2005
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 409 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
640 Inlägg
17 maj 2014
MrEricsson skrev:
men man lär inte känna sig lika cool om man har garanti på grejerna

Och en -08 har några garantier kvar förutom rostskydd menar du?

2 571 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
6 år gammal, förbi 10k mil etc etc. Inte mycket kvar nej.

Tada.wav

1 804 Inlägg
17 maj 2014
Skönt att det håller tätt smile

Meguiars_sverige

2 571 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Oerhört skönt!

Nästa vecka är det bestämt, då blir det service för kärran. Dumt att skjuta på det, lika bra att dra av plåstret.
Även fått tag på en "Dremel", så om någon vecka åker den nya grillen på! Måste bara få hem lite plastidip innan monteringen, det blir ju enklare så förstås. Ska även kolla vad Volvo tar för ett nytt kontaktstycke till AUX-ingången då min verkar ha börjat glappa, på Volvopartswebstore.com så tar de 9 dollar för biten men med frakt landar det på 56 (!!) dollar så hoppas priset från 9 dollar inte är såå långt ifrån verkligheten här hemma. big_smile

Fick idag ett bra erbjudande på ett 12V-uttag i skuffen, vet inte riktigt vad jag ska ha uttaget till då jag inte har någon elektrisk kylbox eller så men det kliade för mycket i fingrarna för att låta bli. Så montering av det sker framöver.

Frågor:
Jag testade i helgen att koppla in den där förbaskade dimmern i bilen som skulle reglera moodlighten. Men dimmerkontrollen fungerade inte, konstaterade att det berodde på motstånden som satt till leddarna. Tog jag av motstånden så kunde jag höja/sänka ljusstyrkan. När jag väl monterade dom i bilen och tänkte att äntligen, färdigt, så vred jag på bilen och skulle direkt dimma ner leddarna. Inte då, då ville den inte alls och efter några sekunder började det sakteligen ryka från leddarna så det var bara att döda strömmen omedelbart och plocka undan det.
Ni med mer elkunskap, vad kan ha gått fel? Jag hajar att motstånden är där av en anledning men varför vill då inte dimmern fungera som den ska?

Och angående lackering av taklisterna.
De behöver lagas lite på ena kanten, det är ett par korta rispor i dom som jag tänkte lägga igen, slipa etc innan lack. Vad behöver jag? Och sedan viktigast av allt kanske, vart ska jag köpa färg? Det kommer ju inte gå åt alls mycket färg till varken taket eller dörrlisterna (2 burkar?), köper jag färgen hos Volvo så får jag med klarlack och allt medan jag behöver köpa det separat hos en lackerare. Vad blir bäst/billigast/mest effektivt?
Behöver nödvändigtvis inte vara det billigaste alternativet men jag vill ha det smidigt.

Som ni märker är jag helt novis när det kommer till sådant så jag tar gärna emot info och tips! smile
Senast redigerat av hyrbil (19 maj 2014)

Tada.wav

278 Inlägg
19 maj 2014
Den som inte frågar begår de onödigaste misstagen... har du möjlighet att komma förbi Bilia Tyresö på lördag. Skall upp på den träffen!!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

2 571 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Precis! Jag har inget emot att pröva mig fram men när konsekvenserna kan bli dyra så kollar jag gärna lite innan. big_smile
Åh det hade varit kul! Om vädret är bra och lillgrabben är på bra humör så är det absolut inte omöjligt. Finns det någon event-tråd här på garaget?

Tada.wav

278 Inlägg
20 maj 2014
hyrbil skrev:
Precis! Jag har inget emot att pröva mig fram men när konsekvenserna kan bli dyra så kollar jag gärna lite innan. big_smile
Åh det hade varit kul! Om vädret är bra och lillgrabben är på bra humör så är det absolut inte omöjligt. Finns det någon event-tråd här på garaget?

Skåne har lagt ut en tråd med program m.m. Ja, det vore kul att ses smile

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

1 090 Inlägg
20 maj 2014
synd att min bil inte är sänkt sad då platsar man inte där...

Tokig 08a
1 019 Inlägg
20 maj 2014
https://www.facebook.com/events/799299330095394/

det är iaf tyresö träffen i helgen smile
Senast redigerat av robb192 (20 maj 2014)

2 571 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
orkavaradu: Klart du gör! big_smile Min är ju inte nästintill "originalsänkt" dvs 20mm (fast min är 25mm) medan de flesta kör på 35mm eller mer. wink

robb192: Tack! Håller fortfarande koll efter dig häromkring då vi förmodligen inte bor så långt ifrån varann. wink

Tada.wav

1 090 Inlägg
20 maj 2014
jo.. fast tragiskt när mina 35mm fjädrar ligger i bakluckan! smile v

2 571 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Haha! Du har ett par dagar på dig, get to it så hinner bilen sätta sig lite också! big_smile

Tada.wav

629 Inlägg
20 maj 2014
Bra jobbat, snyggt med R-design och fälgarna!

Tokig 08a
1 019 Inlägg
20 maj 2014
hyrbil duvbo t bana bor jag vid ungefär smile du bor la i de nybyggda annedal^^

2 571 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Oxygen: tack! Mer kommer förhoppningsvis inom kort. smile

Robb: Jajjemän, men åker ju runt en del. wink

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
20 maj 2014
hyrbil skrev:
Oxygen: tack! Mer kommer förhoppningsvis inom kort. smile

Robb: Jajjemän, men åker ju runt en del. wink

större risk att du ser mej i arbetsbilen ^^

en nissan interstar som ska ha företagsloggor över bägge sidor men bara dom 2 sista bokstäverna finns på högersidan.. haha

2 571 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
robb: Haha va fint! big_smile

Vad tror ni om färgåtgång för 2 taklister och 4 dörrlister? Inte mer än 2 burkar väl? Tänkte försöka beställa allt och hämta på Volvo när det ändå är dags för servicen nästa vecka.

Tada.wav

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 maj 2014
pulchi skrev:
MrEricsson skrev:
men man lär inte känna sig lika cool om man har garanti på grejerna

Och en -08 har några garantier kvar förutom rostskydd menar du?

finns en motorgaranti försäkring på volvia tills den gått 15k mil förutsatt den är helförsäkrad
så känns inte lika coolt då man skippat nån service och skulle behöva använda den

2 571 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
Är det under förutsättning att den är försäkrad hos Volvia också eller gäller 15k oavsett bolag sålänge den är helförsäkrad?

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
21 maj 2014
De där vart kag nyfiken på oxå då våran 07a gått 13500 än så länge och full stämplad!

Sök