3080
Sök

Forskare: Ge gratis körkort vid 25

1 412 Inlägg
2 november 2012
caromania skrev:
OpelP1 skrev:
CHEEVA skrev:

vet inte vad jag ska säga... men tycker du har väldigt fel ! De flesta av mina vänner har jobb och är i 20 års åldern. Visst många bor hemma ( även jag), men det har ju mycket med att lönerna inte är helt lysande heller och bostad är väldigt dyrt. Ska jag flytta hem ifrån kan jag glömma att köra bil åka utomlands osv. Jag betalar självklart för mig hemma.

Jag är 23 nu.
Men började jobba helgen efter jag slutade gymnasiet när jag var 19, samma helg började jag totalrenovera ett hus som nu precis blivit färdigt.
Flyttade dit när jag var 21 och bodde i ett år utan vatten och hade enbart el via en byggcentral och då naturligtvis ingen toa eller dusch.
Gick inte at flytta dit tidigare då den varken fanns färdigt tak eller golv överhuvudtaget.
Har under tiden till stor del renoverat 2 bilar.
Har aldrig haft semester då jag jobbar på en liten firma.

Så uppkopplad på LAN hela nätterna drickandes redbull känns inte riktigt korrekt. hmm

Prylen är att du inte är en av de stackars (bortskämda), curlade ungarna som bor i den här skitstaden på ca 1,6 miljoner invånare. Åker man ut i landet så är det precis som du säger, men inte här.

Och om nu folk är så hjärndöda att de tror att jag förespråkar skiten så är de just - hjärndöda. Problemet är alltså att ungarna i storstäderna inte får jobb, de drar hemma och får inget gjort. Rätt vad det är är de 24 bast, bor hemma och likförbannat inte gjort ett handtag i livet, förutom att surfa på ungdomar.se och emocore. Att sedan det är omöjligt att få jobb och att en etta på 20kvm kostar 2 miljoner ingår inte i beräkningen som tydligen gjorts.

Ja du kanske har rätt, jag känner mest folk som bor på landet eller mindre städer och många är som mig.

8 892 Inlägg
2 november 2012
Anderholm skrev:
alltså regering tillsammans med allt annat pack som är totalt slut i pallet kommer på den ena hjärndöda idén efter den andra.

höj pensionen till 75
okej reinfeldt

ska vi inte höja skolåldern till 10 då?
barn är inte barn idag barn har jobb de går till varje dag även de under 6 år
jobbet innebär dagis eller lekis till föräldrarna kommer och hämtar dem vafan är det för liv egentligen?

låt barn vara barn börja lekis vid 9 då isåfall
höj myndighet till 20
systemet och körkort vid ja ungefär 22 eftersom man slutar studera vid 24-25 års ålder men det jämnar ut sig eftersom man nu ska jobba tills 75

folk frågar mig om jag är dum i huvudet då jag drar hela familjeekonomin själv då jag och min sambo gemensamt kom överens om att hon skulle sluta jobba när hon blev gravid.
och grabben har aldrig sena kväll med griniga föräldrar micromat eller tv som barnvakt

men detta har vi ju valt själv och tycker det är bra sen sköter ju hon det mesta hemma under dagen såsom tvätt mm och sen gör vi roliga saker när jag kommer hem äter tillsammans spelar spel spelar fotboll eller bara bygger duplo

man ser olika barn på affärer och på stan de ser fan drogade ut så trötta griniga och ledsna
men vem fan skulle inte vara det efter en dag som för många barn börjar redan klockan 06.00 och när mamma eller pappa kommer och hämtar är klockan kanske 17.00
föräldrarna uppfostrar inte sina barn längre det gör Dagis.

så ska åldern ökas på allt ska fan barnen få vara barn för tänk det är våra barn som ska ta hand om oss.
Utan barn ingen framtid och vafan lever vi för då?

Så du tycker att idén med gratis körkort är dålig eller hur ska man tolka ditt inlägg i debatten?
eller gör du som många andra i tråden svara på något helt annat.....

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
2 november 2012
Anderholm skrev:
alltså regering tillsammans med allt annat pack som är totalt slut i pallet kommer på den ena hjärndöda idén efter den andra.

höj pensionen till 75
okej reinfeldt

ska vi inte höja skolåldern till 10 då?
barn är inte barn idag barn har jobb de går till varje dag även de under 6 år
jobbet innebär dagis eller lekis till föräldrarna kommer och hämtar dem vafan är det för liv egentligen?

låt barn vara barn börja lekis vid 9 då isåfall
höj myndighet till 20
systemet och körkort vid ja ungefär 22 eftersom man slutar studera vid 24-25 års ålder men det jämnar ut sig eftersom man nu ska jobba tills 75

folk frågar mig om jag är dum i huvudet då jag drar hela familjeekonomin själv då jag och min sambo gemensamt kom överens om att hon skulle sluta jobba när hon blev gravid.
och grabben har aldrig sena kväll med griniga föräldrar micromat eller tv som barnvakt

men detta har vi ju valt själv och tycker det är bra sen sköter ju hon det mesta hemma under dagen såsom tvätt mm och sen gör vi roliga saker när jag kommer hem äter tillsammans spelar spel spelar fotboll eller bara bygger duplo

man ser olika barn på affärer och på stan de ser fan drogade ut så trötta griniga och ledsna
men vem fan skulle inte vara det efter en dag som för många barn börjar redan klockan 06.00 och när mamma eller pappa kommer och hämtar är klockan kanske 17.00
föräldrarna uppfostrar inte sina barn längre det gör Dagis.

så ska åldern ökas på allt ska fan barnen få vara barn för tänk det är våra barn som ska ta hand om oss.
Utan barn ingen framtid och vafan lever vi för då?

Om du inte kan hålla dig till ämnet så är de nästan bäst att spara på tangenterna.

Inte någon har sagt att du ska vara tvungen att jobba till du är 75. 

Men annars är de fel, de är lika fel som att radiotjänst skulle gå på skatten.   INGA nöjen skall betalas med skattepengar.
De är livsviktiga ting som skall betalas med skatt.

Sen var 25 lite att dra till de med. 20 hade räckt nog.  Alternativt ännu hårdare prov för att kunna ta sig ett kort.

535 Inlägg
2 november 2012
Jag kan inte påstå att jag tillhör den mogna skaran. Jag tycker det ar kul att gasa.
Men att låta folk få gratis körkort vid 25 års ålder är ju helt hjärna dött. Alla jag känner som ens nästan är mogna tar körkort så fort dom kan, ( råd/ ålder).
Men dessa jävla slackers som inte vill jobba. Utan bara vill festa och inte växa upp, ne dom skall vi belöna mer gratis körkort. Som aldrig ens nästan testat att ta något ansvar för sig själva eller någon annan, Ja men det låter ju som en super bra idé dom kommer alldeles säkert aldrig skapa någon olycka.

613 Inlägg
3 november 2012
givetvis är jag emot att skattebetalarna ska betala körkort.......
okej jo reinfeldt kommer få igenom den lagen om pensionsåldern höjt till 75 eftersom majoriteten av detta landets befolkning är rätt korkad och röstar på allt idiotiskt.
så ska allt höjas 10 år så syftade jag med min tråd att höja allt annat också på så sätt slippa massa onödigt tjaffs
ska pensionsåldern höjas höjer man åldern på allt annat också enkelt som solen en junidag
Senast redigerat av Anderholm (3 november 2012)

5 148 Inlägg
3 november 2012
Tycker det är ett skit dumt förslag. Därimot skulle jag vilja se hårdare prövotid osv. Vissa 18 åringar ska inte ha körkort. Är själv 24 och anser att ja är en bra bilförare. Kör till 80% lagligt och håller avstånd och försöker köra bra. När jag gasar å leker sker det under former så ingen annan än jag råkar illa ut.  efter 25 mil i regn å mörker idag så borde många "vuxna" vara mindre lämpade än mig å ha körkort. Såg tex å galna omkörningar med bilar fulla av barn och stressade föräldrar. Tvivlar att dom är bättre än mig på köra bil även om dom har flera mil än mig bakom ratten. För så erfaren att man ser över ett krön blir man inte.
Sedan finns de en grupp till som inte lämpar sig i trafiken och de är dom med rutig keps å näsan i vindrutan å nyligen fylda 75.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 534 Inlägg
3 november 2012
Hade förslaget inneburit att man filtrerar bort de som inte borde ha körkort, fine.
Men det här förslaget skickar bara signaler till ungdomar att, väntar ni med att ta körkort tills ni blir 25 så kan ni få det bekostat av staten.

Vad blir följden?

Troligen kommer ännu fler jämfört med idag, att vänta med att ta körkort.
De som är lata, vilket många är nuförtiden, kommer inte anse sig behöva körkort.
Fine så långt, men, vad händer när de blir 25?
Jo, DÅ skall de ta körkortet, med massa kostnader för oss skattebetalare som skall finansiera skiten, sen så är de helt gröna på att köra bil, oavsett om de är 18, 25, eller 55, de har INGEN erfarenhet av att köra bil och är i min mening lika dåliga/bra på att köra som en 18-åring med nyblivet körkort.
Sen är det som nämnt tidigare, en klar fördel att ha körkort när många jobb kräver att man har bil/b-körkort.

Jag ser inga fördelar, ALLS, med detta förslag.

Eller har jag missat något?

Muttley
3 november 2012
Anderholm skrev:
okej jo reinfeldt kommer få igenom den lagen om pensionsåldern höjt till 75 eftersom majoriteten av detta landets befolkning är rätt korkad och röstar på allt idiotiskt.
så ska allt höjas 10 år så syftade jag med min tråd att höja allt annat också på så sätt slippa massa onödigt tjaffs
ska pensionsåldern höjas höjer man åldern på allt annat också enkelt som solen en junidag

Kan du sluta hålla på och skriva en massa trams och kalla folk idioter pga deras val ?  Du verkar förbannad på politiken och de ska inte diskuteras här.

Det som diskuteras här är KÖRKORT vid 25. INTE om du ska jobba till 75 förstått ?  Dessa 2 saker har absolut inget med varandra att göra.

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 november 2012
undrar om det är samma tokiga forskare som har kommit på denna dumma idé som har kommit på att män blir lyckligare av att diska

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Muttley
3 november 2012
ironhead skrev:
undrar om det är samma tokiga forskare som har kommit på denna dumma idé som har kommit på att män blir lyckligare av att diska

Män blev friskare av att titta på bröst.   

Jag tror på forskarna faktiskt vid detta läget.   Man märker stor skillnad hur man vara från 18 från när man var 25.  Man är ju rätt mycket mognare.   Dock är de en hög höjning.

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 november 2012
tkd_rille skrev:
ironhead skrev:

Män blev friskare av att titta på bröst.   

Jag tror på forskarna faktiskt vid detta läget.   Man märker stor skillnad hur man vara från 18 från när man var 25.  Man är ju rätt mycket mognare.   Dock är de en hög höjning.

men sen har vi folk som aldrig mognar men att ge gratis körkort till folk som fyller 25 nej tack

Designer.
1 260 Inlägg
3 november 2012
jetta16v skrev:

Fördelarna med förslaget var ju att olyckorna skulle minska, och att det skulle bli billigare att ge bort körkorten gratis vid 25, än att betala för alla skador dom under 25 tillför. framgår om du läser artikeln allt handlar om.

Nu tror jag i och för sig att man inte skulle lösa något genom att ge gratis körkort vid 25. Dom som är ute och buskör och skapar olyckor skulle antagligen ta körkort vid 18 ändå.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 november 2012
MIKK0 skrev:
jetta16v skrev:

Fördelarna med förslaget var ju att olyckorna skulle minska, och att det skulle bli billigare att ge bort körkorten gratis vid 25, än att betala för alla skador dom under 25 tillför. framgår om du läser artikeln allt handlar om.

Nu tror jag i och för sig att man inte skulle lösa något genom att ge gratis körkort vid 25. Dom som är ute och buskör och skapar olyckor skulle antagligen ta körkort vid 18 ändå.

man kan ju busköra lite när man är 25 med

Designer.
1 260 Inlägg
3 november 2012
ironhead skrev:
MIKK0 skrev:
jetta16v skrev:

Ja, aldrig sagt något annat.
Självklart är inte alla olyckor relaterade till buskörning heller.

Men en stor del av dom som buskör och är mellan 18-25 tror jag har någon form av intresse för bilar. Dom personerna skulle antagligen ta körkort när dom var 18, även om det var gratis vid 25.

Så att använda "gratis körkort vid 25" för att filtrera bort just dom individerna är troligen inte så effektivt.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 november 2012
MIKK0 skrev:
ironhead skrev:
MIKK0 skrev:

Men en stor del av dom som buskör och är mellan 18-25 tror jag har någon form av intresse för bilar. Dom personerna skulle antagligen ta körkort när dom var 18, även om det var gratis vid 25.

Så att använda "gratis körkort vid 25" för att filtrera bort just dom individerna är troligen inte så effektivt.

kan hålla me dig om det vore bättre att lägga dessa skattepengar på vägarna i stället

1 534 Inlägg
3 november 2012
MIKK0 skrev:
ironhead skrev:
MIKK0 skrev:

Det var det jag menade med detta, om man menar de individer som gillar att sladda/gasa/busköra, så kommer man inte åt dom ändå då de troligen är så pass bilintresserade och intresserade av att ha ett körkort, att de förmodligen skulle skaffa sig körkort när de fyller 18 ändå..

Sen beror inte alla olyckor på de "bilintresserade" ynglingarna heller, långt ifrån...

Jag åker hellre med en som lekt av sig i sin "ungdom" och vet hur man kan hantera en bil, som vet vad som händer vid olika situationer, då dessa har en slags erfarenhet av detta, än att åka med de som tycks köra relativt bra och lugnt, men som har noll koll när det väl uppstår något oväntat..

German Engineering
9 083 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
Här är ett reportage från TV4 om ämnet smile

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/ka … or-2236329

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
3 november 2012
om man ställer frågan hur det ser ut i usa där man redan vid 16års ålder får köra bil.

är det så att dessa vid 20års ålder är inblandad i lika många olyckor som den svenska 20åringen?

det tar tid att få erfarenheten som behövs för att vara en bra bilförare så det är nog mer erfarenheten som spelar roll än åldern

sen att man som ung gör en hel del korkade beslut är en sak men det känns som att en gammal är betydligt mycket farligare i trafiken än en ung..

fast jag tänker efter riktigt ordenkligt så minns jag inte en gång en ynglig har gjort något riktigt korkad i trafiken som varit direkt farligt

då snackar vi om att byta fil utan att titta skita i högerregeln osv

min erfarenhet är att dom gamla kör bil förbannat mycket sämre än en 18åring om man ser det sätt till vilka regler som gäller

finns inte en 70åring som vet hur fan man beter sig i en rondell eller att vi faktist har högeregeln i sverige
eller att man faktist kan planera sin körning och förstår varför man står till vänster på vägbanan vid vänstersvängar och till höger vid högersvängar men sånt räknas kanske inte när man är en forskare

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2012
Growe skrev:
om man ställer frågan hur det ser ut i usa där man redan vid 16års ålder får köra bil.

är det så att dessa vid 20års ålder är inblandad i lika många olyckor som den svenska 20åringen?

det tar tid att få erfarenheten som behövs för att vara en bra bilförare så det är nog mer erfarenheten som spelar roll än åldern

sen att man som ung gör en hel del korkade beslut är en sak men det känns som att en gammal är betydligt mycket farligare i trafiken än en ung..

fast jag tänker efter riktigt ordenkligt så minns jag inte en gång en ynglig har gjort något riktigt korkad i trafiken som varit direkt farligt

då snackar vi om att byta fil utan att titta skita i högerregeln osv

min erfarenhet är att dom gamla kör bil förbannat mycket sämre än en 18åring om man ser det sätt till vilka regler som gäller

finns inte en 70åring som vet hur fan man beter sig i en rondell eller att vi faktist har högeregeln i sverige
eller att man faktist kan planera sin körning och förstår varför man står till vänster på vägbanan vid vänstersvängar och till höger vid högersvängar men sånt räknas kanske inte när man är en forskare

Nu blir ju det lite "svart eller vitt". Alla är inte 18 -eller- 70.

Höll senast igår, på E4:an, på att bli tryckt i sidan av en kille på ~20år som tyckte det var alldeles ypperligt att påbörja en omkörning utan att slänga en blick för att kolla om någon var påväg om honom...vilket jag var.

För en vecka sen höll jag på att bli T:ad av en, åter igen ~20åring som tyckte att det där med högerregel, speciellt vid en "skymd korsning" bara är att skita i.

Så, nej, jag håller inte med.

Men, det handlar väl om var man drar gränsen för "gamla"
Senast redigerat av it_mutt (3 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

613 Inlägg
3 november 2012
tkd_rille skrev:
Anderholm skrev:

Kan du sluta hålla på och skriva en massa trams och kalla folk idioter pga deras val ?  Du verkar förbannad på politiken och de ska inte diskuteras här.

Det som diskuteras här är KÖRKORT vid 25. INTE om du ska jobba till 75 förstått ?  Dessa 2 saker har absolut inget med varandra att göra.

allt hänger ihop det fattar tydligen inte du.
varför ska skattebetalarna betala körkort?
vart ska de pengarna tas?
någonstans måste pengarna komma fram och där kommer höjningen till 75 in
det låter bra enligt många hur fan tänker man då?

Sök