hyrbil skrev:
Ni som betat av lite olika modeller av däck... Jag behöver lite tips och råd.
Jag såg idag att ena däcket börjar bli ohyggligt snedslitet, det visste jag innan men nu är det verkligen inte mycket mönster kvar där. I sommar blir det väl en och annan långresa, så nu måste jag verkligen ta tag i det.
Nuvarande däck är Nankang NS2 med F i rullmotstånd, C i våtgrepp och 71db och trots ganska usla specs så är jag väldigt nöjd med dessa, de har levererat bra de år jag haft de.
Däremot behöver jag nya, dessa växer inte på träd heller så jag kanske ska se mig om efter andra och i samma veva se ifall jag kan hitta några med lägre decibelnivå, jag störs inte av ljudet men ska jag ändå köpa nytt så kan man ju se vad man kan göra.
Fälgarna är 8" breda och rullar idag med 225/35, finns det något att göra där? 225/40? Eller blir det konstigt mått som i sin tur brukar resultera i dyrare däck?
Om jag minns mina decibel rätt så fördubblas ljudvolymen per 3db, så om jag skulle hitta ett par med ex 68db (istället för 71db som jag har idag), är den skillnaden märkbar eller bara ett spel för galleriet?
Hur har ni gjort när ni köpt däck? Köpt samma som tidigare eller provat något nytt?
Budgeten är (tyvärr) begränsad, men ett par hundringar hit eller dit spelar ingen roll i sammanhanget när det ändå är en trist summa att behöva hosta upp.
Många frågor, men nu börjar jag fan bli lite nojig över däcken och behöver ta tag i det snarast.