Budget bygge med kraft.

Nitromast Dr. Scanner
7 november 2012 · 2 167 Inlägg

Sebban2 skrev:
hmm kommer baserna att fungera skapligt med endast 1 batteri eller är 2 ett krav för att dom ska spela? Har tänkt att hela systemet ska vara klart till sommaren så grejjer får väll rulla in under tiden.

Alternativt, tycker ni jag ska köpa en annan bas t.ex en 12" och sälja dessa istället? Är det ungefär samma tryck som dessa 2 10"?

Basarna har inget med batteriet att göra alls, det är slutsteget som dör om du har för lite

MIKK0 Designer.
7 november 2012 · 1 260 Inlägg

Nitromast skrev:

Sebban2 skrev:
hmm kommer baserna att fungera skapligt med endast 1 batteri eller är 2 ett krav för att dom ska spela? Har tänkt att hela systemet ska vara klart till sommaren så grejjer får väll rulla in under tiden.

Alternativt, tycker ni jag ska köpa en annan bas t.ex en 12" och sälja dessa istället? Är det ungefär samma tryck som dessa 2 10"?

Basarna har inget med batteriet att göra alls, det är slutsteget som dör om du har för lite

Både basar och slutsteg riskerar att dö ifall man krämar på och strömmen sviker.
Har man koll på strömmen och spelar därefter så är det inga problem med ett batteri.

Sen kan man ju fråga sig varför man skulle vilja ha saker man inte kan utnyttja fullt ut pga. att man inte har ström nog.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Nitromast Dr. Scanner
7 november 2012 · 2 167 Inlägg

Självfallet. Men basarna har ju inget direkt med strömmen att göra. Det är ju steget som skickar ut distade signaler i sådanafall wink.
Håller fullständigt med!

t_mackan
8 november 2012 · 251 Inlägg

ett av det viktigaste när man bygger ljud som jag själv fått erfara är att man ska ha bra ström till grejerna annars kan det både låta skit å sluta illa och givetvis att man har rätt kablar också för jag antar att du vill kunna nyttja grejerna till full potential utan strul

Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

t_mackan skrev:
ett av det viktigaste när man bygger ljud som jag själv fått erfara är att man ska ha bra ström till grejerna annars kan det både låta skit å sluta illa och givetvis att man har rätt kablar också för jag antar att du vill kunna nyttja grejerna till full potential utan strul

Givetvis vill man ju att de ska fungera utan strul. Men man måste ju börja någonstans så era tips är guld värda!
Just nu så lutar det åt att köra med 2 batterier och ev en kondensator. Steg är på g och sen får nytt frontsystem vänta till senare.

MIKK0 Designer.
8 november 2012 · 1 260 Inlägg

Kondensator kan du skippa så spar du lite pengar.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

Okej. Vad är det för typ av batteri jag ska kolla på ? Fungerar det med vanliga 55A elr krävs det ännu högre ström ?

gurenius
8 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:
Okej. Vad är det för typ av batteri jag ska kolla på ? Fungerar det med vanliga 55A elr krävs det ännu högre ström ?

Funkar men snåla inte. Köp av AGM-typ. Biltema har några billiga varianter som skulle kunna funka:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/

2 såna på 70Ah kan vara ett OK val.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
8 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:
Alternativt, tycker ni jag ska köpa en annan bas t.ex en 12" och sälja dessa istället? Är det ungefär samma tryck som dessa 2 10"?

Ja, det tycker jag absolut. En 12-tummare som är lättdriven gör att en (1) sådan bas kommer spela som två mer tungdrivna. Du kan alltså välja ett mindre och billigare slutsteg och ändå få samma resultat. Som bonus behöver du inte köpa nya batterier och uppgradera allt som har med ström att göra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

Så du menar att 1x 12" kommer spela lika bra som dessa 10" även om jag fixar ett extra batteri osv ?

Kan en kondensator ersätta ett extra batteri i detta fallet?

mvh

t_mackan
8 november 2012 · 251 Inlägg

ett extra batteri är bättre än en kondensator men det beror på hur kraftigt steg man har å hur tungt steget ska driva det som jag har haft som regel är minst ett (bra) batteri per varje 1000wrms själv kör jag ett kicker steg på 1000wrms och ett 70Ah batteri å en kondensator det funkar för mig länkar ett forumsinlägg om detta kan vara till nån nytta för dig

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=33162

gurenius
8 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:
Så du menar att 1x 12" kommer spela lika bra som dessa 10" även om jag fixar ett extra batteri osv ?

Kan en kondensator ersätta ett extra batteri i detta fallet?

Fixar du optimala förutsättningar för dina dubbla tior så kommer de har större potential. Men det kostar alltså ganska rejält att göra det!

Väljer du "rätt" tolva så kommer du få ett fullt jämförbart ljud, ja. I varje fall på allt annat än max-volym. Bättre anpassat till dina förutsättningar och budget.

Det är ju helheten som ska bli bra innanför den budget man har att röra sig med. 3-4.000 är en minimal budget som inte rymmer några utsvävningar alls.


En kondensator kan ALDRIG ersätta ett extra batteri. Punkt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

t_mackan skrev:
ett extra batteri är bättre än en kondensator men det beror på hur kraftigt steg man har å hur tungt steget ska driva det som jag har haft som regel är minst ett (bra) batteri per varje 1000wrms själv kör jag ett kicker steg på 1000wrms och ett 70Ah batteri å en kondensator det funkar för mig länkar ett forumsinlägg om detta kan vara till nån nytta för dig

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=33162

Klockren länk, tackar så mycket!
Just nu sitter det ett http://www.global.se/selection_se/artic … leNo=57220 i bilen, dvs 72Ah. Kan det+1 Farad kondensator räcka till tro? Kanske värt att testa iallafall? Annars kan det vara en idé att köpa ett likadant? Det som sitter nu ser inte ut att vara så gammalt. Dock så är detta inte ett AGM-batteri så kanske inte är så säkert att ha inne i bilen?


MVH

Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

gurenius skrev:

Sebban2 skrev:
Så du menar att 1x 12" kommer spela lika bra som dessa 10" även om jag fixar ett extra batteri osv ?

Kan en kondensator ersätta ett extra batteri i detta fallet?

Fixar du optimala förutsättningar för dina dubbla tior så kommer de har större potential. Men det kostar alltså ganska rejält att göra det!

Väljer du "rätt" tolva så kommer du få ett fullt jämförbart ljud, ja. I varje fall på allt annat än max-volym. Bättre anpassat till dina förutsättningar och budget.

Det är ju helheten som ska bli bra innanför den budget man har att röra sig med. 3-4.000 är en minimal budget som inte rymmer några utsvävningar alls.


En kondensator kan ALDRIG ersätta ett extra batteri. Punkt.

Vad rekommenderar du då för 12" ?

Har väll tänkt att budgeten kanske måste utökas lite, till t.ex 5-6tusen.

t_mackan
8 november 2012 · 251 Inlägg

det kan nog räka till ett steg som inte är mer än 1000wrms men det bästa är ju helt klart ett batteri till då e du på den säkra sidan

MIKK0 Designer.
8 november 2012 · 1 260 Inlägg

Sebban2 skrev:
Så du menar att 1x 12" kommer spela lika bra som dessa 10" även om jag fixar ett extra batteri osv ?

Kan en kondensator ersätta ett extra batteri i detta fallet?

mvh

Om man har en lättdriven bas och en tungdriven, som får lika mycket effekt så kommer den lättdrivna spela högre.

Vad behöver vi för att spela lika högt med en tungdriven bas?
För att kunna spela lika högt med en tungdriven bas behöver du antingen a) större konarea, eller b) mer effekt.

Vad innebär detta för plånboken?
En lättdriven bas kommer att spela lika högt med mindre effekt. Mindre effekt = mindre ström. Alltså mindre saker du måste byta!

Så ser det ut i teorin.

Det finns mängder med andra saker man måste räkna in, spolar på basar, effektivitet på slutsteg, vilken lådtyp basen trivs i, slaglängd, konarea, att en tungdriven bas kan tåla mer effekt. osv. osv. osv.

Tycker Sharky säger det mesta om kondningar här

Sharky skrev:
Detta visar alltså att det krävs ca 24 tusen enfaradskondensatorer för att ersätta ett bilbatteri.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755

Senast redigerat av MIKK0 (8 november 2012)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

t_mackan skrev:
det kan nog räka till ett steg som inte är mer än 1000wrms men det bästa är ju helt klart ett batteri till då e du på den säkra sidan

Har dålig koll på olika batterisorter, men tror du att det funkar att installera ett extra http://www.global.se/selection_se/artic … leNo=57220 ? Eller kan man inte ha det i skuffen då det innehåller flytande batterivätska?

Noiseprojekt
8 november 2012 · 1 523 Inlägg

Sebban2 skrev:

t_mackan skrev:
det kan nog räka till ett steg som inte är mer än 1000wrms men det bästa är ju helt klart ett batteri till då e du på den säkra sidan

Har dålig koll på olika batterisorter, men tror du att det funkar att installera ett extra http://www.global.se/selection_se/artic … leNo=57220 ? Eller kan man inte ha det i skuffen då det innehåller flytande batterivätska?

Kan, kan du men inget att rekommendera!
Satsa på ett AGM istället
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/

Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

Noiseprojekt skrev:

Sebban2 skrev:

t_mackan skrev:
det kan nog räka till ett steg som inte är mer än 1000wrms men det bästa är ju helt klart ett batteri till då e du på den säkra sidan

Har dålig koll på olika batterisorter, men tror du att det funkar att installera ett extra http://www.global.se/selection_se/artic … leNo=57220 ? Eller kan man inte ha det i skuffen då det innehåller flytande batterivätska?

Kan, kan du men inget att rekommendera!
Satsa på ett AGM istället
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/

Det nämndes tidigare att batterierna ska vara likadana, Är detta ett krav eller fungerar det att ha det som sitter i nu+det som du linkade?

DanneSundin
8 november 2012 · 682 Inlägg

Då behöver du skiljerelä om det är olika. Evilaudio här på forumet säljer optima yellow tops på köp & sälj!

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … TOP_325027

Köpte själv 2st rockford fosgate T152S system så att han är ärlig kan jag bara voucha för! Trevlig kille.  Googla på dom batterina, väldigt bra i stereosammanhang. Jag betalade i förskott och hade grejerna 2 dagar efter, väldigt välpaketerade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang