen att dom rostar beror på att folk inte tar hand om bilarna sen är dom ju över 20 år gamla.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

ekelund88 skrev:

steelseries skrev:
Efter många om och men, kollat på flera olika bilar i olika prisklasser, och körkortet närmar sig så vore det sig på sin plats att införskaffa en bil som man kan ha då. Det står mellan golf 2, mk2 har jag hört att dom kallas också. I årsmodell nånstans runt 88-89, eller en volvo 740 , runt samma år. fördelar och nackdelar då?

Golfen:
+Den är liten å smidig
+drar lite bränsle(bra när man ä student å har 1050 i månan..)
+billig skatt å försäkring
+lätt att få tag i delar till. Finns överallt.
-ganska slö motor...
-driver i "fel" ände

Volvon:
-/+ stor och för plats mycket i
-drar lite mer bränsle...
-/+lite dyrare skatt, men försäkringen låg ganska nära varandra.
+Lätt att få tag i delar till. Känns som alla har en 740 demoterad i garaget
+lite piggare motor
+bakhjulstriven=kul på vintern.

Jag har ju bara läst mest om golfen. Och läst att dom har en väldigt dålig framvagn tror jag det var(rätta mig om jag minns fel nu). Som rosta som satan! då är ju frågan om det är lätt å byta själv om den blir kass på golfen. Och volvon har ju t.ex bränslemätare som standardfel. Har dom här bilarna mer standarnd fel?

vet inte vad du menar med en slöare motor vikten på golfen runt 1000 kg med 90 hk är BETYDLIGT rappare än en 116 hk 740

Ahaa!big_smile så tänkte inte jag haha:p tänkte bara hk ..:p

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

evilaudio skrev:
frambalken är inte direkt svår att laga om man kan svetsa.

sen att dom rostar beror på att folk inte tar hand om bilarna sen är dom ju över 20 år gamla.

Ahaa=) de vet jag, men läste att det var frambalken som rosta direkt, att dom va dåliga från fabrik..:p

evilaudio
31 oktober 2012 · 16 195 Inlägg

steelseries skrev:

evilaudio skrev:
frambalken är inte direkt svår att laga om man kan svetsa.

sen att dom rostar beror på att folk inte tar hand om bilarna sen är dom ju över 20 år gamla.

Ahaa=) de vet jag, men läste att det var frambalken som rosta direkt, att dom va dåliga från fabrik..:p

kan säga att de är skit snack. visst att dom rostar men de är mycke annat som kan rosta  på bilar :-P

jag har ägt säkert 15st mk2 å har lagat balken på 2 av dessa men dom bilarna va inte direkt väl skötta.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
DanneSundin
31 oktober 2012 · 682 Inlägg

740/940 är pansarvagnar som sällan går sönder, men du får betala med dyr bensin å "halvkass" körglädje, iaf om du köper en GL! Men den duger gott och väl till att sladda på vintern med. (Sommaren också om du gillar att byta koppling ) 

Alla reservdelar är löjligt billiga också. Min volvo ska in på besiktning snart så får se vad den har kostat under över ett år av ägande! Om du ska köpa volvo: få ägare, helst en 40-50 som äger den, då brukar den inte vara buskörd.

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

evilaudio skrev:

steelseries skrev:

evilaudio skrev:
frambalken är inte direkt svår att laga om man kan svetsa.

sen att dom rostar beror på att folk inte tar hand om bilarna sen är dom ju över 20 år gamla.

Ahaa=) de vet jag, men läste att det var frambalken som rosta direkt, att dom va dåliga från fabrik..:p

kan säga att de är skit snack. visst att dom rostar men de är mycke annat som kan rosta  på bilar :-P

jag har ägt säkert 15st mk2 å har lagat balken på 2 av dessa men dom bilarna va inte direkt väl skötta.

Ahaa! tack för hjälpen! smile

Baandit
31 oktober 2012 · 137 Inlägg

Köp en 240 istället, lättare och något mindre en 740:in men samma basmotor (beroende på år) vilket gör att den känns "lite piggare" iaf.

Djo
31 oktober 2012 · 10 163 Inlägg

volvo 240 har jag är mycket nöjd trevlig bil att köra och äga soppa ja så länge man håller sig i från att trycka plattan i mattan så drar den inte så mycket faktiskt har en 92 så då har man ju en riktig 5växlad låda och lh 2,4 insprutningen som man kan kolla felkåder på om man skulle vilja göra det delar finns det gott om saker är inte allt för dyra heller.

det är mitt tips iallafal.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
xciso
31 oktober 2012 · 302 Inlägg

Jag lägger min röst på Golf 2. En mycket rolig bil, och är även väldigt enkel att mecka med om man är ovan, samt att det finns billiga delar om man behöver.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Navkapsel
31 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

740in är ju hållbarare och jävligt mycket säkrare än en Golf 2. Golf 2 är dock tuffare att styla (om man vill ha mer än diskret stuk) än en jättestor och jättekantig 740.

Men varför inte 240, snyggare, bättre, stylingvänligare och charmigare. smile

Eller en blandning av Golf 2 och 740, Mercedes 190?

Angående liten och smidig så ville förra jobbets framhjulsdrivna bil ha fyra fotbollsplaner för att vända med sin vändradie medans en bakhjulsdriven bil kan vara väldigt smidig.

Senast redigerat av Navkapsel (31 oktober 2012)

rickylicious Webbutvecklare
31 oktober 2012 · 2 369 Inlägg

Om det är en stor fördel för dig att 740 driver i "rätt ände" så kan du nog skriva "Drar mycket mer bränsle" i din punktlista smile Är tanken att du ska sladda runt så drar nog 740 dubbla bränslemängden. Går köra en frisk Golf 2 på 0,6 l/mil medan en sladdande 740 sällan ligger under litern.

Sen är en Golf mycket piggare än en 740 (antar att du kikar på dom små sugmotorerna och inte turbo). Bilen väger mindre och känns mycket rappare.

Sen så får du inte plats med jättemycket mer i en 740 än i en Golf, om du nu inte kikar på 740 kombi smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Navkapsel skrev:
740in är ju hållbarare och jävligt mycket säkrare än en Golf 2. Golf 2 är dock tuffare att styla (om man vill ha mer än diskret stuk) än en jättestor och jättekantig 740.

Men varför inte 240, snyggare, bättre, stylingvänligare och charmigare. smile

Eller en blandning av Golf 2 och 740, Mercedes 190?

Angående liten och smidig så ville förra jobbets framhjulsdrivna bil ha fyra fotbollsplaner för att vända med sin vändradie medans en bakhjulsdriven bil kan vara väldigt smidig.

Efter flera såna här kommentarer så måste jag skriva nåt om det, VADÅ hållbarare?
Det var det dummaste jag har hört, bara för att det är lätt att hitta delar så blir det inte "hållbarare" för det, det är inte mer meck på en golf än en 740, snarare tvärtom i så fall.

Jettan(samma som golf mk2) som är avställd just nu använde vi som familjebil i flera år, sen fick jag den som förstabil och skulle ha den som projekt osv.
Den krånglade rätt sällan, förutom det vanliga, att byta bromsar då och då samt service.
Lådan gav upp(vid 12 000 mil), en annan låda som gått ca 19 000 mil inhandlades för en 500:-, går finfint nu.
Motorn har aldrig krånglat, har alltid gått som en klocka.


Angående säkerheten som vissa skriver om, visst, vill man sitta i en pansarvagn när man krockar, där kroppen får ta emot 99,999% av rörelseenergin från en krock, visst, kör på det...
Dessutom köper man inte en bil för att krocka med, eller?
Då är det bästa att inte ha bil, ur krocksäkerhetssynpunkt då...

Golf/Jetta mk2 är väldigt bra bilar och att hitta delar är inte svårare än till 740, står var och varannan mk2 på skroten man kan plocka delar ifrån, även många som har mk2'or med mycket delar till salu, billiga renoveringsobjekt kan man hitta billigt på blocket, dessutom finns det mycket på tyska sidor och eBay, förutom de svenska, skruvat.se, mekonomen, biltema, osv.

Jettan är på 90hk, visst, det är inte världens acc på den, kanske inte skulle köra med den på strippen, men en tråkig/slö bil kan jag verkligen inte säga att den är, är som en gokart och rör sig ändå rätt bra, dom väger runt 1000-1100kg(1050kg i tjänstevikt på jettan)

Vill du ha en mk2 med "roligare" motor, satsa på en 8v gti, eller 16v gti som är ännu vassare..

Vändradien på en golf/jetta är 10,5m om jag minns rätt, det skall inte vara så farligt..

Skall du ha en bil o sladda med, kör hellre på en 240, där snackar vi hållbara bilar och dom är i alla fall inte fula..
Jag säger inte äldre BMW/Mercor, då jag inte vill uppmuntra till att folk använder dom som vinterbil o sladda med, med risk för att sen hamna på skroten tongue

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

Blev så många svar här nu! ska först å främst ha den att komma till och från skolan med. Då känns faktiskt golfen bäst, eftersom den drar minst, och jag har som sagt 1050 i månan:p 740 hade bara varit kul nu under vintern..smile

jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

steelseries skrev:
Blev så många svar här nu! ska först å främst ha den att komma till och från skolan med. Då känns faktiskt golfen bäst, eftersom den drar minst, och jag har som sagt 1050 i månan:p 740 hade bara varit kul nu under vintern..smile

Du kan ha roligt me goffen me, du har väl inte handbromsen bara för att parkera med? wink

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

jetta16v skrev:

steelseries skrev:
Blev så många svar här nu! ska först å främst ha den att komma till och från skolan med. Då känns faktiskt golfen bäst, eftersom den drar minst, och jag har som sagt 1050 i månan:p 740 hade bara varit kul nu under vintern..smile

Du kan ha roligt me goffen me, du har väl inte handbromsen bara för att parkera med? wink

haha sant(;

jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

steelseries skrev:

jetta16v skrev:

steelseries skrev:
Blev så många svar här nu! ska först å främst ha den att komma till och från skolan med. Då känns faktiskt golfen bäst, eftersom den drar minst, och jag har som sagt 1050 i månan:p 740 hade bara varit kul nu under vintern..smile

Du kan ha roligt me goffen me, du har väl inte handbromsen bara för att parkera med? wink

haha sant(;

Sen vill jag gärna se om någon lyckas göra en 180 bakåt i en 740, det går me goffen tongue

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

jetta16v skrev:

steelseries skrev:

jetta16v skrev:

Du kan ha roligt me goffen me, du har väl inte handbromsen bara för att parkera med? wink

haha sant(;

Sen vill jag gärna se om någon lyckas göra en 180 bakåt i en 740, det går me goffen tongue

haha jaså:p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang