1385
Sök

Droppar olja från bilen fran volvo V70R AWD

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
hmm märkte när ja flyttade för 1 månad sedan att de blev små olje fläckar på backen under min bil.... kollade under och det droppar lite olja från ja överallt fast de kan runnit hit o dit av vinden när man kör iaf är oljan brunaktig.... mn tvättade rent bilen under igår för o se vart de rinner olja från...  en kompis sa till min kolla så det inte är från växellådan då ska du inte köra me den isf. och ja bara nä men den oljan är ju röd färjad..... har iaf för mig om att växellåds olja är röd.... men sen kom ja på att jag har ju en vinkel växel med på bilen och den oljan är ju brun.... för jag har kollat motor oljan och den är alltid fin brun o lika mkt kvar...

vilket är vanligast att de börjar läcka olja från växellådan eller vinkel växeln?? bolen är en 98 och har gått ca 35000mil men är i bra skött skick iaf....

2 174 Inlägg
8 november 2012
oj 35 tusen mil, då måste allt vara bytt ett par gånger....vinkelväxeln och växellådan är ju stora problem på dom där, pga täppt vevhusventilation oftast så trycker man sönder packboxen.

och vinkelväxeln är ju felbyggd från fabrik mer eller mindre...en oljeläck / drar olja i en v70R kommer du aldrig komma ifrån, lagar du ena läckan kommer det en ny väldigt snart.

Båda läckorna är extremt vanliga som sagt.

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
ja asså tyvärr finns det ingen dokumentation alls om bilen.... men vevhusventilationen är helt ok o kollad för 2v sen.... den drar ingen motorolja alls har kollat den ofta o det ändras inget... de va min kompis som märkte att de droppade olja under o sa att de kunde va växellådan men ja tror mer på vinkelväxeln då den är död iaf... ska riva ner den o byta hyllsav ni till nästa sommar...

hur menar du att vinkelväxeln är felbyggd från fabrik???

ska troligen riova ner hela motorn o allt nu i vår o gå igenom allt o sätta i nya packningar o så för det ska inte läcka något från den.... men men....

tack för svaret iaf

341 Inlägg
8 november 2012
hangman skrev:
oj 35 tusen mil, då måste allt vara bytt ett par gånger....vinkelväxeln och växellådan är ju stora problem på dom där, pga täppt vevhusventilation oftast så trycker man sönder packboxen.

och vinkelväxeln är ju felbyggd från fabrik mer eller mindre...en oljeläck / drar olja i en v70R kommer du aldrig komma ifrån, lagar du ena läckan kommer det en ny väldigt snart.

Det kan omöjligt börja läcka från varken växellåda eller vinkelväxel om vevhuset är täppt, har ingen som helst kontakt med varandra.. Men kör en bit och tiita vart det kommer ifrån, är väldigt svårt att sitta och gissa bara utan att titta på det, alternativt ta en bild och lägg upp smile

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
okej... får göra det... låg iaf under igår o förstökte tvätta rent så mkt ja kunde av de ja kom åt... visst ja hade bara diskmedel o vatten men det driver ju bort olja de med.... hade velat ha högtryxtvätt o avfettnings medel istället men har ju körförbud på bilen tyvärr för den stått still mest sen 2009 så få får inte köra den till min mamma o hennes kille...

sen kan det väll läcka olja från vinkelväxeln om packningen där är gammal o torkad för den har ju inte direkt nån kontakt med vevhusventilationen alls utan är en egen del som sätts på liksom...
o växellådan har ju inte häller direkt något med vevhusventilationen o göra då vevhusventilationen bara är för motorn o oljan va ja vet om från tidigare bilar eller har ja fel?

341 Inlägg
8 november 2012
Det som det kan vara från vinkelväxeln är: packboxar på sidan eller bak till kardan, eller limmningen i mitten. Det är inget större jobb att plocka ner vinkelväxeln så du kan ju byta allt. Är väl den som är troligaste orsaken om det är brun olja och det inte försvunnit något från motorn, dock kan ju automatoljan bli lite brunaktig om den är gammal och innehåller mycket spån..

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
hehehe för de första tack för ditt svar nu känner ja mig mer säker att det är vilkelväxeln... för jag har Manuell växellåda o den brukar va ja vet oftast vara röd.... sen så har de skrammlat lite från vinkelväxeln lr den där drivnings hyllsan som sitter mällan v-lådan o vinkelväxeln... för oljan i motorn har vatt på samma nivå hela tiden o är fin... och va ja har sätt förut så är ju oljan i vinkelväxeln brun med.... men hur fan river man ner den isf? har aldrig mekat med 4hjulsdriven bil. vet bara att de va omöjligt att få loss downpipen från bilen då den tog i kardanaxelm o vinkelväxeln så fick svettsa på den nya katten på plats...  det är nu nån typ av 4 kantig platta på undersidan av vinkelväxeln. kan ju läcka därifrån... o är de den så skiter ja i o göra något nu då den byts till våren iaf... va mest bara orolig så inte växellådan rasar....  hahah okej har du plockat ner många vinkelväxlar eftersom du säger det inte e så stort jobb??? hel vetenskap tycker ja de ser ut som under

341 Inlägg
8 november 2012
Men manuella lådor har inte röd olja, endast automater som har det. då kan det likväl komma från väexellådan. För att plocka ner vinkelväxeln tar du bara bort högra drivaxeln, lossar kardan från vinkelväxeln, sen är det typ 5-6 skruvar som håller fast vinkelväxeln i växellådan, tar ca en halvtimme att riva ner med ordentliga verktyg smile

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
heheheh de låter som att du har gjort detta ett antal gånger????
hmm i min saab 9-5 aero va de röd olja i växellådan... och köper man växellåds olja från biltema lr mekonomen så e den röd färgad... men ok får kolla upp de lite mer bättre...

hur tar man bort drivaxeln då???? kardanen sitter ju bara med 4 lr 5 bultar i vinkelväxeln....

341 Inlägg
8 november 2012
lossa centrumbulten till drivaxeln (kan sitta hårt) lossa dom 2 skruvarna som håller samman spindeln och fjäderbenet, knacka in ytterdelen av drivaxeln så den är lös, lossa dom 2 muttrarna som håller i fästet i mitten av drivaxeln, sen är det bara knacka ut den lite lätt. brukar inte sitta hårt alls smile

341 Inlägg
8 november 2012
Ja, meckar man volvobilar hela dagarna på jobbet är det inte helt ovanligt att man behöver lossa en drivaxel eller dylikt ibland tongue

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
hahaha aha okej... du jobbar på volvo asså....  men ja o polaren lär nog riva ner motor o allt o gå igenom den för  han ska sätta in en T5 motor i sin volvo 940 iaf så o bygga om den så då fixar vi båda bilarna

2 174 Inlägg
8 november 2012
mikael_86 skrev:
heheheh de låter som att du har gjort detta ett antal gånger????
hmm i min saab 9-5 aero va de röd olja i växellådan... och köper man växellåds olja från biltema lr mekonomen så e den röd färgad... men ok får kolla upp de lite mer bättre...

hur tar man bort drivaxeln då???? kardanen sitter ju bara med 4 lr 5 bultar i vinkelväxeln....

Finns olika färger på oljorna, du har rätt.

2 174 Inlägg
8 november 2012
robbinT skrev:
hangman skrev:

Det kan omöjligt börja läcka från varken växellåda eller vinkelväxel om vevhuset är täppt, har ingen som helst kontakt med varandra.. Men kör en bit och tiita vart det kommer ifrån, är väldigt svårt att sitta och gissa bara utan att titta på det, alternativt ta en bild och lägg upp smile

Självklart inte från vinkelväxeln, men oftast när dom gått långt ger packboxen upp MELLAN motor och låda pga övertryck, detta är vanligaste läkaget på dessa bilar

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
okej... med andra ord blir de o riva ut motor o lådan o byta packboxen där... hmm ja jag måste iaf byta urtrampningslagret på den då de låter från det...

Forummoderator
26 471 Inlägg
8 november 2012
Visserligen sa du att du att han inte drog någon olja, men kolla så att det inte är slangarna till oljekylaren som läcker, samt returen till blocket från turbon.
Har haft dem läckagen själv och var tydligen ganska klassiska.

Sen att systemet med Visco ska vara "felbyggt" blir jag bara förbannad över att höra..men..säger inte mer än så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

860 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
hmm ja asså kollar man bakom där turbon sitter så är de små kladdigt med olje kladd o så så jag har med funderat på om de e nån slang till turbon som läcker lite för det är inte massor de läcker utan bara lite då o då.... funderar på o spara ihop pengar o köpa totalt nya slangar överallt till turbon o alla via do88.se men de känns så jävla dyrt bara... men ska iaf köpa en tryckslang med uttag för dump då ja tänker sätta dit ett dumplock på orginal dumpen...

heheh ja de där med att visko kopplingen är felbyggd de tror ja inte på ett skit eftersom min morbrors fru hade en Vr6 syncro med visko o den va super underbar på vintern o 4hjulsdriften funkade alltid på den o mkt bra.... allt hänger bara på hur fan man kör med bilen o behanndlar den... kör man hårt med en bil så lär de gå sönder...

57 Inlägg
15 november 2012
Hej hej. Du kanske redan har börjat riva ner allt. om inte kolla upp så att inte kardanen ska vara balanserad. sitter olika långa skruv, isf markera upp skruven och vart dom ska sitta.  sen kan du kolla returöret från turbon. sitter på undersidan turbon och ner i motorn som är i tryckt bara och tätas av en packning. Bara förslag smile

mikael_86 skrev:
hmm ja asså kollar man bakom där turbon sitter så är de små kladdigt med olje kladd o så så jag har med funderat på om de e nån slang till turbon som läcker lite för det är inte massor de läcker utan bara lite då o då.... funderar på o spara ihop pengar o köpa totalt nya slangar överallt till turbon o alla via do88.se men de känns så jävla dyrt bara... men ska iaf köpa en tryckslang med uttag för dump då ja tänker sätta dit ett dumplock på orginal dumpen...

heheh ja de där med att visko kopplingen är felbyggd de tror ja inte på ett skit eftersom min morbrors fru hade en Vr6 syncro med visko o den va super underbar på vintern o 4hjulsdriften funkade alltid på den o mkt bra.... allt hänger bara på hur fan man kör med bilen o behanndlar den... kör man hårt med en bil så lär de gå sönder...

860 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
nä ja har inte skruvat ner den har plockat ner insuget istället för ja gjorde rent o bytte vevhusventilationen istället o gjorde rent o puttsade upp  insuget o så.... troligen är de vinkelväxeln lr returen från turbon som läcker lr något annat... tyvärr har ja inget garage att hålla på i så det blir rätt kallt nu o fixa me den vilket stör mig mkt... annars hade ja hållt på massor med den... och ja vart returen till turbon sitter vet ja men får kolla den när ja kör bilen till en smörjgrop lr billyfft... då ska ja kolla allt med olja o så... vet att det sitter massa intorkad olja med smutts o klet runt vinkelväxeln o upphängningen o sånt men det ska tvättas o spolas av ordentligt sen när ja kan det... ska byta urtrampningslagret sen då de börjat låta och även byta kopplingen då även att den är bra men kan lika gärna byta båda samtidigt....

Sök