Vilka bilar produceras helt i sitt egna land?

Eddy Galen, inte dum.
12 november 2012 · 1 324 Inlägg

Jag och min polare försöker komma på moderna bilar/bilmärken som är helt nationellt producerade. Altså vartenda liten del är byggd i sitt egna land. (Med viss dispens för t.ex. batterier, råvaror och små komponenter).

T.ex.

Chrysler 300c: Basically en Mercedes
Jaguar XF: Ford mondeo Chassie, Citroen motor
Volvo i helhet: Kan man knappt kalla svenskt
Koenigsegg: Volvomotorer, som inte är svenska
Ferrari: Boschdelar i sig bla.
BMW: Bygger X5 och Z3 bla i staterna.

Finns det ens något bilmärke som inte delar utanför sitt egna land?

Senast redigerat av Eddy (12 november 2012)

Kuffe Audi:ot
12 november 2012 · 183 Inlägg

Svårt att säga. Vet att Subaru är väldigt "isolerade" i sina egna prylar. Likaså kanske Toyota?

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
Germax
12 november 2012 · 12 086 Inlägg

Ska varje komponent va tillverkad i samma land blir det nog svårt, omöjligt att veta om inte annat.
Det skulle väl va Kina isf.

Vet att BMW har (hade) väldigt mycket made in germany.

Senast redigerat av Germax (12 november 2012)

rickylicious Webbutvecklare
12 november 2012 · 2 369 Inlägg

Beror väl på vart man drar "gränsen" för vilka delar som räknas. Elektriska komponenter finns det ju tusentals av i nya bilar, tror inte det är så vanligt att det tillverkas i samma land.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Emilius Avstängd
12 november 2012 · 1 714 Inlägg

Jag skulle gissa på ingen. Men närmast kommer väl Aston Martin, Morgan eller något annat engelskt,
Engelsmännen är ju kända för den där taggiga gröna växten dem har monterade upp i bakdelen.

schnauz
12 november 2012 · 1 758 Inlägg

Eddy skrev:
Koenigsegg: Volvomotorer, som inte är svenska

Har jag missat något?

DusanMandick Random Hero
12 november 2012 · 4 047 Inlägg

schnauz skrev:

Eddy skrev:
Koenigsegg: Volvomotorer, som inte är svenska

Har jag missat något?

de har väl audi motorer ?

Eagle speedster bör vara jäkligt tvättäkta engelsk ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Stoorn Legitimerad klåpare
12 november 2012 · 212 Inlägg

de har väl audi motorer ?

Eagle speedster bör vara jäkligt tvättäkta engelsk ?

Här har vi en till såndär gång på hur petig man vill vara den har boch elektronik brembo bromsar koplingen är nog troligast sach (hittade dock ingen direkt hänvisning) Men motorn är en helt egen utvecklad sak.

Vill man söka komponenter så går de hitta i nått i alla bilar som inte kommer från samma land som bilen är tillverkad i. Om vi kollat på nya bilar som är närmast att ha allt inom samma land är nog japanare och väldigt små europeiska tillverkare bäst till. Men om man kan ta gamla bilar så blir de nog mycket lättare, jänkare va ju rätt egna ett bra tag.

Opel Vectra (1995)
tricku
13 november 2012 · 3 Inlägg

DusanMandick skrev:

schnauz skrev:

Eddy skrev:
Koenigsegg: Volvomotorer, som inte är svenska

Har jag missat något?

de har väl audi motorer ?

Eagle speedster bör vara jäkligt tvättäkta engelsk ?

Nja, ford motorer har de alltid kört med vad jag vet.
Agera R har ju bla en ford motor från någon riktig tävlingsmotor de gör

matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 november 2012 · 2 972 Inlägg

Emilius skrev:
Jag skulle gissa på ingen. Men närmast kommer väl Aston Martin, Morgan eller något annat engelskt,
Engelsmännen är ju kända för den där taggiga gröna växten dem har monterade upp i bakdelen.

Nja, Aston kör med rätt mycket Ford-delar, nyckel t ex.. Och Volvo-delar, spegelkåpor och elhissknappar t ex.. De kan ju visserligen vara tillverkade i England för det, men tror inte det?

Så till TS: det finns nog inga sådana biltillverkare kvar längre. ESP-system, airbags, elektronik-komponenter, strålkastare etc tillverkas av underleverantörer i olika länder.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Dirtymike
13 november 2012 · 1 532 Inlägg

Ford F serien är nog tvättäkta amerikansk

Jeep J20 (1978)
Pierre-na
13 november 2012 · 398 Inlägg

Hur är det med Lada/VAZ? någon som kanske vet.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Navkapsel
13 november 2012 · 4 637 Inlägg

Pierre-na skrev:
Hur är det med Lada/VAZ? någon som kanske vet.

Lada har börjat sätta ladaloggan på Dacior för att få modernare bilar. Men än finns det riktiga Lador men vet inte om de är helt ryska, en massa märken är inblandade i märket...

Senast redigerat av Navkapsel (13 november 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 november 2012 · 10 427 Inlägg

matteeee skrev:
Så till TS: det finns nog inga sådana biltillverkare kvar längre. ESP-system, airbags, elektronik-komponenter, strålkastare etc tillverkas av underleverantörer i olika länder.

http://www.teknikensvarld.se/Global/Nyheter/2012/04/25/De-bygger-din-bil-egentligen.jpghttp://www.teknikensvarld.se/2012/04/25/30729/de-bygger-din-bil-egentligen/


***


Själv har jag sträckriktat den rostfria plåten i skogarna utanför Hedemora till motorpackningar som Reinz Dichtungs levererar till BMW/Mini för montering i de fyrcylindriga motorerna som används i just Mini. tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Edsel-58
13 november 2012 · 3 Inlägg

Kuffe skrev:
Svårt att säga. Vet att Subaru är väldigt "isolerade" i sina egna prylar. Likaså kanske Toyota?

Byggs väl även i USA

Edsel Pacer (1958)
Fimp3n Random
13 november 2012 · 480 Inlägg

Eddy skrev:
Koenigsegg: Volvomotorer, som inte är svenska

Ford motorer* Fast så mycket dom har gjort om på sina motorer. Så skulle jag inte kalla det en Ford motor. Det mesta på Agera R motorn är ju byggd av dom.

Sen en annan myt man kan dra upp på en gång är att deras bilar inte är AWD som vissa tror. RWD har det alltid varit.

xXSammy
13 november 2012 · 6 570 Inlägg

Edsel-58 skrev:

Kuffe skrev:
Svårt att säga. Vet att Subaru är väldigt "isolerade" i sina egna prylar. Likaså kanske Toyota?

Byggs väl även i USA

Under kaoset i Japan var det tvärstopp för oss med ALLT från Subaru, det flesta byggs från Japan förutom de modeller som är under amerikansk marknad (Tribeca t.ex.)

De/Dem
Evildan
13 november 2012 ·

Inte ens Ahlgrens bilar är troligtvis helt inhemska, sockret importeras antagligen.

Seth
13 november 2012 · 3 354 Inlägg

t.o.m så att underleverantörer såsom autoliv som exempel har underleverantörer så en väldans massa ställen en bil "kommer" ifrån tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Emilius Avstängd
13 november 2012 · 1 714 Inlägg

matteeee skrev:

Emilius skrev:
Jag skulle gissa på ingen. Men närmast kommer väl Aston Martin, Morgan eller något annat engelskt,
Engelsmännen är ju kända för den där taggiga gröna växten dem har monterade upp i bakdelen.

Nja, Aston kör med rätt mycket Ford-delar, nyckel t ex.. Och Volvo-delar, spegelkåpor och elhissknappar t ex.. De kan ju visserligen vara tillverkade i England för det, men tror inte det?

Så till TS: det finns nog inga sådana biltillverkare kvar längre. ESP-system, airbags, elektronik-komponenter, strålkastare etc tillverkas av underleverantörer i olika länder.

Kan tänka mig, var bara en ren gissning.

Men Morgan aero supersport då?

Den ska väl vara handbyggd med delar av karossen i trä vad jag vet,
kanske är en av dem bilar som har flest inhemska delar iallafall?

http://www.morgan-motor.co.uk/mmc/carra … organ.html

Edit: Haha det var inget, kollade specifikationerna och det satt BMW drivlina i den..

Senast redigerat av Emilius (13 november 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang