6508
Sök

Måste man kitta svets-skarvarna på helsvetsat golv?

6 740 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Hallå! smile

Jag håller på att svetsa nytt golv i min bil (ganska stor bit) Jag har helsvetsat allt ihop och jag har sett att en del lägger på massa karoserikitt över sina svets-skarvar. Måste man även göra det om man har helsvetsat allt? tongue

tacksam för svar ha de fint!
mvh wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

809 Inlägg
13 november 2012
det är inte helt fel för att få det helt tätt (man vet aldrig) och svetsfogar har en tendens att börja rosta väldigt fort har jag märkt

6 740 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
okej smile får bli o köpa lite sånt kitt till helgen då tongue
tack för snabbt svar wink

Du är liv

1 758 Inlägg
14 november 2012
Är alltid bra att kitta. Om det finns porer och små defekter i svetsarna är det svårt att få in färgen där, då är det bra med lite kitt över så det blir helt skyddad.

6 740 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
schnauz skrev:
Är alltid bra att kitta. Om det finns porer och små defekter i svetsarna är det svårt att få in färgen där, då är det bra med lite kitt över så det blir helt skyddad.

okej tongue får bli att dra över svetsarna med massa kitt då smile

Du är liv

2 140 Inlägg
14 november 2012
rostskydda före kittet! smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Avstängd
1 714 Inlägg
14 november 2012
Är det din 740 du lagar så kvittar det väl om den ska gå som isracingbil.

Är det däremot en Bentley eller något hade jag nog tänkt om.

Kitt är inte till för såna skarvar, jag har tillochmed svårt att befoga vissa kittsträngar som läggs på bilarna på fabrikerna, det är ett perfekt sätt att samla skit och olika material, rost, släpper, mer rost, osv.
men känner man att man måste och inte är så noga så kör hårt.

Bästa är ju såklart att helsvetsa och göra det ordentligt, då ska inte porer gå att uppbringa.
Men det är ju inte alla som har möjlighet till, då föredrar jag att slipa plåten med 180 papper eller motsvarande,
lägga rostskyddsprimer (Hagmans gula CA-primer är kanon till detta) lägga på nån slags 2 komponentsfärg av kvalitet och sedan ditt val av rost/stenskottsskydd. Bedliner är en personlig favorit, sprutkitt används i bilfabrikerna, men vill du kladda med underredsmassa så go ahead, alla har samma funktion,
sämst är nog sprutkittet som används på fabrikerna, för lyckas fukten krypa in under så kliver den bara vidare och förstör mer och mer, och den får ligga och mysa ostört då det inte syns med blotta ögat för sprutkittet är som en heltäckningsmatta.

6 740 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
AntrE skrev:
rostskydda före kittet! smile

jajjamään! tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Emilius skrev:

Kitt är inte till för såna skarvar, jag har tillochmed svårt att befoga vissa kittsträngar som läggs på bilarna på fabrikerna, det är ett perfekt sätt att samla skit och olika material, rost, släpper, mer rost, osv.

Bästa är ju såklart att helsvetsa och göra det ordentligt, då ska inte porer gå att uppbringa.
Men det är ju inte alla som har möjlighet till, då föredrar jag att slipa plåten med 180 papper eller motsvarande,
lägga rostskyddsprimer (Hagmans gula CA-primer är kanon till detta) lägga på nån slags 2 komponentsfärg av kvalitet och sedan ditt val av rost/stenskottsskydd. Bedliner är en personlig favorit, sprutkitt används i bilfabrikerna, men vill du kladda med underredsmassa så go ahead, alla har samma funktion,
sämst är nog sprutkittet som används på fabrikerna, för lyckas fukten krypa in under så kliver den bara vidare och förstör mer och mer, och den får ligga och mysa ostört då det inte syns med blotta ögat för sprutkittet är som en heltäckningsmatta.

ja det är på min 740 de gäller och jag vill få de så bra som möjligt och allt är helsvetsat tongue först tänkte jag blästra av allt de nysvetsade och sen på med hagmans 2k epoxyprimer (hagmans gula ca primer) både under o inne i bilen sen kitt (om jag nu behöver det vad tycker du? smile ) o sen biltemas vita 2k lack inne i bilen o underrredsmassa under smile

Du är liv

Avstängd
1 714 Inlägg
15 november 2012
Henkix skrev:
Emilius skrev:

ja det är på min 740 de gäller och jag vill få de så bra som möjligt och allt är helsvetsat tongue först tänkte jag blästra av allt de nysvetsade och sen på med hagmans 2k epoxyprimer (hagmans gula ca primer) både under o inne i bilen sen kitt (om jag nu behöver det vad tycker du? smile ) o sen biltemas vita 2k lack inne i bilen o underrredsmassa under smile

Blästra och CA-primer är bra. Jag föredrar att köra utan kitt, blir bara mer material och mer potentiella fickor för rosten att ta vid. Biltema skulle jag hålla mig långt borta ifrån bara för att vara säker,
men det kan ju funka också, det vet jag inget om. Men man kan inte vara säker.
2k lack ovanpå CA-primern tycker jag är en bra grej även under bilen, bilen levererades original med finish i följande ordning under:

Rostskyddsprimer-lack-sprutkitt

Så min rekommenderade ordning för seriösa lagningar (Så seriösa som vi väljer att vara för tillfället)

Blästra av svets - Slipa, färg fäster inte på blank plåt - 2k rostskyddsprimer - 2k lack - ditt val av rostskydd.
Senast redigerat av Emilius (15 november 2012)

6 740 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
jag tjatade lite med mina 2 fordonslärare angående detta. enligt dom så ska jag kitta då det blir massa porer i svetsen när man svetsar mig. o om man inte kittar så kommer tydligen att börja rosta i porerna. så jag tror ja kör på med massa kitt över svetsen tongue vill att bilen ska hålla många år till smile

Du är liv

Avstängd
1 714 Inlägg
15 november 2012
Henkix skrev:
jag tjatade lite med mina 2 fordonslärare angående detta. enligt dom så ska jag kitta då det blir massa porer i svetsen när man svetsar mig. o om man inte kittar så kommer tydligen att börja rosta i porerna. så jag tror ja kör på med massa kitt över svetsen tongue vill att bilen ska hålla många år till smile

Ja, om dem inte tror att ca-primer, 2k lack, och rostskyddsmassa täcker för hål, då vet jag inte vad.

Men vad vet jag, jag hade ju rostlagning som uppgift på mitt förra arbete som plåtslagare roll

6 740 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Emilius skrev:
Henkix skrev:

Ja, om dem inte tror att ca-primer, 2k lack, och rostskyddsmassa täcker för hål, då vet jag inte vad.

Men vad vet jag, jag hade ju rostlagning som uppgift på mitt förra arbete som plåtslagare roll

ja sa de till dom att jag ska måla me ca primer o sen underredsmassa på det men då sa de "nej nej det är inte lika tätt o bra som karroserikitt"

Du är liv

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2012
Henkix skrev:
Emilius skrev:
Henkix skrev:

ja sa de till dom att jag ska måla me ca primer o sen underredsmassa på det men då sa de "nej nej det är inte lika tätt o bra som karroserikitt"

Fordonslärare säger du? Går du plåtslageri eller är det vanliga fordonslärare som paltat hemma i garaget med rostlagning på sin höjd?

6 740 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
Emilius skrev:
Henkix skrev:
Emilius skrev:

Fordonslärare säger du? Går du plåtslageri eller är det vanliga fordonslärare som paltat hemma i garaget med rostlagning på sin höjd?

nästan helt vanliga fordonslärare bara att de är "racingmekaniker lärare" också tongue

Du är liv

Sök