1970
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 575 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
- Always Faithful
507 Inlägg
16 april 2016
Vad är det, tredje servicen typ? Borde inte vara något speciellt, räkna med typ 2-4k ish big_smile

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Ni som betat av lite olika modeller av däck... Jag behöver lite tips och råd.
Jag såg idag att ena däcket börjar bli ohyggligt snedslitet, det visste jag innan men nu är det verkligen inte mycket mönster kvar där. I sommar blir det väl en och annan långresa, så nu måste jag verkligen ta tag i det.

Nuvarande däck är Nankang NS2 med F i rullmotstånd, C i våtgrepp och 71db och trots ganska usla specs så är jag väldigt nöjd med dessa, de har levererat bra de år jag haft de.
Däremot behöver jag nya, dessa växer inte på träd heller så jag kanske ska se mig om efter andra och i samma veva se ifall jag kan hitta några med lägre decibelnivå, jag störs inte av ljudet men ska jag ändå köpa nytt så kan man ju se vad man kan göra.

Fälgarna är 8" breda och rullar idag med 225/35, finns det något att göra där? 225/40? Eller blir det konstigt mått som i sin tur brukar resultera i dyrare däck?
Om jag minns mina decibel rätt så fördubblas ljudvolymen per 3db, så om jag skulle hitta ett par med ex 68db (istället för 71db som jag har idag), är den skillnaden märkbar eller bara ett spel för galleriet?

Hur har ni gjort när ni köpt däck? Köpt samma som tidigare eller provat något nytt?
Budgeten är (tyvärr) begränsad, men ett par hundringar hit eller dit spelar ingen roll i sammanhanget när det ändå är en trist summa att behöva hosta upp.

Många frågor, men nu börjar jag fan bli lite nojig över däcken och behöver ta tag i det snarast.

Tada.wav

723 Inlägg
28 april 2016
hyrbil skrev:
Ni som betat av lite olika modeller av däck... Jag behöver lite tips och råd.
Jag såg idag att ena däcket börjar bli ohyggligt snedslitet, det visste jag innan men nu är det verkligen inte mycket mönster kvar där. I sommar blir det väl en och annan långresa, så nu måste jag verkligen ta tag i det.

Nuvarande däck är Nankang NS2 med F i rullmotstånd, C i våtgrepp och 71db och trots ganska usla specs så är jag väldigt nöjd med dessa, de har levererat bra de år jag haft de.
Däremot behöver jag nya, dessa växer inte på träd heller så jag kanske ska se mig om efter andra och i samma veva se ifall jag kan hitta några med lägre decibelnivå, jag störs inte av ljudet men ska jag ändå köpa nytt så kan man ju se vad man kan göra.

Fälgarna är 8" breda och rullar idag med 225/35, finns det något att göra där? 225/40? Eller blir det konstigt mått som i sin tur brukar resultera i dyrare däck?
Om jag minns mina decibel rätt så fördubblas ljudvolymen per 3db, så om jag skulle hitta ett par med ex 68db (istället för 71db som jag har idag), är den skillnaden märkbar eller bara ett spel för galleriet?

Hur har ni gjort när ni köpt däck? Köpt samma som tidigare eller provat något nytt?
Budgeten är (tyvärr) begränsad, men ett par hundringar hit eller dit spelar ingen roll i sammanhanget när det ändå är en trist summa att behöva hosta upp.

Många frågor, men nu börjar jag fan bli lite nojig över däcken och behöver ta tag i det snarast.

Har du kollat däckonline?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Jepp, "mina" däck finns där. Men jag tänkte mer personliga erfarenheter kring att välja ett annorlunda däck än vad man haft tidigare. Framförallt bullernivån, förbrukningen bryr jag mig inte så jädra mycket om faktiskt. Prio är våtgrepp, sedan buller, sist förbrukning.

Tada.wav

294 Inlägg
28 april 2016
Har Dunlop Sport Maxx Rt dom har 69dB våtgrepp A och förbrukning B, (på 235/40 R18) tycker dom funkar bra. Ligger på 1165:- på bythjul.com.

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Bilnorden: LITE dyrare i 225/35/19 bara. wink

Tada.wav

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Landsail LS588 passar min budget och har bra specs på pappret, men googlar man lite verkar folk inte helt övertygade. hmm

Tada.wav

294 Inlägg
28 april 2016
hyrbil skrev:
Bilnorden: LITE dyrare i 225/35/19 bara. wink

Ok, trodde du hade 18". Jo då blir dom lite dyrare har 235/40 R19, jag vet smile
Senast redigerat av Bilnorden (28 april 2016)

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Varit sugen på senaste att gå ner till 18" men nja, blir nog att behålla 19" tills nästa bil.

Tada.wav

- Always Faithful
507 Inlägg
28 april 2016
Varit inne och kollat mycket till min bil nu då den fortfarande rullar original. Insåg då att det är billigare med 235/35-19 än vad det var med 225/35-19. Åtminstånde dom lite mer "budget" däcken som man brukar snegla på. Kan ju vara värt att jämföra med!

Så det var det jag beställde. Om det nu passar din bil vet jag ej, men det borde väl gå att klämma dit? smile

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

1 804 Inlägg
28 april 2016
Kan nog vara på gränsen med 235/35-19 på V50, framförallt när Martins är sänkt också. Jag åker 235/40-18 och det är på gränsen. Tar i litegrann vid fullt rattutslag.

Meguiars_sverige

- Always Faithful
507 Inlägg
28 april 2016
JimBo__ skrev:
Kan nog vara på gränsen med 235/35-19 på V50, framförallt när Martins är sänkt också. Jag åker 235/40-18 och det är på gränsen. Tar i litegrann vid fullt rattutslag.

Ajaj, Ja då är det nog inget alternativ som är hållbart.

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Ja, kikade lite hastigt på 235 nu, men blev osäker då M__B sa att jag förmodligen inte skulle kunna ha en 5mm spacer på min utan att det tar i. Ville ju skicka ut bakhjulen lite men han hade ingen framgång kring det så jag antar att bredare sulor bara är att glömma... Jag som trodde hjulhusen på våra bilar var gigantiska. big_smile

Tada.wav

- Always Faithful
507 Inlägg
28 april 2016
hyrbil skrev:
Ja, kikade lite hastigt på 235 nu, men blev osäker då M__B sa att jag förmodligen inte skulle kunna ha en 5mm spacer på min utan att det tar i. Ville ju skicka ut bakhjulen lite men han hade ingen framgång kring det så jag antar att bredare sulor bara är att glömma... Jag som trodde hjulhusen på våra bilar var gigantiska. big_smile

Det kan mycket väl vara så! V60 verkar ha rätt bra utrymme ändå! Farsan tog över mina 245/35-19 och slängde på sin V60, dock osänkt. Men sitter som en smäck tycker jag! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193325/193325-7a479980adb3cce46e6d7a1f232b4f5c.jpg

640 Inlägg
28 april 2016
Har aldrig köpt likadana däck två gånger..

På mina 18" åkte jag en blandning av Pirelli och Continental. Pirelli P Zero var helt okej och fungerade faktiskt bra. Continentaldäcken (tror det var SP3) var på tok för hårda.

Nu på mina 19" åker jag med Michelin Pilot Super Sport. Greppet är ju utom denna värld, men dom har bara rullat en sommar och dom håller nog inte ens den här säsongen ut. Visst, dom har en mjuk gummiblandning vilket ger bra grepp - men sätt dom på en bil som fulltankad och med lite folk i väger över två ton så är väl livslängden inte den bästa. Med en prislapp på runt 2500 kronor per däck i den dimension jag ska ha så lär det inte bli såna igen big_smile

Men men, till din V50. 235 breda däck beror helt på vilket märke det handlar om. Däckbredd är ungefär som skor, en del tillverkare har mindre fysisk storlek på sina grejer även fast det på pappret handlar om samma grejer. Vill ha det till att Michelin t.ex. har i bredaste laget på sin specifikation. Har inget mer belägg för det än ren visuell inspektion dock smile

Och förresten, åker man sänkt med breda sulor ska det ta i när man rattar fullt big_smile Om man inte gör som jag, fegar ur och monterar utslagsbegränsare då vill säga. Men då krävs det ju en fotbollsplan för att vända också..

2 571 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
Anti: De där satt ju fint på en svart bil också! big_smile

pulchi: Just nu har jag 2 olika däckmärken på bilen, köper jag ett nytt däck har jag 3 olika märken, så det är uteslutet förstås. big_smile
Hört mycket gott om PSS-däcken men precis som du säger - alldeles för mjuka. Och dyra. Jag siktar på absolut max ~1300/däck, helst kring tusenlappen men det är svårt med mina önskemål.

Ah, misstänkte att det kunde vara så angående bredden. Är förstås ganska nöjd som det är (förutom att jag vill slänga på spacers i bak) men tänkte om det fanns något man kunde göra för att öka komforten lite. Långt ifrån ett krav men när man ändå ska köpa nytt liksom.
Asch min är ju inte så jädra sänkt ändå, 25mm bara, snudd på sportchassi bara! wink Utslagsbegränsare, hujedamig, tycker kärrorna redan original har svängradie som ett kylskåp. big_smile

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
28 april 2016
hyrbil skrev:
Anti: De där satt ju fint på en svart bil också! big_smile

pulchi: Just nu har jag 2 olika däckmärken på bilen, köper jag ett nytt däck har jag 3 olika märken, så det är uteslutet förstås. big_smile
Hört mycket gott om PSS-däcken men precis som du säger - alldeles för mjuka. Och dyra. Jag siktar på absolut max ~1300/däck, helst kring tusenlappen men det är svårt med mina önskemål.

Ah, misstänkte att det kunde vara så angående bredden. Är förstås ganska nöjd som det är (förutom att jag vill slänga på spacers i bak) men tänkte om det fanns något man kunde göra för att öka komforten lite. Långt ifrån ett krav men när man ändå ska köpa nytt liksom.
Asch min är ju inte så jädra sänkt ändå, 25mm bara, snudd på sportchassi bara! wink Utslagsbegränsare, hujedamig, tycker kärrorna redan original har svängradie som ett kylskåp. big_smile

Åker några Kina däck på mina 19" trots snö, ösregn och sol så är De klart ok. Även fast jag skulle gått upp lite i prisklass mot dom där däcken .. Tror de e Sunny eller longwell de heter ..

90 Inlägg
28 april 2016
Med "vanliga" sänkfjädrar funkar 235/35-19 runtom utan att det tar i. Med coils nedsänkta max går det verkligen inte.. smile

1 090 Inlägg
29 april 2016
Däck är väl det man ska lägga mest pengar på egentligen när det gäller bil big_smile

2 571 Inlägg
29 april 2016
Trådstartare
robb: Ja Landsail 588 kan man plocka för strax under 800kr/st, motiverande pris men recensionerna svajar rejält. Vissa hyllar, vissa avskyr. Sedan råder det väl generellt ett hat mot Kina-däck vad jag sett. Mina Nankang är jag som sagt väldigt nöjd med.

_stream_: Gött att höra! smile

orkavaradu: Självklart. Men alternativen är följande:
1: låta bilen stå.
2: rulla på kina-däck utan mönster.
3: rulla på kina-däck med mönster.

1 och 3 är ju bäst såklart, 1 är däremot inte rimligt då vi behöver bilen i vardagen. Då återstår 3 och då vill jag trots begränsad budget försöka hitta ett så bra alternativ som möjligt vilket absolut inte behöver betyda billigast möjliga men heller inte dyrast möjliga. Dyrast är inte alltid bäst osv. big_smile

Tada.wav

Sök