Blinkande xenon vid uppstart!

fritiof_konkas
7 november 2012 · 38 Inlägg

Hej!
Köpte idag ett extraljuskit med Xenon 50w som "blinkar" när jag ska tända dem i kallstart!

Det riktigt skumma är då när extraljusen har tänds på alla 3, om jag då slår av dem och sedan slår på dem direkt, blir det inget blinkande, men om jag låter dem vara avslagna en stund (typ 30sek) så börjar det blinka som en jäkla ambulans när jag slår på dem!
Blinkandet går till som så att alla 3 blinkar (pulserar, flashar, försöker starta etc..) i otakt.

Behövs det värre relä? Sitter bara ett relä.
Funderat över om jorden till ballasterna inte är tillräckliga, men eftersom det börjar att lysa 100% efter en stund så känns det väldigt långsökt.....

Hoppas verkligen att ni förstår min tappra beskrivning! smile


Kittet består av:
3st HNQ-50W Speedstarter Ballast 9-16V från Xenonkungen
3st Hella Compact 3003 färdigkonverterade


  Tack på förhand!

Mvh Erik

Senast redigerat av fritiof_konkas (7 november 2012)

DusanMandick Random Hero
7 november 2012 · 4 047 Inlägg

hur har du det med jordpunkterna i bilen ? kan även bero på att de ej får tillräckligt med spänning

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Alex-s Bakhjulskrafs
7 november 2012 · 1 479 Inlägg

som sagt jorda ordentligt

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
fritiof_konkas
7 november 2012 · 38 Inlägg

Eftersom det är BMW så är batteriet bak, har då satt jorden på varsin skruv i karossen både till reläet och ballasterna! Men har det någon betydelse hur bra jord det är när ballasterna är kalla??

mvh

DusanMandick Random Hero
8 november 2012 · 4 047 Inlägg

fritiof_konkas skrev:
Eftersom det är BMW så är batteriet bak, har då satt jorden på varsin skruv i karossen både till reläet och ballasterna! Men har det någon betydelse hur bra jord det är när ballasterna är kalla??

mvh

ja de drar massor av ström när de "kallstartar"

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
fritiof_konkas
8 november 2012 · 38 Inlägg

Okej! Ska se om jag kan hitta bättre punkter!

fritiof_konkas
8 november 2012 · 38 Inlägg

Inget med relät att göra då?

Janneutanb
8 november 2012 · 7 272 Inlägg

Var har du tagit ström ifrån?
Hur grov är den kabeln?
Dom drar väldigt mycket när dom är kalla.
Kan även vara att du har ett för klent relä att det är där som flaskhalsen ligger.

fritiof_konkas
8 november 2012 · 38 Inlägg

Brains skrev:
Var har du tagit ström ifrån?
Hur grov är den kabeln?
Dom drar väldigt mycket när dom är kalla.
Kan även vara att du har ett för klent relä att det är där som flaskhalsen ligger.

Har tagit jorden från ballasterna och reläet samt plusen och monterat det direkt på batteriets +/-!
Blinkar fortfarande...
Företaget jag beställde från (Stenmansmotor.se) skulle skicka ner en ny strömkabel ialf.. Han jag pratade med sa att det lät mycket konstigt men det kanske (osäker i rösten) som om det var reläet som spöka.

Vilken styrka på reläet ska det helst var då?

+/- kablarna till reläet är kanske 2,5mm. Jordkabeln till ballasterna är 1,5mm.

Sjukt less nu!!

saab_sonett Handledare
8 november 2012 · 1 481 Inlägg

Du måste nog gå upp till 6mm kabel om du inte ska få spänningsfall. 1,5mm är definitivt för klent. Jag kör med minst 4mm på vanliga 55W halogen.

Drönirettab
8 november 2012 · 21 761 Inlägg

Mät vilken spänning det är på ballasternas pluskabel och minuskabel när du tänder extraljusen, då ser du direkt om det verkar handla om låg spänning till ballasterna. smile

De där ballasterna drar enligt Xennkungen max 10 A under 5 millisekunder, men normalt är dock startströmmen 5,5 +-1 A. Ett helt vanligt 30 A relä borde klara av att aktiveras vid 30 A belastning i 5-10 ms utan några som helst problem, jag tror inte att ett vanligt relä är för klent.

1,5 mm2 minuskabel till ballasterna låter förstås klent, men tar man 10 A startström så blir spänningsfallet "bara" ca 0,6 V även om kabeln skulle vara 5 meter lång (vilket den inte är som jag förstår). Ifall även pluskablarna hade varit 5 meter långa så skulle spänningsfallet bli ca 0,36 V. Totalt ungefär 1 V förlust med 5 meter långa kablar alltså, jag tror inte på att kablarna är hela orsaken heller.

Däremot dålig kontakt i tex klämning av kabelskor är inte alls orimligt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (8 november 2012)

patrikke
8 november 2012 · 1 749 Inlägg

Hur sitter ballasterna?
Kan hända att de sitter för nära varandra, har varit med om det fenomenet.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
fritiof_konkas
8 november 2012 · 38 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på ballasternas pluskabel och minuskabel när du tänder extraljusen, då ser du direkt om det verkar handla om låg spänning till ballasterna. smile

De där ballasterna drar enligt Xennkungen max 10 A under 5 millisekunder, men normalt är dock startströmmen 5,5 +-1 A. Ett helt vanligt 30 A relä borde klara av att aktiveras vid 30 A belastning i 5-10 ms utan några som helst problem, jag tror inte att ett vanligt relä är för klent.

1,5 mm2 minuskabel till ballasterna låter förstås klent, men tar man 10 A startström så blir spänningsfallet "bara" ca 0,6 V även om kabeln skulle vara 5 meter lång (vilket den inte är som jag förstår). Ifall även pluskablarna hade varit 5 meter långa så skulle spänningsfallet bli ca 0,36 V. Totalt ungefär 1 V förlust med 5 meter långa kablar alltså, jag tror inte på att kablarna är hela orsaken heller.

Däremot dålig kontakt i tex klämning av kabelskor är inte alls orimligt. smile

Ska göra en spänningskoll som du säger smile
Aha, då borde det absolut inte vara något problem eftersom kablarna är max 2½ meter långa!



patrikke:

Ballasterna sitter samlade framför kylaren med ungefär 5-10cm mellanrum. Det ologiska är varför alla 3 tänder efter en stunds "blipprande" och tänds/släcks efteråt perfekt när lamporna har nått temperaturen??!
Ibland händer det att bara en tänds dessutom...........................!

Så kan det verkligen vara felet? Låter som ett fel som borde vara konstant.

Edit: Felskrivning..

Senast redigerat av fritiof_konkas (8 november 2012)

Drönirettab
8 november 2012 · 21 761 Inlägg

Det jag skrev var lite överdrivna exempel för att visa att just kabelarean inte borde orsaka själva problemet. Jag håller ändå med saab_sonett att 1,5 mm2 kabel egentligen är klent, speciellt med tanke på att kabeln är 2,5 meter lång och att det kan gå upp till 10 A under ett kort ögonblick. Skadar inte alls med grövre kabel. smile

Men en mätning ger som sagt ett direkt svar på hur det ligger till.

saab_sonett Handledare
9 november 2012 · 1 481 Inlägg

Om det inte är spänningsfall så skulle jag tippa på dåliga lampor. Kvaliteten kan vara lite blandad på Kinalampor.

NMI
9 november 2012 · 1 045 Inlägg

skulle nog säga dålig kontakt nånstans,, samt dålig jord, kolla det, testa byt jordpunkt och grövre kablar.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
fritiof_konkas
9 november 2012 · 38 Inlägg

Drönirettab m.fl hade rätt från början!

Köpte 6mm & 2,5mm kablar & relä, skarvade ihop allt & sen fungerade det klockrent big_smile

Kablarna som gick från batteriet förut var bara 1,5mm som sagt och jag tro absolut det berodde på det, att det inte var tillräckligt för att tända upp ballasterna. Reläet var det dock inte, för jag provade ett annat relä igår och det blev ingen skillnad...
Smått förbannade på säljaren nu, med det löser vi på måndag.

Djävulskt skön att få problemet ur världen och tack så mycket för tipsen!

Nu ska jag sätta mig i bilen med en öl i näven och njuta av fina extraljus wink

Senast redigerat av fritiof_konkas (9 november 2012)

DusanMandick Random Hero
10 november 2012 · 4 047 Inlägg

fritiof_konkas skrev:
Drönirettab m.fl hade rätt från början!

Köpte 6mm & 2,5mm kablar & relä, skarvade ihop allt & sen fungerade det klockrent big_smile

Kablarna som gick från batteriet förut var bara 1,5mm som sagt och jag tro absolut det berodde på det, att det inte var tillräckligt för att tända upp ballasterna. Reläet var det dock inte, för jag provade ett annat relä igår och det blev ingen skillnad...
Smått förbannade på säljaren nu, med det löser vi på måndag.

Djävulskt skön att få problemet ur världen och tack så mycket för tipsen!

Nu ska jag sätta mig i bilen med en öl i näven och njuta av fina extraljus wink

Den där Batterinörden (drönirettab) är en outnämnd mästare på bilel! kul att det löste sig smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
MegakriLL
31 oktober 2013 · 4 Inlägg

fritiof_konkas skrev:
Drönirettab m.fl hade rätt från början!

Köpte 6mm & 2,5mm kablar & relä, skarvade ihop allt & sen fungerade det klockrent big_smile

Kablarna som gick från batteriet förut var bara 1,5mm som sagt och jag tro absolut det berodde på det, att det inte var tillräckligt för att tända upp ballasterna. Reläet var det dock inte, för jag provade ett annat relä igår och det blev ingen skillnad...
Smått förbannade på säljaren nu, med det löser vi på måndag.

Djävulskt skön att få problemet ur världen och tack så mycket för tipsen!

Nu ska jag sätta mig i bilen med en öl i näven och njuta av fina extraljus wink

Tjenare lider av samma problem, då att xenon ljusen blinkar och verkar ha svårt att tända upp i kallstart,
men när dem är varma, bländar av och tänder upp tänder allt direkt.

så du behövde inte joda med 6mm?
Du bara uppgraderade kablarna som går från batteriet via relät till ballasten(drivdonet) till 2,5mm

En film på fenomenet som uppstår
http://www.youtube.com/watch?v=bRuGH9bl … 2x7Z9iuZsg

Senast redigerat av MegakriLL (4 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang