1696
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 455 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
2 571 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Hoho! Ja, du ser! big_smile
(Fast jag tror du menar 1.56l/mil, annars bör du omgående se över dina körvanor wink )

Edit:
Då var vi förbi 50.000 visningar på den här tråden, woho!
Senast redigerat av hyrbil (4 juni 2014)

Tada.wav

1 804 Inlägg
4 juni 2014
Drar 1.8F så jäkla mycket? yikes vad drar den när ni åker på bensin då?

Är rätt nöjd med 0.55 l/mil inne i stan big_smile

Meguiars_sverige

278 Inlägg
4 juni 2014
hyrbil skrev:
Hoho! Ja, du ser! big_smile
(Fast jag tror du menar 1.56l/mil, annars bör du omgående se över dina körvanor wink )

Edit:
Då var vi förbi 50.000 visningar på den här tråden, woho!

Oooooops... ja så var det ju... det står ju i dl... fast ibland är det nog liter... måste ju säga att den nya stötdämpningen tar bort mycket av gunget i högre hastigheter... låg man i 140 tidigare var det lite svajigt. Nu kan jag säga att det inte märks innan det svänger lite vilken fart det är...  och då går det fort...

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!

278 Inlägg
4 juni 2014
JimBo__ skrev:

Nej.... det är en 2.5 FT med polestar trim...

1 804 Inlägg
5 juni 2014
FreddieL skrev:
JimBo__ skrev:

Nej.... det är en 2.5 FT med polestar trim...

Haha, puuh tänkte väl lol

Meguiars_sverige

- Always Faithful
507 Inlägg
5 juni 2014
Rövars, Min biljävel drar fan 1l/milen på 95 alltid... Minns inte E85 siffrorna, men det var väl inget att skryta med inför "Green Peace" de heller...  Får se hur den beter sig efter optimeringen dock smile

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

2 571 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Hahaha! Min 1.8F med min högerfot ligger på drygt 1.3l/mil, bensin har jag inte kört en enda tank på då jag faktiskt inte vill blanda. Min uppfattning är att de som får problem med dessa fleximotorer är de som just blandar bränslen trots att motorerna såklart är tillverkade för att kunna göra det. Adaptering hit och dit, för mycket krångel känner jag så jag fortsätter att tanka fullt för 400kr. big_smile

Tada.wav

2 571 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Och bara sänkning med fjädrar och bredare däck gjorde min familjeräser till en helt annan bil i kurvorna, kan ta dom i mycket högre hastighet utan att det kränger det minsta. Så jag förstår absolut vad du menar Freddie!

Tada.wav

1 090 Inlägg
5 juni 2014
jag pendlar motorväg rätt ofta ner till Kalmar... åker med 17tummare i 120-130, då drar den runt 0.87 hmm
då tankar jag 95.
Senast redigerat av orkavaradu (5 juni 2014)

2 571 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Jag kör ju 19", när jag hälsar på släkten i Skövde så blir det ju motorväg och samma hastighet som orkavaradu, 120-130, på E85 ligger jag då på 1.3 ungefär. Men visst GÅR det att köra snålare men då kommer man ju aldrig fram. wink

Tada.wav

- Always Faithful
507 Inlägg
5 juni 2014
Jag kör inte E85 under vinter halvåret då jag har hört att den kan bli lite kinig när man ska dra igång snurran smile

Men ska snart gå över till det igen, speciellt efter besök hos Autotech! Gäller bara att byta bränsle när man har nästan tom tank och sen köra typ 20-30 min så datorn i bilen hinner fatta att man har bytt, så ska det inte vara några problem där smile
Senast redigerat av Antinoxious (5 juni 2014)

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

2 571 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Varmgarage här = E85 året om! wink
Ja precis, bilen måste ju få adaptera till det nya bränslet vilket såvitt jag vet inte framgår i manual eller påpekas av verkstäder. Mekarna säger bara "det är bra att köra var fjärde tank bensin" men inget mer. Under de åren jag haft bilen nu och därtill hängt på diverse Volvoforum så kan jag inte komma på en ENDA som fått något motorhaveri pga E85, de som däremot skrivit om haverier är just de som växlat bränsle.
Nu menar jag förstås inte att det är omöjligt med haveri pga etanolkörning men slutsatsen jag drar av det hela är iallafall att det inte är någon som helst fara sålänge man följer serviceintervaller etc.

Tada.wav

- Always Faithful
507 Inlägg
5 juni 2014
hyrbil skrev:
Varmgarage här = E85 året om! wink
Ja precis, bilen måste ju få adaptera till det nya bränslet vilket såvitt jag vet inte framgår i manual eller påpekas av verkstäder. Mekarna säger bara "det är bra att köra var fjärde tank bensin" men inget mer. Under de åren jag haft bilen nu och därtill hängt på diverse Volvoforum så kan jag inte komma på en ENDA som fått något motorhaveri pga E85, de som däremot skrivit om haverier är just de som växlat bränsle.
Nu menar jag förstås inte att det är omöjligt med haveri pga etanolkörning men slutsatsen jag drar av det hela är iallafall att det inte är någon som helst fara sålänge man följer serviceintervaller etc.

Åh, Ja jag har varmgarage hemma, Det är när man ställer bilen på jobbet skom klämmer smile Vet dock inte om den tiden den står ute där är tillräckligt för att den ska bli grinig, men chansar inte smile

Visst är det så, Dock tror jag att det står nånting luddigt om det i min instruktionsbok... Ska leta fram det smile
Jag har också hört om folk som fått nån haveri där bilen inte ville starta efter dom bytt bränsle och sen bara kört direkt hem från macken, Kanske då 3-5 minuters körning.. Det kanske inte är så bra då.
Men att endast köra E85 borde väl inte vara dåligt för bilen? Dom har ju ändå byggt motorn för det kan man tycka.

2 571 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Kolla gärna, alltid bra att få sånt bekräftat/dementerat. Det står inte till min årsmodell av V50 iallafall.

Visst är det så men etanolen sliter mer på sakerna i motorn vilket kräver extra smörjning osv = tätare serviceintervaller. Jag har pratat med taxiförare som kört ENBART etanol i deras bilar i 10-20 år utan något som helst problem. Deras bilar går ju förvisso varma hela tiden så det är väl inte riktigt rättvist då kallstarter påverkar motorn oavsett bränsle men det ger ändå en fingervisning om att det självklart håller. Jag tror som sagt att det är missen av adaption som gör att datorn/motorn får spel och sedan havererar på ett eller annat sätt.

Tada.wav

- Always Faithful
507 Inlägg
5 juni 2014
Så här står det i min bok.

Först står det:

"Om bränsletanken fylls på med bensin efter att bilen körts på bioetanol E85 (eller omvänt) kan motorn gå lite ojämnt en stund. Därför är det viktigt att låta motorn vänja sig (adaptera) till den nya bränsleblandningen. Detta sker automatiskt om bilen körs på jämn hastighet en kort period"

Sedan, har dom lagt till en ruta i vänstra hörnet på en helt tom sida:

"VIKTIGT
Efter ändring av bränsleblandnining i tanken ska en adaption göras genom att köra med en jämn hastighet under ca 15 minuter."

Säger bilen till själv tidigare också då gällande service när man kör E85? För det står inte i min servicebok exakt när man ska utföra servicen varken på bensin eller E85?
Senast redigerat av Antinoxious (5 juni 2014)

1 090 Inlägg
5 juni 2014
hyrbil skrev:
Jag kör ju 19", när jag hälsar på släkten i Skövde så blir det ju motorväg och samma hastighet som orkavaradu, 120-130, på E85 ligger jag då på 1.3 ungefär. Men visst GÅR det att köra snålare men då kommer man ju aldrig fram. wink

big_smile haha vet hur det är, man tycker alla andra bara rullar förbi, nackdel med liten motor på motorväg..
Fördel är ju när man bor i sthlm, mindre skatt o försäkring... har ju min bil i jobbet wink

723 Inlägg
5 juni 2014
hyrbil skrev:
Hahaha! Min 1.8F med min högerfot ligger på drygt 1.3l/mil, bensin har jag inte kört en enda tank på då jag faktiskt inte vill blanda. Min uppfattning är att de som får problem med dessa fleximotorer är de som just blandar bränslen trots att motorerna såklart är tillverkade för att kunna göra det. Adaptering hit och dit, för mycket krångel känner jag så jag fortsätter att tanka fullt för 400kr. big_smile

Vad jag hört så ska man köra med bensin var 4 tank med bensin för att få smörjning. Etanolen torkar ut alla packningar I hela motorn och bensinen smörjer. När jag va på autotech så rekomenderade dom det. Och detta hade inte med något trim eller så att göra.

Delar bara med mig av vad jag hört så det är ingen "jag vet bäst" kommentar smile
Senast redigerat av UltseriuZ (5 juni 2014)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

2 571 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Antinoxious: Ok, då står det iallafall i din, bra!
Bilen är programmerad att säga till efter 1 år eller 1500 mil (eller är det 1000?) beroende på vad som kommer först oavsett vad du kör på för bränsle. Kan inte svara på vad intervallet är för 2.5FT men det borde vara någonstans däromkring också.

Ultseriuz: Exakt, det är det som servicefolket menar. Och det köper jag förstås då det är logiskt men sköter man underhållet och om man är mån om sin bil så gör man det lite oftare ändå. Vet vissa med T5or som byter olja var 500e mil till exempel men då kör de också lite bana med sina bilar.

Tada.wav

- Always Faithful
507 Inlägg
5 juni 2014
Jaa okej, Vi får väl se när han gapar om service nästa gång smile

Jag bytte olja nångång 600-800 mil på min S70 T5, dock var det ingen bankörning inblandad där, utan bara motorvägs race mot gubbar i sina dyra mercor smile

278 Inlägg
5 juni 2014
Vad gäller mix av bränsle har min servicetekniker på volvo aldrig slutat att predika om att aldrig tanka nytt bränsle om man vet att man inte skall köra en längre sträcka. De gånger jag går från etanol-bensin eller tvärtom är när jag vet att jag skall köra ett antal mil.

Sök