Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 020 523 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
eL0F
14 juli 2017 · 1 090 Inlägg

Älskar att du vill ha en fläskig motor wink så tänker jag också! våga vägra diesel!
Sneglar också på T6or.. vågar man ta steget??


hyrbil skrev:
orkavaradu: Ja, jag får nog ligga på lite. Enklast är ju att jag kontaktar bolaget och kollar status på så vis förstås. Men man är ju så bekväm med Internet idag och att inte behöva sitta i telefonkö hit och dit. big_smile
Spikat är iaf att det blir en T6, förmodligen en MY14 så det blir gamla sexan som puristerna gillar men också den gamla 6-växlade automaten. Spontant känns den kanske lite gammal i dagsläget men jag tror det blir bra oavsett. Har lovat sambon att det inte blir fälgar med ett varv silvertejp runt denna gång, tur att 20" gör sig bra på XC60. big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Djo
14 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Dom jämför parternas utlåtande om motpart inte anmält något blir det säkert att ses som smitning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 juli 2017 · 2 571 Inlägg

orkavaradu: Jag har ledsnat på att behöva ha 1mil klar sikt utan möte för att kunna överväga en omkörning. big_smile T6an är garanterat "för mycket" men någon gång ska man väl köpa med hjärtat istället för hjärnan. T6an har väl såvitt jag vet inte dragits med så mycket skit genom åren, så det torde vara ett relativt tryggt köp, och de som kör dessa har i stort sett bara positiva saker att säga. Så jag är förväntansfull! big_smile

Djo: Ah då är jag med, tack! Jag tar kontakt med försäkringsbolaget och kollar status helt enkelt.



Det slog mig nu också att min PST vid senaste service påtalade att kylarlocket behöver bytas pga slitage, så jag drog ett mail till Upplands Motor som letar fram rätt artikel åt mig och beställer det, så kan jag hämta det i samma veva som sub-kablarna.

Senast redigerat av hyrbil (14 juli 2017)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
14 juli 2017 · 1 090 Inlägg

vad drar en T6a?? tänker du vanlig eller med awd?
Min t5a på c30 drog ju 1,3 l/m stads.. men satan vad jag saknar den bilen sad 5cylindriga ljudet och vridet.. går inte att jämföra med 4cyl,, visst går 40n bättre.. men för mig är känslan allt smile .. så jag förstår exakt hur du tänker. Man ska sitta med ett leende när man kör wink .. det är så värt!

hyrbil skrev:
orkavaradu: Jag har ledsnat på att behöva ha 1mil klar sikt utan möte för att kunna överväga en omkörning. big_smile T6an är garanterat "för mycket" men någon gång ska man väl köpa med hjärtat istället för hjärnan. T6an har väl såvitt jag vet inte dragits med så mycket skit genom åren, så det torde vara ett relativt tryggt köp, och de som kör dessa har i stort sett bara positiva saker att säga. Så jag är förväntansfull! big_smile

.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Det finns ju ett fåtal med FWD men det blir AWD för vår del. Nödvändigt? Inte alls. Hade vi prompt sagt att nej, AWD vill vi inte ha, då hade vi siktat på en T5 istället tror jag.
Det vore skönt att hitta en så ny som möjligt men då spricker budgeten snabbt, om man nu inte vill ta en med 20k på mätaren (och de T6orna finns knappt än.)

En XC60 T6 AWD Black R MY14 vore perfekt, Black R har det mesta i utrustningsväg som jag vill ha, så förhoppningsvis dyker det ut lite fler objekt nu när nya XC60 börjar levereras.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
JimBo__
14 juli 2017 · 1 804 Inlägg

Byt avgassystem på V40in som kommer du le lika mycket och risken är att förbrukning hamnar runt 1,3 också wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
eL0F
14 juli 2017 · 1 090 Inlägg

jo men 5cylindriga ljudet är oslagbart smile .. har kollat på 5st carbon nu,, alla är risiga! .. 2 har varit krockade, fast man försökt mörka.. och resten ser ut som soptunnor! Mest för att folk leasar bilar och inte bryr sig om dom.. så tråkigt! sad

JimBo__ skrev:
Byt avgassystem på V40in som kommer du le lika mycket och risken är att förbrukning hamnar runt 1,3 också wink

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Oj, är det så illa med beggade CE alltså?
Glömde svara på förbrukningen från T6. Ja, den är ju törstig, inget snack. Men med tanke på hur törstig 1.8F är med min fot och mina tunga 19" så blir nog skillnaden marginell. Det går helt på nöjeskontot så att säga, jag stirrar mig inte blind på sånt. Och med max 1500 mil om året så är det ingen stor del i totalkostnaden heller. De flesta bilar går ju att köra snålt men dessa ligger väl på 0.8-1.0 i hygglig motorvägsfart om jag minns rätt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Cupra_
14 juli 2017 ·

hyrbil skrev:
Oj, är det så illa med beggade CE alltså?
Glömde svara på förbrukningen från T6. Ja, den är ju törstig, inget snack. Men med tanke på hur törstig 1.8F är med min fot och mina tunga 19" så blir nog skillnaden marginell. Det går helt på nöjeskontot så att säga, jag stirrar mig inte blind på sånt. Och med max 1500 mil om året så är det ingen stor del i totalkostnaden heller. De flesta bilar går ju att köra snålt men dessa ligger väl på 0.8-1.0 i hygglig motorvägsfart om jag minns rätt.

Vilka små problem du har smile min blåa drar 1,2-1,3 stad och 0.9 landsväg, 0.8 om du krypkör.. Den förbrukningen i en så mycket tyngre och större bil är väl bara tacka och ta emot smile

eL0F
14 juli 2017 · 1 090 Inlägg

CE är väl lite av en bil man inte kör "lugnt med" om man inte är som vi smile leasar man den går den nog hårt.

aa runt 1liter är ju riktigt bra för en så stor bil big_smile tycker inte du ska tveka!
Man ska köpa det man verkligen vill ha, annars blir man missnöjd bara.. och så sitter man och drömmer om den ändå.

hyrbil skrev:
Oj, är det så illa med beggade CE alltså?
Glömde svara på förbrukningen från T6. Ja, den är ju törstig, inget snack. Men med tanke på hur törstig 1.8F är med min fot och mina tunga 19" så blir nog skillnaden marginell. Det går helt på nöjeskontot så att säga, jag stirrar mig inte blind på sånt. Och med max 1500 mil om året så är det ingen stor del i totalkostnaden heller. De flesta bilar går ju att köra snålt men dessa ligger väl på 0.8-1.0 i hygglig motorvägsfart om jag minns rätt.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Allt är ju såklart relativt, det är nog inga problem att få en T6a att dricka 3x det. big_smile Men det går ju också att jämföra mot framförallt nyller här på forumet som hade en smått trimmad V50 T5, hans förbrukning var likvärdig min nuvarande, det skiljde väl en sisådär dryga 200hk mer än vad jag har idag bara. Där och då bestämde jag mig för att nästa bil skulle ha mer pulver. Sambon får välja färg, jag får välja motor. Fair enough.

Snabb respons från Upplands Motor, min PST har redan lagt en order på kylarlocket. Bör komma i början av nästa vecka.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Cupra_
14 juli 2017 ·

hyrbil skrev:
Allt är ju såklart relativt, det är nog inga problem att få en T6a att dricka 3x det. big_smile Men det går ju också att jämföra mot framförallt nyller här på forumet som hade en smått trimmad V50 T5, hans förbrukning var likvärdig min nuvarande, det skiljde väl en sisådär dryga 200hk mer än vad jag har idag bara. Där och då bestämde jag mig för att nästa bil skulle ha mer pulver. Sambon får välja färg, jag får välja motor. Fair enough.

Snabb respons från Upplands Motor, min PST har redan lagt en order på kylarlocket. Bör komma i början av nästa vecka.

Chockrosa med gröna prickar big_smile

eL0F
14 juli 2017 · 1 090 Inlägg

haha bra deal ju wink färg mot motor!

Verkar som det finns rätt många CE-v40s i Stockholm, har sett 3st bara på förmiddagen, 1 i sumpan, 1 i solna och en på Fridhemsplan! smile fotade en vars regplåt jag känner igen så väl... tror den kan finnas här på garaget

http://i67.tinypic.com/earrki.png

Fotade genom skitig framruta på jobb-bilen xD

hyrbil skrev:
Allt är ju såklart relativt, det är nog inga problem att få en T6a att dricka 3x det. big_smile Men det går ju också att jämföra mot framförallt nyller här på forumet som hade en smått trimmad V50 T5, hans förbrukning var likvärdig min nuvarande, det skiljde väl en sisådär dryga 200hk mer än vad jag har idag bara. Där och då bestämde jag mig för att nästa bil skulle ha mer pulver. Sambon får välja färg, jag får välja motor. Fair enough.

Snabb respons från Upplands Motor, min PST har redan lagt en order på kylarlocket. Bör komma i början av nästa vecka.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
nyller BMW 335D E91
14 juli 2017 · 1 399 Inlägg

hyrbil skrev:
Allt är ju såklart relativt, det är nog inga problem att få en T6a att dricka 3x det. big_smile Men det går ju också att jämföra mot framförallt nyller här på forumet som hade en smått trimmad V50 T5, hans förbrukning var likvärdig min nuvarande, det skiljde väl en sisådär dryga 200hk mer än vad jag har idag bara. Där och då bestämde jag mig för att nästa bil skulle ha mer pulver. Sambon får välja färg, jag får välja motor. Fair enough.

Snabb respons från Upplands Motor, min PST har redan lagt en order på kylarlocket. Bör komma i början av nästa vecka.

Ja det var inga problem att köra snålt med den big_smile Annat är det med min nuvarande vagn, förbrukningen är klockren sen ska vi inte prata om effekten big_smile

Du gör iaf helt rätt i att satsa på en T6a smile Btw, är det en fyra eller sexa i dom du tittar på?

eL0F
14 juli 2017 · 1 090 Inlägg

du ska inte tillbaka till oss på Volvo-hyllan? wink wink wink

nyller skrev:
Ja det var inga problem att köra snålt med den big_smile Annat är det med min nuvarande vagn, förbrukningen är klockren sen ska vi inte prata om effekten big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
JimBo__
15 juli 2017 · 1 804 Inlägg

BraBil köpte upp dom 40 sista och dom går som leasingbilar i sthlm, därför är CE en dussinbil där wink och just YBA är väldigt vanlig regnummer på dom! smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
eL0F
15 juli 2017 · 1 090 Inlägg

vad sjukt smile .. därför jag ser så många varje dag!

Dock riktigt tråkigt, att dom körs sönder av folk som knappt vet vad det är för modell! .. sånt stör mig!

JimBo__ skrev:
BraBil köpte upp dom 40 sista och dom går som leasingbilar i sthlm, därför är CE en dussinbil där wink och just YBA är väldigt vanlig regnummer på dom! smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
eL0F
15 juli 2017 · 1 090 Inlägg

hittade den här och tänkte på dig big_smile T6 AWD polestar-optimerad!
måste gå skapligt!

http://i65.tinypic.com/8xtocy.png

hyrbil skrev:
Glömde svara på förbrukningen från T6. Ja, den är ju törstig, inget snack. Men med tanke på hur törstig 1.8F är med min fot och mina tunga 19" så blir nog skillnaden marginell. Det går helt på nöjeskontot så att säga, jag stirrar mig inte blind på sånt. Och med max 1500 mil om året så är det ingen stor del i totalkostnaden heller. De flesta bilar går ju att köra snålt men dessa ligger väl på 0.8-1.0 i hygglig motorvägsfart om jag minns rätt.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Robb192 Tokig 08a
17 juli 2017 · 1 019 Inlägg

En liten skit bil kan vara törstig.. Pappa kör en Kia picanto 1.2 bensin. Snitt vid pump.  0.82 med samma körning som vår xc60 😂

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
JimBo__
17 juli 2017 · 1 804 Inlägg

Sjöhistoriska på torsdag? smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang