2190
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 396 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
2 571 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
1.8F är väl känd för att surpla i sig mycket olja. Hade tidigare ett läckage men det är åtgärdat (tändspole som läckte) men tycker mig fortfarande se smådroppar ibland.

Absolut, assistansförsäkringen känns ju alltid tryggt att ha med sig, en anledning till att jag servar hos Volvo även om det må vara dyrare än andra ställen. smile

Tada.wav

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 april 2014
hyrbil skrev:
1.8F är väl känd för att surpla i sig mycket olja. Hade tidigare ett läckage men det är åtgärdat (tändspole som läckte) men tycker mig fortfarande se smådroppar ibland.

Absolut, assistansförsäkringen känns ju alltid tryggt att ha med sig, en anledning till att jag servar hos Volvo även om det må vara dyrare än andra ställen. smile

Min dricker inte eller läcker olja minskar inte äns på Stickan
Så har aldrig hört om de . Bara hört att de kan sura ner sig på etanol och tvär dö och vägra starta när de är kallt ute

Precis

2 571 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
http://www.clasohlson.com/se/Polermaski … r309292000

Är det nu man ska slå till på en snurra?

Tada.wav

278 Inlägg
25 april 2014
hyrbil skrev:
http://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cotech/Pr309292000

Är det nu man ska slå till på en snurra?

hej hallå... köpte min dubbeltrissa på biltema med lite extra tillbehör. Skall väl ge mig på lacken efter att all tjära o skit är bortgnetat... köpte någon superavfettning som skulle få bort alla avlagringar och oljestänk... fick sitta på 20 min och sedan skulle man bara spola av med högtryck, men bilfaan är ju fortfarande som ett sandpapper i lacken. Nähe... får bli lacknafta i år igen... fungerar skitbra och lacken blir slät som en babyrumpa

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

2 571 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
Liten update och även frågor:

Skulle åka o hjälpa en vän att måla om lite i nya lägenheten, så rattade mot bensinmacken för att släcka törsten hos blåa faran. Upptäckte ganska omgående att hon drog lite väl åt vänster, så jag tänkte att jag får kolla upp det vid macken som låg knappt 5min bort.
Tro fan att det var sladdrigt!
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10153778_10151960498822132_3019410458886732902_n.jpg

Fälgskrapet bjuder jag på, det är sen gammalt.
Detta är hjulet som lagades innan de åkte på för säsongen och jag misstänker att något har gått snett där. Ett hundratal svordomar senare på macken då pumpen inte ville mata in luft så fick jag hjälp av personalen med en ordentlig domkraft. På med reservhjulet var tanken, men när jag väl fått av däcket så tänkte jag att jag lika gärna kunde pröva att pumpa däcket på nytt nu när bilens tyngd inte ligger på.
Och visst gick det! Fyllde med luft, rullade däcket i en djup vattenpöl brevid då jag inbillade mig att jag kunde lokalisera eventuella bubblor, kollade grundligt igenom gummit och lyssnade noga. Inget pys, någonstans.
Smällde på däcket på bilen och körde försiktigt vidare i de 10min resa jag hade framför mig. Tog en grundlig titt vid ankomst, ingen skillnad. Ett par timmar senare skulle vi bege oss mot Barkarbys bilträff och däcket höll även för lite "buskörning" även om jag var jädrigt nervös för att det skulle släppa.

Detta skedde då i lördags och jag har använt bilen en del sedan dess. Inga problem ännu och den verkar hålla trycket.
Men! Bilen känns konstig, det är ganska ordentliga vibrationer emellanåt i ratten. Den drar inte mer än vanligt åt något håll även om den stundtals vill dra åt både höger och vänster så jag tror inte det är något annat än att den helt enkelt spårar i dålig asfalt.
Jag har inte haft tid att ta mig under bilen och se ifall något ser annorlunda ut etc men något lurt är det.
Vid punkan så kunde jag nästan kränga loss däcket för hand så det var ju HELT jädra tomt, vad för skador kan det ha gett på däck, fälg etc? Det var inte många minuters körning när det var så men ändock, all körning i ett sådant läge hamnar ju direkt på minuskontot.
Jag ska imorgon ringa firman som lagade däcket så de får ta en titt på det igen så allt ser OK ut inuti men tänkte bara ifall det är något annat jag bör kolla i samma veva?

Så, en wall of text. big_smile
Senast redigerat av hyrbil (1 maj 2014)

Tada.wav

278 Inlägg
1 maj 2014
Det enda är väl om fälgen blivit ojämn, men det borde ju inte påverka mer än som sagt vibrationer. Var ju detta jag upplevde med mina gamla fälgar.... att det vid vissa hastigheter vobblade lite samt att det vibrerade i ratt och karossen, speciellt mellan 70-110... trodde först att det var lufttryck som spökade. Men när jag köpte dessa så försvann allt!! Så kolla obalans i fälg samt och om de är ojämna på annat sätt. Men alltid otrevligt när det blir en olustkänsla i körningen och man inte vet vart felet sitter, brrrrrr.....

En annan fråga, visst är det så att det är fler träffar i Barkaby?!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

Tokig 08a
1 019 Inlägg
1 maj 2014
kan vara väven i däcket som åkt på stryk.
alternativt kan de va balanseringen som vridit sig.. är vad jag fått höra av en som jobbat med däck..

2 571 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
Ja jag är lite orolig för att den blivit det. Vet dock inte hur lätt det är att den blir ojämn men klart att det är en möjlighet ändå. Och det är som du säger, vid högre hastigheter som det känns.
Men då vet jag vad jag ska be dom att kolla, de vet säkert själva men ja, alltid bra att ha lite inblick själv.

Jarå, fler träffar på Barkarby! Vill minnas att de senast hade en på hösten, så möjligt att det är en på våren, en på sommaren och en på höstkanten.

Tada.wav

2 571 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
robb: Förhoppningsvis är det bara balanseringen som är åt fanders, hoppas hoppas.

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
1 maj 2014
hyrbil skrev:
robb: Förhoppningsvis är det bara balanseringen som är åt fanders, hoppas hoppas.

jo hoppas på det bästa!

5 650 Inlägg
2 maj 2014
har du tur har du bara kört på nått som tröck ur den lilla luft som va i så att de inte är någon större skada alls

2 571 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Idag trillade nya grillen in med stora järnmärket! Jag gillade den lösningen jag hade med hemma-meckat emblem på gamla grillen men med tanke på priset för denna så var det omöjligt att låta bli. Borde ta och summera alla kostnader någon dag och jämföra mot nypris.. 8)

http://img.tapatalk.com/d/14/05/05/original/e2u8equ7.jpg

Tada.wav

5 650 Inlägg
5 maj 2014
hyrbil skrev:
Idag trillade nya grillen in med stora järnmärket! Jag gillade den lösningen jag hade med hemma-meckat emblem på gamla grillen men med tanke på priset för denna så var det omöjligt att låta bli. Borde ta och summera alla kostnader någon dag och jämföra mot nypris.. 8)

http://img.tapatalk.com/d/14/05/05/orig … u8equ7.jpg

fräsigt lol men de är ingen r-design neutral

2 571 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Jepp, och fräsen ska fram så "täckluckorna" för drive-grillen försvinner! smile
Nä jag vet, och jag hade ärligt talat inte en aning om att det faktiskt fanns olika förrän du och en annan på ett annat forum ganska samtidigt påpekade det hela. Men med tanke på vad en sådan grill kostar ny och vad jag fick ge för denna så är det nog en såpass liten detalj att jag faktiskt kan blunda för det. wink

(Men R-design emblemet har jag ju så det flyttar jag över från den gamla till den nya, alltid nåt!)
Senast redigerat av hyrbil (5 maj 2014)

Tada.wav

5 650 Inlägg
5 maj 2014
hyrbil skrev:
Jepp, och fräsen ska fram så "täckluckorna" för drive-grillen försvinner! smile
Nä jag vet, och jag hade ärligt talat inte en aning om att det faktiskt fanns olika förrän du och en annan på ett annat forum ganska samtidigt påpekade det hela. Men med tanke på vad en sådan grill kostar ny och vad jag fick ge för denna så är det nog en såpass liten detalj att jag faktiskt kan blunda för det. wink

(Men R-design emblemet har jag ju så det flyttar jag över från den gamla till den nya, alltid nåt!)

nice nice. iof gå och kunna få ramen från en rdesign så ser de ju ut som en iaf inte rätt men säkert ingen som ser någon skillnad wink

2 571 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Med tanke på att grillar överlag är så svåra att få tag på så är nog en ram bara att drömma vidare om. wink
Men jag är nöjd, tanken var ju med hemmabygget att det skulle få vara så tills jag kom över en riktig till ett bra pris, och 400kr+frakt kändes som en jävligt bra deal. big_smile

Tada.wav

5 650 Inlägg
5 maj 2014
hyrbil skrev:
Med tanke på att grillar överlag är så svåra att få tag på så är nog en ram bara att drömma vidare om. wink
Men jag är nöjd, tanken var ju med hemmabygget att det skulle få vara så tills jag kom över en riktig till ett bra pris, och 400kr+frakt kändes som en jävligt bra deal. big_smile

e alla 10 klipps hela så äre bara tacka och ta emot big_smile

2 571 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Det enda som är trasigt är den lilla svarta plastbiten i det vänstra övre hörnet som man ser på bilden, som ändå ska bort. Så ja, jag är nöjd som sagt. big_smile

Tada.wav

1 090 Inlägg
6 maj 2014
lacka grillen mattsvart nu big_smile så blir det kalas!

1 804 Inlägg
6 maj 2014
orkavaradu skrev:
lacka grillen mattsvart nu big_smile så blir det kalas!

Precis, plastdipa den svart wink Nya grillen ger ett rejält lyft, gillar kaxigheten med det stora emblemet! big_smile

Meguiars_sverige

Sök