3230
Sök

Hur stora spridare ska jag köra med??????

225 Inlägg
21 november 2012
L_R skrev:
1700cc är en gasspridare och skall inte användas med flytande bränsle.

kan annars rekomendera bosch 900cc. väldigt fin spridare som är etanlklassad.

visst är de så, men i mina kretsar så är de inga som strulat än iallafall på e85.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

1 150 Inlägg
21 november 2012
påe e85 funkar dom utmärkt men du ska rädd om dom på vinter plocka ur dom lägga dom i små påsar med 556 eller liknande medel smile

184 Inlägg
21 november 2012
En gasspridare med gummitätning skall inte ligga i 5-56.

Och det blir visst problem med e85.

1 150 Inlägg
21 november 2012
L_R skrev:

har ja blivit rekomenderad av dom ja köpt dom ifrån skulle dom bli dåliga är de bara byta kostar inte många kr smile okey har funkat för mig iaf smile

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
21 november 2012
lelleal skrev:
bosch nya 1700cc får du fin tomgång på smile

Bra spridare kört e85 en säsong utan problem, fin gång besiktningsvänliga dessutom wink

...........Team T-Röd Racing.............

225 Inlägg
22 november 2012
L_R skrev:

optimist javisst!!

du vet va du vet, för oss andra har de ju funkat. kanske du gjort nå fel?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

184 Inlägg
22 november 2012
Det är så att bara för att "det funkar för mig" så betyder det inte att man är rätt ute.

Jag undersökt dessa spridare mkt nogrannt och kan exakt peka på vad det är som inte fungerar.

Men kör man på lambda 0.7 och tappar 10% bränsle är det kan inte inte en märkbart wink

39 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
nu haman 4nya deka 875cc hemma det borde räcka en bit nu med tanke på för gärn spis dom ska i.300hk och då ha man lite att bygga på så slipp ja byta spidare på ett tag smile.jag har ett gammalt ms 2.2 utan mappbar tänning och ha en msd 7al till den med spole och kablar det måste väll funka och koppla in bredbandslamda i ms en då fast utan moderkort?

min labrador Sebb min bästa garagekompis

379 Inlägg
22 november 2012
Mjaa, lång insprutningstid är inte alltid optimalt. Moderna motorer kör sekvensiell insprutning för att kunna spruta in bränslen endast när inugsventilen är öppen.. Vid högre varvtal så är denna lucka väldigt liten, så krävs snabba spridar tider för att kunna leverera soppan när den behövs. I direktinsprutade bensinmotorer så sprutar dom tom upp till 7 gånger per cykel för en jämnare förbränning.

Detta är dock nästan uteslutande för att minimiera bränsleförbruning och avgasutsläpp.

På en trimmad motor där du behöver kyla förbränningsrummet med soppa så spelar bränsle atomasionen inte lika stor roll längre.

Och för att svara på din fråga så funkar 1260cc kanon. Har flera kunder som kör Vems med dessa och besiktar åt efter år med fina avgasvärden.

Bosch nya 1700cc 0 280 158 827 och 2000cc  EV6 spridare är tänkta för CNG gas ja. Vi har dock provkört dom med E85 och de funkar prima är så länge smile

379 Inlägg
22 november 2012
L_R skrev:
Det är så att bara för att "det funkar för mig" så betyder det inte att man är rätt ute.

Jag undersökt dessa spridare mkt nogrannt och kan exakt peka på vad det är som inte fungerar.

Men kör man på lambda 0.7 och tappar 10% bränsle är det kan inte inte en märkbart wink

Jag synar gärna din bluff, du snackar skit.

Vad exakt är problemet? Har mappat en volvo 8v med dessa och den går som en dröm! Den ligger stadigt på lambda 1.05-1.07 på låg last och dessa motorer är extremt känsliga för om spridarna skulle leverera olika mycket sås då börjar den misstända direkt

184 Inlägg
23 november 2012
Den forumsargumentationen som finns är: Jag har kört dem och de funkar perfekt.
Med det som bollplank är det svårt föra en diskussion. Du som dessutom titulerar dig som ingenjör borde väl ha lite mer analytiskt synsätt.

Problemet ligger inte i ojämnt flöde, alla boschspridare är alltid mkt jämna.

Jag har själv beställt tester av dessa spridare och tagit del av en problematik som finns med reducerat flöde.
Den problematiken är också utredd.

379 Inlägg
23 november 2012
L_R skrev:
Den forumsargumentationen som finns är: Jag har kört dem och de funkar perfekt.
Med det som bollplank är det svårt föra en diskussion. Du som dessutom titulerar dig som ingenjör borde väl ha lite mer analytiskt synsätt.

Problemet ligger inte i ojämnt flöde, alla boschspridare är alltid mkt jämna.

Jag har själv beställt tester av dessa spridare och tagit del av en problematik som finns med reducerat flöde.
Den problematiken är också utredd.

Ja, jag är Maskiningenjör, och jag ser ingen skillnad i funktionalitet med en vanlig spridare.

Vad är det du ser som problematisk då? Om jag talar om för dig att flertalet av de alldra största trimfirmor kör med dessa, och att de testats utförligt i USA på blandannat en 1500HP Nissan GT-R.

Så säger du ändå att de inte fungerar?

Om problemet inte ligger i omjämt flöde får du gärna förklara din kommentar: "Men kör man på lambda 0.7 och tappar 10% bränsle är det kan inte inte en märkbart"

Jag tar gärna del av den information du har. Att jag faktiskt har testat dom själv och inte bara läst på nätet som du verkar ha gjort tycker jag är en väldigt bra argumentations punkt.

Den problematik jag läst om har varit att de skulle snåla ut när de blir varma/överhettade. Jag ser inte hur detta kan bli ett problem när de flyter E85 konstant igenom dem istället för CNG. Hur uppstår denna värmen som diskuterats? Långa körningar med minimal insprutningstid på allt för små cylinder volymer? Och bensin va de väl frågan om dessutom, i USA med motorrumt tempar på 60grader?

Vi har iaf kör en bil hårt rudskogen en sommardag, å ännu inte upplevt några som hellst problem.

1 150 Inlägg
23 november 2012
dom är känsligare vet ja för de sitter inget förfilter i dom men har man riktigt bränslesystem ska de inte va nån fara sen flödar dom mindre när dom vart körde ett tag men då får man vel ställa upp bränsletrycket lite tills lambda värdet blir ok .men ja är ingen expert som plockat isär dom osv kollat ja har bara kört mina en säsong utan problem nu till vintern har ja dom på förvarning i små påsar med 556 .

219 Inlägg
23 november 2012
Förgasare löser allt smile <3

mhm inte seriöst

Team Radioactive

184 Inlägg
23 november 2012
Webrex skrev:
Ja, jag är Maskiningenjör, och jag ser ingen skillnad i funktionalitet med en vanlig spridare.

Vad är det du ser som problematisk då? Om jag talar om för dig att flertalet av de alldra största trimfirmor kör med dessa, och att de testats utförligt i USA på blandannat en 1500HP Nissan GT-R.

Om problemet inte ligger i omjämt flöde får du gärna förklara din kommentar: "Men kör man på lambda 0.7 och tappar 10% bränsle är det kan inte inte en märkbart"

Jag tar gärna del av den information du har. Att jag faktiskt har testat dom själv och inte bara läst på nätet som du verkar ha gjort tycker jag är en väldigt bra argumentations punkt.

Den problematik jag läst om har varit att de skulle snåla ut när de blir varma/överhettade. Jag ser inte hur detta kan bli ett problem när de flyter E85 konstant igenom dem istället för CNG. Hur uppstår denna värmen som diskuterats? Långa körningar med minimal insprutningstid på allt för små cylinder volymer? Och bensin va de väl frågan om dessutom, i USA med motorrumt tempar på 60grader?

Vi har iaf kör en bil hårt rudskogen en sommardag, å ännu inte upplevt några som hellst problem.

Det här är ju problemet. För mig är det inte viktigt hur många hästkrafter det producerats med dessa spridare.
Det är inte detta jag belyser.

Jag belyser att dessa spridare har en problematik, som beror på dess konstruktion. (ej avsedd för flytande bränsle)
Att kontra med att du inte ser någon skillnad i funktionalitet är inte något som bemöter det jag säger.

Jag har flödesdata, jag har bilder på spridarens konstruktion i detalj, jag elektrisk data, data från bosch etc.

Och eventuell övervärme skulle snarare uppstå av långa spridartider med mättad spole. Det blir ändå 22watts effekt av dessa spridare.

Och det sitter filter i dessa spridare.

Sen sprids det någon 5-56-myt på internet.

39 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
värka som det ha spårat ur här lite =P

Fri fart för ett fritt folk!
14 668 Inlägg
23 november 2012
Polarn kör 800cc spridare med e85 motorn är bromsad 272hk vid 0.6barsladd nu 0.9 vid 1bar räcker inte spridarna till 

så 1000cc borde vara relativt okej till 300-400hk
Gäller att sprutet klarar av att reglera tiderna när dom blir så stora oxå kan bli tongångsproblem med för stora spridare ihop med kassa sprut Ms lär inte vara något höjdar sprut när man börjar köra med för stora grejer.
om inte bara höglast är intresant

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
okej jag ska prova med mitt gammla ms utan moderkort med deka 875cc spridare och köra det med en bredbandlamda med en lc1  sen kanse msd 7al boxen och spolen hjälper till lite med.jag har  det på hyllan nu och om den kroka på en sommar elr 2 så vore det bra

379 Inlägg
24 november 2012
L_R skrev:
Webrex skrev:

Det här är ju problemet. För mig är det inte viktigt hur många hästkrafter det producerats med dessa spridare.
Det är inte detta jag belyser.

Jag belyser att dessa spridare har en problematik, som beror på dess konstruktion. (ej avsedd för flytande bränsle)
Att kontra med att du inte ser någon skillnad i funktionalitet är inte något som bemöter det jag säger.

Jag har flödesdata, jag har bilder på spridarens konstruktion i detalj, jag elektrisk data, data från bosch etc.

Och eventuell övervärme skulle snarare uppstå av långa spridartider med mättad spole. Det blir ändå 22watts effekt av dessa spridare.

Och det sitter filter i dessa spridare.

Sen sprids det någon 5-56-myt på internet.

Förstår inte de resonemanget. Skulle långa spridartider orsaka överhettning så är ju spridaren felkonstruerad, speciellt om den är avsed för Gas som har sämre convection än en vätska som E85. Den borde kylas med än tillräckligt av flödet av soppa igenom den. Är de ändå så att de är själva spolen som sakadas å att öppnings tiderna ändras av de, då är de ju en undermålig spole till ändamålet. Rätta mig om jag har fel men va jag vet har CNG betydligt högre insprutnings tryck än vad flytande bränsle har. (3-6bar) Så som jag ser de så borde den fungera bättre med flytande bränsle än CNG.

Me de sagt så säger jag inte att du ha fel, ja har oxå läst om problemen, men va jag fattat som så är de bara fåtal (eller bara en vad jag kunde hitta) som haft problem med dom i hop med soppa.

Hur som hellst så är dom bättre än de gamla 1650 spridarna som va riktigt dåliga på korta öppningstider.

Sök