Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffad för att slå ihjäl lite tid med. Tanken är att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. Grundvikten är ca1700kg så är väl inte allra bästa att bygga på. Finns lite olika V12or hemma att tillgå men inget bestämt till 100% .....

swejag

  • 266 Följare
  • 184 700 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 juni
833 Inlägg
Skrivet 6 januari 2014 #121

Nej inte än, har fått hem PWM modulen nu, ska "bara" lista ut om fläkten ska styras med + eller -. Måste prioritera injustering av dörrar och skärmar före lack. (Gamla mustanger hade ingen speciellt bra passform ens när de var nya, och har säkert inte blivit bättre efter all svetsning)cool/Leif

Senast redigerat av turbo57 (6 januari 2014)

291 Inlägg
Skrivet 6 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #122

Kollade med farsan som byggde pwm styrningarna till våra fläktar och det spelar ingen roll om du kör + eller -.

Tror inte du har så mycket att välja på heller, din modul lär bara ha 1 pwm utgång?

(Vi diskuterar hur man styr varvtalet på BMW's elfläktar från E91 modellerna, riktigt grymma fläktar finns 3 modeller varvid den största är på hela 600w, jag har 400w sitter i den röda och den kan fanimig nästa dra färgen av kylaren. Ruskigt drag i den.....)

Senast redigerat av swejag (6 januari 2014)

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
833 Inlägg
Skrivet 10 januari 2014 #123

Var tvungen att prova, inte ett liv i fläkten, vet inte om jag tänkt fel vid inkoppling, men tycker det är synd att förstöra ditt maffiga projekt med mina fläktproblem/Leif

291 Inlägg
Skrivet 12 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #124

Var ut å skruva lite helgen. Bestämde mig för att plocka ur hela bakaxeln istället för att ligga under bilen och försöka ta loss bromoken.
Är ju inte så mycker som behöver lossas faktiskt, tog nog bara 4timmar i lugn takt att få ur den
Var en jäkla tur att jag valde att ta ner hela axeln, den var på väg att ramla ur av sig självt då gummiupphägningarna var helruttna

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-0d420c56a5007f0706342ebde84ff3fa.jpg
ISR

Och så här ser det hela ut när det är ur bilenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-20e35a9584573e927e23947639a727f2.jpg

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
833 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 #125

Måste vara smidigare att skruva med grejorna vid sidan om, häftigt har aldrig sett en sån konstruktion/Leif

934 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 #126

Häftig klump, bakaxeln. Dubbla dämpare och fjädrar på varje sida, grejer det. Fråga, finns det ingen övre bärarm på bakaxeln?

77 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 #127

tommyhjortasen skrev:
Häftig klump, bakaxeln. Dubbla dämpare och fjädrar på varje sida, grejer det. Fråga, finns det ingen övre bärarm på bakaxeln?

Tror jagga har nån konstruktion där drivaxeln ÄR den över länkarmen smile rätta mig om jag har fel

S.C.C.R
Börnrings of tire
291 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #128

Tror jagga har nån konstruktion där drivaxeln ÄR den över länkarmen

Japp det stämmer, drivaxeln används som övre länkarm.

Avslutade percis en order hos Summit på nya skivor + massa polybussningar.
Ska bygga om lite så hela klumpen inte rör sig så mycket, så blir lite nya stag mm.

Sen vart det ett par Wilwood ultra light ventilerade skivor....

Ska riva isär allt på söndag så jag kan beställa hem resten av prylarna, bara at hoppas att alla lager är ok.
Är lite smågrinigt att hitta "över disk" då det är tum på allt...

Senast redigerat av swejag (13 januari 2014)

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
291 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #129

Häftig klump, bakaxeln. Dubbla dämpare och fjädrar på varje sida, grejer det. Fråga, finns det ingen övre bärarm på bakaxeln?

Jo dom är häftiga och väldigt lättskruvade när man väl fått dom ur bilen vill säga.
Att bytta skivor och belägg på plats tar faktiskt mer tid än att ta ner hela bakaxeln...
Själva diffen är en Dana44 så den duger långt, svaga punkten är drivaxlarna som tyvärr inte tål så mycket vrid innan dom går av, det är iofs ganska enkelt att åtgärda.

Det som inte syns på bilden är dom längsgående stagen, sitter från hjulnaven, går rakt fram bultade i karossen, det gör att när man accelerrar vill dom dra hjulen inåt vilket ger en ganska ful toe-in.
Det skall nu byggas bort så dom stagen åker ur och ersätts av nya som kommer att vinklas in mot kardan så dom ligger i linje med nedre länkarmens infästning, det ger en typ av "A" arm och motverkar toe-in fenomenet.
Vidare skall det dit två stag till som ska hålla fast hela bryggan, kommer att fästas strax under klumpen med två stag som går rakt fram och möter dom nya stagen som kom från hjulnavet...hmm tja kanse inte så lätt att visualisrea i huvudet men det kommer bilder sen på det hela...
Inget nytt, ser ut så på dom flesta som kör racing med Jaguar

Ska dra dit ett nytt avgassystem då det som sitter i är helkasss, får se om jag kan få nån bra spons där jag köper alla bildelar, hade tänkt mig 2 x 3" men kan ju bli lite väl livligt innan turbona är på plats..
Det är därför jag behöver kapa lite i plåtbryggan, 2,5" går att dra dit men är fanimig millimeterpassning...

Dom senare modellerna XJ40 och framåt hade skivorna ute vid hjulen som normala bilar och fick då även en enkel coil over, många kom även med hydraulisk fjädring bak.


Fan va dyrt det blev att fixa ett läckande bromsok tongue

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
833 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 #130

Känner igen det där, "ska bara fixa det, men då är det lika bra att fixa det där med" OSV/Leif

405 Inlägg
Skrivet 13 januari 2014 #131

Kolla med BSCC i Tekomatorp, dom har delar till din Jagga axel.
Håller på att bygga om min för att den ska passa i min Tr6:a, pratade då med Kalle på BSCC om delar till den.
Han kan få tag på det man behöver.

291 Inlägg
Skrivet 14 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #132

Frille500 skrev:
Kolla med BSCC i Tekomatorp, dom har delar till din Jagga axel.
Håller på att bygga om min för att den ska passa i min Tr6:a, pratade då med Kalle på BSCC om delar till den.
Han kan få tag på det man behöver.

Menar du rena standard prylar eller har han typ uppgraderade drivaxlar etc?
Har för mig dom är återförsäljare till Limora. Jag köpte lite prylar av dom till en v12a förut men det blev bara fel prylar hela tiden så la ner den leverantören. Inga problem med retur och återbet men har inte tid med sånt...

Är det bara std prylar köper jag själv direkt från UK, blir mycket billigare

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
3 Inlägg
Skrivet 15 januari 2014 #133

Hej Swejag,

Skall bli väldigt intressant att se hur du gör med bakaxelupphängningen. Har själv en gammal XJ6:a med en lite kraftigare  motor som jag håller på att byta ut bakvagnen på, till en diffad från XJS.  Har haft  mycket funderingar fram o tillbaka om bästa eller enklaste sättet att förstärka upphängningen och kanske även ändra geometrin för längsgående stag. Lutar just nu mest åt att bara göra någon typ av anti-vrid momentstag från diffklumpen samt kanske även vrida  främre  gummibussningarna 90 grader, lär bli lite styvare då.

Samtidigt väldigt frestande att gå några steg längre, göra ungefär som du har tänkt och flytta in främre fästena för längsgående armar. Eftersom jag har sänkt fjädringen ganska rejält stämmer  just nu de horisontala  vinklarna för längsgående väldigt illa, misstänker att det kan vara en förklaring  till en lätt ”nervös” väghållning i högre farter. 

Som sagt, skall bli intressant att se hur du löser det hela!

/JanM

291 Inlägg
Skrivet 15 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #134

Eftersom jag har sänkt fjädringen ganska rejält stämmer  just nu de horisontala  vinklarna för längsgående väldigt illa, misstänker att det kan vara en förklaring  till en lätt ”nervös” väghållning i högre farter.

Tror inte sänkningen i sig gör så att du tappar väghållning.
Min XJ12a är sänkt ca 30mm bak och det gjorde inte på något sätt att bilen går sämre på vägen.
Iofs har jag ett riktigt sänknings kit, inga kapade fjädrar.
Se över framvagnen till att börja med, i med polybussningar speciellt till styrväxeln, det gör underverk med väghållningen.

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
3 Inlägg
Skrivet 15 januari 2014 #135

Tack, bra att veta ang sänkningen.  Och, erkänner, bakfjädrarna har ändrats på det lätta och billiga sättet, dvs vinkelslip o svetsvärme. Har nog misstänkt att detta kanske inte var så lyckat men fick bli en tillfällig lösning, har bättre grejor liggande till nya axeln. Ang  framvagnen är den nog ok, ganska nyss mer seriöst iordninggjord, bytt bussningar o kulleder överallt, poly till kuggstången.
Sitter dessutom fortfarande 70-profil däck på originalfälgar runt om så man kanske inte kan undvika en viss svajighet i högre fart...

291 Inlägg
Skrivet 16 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #136

Ungefär på mitten av den här sidan finns det 2 dåliga bilder på hur det kommer se ut på ett ungefär.
Blir att bygga själv om man inte vill slänga ut ca 25t för hans kit LOL...

http://www.rob-beere-racing.co.uk/suspension.html

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
Meister · 6 763 Inlägg
3 Inlägg
Skrivet 19 januari 2014 #138

swejag skrev:
Ungefär på mitten av den här sidan finns det 2 dåliga bilder på hur det kommer se ut på ett ungefär.
Blir att bygga själv om man inte vill slänga ut ca 25t för hans kit LOL...

http://www.rob-beere-racing.co.uk/suspension.html

Ja, den uppsättningen skulle ju inte sitta fel. Kan iofs bli svårt att förklara ett svinn på 25t ur hushållskassan..
Har letat runt efter bättre bilder men verkar svårt att hitta, finns däremot en hel del liknande på IRSforum, du känner säkert till den sidan redan, mycket hemmasmide, wattslänkage osv. Tyvärr inte så mycket där axeln fortfarande sitter kvar på en Jaguar utan mest Cobra mm.
Ett exempel på en variant jag har funderat på att låna lite ideer från, tydliga bilder o synbart nöjd konstruktör  : http://irsforum.boardhost.com/viewtopic.php?pid=1176

Fö, behöver du några extra nedre länkarmar, lagerhus  eller annat för provsvetsning eller experiment så har jag en del liggandes som kan doneras.  Även några diffklumpar, 3.33 o 4.11  till mini garagerensningspris. Skicka pm i så fall.

291 Inlägg
Skrivet 19 januari 2014 · Inlägg av trådskaparen #139

Jo 25t kan ju vara lite svårt att smyga undan

Ja se där, det var ju ganska exakt som jag hade tänkt att göra men med polybussningar i ändarna.
Han verkar ha det helt stumt...sen blir mina stag lite kortare och ska försköka få dom justerbara på längden med.

Har rivit isär hela bakvagnen idag och tvättat upp det mesta, tyvärr sitter 2 av bromskolvarna fast i oket kanske var därför bromsarna tog lite konstigt och skivorna var lite sneslitna hehe.....ligger i blöt nu så får vi se om det släpper, får jumma på dom lite med sen.

Nja man behöver inte så mycket för att mäta ut stagen, hänger bara upp vaggan i karossen med nedre bärarmarna i och en stötdämpare för att få höjden, sen har jag ett par långa rör som jag använder istället för bulten som håller nedre länkarmen. Då får jag en exakt position för dom nya stagen. roll om nu någon förstår vad jag svammlar om...

Tack för erbjudandet i alla fall.

Kommer skära ut ett par extra adapterplattor för dom nya ventilerade skivorna om någon är intresserad för att uppgrade bromsarna.

Senast redigerat av swejag (19 januari 2014)

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang
291 Inlägg
Skrivet 10 februari 2014 · Inlägg av trådskaparen #140

Nja helt stilla är det inte men väntar på lite prylar som skall skäras ut i lasern så jag kommer vidare.
Har fått hem allt från UK till bakvagnen tyvärr var stötdämparna slut i lager men får ta det vid ett senare tillfälle.
Skivor och poly bussningarna från USA ligger med  hemma.

Har svarvat och svetsat ihop det nya triggerhjulet till motorstyrningen men är inne för fräsning av tänderna, har tyvärr ingen fräs själv. Sen ska det dit på remskivan och riggas upp i svarven för att ta det sista på ytterdiametern.
På det viset blir det helt eliminerat från kast med. Sen ska det vidare för balansering, vet från rödingen att det funkar inte att ta bort material mitt emot den "saknade" tanden.

Har suttit och försökt lära mig att rita i CAD så slipper killen på plåtfirman fixa med det.
Var ju inte allt för svårt när man väl kommit igång lite men är bara på amatör nivå än så bara i 2D.

Till helgen blir det bakvagnsombyggnad för dom nya stagen, hittade ett par meter fina 30mm sömnlösa rör med 3mm gods, ska se om jag kan få till några bra bilder på det hela. Hittade en jättefin sida från Nya Zeeland deras motsvarighet till SFRO med detaljerade beskrivningar om hur man bygger om bakvagnen och stagen....

Sponsorer/delar sökes till XJS bygget, PM'a om ni har/vill ställa upp med nåt, behöver inte vara gratis bra priser är välkommna åxo;
2st I/C + rör och slang

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang