Sladdade/lekte med bilen och fick nyckeln omhändertagen av privatperson som lämnade över den till polis

caromania Forummoderator
17 november 2012 · 9 296 Inlägg

Det hade varit smartare om han bara kastat nyckeln och gått hem. Mer effektivt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
17 november 2012 ·

caromania skrev:
Det hade varit smartare om han bara kastat nyckeln och gått hem. Mer effektivt.

Helst i en brunn.   Då hade buset vart slut.

Hermanssons_Garage
17 november 2012 · 2 415 Inlägg

jag sladdar mycket också.. MEN inte nära folk som är ute och går med barnvagn osv. utan försök hålla sig lite för sig själv så det inte händer en olycka att man tappar kontroll och åker in i någon snubbe eller barnvagn.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
JFfoto
17 november 2012 ·

Ändrar mitt procentantal till 95% säker wink Då jag även sladdar med kompisar, som både ligger framför och bakom.. Men går så sakta i sladdarna så blir bara plåtskador isåfall.

Zwudda Refined
17 november 2012 · 1 770 Inlägg

FLindgren skrev:
Låtsaspoliser. Kör på barnvagnen nästa gång istället.

Va fan är det för fel på dig till sjuka helvete!?
Köra på en barnvagn med flit, det är nog det dummaste jag någonsin har hört!

Stefan Varberg Supraman
17 november 2012 · 2 300 Inlägg

carnageman skrev:
Om man säger så här:
Han som tog nyckeln kommer att dömas för egenmäktigt förfarande, det är jag HELT säker på då bevisningen är 110%...

Däremot är det väldigt liten risk för rättsliga efterspel för den som sladdade, så tillvida det inte finns filmupptagning med en väldigt bra ansiktsbild på föraren eller ett erkännande från föraren...
Fler vittnen brukar inte heller ha någon betydelse i den här typen av fall...

Nej detta är fel, den som tog nyckeln kommer varken åtalas eller dömas för egenmäktigt förfarande då det han gjorde kommer ses som ett envarsgripande då han överlämnade nycklarna till polisman.

Den som sladdade kommer att utredas för vårdslöshet i trafik och enligt mig så fick han vad han förtjäna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2012 · 14 056 Inlägg

FLindgren skrev:
Låtsaspoliser. Kör på barnvagnen nästa gång istället.

Är du dum i hela huvudet, eller????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
IceEyes Varningar: För många..
17 november 2012 · 2 552 Inlägg

Han skulle naturligtvis ha sprungit ifatt den självutnämnda råttan till fejkpolis, ryckt tillbaka nycklarna, slagit ner honom, och sedan fortsätt med "projekt sladda runt" smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Thedriftking
17 november 2012 ·

Att sladda nära nån är inte bra alls, så de kunde han visat mera respekt

MEN att ta hans nycklar, ingen bra idé enligt mig. Skulle nån gjort så på mig, då hade de varit det sista han/hon gjort!
Jag kan ta att dom skäller ut mig m.m men att ta mina saker de ska dom ge fan i.

it_mutt Avstängd
17 november 2012 · 10 388 Inlägg

Thedriftking skrev:
Att sladda nära nån är inte bra alls, så de kunde han visat mera respekt

MEN att ta hans nycklar, ingen bra idé enligt mig. Skulle nån gjort så på mig, då hade de varit det sista han/hon gjort!
Jag kan ta att dom skäller ut mig m.m men att ta mina saker de ska dom ge fan i.

Men vårdslöshet i trafik går bra...


Och som påpekat, något Egenmäktigt förfarande blir det verkligen inte tal om här

Senast redigerat av it_mutt (17 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2012 · 14 056 Inlägg

it_mutt skrev:

Thedriftking skrev:
Att sladda nära nån är inte bra alls, så de kunde han visat mera respekt

MEN att ta hans nycklar, ingen bra idé enligt mig. Skulle nån gjort så på mig, då hade de varit det sista han/hon gjort!
Jag kan ta att dom skäller ut mig m.m men att ta mina saker de ska dom ge fan i.

Men vårdslöshet i trafik går bra

Tänk att det bara är barn som tycker att det är okay att sladda nära en barnvagn eller att köra på den. Det är aldrig okay att sladda där det finns människor som kan skadas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
17 november 2012 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:

Thedriftking skrev:
Att sladda nära nån är inte bra alls, så de kunde han visat mera respekt

MEN att ta hans nycklar, ingen bra idé enligt mig. Skulle nån gjort så på mig, då hade de varit det sista han/hon gjort!
Jag kan ta att dom skäller ut mig m.m men att ta mina saker de ska dom ge fan i.

Men vårdslöshet i trafik går bra

Tänk att det bara är barn som tycker att det är okay att sladda nära en barnvagn eller att köra på den. Det är aldrig okay att sladda där det finns människor som kan skadas.

/Benny

Sant...finns väl ingen vuxen människa med alla kritor i asken som först skulle sladda runt i närheten av barnvagnar och sen komma på tanken att slå ner någon (eller liknande) som tog nycklarna från dem.

Så nej, jag håller med dig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Germax
17 november 2012 · 12 086 Inlägg

Jag skulle ju vilja se någon försöka ta min bilnyckel, oavsätt situation tongue

Senast redigerat av Germax (17 november 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
17 november 2012 · 7 232 Inlägg

Vettemannen skrev:

FLindgren skrev:
Låtsaspoliser. Kör på barnvagnen nästa gång istället.

Är du dum i hela huvudet, eller????

/Benny

antar att han skrev det endast för att reta folk här vilket han har lyckats ganska väl med ...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2012 · 14 056 Inlägg

CHEEVA skrev:

Vettemannen skrev:

FLindgren skrev:
Låtsaspoliser. Kör på barnvagnen nästa gång istället.

Är du dum i hela huvudet, eller????

/Benny

antar att han skrev det endast för att reta folk här vilket han har lyckats ganska väl med ...

Det har han verkligen lyckats med. Bara tänka tanken är ju idiotiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 november 2012 · 7 232 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:

Men vårdslöshet i trafik går bra

Tänk att det bara är barn som tycker att det är okay att sladda nära en barnvagn eller att köra på den. Det är aldrig okay att sladda där det finns människor som kan skadas.

/Benny

Sant...finns väl ingen vuxen människa med alla kritor i asken som först skulle sladda runt i närheten av barnvagnar och sen komma på tanken att slå ner någon (eller liknande) som tog nycklarna från dem.

Så nej, jag håller med dig

nu hade jag personligen aldrig fått för mig att sladda i närheten utav oskyldiga människor, men skulle någon tagit mina bilnycklar hade jag inte blivit glad... tror jag hade fått ett långt fängelsestraff

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dirtymike
17 november 2012 · 1 532 Inlägg

Egenmäktigt förfarande är i svensk rätt ett tillgreppsbrott enligt 8 kap 8 § Brottsbalken. [1]

Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader.

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande

1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna. 2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt. 3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak. Undantag gäller dock för tillgrepp av fortskaffningsmedel som är ett eget brott.

Så ja i lagensmening så är det den som tog nyckeln som kommer torska.

Senast redigerat av Dirtymike (17 november 2012)

Jeep J20 (1978)
it_mutt Avstängd
17 november 2012 · 10 388 Inlägg

Dirtymike skrev:
Egenmäktigt förfarande är i svensk rätt ett tillgreppsbrott enligt 8 kap 8 § Brottsbalken. [1]

Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader.

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande

1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna. 2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt. 3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak. Undantag gäller dock för tillgrepp av fortskaffningsmedel som är ett eget brott.

Så ja i lagensmening så är det den som tog nyckeln som kommer torska.

Nope

- - Edit - -

Av anledning som redan avgivits; envarsgripande

Och, det är då giltigt när det föreligger ett brott som kan ge fängelse.

"Men vårdslöshet i trafik ger inte..." Jodå, grov gör. "Ja men detta var ju för f*n inte grovt, han sladdade lite".

Klart det var!

(1994:1416)

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.


Att leka korvmojsraggare i närheten av en barnvagn är att visa total likgiltighet inför andras liv.

Senast redigerat av it_mutt (17 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nille_war
17 november 2012 · 66 Inlägg

FLindgren skrev:
Låtsaspoliser. Kör på barnvagnen nästa gång istället.

Är du helt jävla slut i huvudet idioter som du ska det vara skottpengar på jävla dumhuvud så korkad du är köra på en barnvagn asså värsta jag hört

IceEyes Varningar: För många..
17 november 2012 · 2 552 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:

Men vårdslöshet i trafik går bra

Tänk att det bara är barn som tycker att det är okay att sladda nära en barnvagn eller att köra på den. Det är aldrig okay att sladda där det finns människor som kan skadas.

/Benny

Sant...finns väl ingen vuxen människa med alla kritor i asken som först skulle sladda runt i närheten av barnvagnar och sen komma på tanken att slå ner någon (eller liknande) som tog nycklarna från dem.

Så nej, jag håller med dig

PK-ismen har visst letat sig till Garaget. Kommer någon och sliter nycklarna ur min bil är det för mig en självklarhet att jaga ifatt vederbörande, sänka "hen" och ta tillbaka nycklarna.

Sedan kan moralpredikare, paragrafryttare och dylika individer gapa och gestikulera bäst de vill.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang