Budget bygge med kraft.

evilaudio
6 november 2012 · 16 195 Inlägg

Sebban2 skrev:
aha, tack så mycket för hjälpen:) Du har inget förslag på något för en rimlig peng?

MVH Sebastian

vad är rimligt för dig?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sebban2
6 november 2012 · 134 Inlägg

Rimligt för mig är runt 1000-1500 helst. Funderar på om jag ska titta på begagnat eller om det finns något för det priset som är nytt.

evilaudio
6 november 2012 · 16 195 Inlägg

Sebban2 skrev:
Rimligt för mig är runt 1000-1500 helst. Funderar på om jag ska titta på begagnat eller om det finns något för det priset som är nytt.

nytt kommer du inte hitta nåt vettigt för så lite pengar..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Sebban2
6 november 2012 · 134 Inlägg

ok. Då får jag leta begagnat. Tack så mycket för hjälpen iaf smile

DanneSundin
6 november 2012 · 682 Inlägg

Kolla på blocket!

STALKA, CAMPA, verkligen __HÄNG__ på blocket den närmaste tiden. Varje dag kommer det upp finfina grejor, var snabb och ring på grejerna då de bra sakerna försvinner FORT!

gurenius
7 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:
Rimligt för mig är runt 1000-1500 helst. Funderar på om jag ska titta på begagnat eller om det finns något för det priset som är nytt.

Räkna med att ett steg som passar kostar ca 5.000 i nypris. Begagnat ungefär hälften. Billigare än så är generellt sett ett dåligt val.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
t_mackan
7 november 2012 · 251 Inlägg

finns ett sinuslive sl-a1500 på www.conrad.se för 2279:- hade vart fint till dom bassarna bra steg för pengarna tror det blir svårt å få det billigare än så


http://www.conrad.se/SINUSLIVE-SLUTSTEG … 80_0307010

Senast redigerat av t_mackan (7 november 2012)

Sebban2
7 november 2012 · 134 Inlägg

Tackar så mycket för förslaget! smile Har sett det också och håller på o kollar runt för att se om det finns något begagnat till ett fint pris smile

Streethawk Billjuds Wannabe
7 november 2012 · 1 771 Inlägg

Annars finns Zachry R1500D som ligger närmre din budget
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bil … d-p333165/

Har själv inte provat detta men är det likvärdigt sinus 1500 (som levererar i mitt tycke) så spelar det på bra.
Tänk bara på att extra batteri behövs.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 november 2012 · 8 744 Inlägg

Om man ändå ska kolla budgetsteg så känns nog Hollywood HXA-3K som ett vettigare alternativ, sett till effekt iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sebban2
7 november 2012 · 134 Inlägg

Är ett extra batteri verkligen ett måste? Hur är det meningen att man ska koppla det isåfall ? Vilken ström bör det vara på? Tack för ett bra tips förresten, Verkligen ett lockande pris!

MVH Seb

Sebban2
7 november 2012 · 134 Inlägg

hmm, det är nog också ett väldigt vettigt alternativ, tackar!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 november 2012 · 8 744 Inlägg

En bra generell tumregel är ett (bra) batteri per kilowatt slutsteg, så du bör sikta på ett extra batteri ja. Men det förutsätter då att du redan har ett bra batteri i bilen, annars börjar du med att byta ut det och har du råd så köper du du två likadana och sätter det andra bak t.ex. i reservhjulsbaljan. Du drar en pluskabel (med säkring i vardera ände) mellan batterierna och sen jordar du det bakre batteriet på samma sätt som du jordar ett steg i karossen, då har du parallellkopplat batterierna så dom både laddas och driver stegen tillsammans.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sebban2
7 november 2012 · 134 Inlägg

aha, Då borde jag kanske kunna använda kabeln som idag går till steget och istället sätta den på ett extra batteri och sen dra en ny kabel från det nya batteriet till steget? Vilken ström rekommenderar du på det nya batteriet? Duger ett vanligt 55A ?

DanneSundin
7 november 2012 · 682 Inlägg

Sebban2 skrev:
aha, Då borde jag kanske kunna använda kabeln som idag går till steget och istället sätta den på ett extra batteri och sen dra en ny kabel från det nya batteriet till steget? Vilken ström rekommenderar du på det nya batteriet? Duger ett vanligt 55A ?

Precis, och eftersom det är två strömkällor så är det säkring i båda ändar som gäller! VÄLDIGT viktigt! 

Tänk på att om du ska ha 2 batterier ska dom helst vara likadana och i likadant skick, annars måste du ha skiljerelä.

Lillalilja
7 november 2012 · 529 Inlägg

DanneSundin skrev:

Sebban2 skrev:
aha, Då borde jag kanske kunna använda kabeln som idag går till steget och istället sätta den på ett extra batteri och sen dra en ny kabel från det nya batteriet till steget? Vilken ström rekommenderar du på det nya batteriet? Duger ett vanligt 55A ?

Precis, och eftersom det är två strömkällor så är det säkring i båda ändar som gäller! VÄLDIGT viktigt! 

Tänk på att om du ska ha 2 batterier ska dom helst vara likadana och i likadant skick, annars måste du ha skiljerelä.


Fast måste man verkligen det?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
DanneSundin
7 november 2012 · 682 Inlägg

Ena batterit kommer att dra ur det andra om du inte har rätt ampereH och liknande skick på bägge, var det någon kunnig som skrev på Garaget här för några månader sen då jag letade efter samma svar.. Fick även berättat att det finns en määängd olika åsikter om hur batterina ska sitta och må. smile

gurenius
7 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:
aha, Då borde jag kanske kunna använda kabeln som idag går till steget och istället sätta den på ett extra batteri och sen dra en ny kabel från det nya batteriet till steget? Vilken ström rekommenderar du på det nya batteriet? Duger ett vanligt 55A ?

Ditt budgetbygge börjar nu dra iväg kostnadsmässigt pga ditt val av basar. Två nya batterier + avsäkring däremellan kostar ju en bra del av hela din budget. Sen ett kraftigt steg till det.

En (1) mer lättdriven bas än de två du köpt hade spelat lika högt med ett mindre steg och klarat sig på batteriet du redan har.... Samma resultat för betydligt mindre pengar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
t_mackan
7 november 2012 · 251 Inlägg

håller med gurenius det dra iväg i pengar det här. Allternativt om du kör ett bra batteri å en kondensator och en av dom bassarna du köpt med ett lite mindre bra steg som är runt 5-600wrms

Sebban2
7 november 2012 · 134 Inlägg

hmm kommer baserna att fungera skapligt med endast 1 batteri eller är 2 ett krav för att dom ska spela? Har tänkt att hela systemet ska vara klart till sommaren så grejjer får väll rulla in under tiden.

Alternativt, tycker ni jag ska köpa en annan bas t.ex en 12" och sälja dessa istället? Är det ungefär samma tryck som dessa 2 10"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang