3120
Sök

Efterlyser bilder på farthållaranordning Audi 2,3E

9 146 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#1
Har införskaffat orginal farthållare till cabben, och skulle gärna vilja veta hur det sitter inkopplat i motorrummet. Motorn det handlar om är en 2,3E, så har ni en likadan med farthållare så släng upp bilder på hur och vart vacuumklockan sitter och vajern hur den sitter på gasspjället.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2012
#2
Ska se om jag har några bilder på det.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2012
#3
Ja annars kan jag ta på min 2.8 imorgon. Lär väl vara samma historia

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2012
#4
Ser nog inte ut som på V6an faktiskt, principen är ju det samma men sitter nog placerat på annat sätt.

Dålig bild, ska se om jag hittar någon bättre.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/ihop%20plockning2/serbraut.jpg




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 146 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#5
Det där såg väldigt annorlunda ut mot den jag har. Ska visst vara från en V6, men ska passa på 2,3E enligt säljaren. Släng gärna upp bilder på din bil med it_mutt

Tommy: Vore bra om du kunde få en bild på gasreglaget och det runtomkring.


Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2012
#6
Putteliten skrev:
Det där såg väldigt annorlunda ut mot den jag har. Ska visst vara från en V6, men ska passa på 2,3E enligt säljaren. Släng gärna upp bilder på din bil med it_mutt

Tommy: Vore bra om du kunde få en bild på gasreglaget och det runtomkring.

¨

Såg inte riktigt ut som på min.

Yes, jag tar en bild eller fem på det imorgon när jag är i garaget smile


Och ja, det ska passa, tror bara (och det är vad jag har för mig) att det är längden på "pinnen" som skiljer mellan olika motorer. Farthållarna från 100orna är f.ö. de samma som till A4 före e-gas, och där är det iaf bara längden på "pinnen" som skiljer (går att köpa löst)
Senast redigerat av it_mutt (3 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 146 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
Det där såg väldigt annorlunda ut mot den jag har. Ska visst vara från en V6, men ska passa på 2,3E enligt säljaren. Släng gärna upp bilder på din bil med it_mutt

Tommy: Vore bra om du kunde få en bild på gasreglaget och det runtomkring.

¨

Såg inte riktigt ut som på min.

Yes, jag tar en bild eller fem på det imorgon när jag är i garaget smile


Och ja, det ska passa, tror bara (och det är vad jag har för mig) att det är längden på "pinnen" som skiljer mellan olika motorer. Farthållarna från 100orna är f.ö. de samma som till A4 före e-gas, och där är det iaf bara längden på "pinnen" som skiljer (går att köpa löst)

Den pinnen som du pratar om, sitter den mellan gasspjället och vajern till vacuumbollen då eller? För jag har en vacuumboll med ca 50cm vajer bara.


Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2012
#8
Putteliten skrev:
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
Det där såg väldigt annorlunda ut mot den jag har. Ska visst vara från en V6, men ska passa på 2,3E enligt säljaren. Släng gärna upp bilder på din bil med it_mutt

Tommy: Vore bra om du kunde få en bild på gasreglaget och det runtomkring.

¨

Såg inte riktigt ut som på min.

Yes, jag tar en bild eller fem på det imorgon när jag är i garaget smile


Och ja, det ska passa, tror bara (och det är vad jag har för mig) att det är längden på "pinnen" som skiljer mellan olika motorer. Farthållarna från 100orna är f.ö. de samma som till A4 före e-gas, och där är det iaf bara längden på "pinnen" som skiljer (går att köpa löst)

Den pinnen som du pratar om, sitter den mellan gasspjället och vajern till vacuumbollen då eller? För jag har en vacuumboll med ca 50cm vajer bara.

Aha, du har "den modellen". Satt en sådan på reservdelsbilen (2.6). Men den har jag givetvis redan plockat bort =/

Och pinnen sitter "original" ist för vajern. Tror den du har är "farthållare med audi originalspak". Ser inte alls ut som den som sitter i 2.8:an
Senast redigerat av it_mutt (3 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 146 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#9
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
it_mutt skrev:

¨

Såg inte riktigt ut som på min.

Yes, jag tar en bild eller fem på det imorgon när jag är i garaget smile


Och ja, det ska passa, tror bara (och det är vad jag har för mig) att det är längden på "pinnen" som skiljer mellan olika motorer. Farthållarna från 100orna är f.ö. de samma som till A4 före e-gas, och där är det iaf bara längden på "pinnen" som skiljer (går att köpa löst)

Den pinnen som du pratar om, sitter den mellan gasspjället och vajern till vacuumbollen då eller? För jag har en vacuumboll med ca 50cm vajer bara.

Aha, du har "den modellen". Satt en sådan på reservdelsbilen (2.6). Men den har jag givetvis redan plockat bort =/

Och pinnen sitter "original" ist för vajern. Tror den du har är "farthållare med audi originalspak". Ser inte alls ut som den som sitter i 2.8:an

Yes det ska vara orginal! Fick en vacuum boll med vajer i, spakcentralen och en liten styrbox med kablar. Kan inte riktigt se vart vajern ska fästas då.


Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2012
#10
Putteliten skrev:
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:

Den pinnen som du pratar om, sitter den mellan gasspjället och vajern till vacuumbollen då eller? För jag har en vacuumboll med ca 50cm vajer bara.

Aha, du har "den modellen". Satt en sådan på reservdelsbilen (2.6). Men den har jag givetvis redan plockat bort =/

Och pinnen sitter "original" ist för vajern. Tror den du har är "farthållare med audi originalspak". Ser inte alls ut som den som sitter i 2.8:an

Yes det ska vara orginal! Fick en vacuum boll med vajer i, spakcentralen och en liten styrbox med kablar. Kan inte riktigt se vart vajern ska fästas då.

Inte helt hundra på att den är "original". För, och detta är mig veterligt, ser original ut såhär;

http://www.wolfautoparts.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/5d9051b341bea023ccdf4e60c154b144/9/9/99_1999_AUDI_A4_B5_2.8_-_CRUISE_CONTROL_VACUUM_ACUTATOR.jpg

Och så ser det ut i/på mina sprängskisser också.

Men, jag ska ta en titt på 2.6:an, bör väl kunna "återmontera" den lätt (inte plockat så mycket på den och ska bortom den också imorgon) och ta någon bild smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2012
#12
Putteliten skrev:
Här är en bild på grejerna, kan fixa bättre senare.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Precis en sådan som sitter/satt i 2.6:an.

Och där låg någon lapp i bilen "farthållare med Audi originalspak". Så jo, samma som i den. Men inte samma som på någon av mina sprängskisser.

Men jag tar en titt på't imorgon, så ska vi se om vi kan luska ut det smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 146 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
it_mutt skrev:

Aha, du har "den modellen". Satt en sådan på reservdelsbilen (2.6). Men den har jag givetvis redan plockat bort =/

Och pinnen sitter "original" ist för vajern. Tror den du har är "farthållare med audi originalspak". Ser inte alls ut som den som sitter i 2.8:an

Yes det ska vara orginal! Fick en vacuum boll med vajer i, spakcentralen och en liten styrbox med kablar. Kan inte riktigt se vart vajern ska fästas då.

Inte helt hundra på att den är "original". För, och detta är mig veterligt, ser original ut såhär;

http://www.wolfautoparts.com/media/cata … UTATOR.jpg

Och så ser det ut i/på mina sprängskisser också.

Men, jag ska ta en titt på 2.6:an, bör väl kunna "återmontera" den lätt (inte plockat så mycket på den och ska bortom den också imorgon) och ta någon bild smile

Schysst! smile Den här ska vara plockad från en 2,6 från -95 då.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2012
#15
Putteliten skrev:
Såhär ser det ut i änden på vajern från vacuumbollen. Vajern är ca 1 meter lång med.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Här är en bild på bara vacuumbollen då.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Vill ha för mig att min var "lagad" i änden, men som sagt, det bör ju ge dig principen iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 146 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#16
it_mutt skrev:
Putteliten skrev:
Såhär ser det ut i änden på vajern från vacuumbollen. Vajern är ca 1 meter lång med.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Här är en bild på bara vacuumbollen då.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Vill ha för mig att min var "lagad" i änden, men som sagt, det bör ju ge dig principen iaf smile

Ja precis. Det jag vill veta är ju då vart vajern ska sitta, och om det är något stag som på bilden som Tommy la upp.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 november 2012
#17
Vajern ska väl antagligen sitta i gasspjället. Staget gör samma sak.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2012
#18
Bild på vakumklockan med stag. Har några lösa såg jag.. Ingen bild på spjällhuset dock men om du kollar på dessa bilder så ser du att det är en sån där "kula" på spjällhuset där gasvajern sitter, dit trycks staget fast. Vakumklockan sitter sen fastskruvad i insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-fe8728a0dae7c3d2f7ecc07f03e55ce3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-4febdf4f98ab85dde1145b51c499ba6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-25702b9d8eb20948c11be4a1e31d378f.jpg


Detta är INTE ett spjällhus från en NG/NF motor eller en 2.3E alls utan en 2.0. Men här ser du kulan som staget fästs i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-af3fa43d101ee7917e2036b8708aef53.jpg



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
10 388 Inlägg
5 november 2012
#19
Ja, det ser som sagt inte alls ut så med den "andra" (som jag bestämt vill hävda är eftermarknads med originalspak...skit samma)

Inte hunnit skruva något egentligen (varit skitväder...regn och 2-3 grader varmt)

Men, har du med "vajerfästet"? För isf är det ju inget svårt. Sätt det i närheten av spjällhuset och plugga in vakuumslangen (i styrenheten).

Har en bild liggandes på "vajerfästet" som ska vara vid/i närheten av spjällhuset liggandes annars

Själva "farthållaren" (klumpen) kan du sätta var du tycker är passande, så länge du inte får några skarpa böjar på vajern.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 146 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#20
Okej nu är jag med. På gasspjället på min så finns det ingen plats för någon mera vajer, men kulan finns i alla fall. Man skulle väl kanske kunna göra en öggla för att hålla fast vajern i rätt läge framför kulan och sen fästa vajern på kulan på något sätt.

Vad tror ni annars, skulle det funka att ta en av Tommys vaccumklockor istället för min med vajer? Sitter en kontakt med 3 kablar i på min klocka, 1 gul 1 röd och 1 grön. Har du det på dina med Tommy?



Sök