5702
Sök

Bilmöget drar olja!

3 466 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
Hejhopp! Tror min informativa rubrik beskriver porblemet ganska bra.
Bilen i fråga är en Seat Cordoba Vario -98 med 1,6L AEE motor (75hk)

Har komptestat bilen med bra resultat och därmed kan jag utesluta kolvringar och troligtvis även toppackning.
Den drar inget vatten och där är ingen olja i vattnet, blir inte heller övertryck i behållaren.
Däremot var det rejält med vitt klegg i vevhusventilationen, både i slangarna, oljefällan men även under oljepåfyllningslocket, hade dessutom sprutat upp lite i luftburken. Har dock ingen aning om hur vattnet har tagit sig in i oljan med tanke på att den inte drar något kylarvatten.

Enda idén jag har är att det skulle kunna vara ventiltätningarna som är kassa så den drar olja den vägen men det förklarar inte vattnet i oljan.

Någon som har en aning om vad det annars kan vara?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 november 2012
det vita klegget är kondensvatten blandat med olja och kommer inte från kylsystemet.

hur mycket olja försvinner?

förbrukar den olja eller det läcker ut?

3 466 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
det vita klegget är kondensvatten blandat med olja och kommer inte från kylsystemet.

hur mycket olja försvinner?

förbrukar den olja eller det läcker ut?

Den har förbrukat 3liter på en vecka och då har jag ca 65mil/vecka i jobbpendling, så den drar alltså 0,05liter per mil, vilket jag kan tycka är ganska mycke. tongue Inga läckor heller.

Jag vet att det vita klegget är vatten blandat med olja men det var tillräckligt mycket för att täppa igen hela vevhusventilationssystemet och dessutom en del inne i ventilkåpan vilket jag kan tycka är ganska mycke.
Vet iofs inte hur lång tid det har varit så heller. Hade samma sak på en av mina gammla saab 9-5or men där va de bara vevhusventilationen som va igensatt.
Senast redigerat av M_icke_ (5 november 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök