5 november 2012
Trådstartare
Hejhopp! Tror min informativa rubrik beskriver porblemet ganska bra.
Bilen i fråga är en Seat Cordoba Vario -98 med 1,6L AEE motor (75hk)
Har komptestat bilen med bra resultat och därmed kan jag utesluta kolvringar och troligtvis även toppackning.
Den drar inget vatten och där är ingen olja i vattnet, blir inte heller övertryck i behållaren.
Däremot var det rejält med vitt klegg i vevhusventilationen, både i slangarna, oljefällan men även under oljepåfyllningslocket, hade dessutom sprutat upp lite i luftburken. Har dock ingen aning om hur vattnet har tagit sig in i oljan med tanke på att den inte drar något kylarvatten.
Enda idén jag har är att det skulle kunna vara ventiltätningarna som är kassa så den drar olja den vägen men det förklarar inte vattnet i oljan.
Någon som har en aning om vad det annars kan vara?
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"