4847
Sök

Hur stora spridare ska jag köra med??????

39 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#1
tjena har en motor på 2.5 liter och ska ladda på med kompressor och  ska köra med e85 hur stora spridare ska man ha???.jag ha läst att deka 875cc från siemens ska  funka fint till detta????

Mvh//Henrik
Senast redigerat av Lill_Torsten (18 november 2012)

min labrador Sebb min bästa garagekompis

225 Inlägg
18 november 2012
#2
vilken effekt räknar du med?
har du programerbart sprut?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
18 november 2012
#3
som sagt hur mycket effekt räknar du med ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 läs igenom det, väldigt lärorikt
Senast redigerat av CHEEVA (18 november 2012)


39 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#4
oj jag glömde skriva det mellan 300 och 400hk på e85 och ms styrsystem

min labrador Sebb min bästa garagekompis

866 Inlägg
19 november 2012
#5
Hmf :-/  580 cfm=400hk typ då får du 757 cc på 85% duty Jag höfta på max varv på 8000V/min

KHRacing
20 november 2012
#6
Lill_Torsten skrev:
oj jag glömde skriva det mellan 300 och 400hk på e85 och ms styrsystem

minst 880cc på E85

379 Inlägg
20 november 2012
#7
tekniknissen1 skrev:
Hmf :-/  580 cfm=400hk typ då får du 757 cc på 85% duty Jag höfta på max varv på 8000V/min

Låter ungefär exakt faktiskt tongue

Vi körde ca 350 hjulhästar på våran 4a med 630cc E85, å då va dom i bott tongue

På en 4a räcker 875 till 480hp ungefär. (Hjulhästar)

39 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#8
tackar för för hjälpen!! smile då ska jag beställa från radiopower 4st deka 875cc.

min labrador Sebb min bästa garagekompis

225 Inlägg
20 november 2012
#9
varför inte 4st bosch 1200cc högohm, så har du lite att växa i?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

39 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#10
nja gammal motor teknik och drivlina 300-400hk är nästan redan förmycket på en sånn där gammascona med orginal axe och upphängning komma ha noll fäste =P
l

min labrador Sebb min bästa garagekompis

866 Inlägg
20 november 2012
#11
1200cc har man problem på tomgång och lågvarv. det är bara 620 cc som ska ha soppa !!!!

379 Inlägg
20 november 2012
#12
tekniknissen1 skrev:
1200cc har man problem på tomgång och lågvarv. det är bara 620 cc som ska ha soppa !!!!

De där är en myt.

Vi kör 1260cc lukas låg ohm spridare med motstånd, på flera maskiner, å dem går som en symaskiner på tomgång. På lambda 1 vill jag tillägga!

225 Inlägg
20 november 2012
#13
dom nya ev14 spridarna har du inga som helst problem med på tomgång!! körde 1700cc i min bmw och den gick som en standard bil på lågvarv.

troligtvis har du aldrig kört me dom spridarna, dom e mycket fina och ej att jämföra med ex sunkiga lågohms 1680cc spridare.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

379 Inlägg
20 november 2012
#14
1680cc är skit ja, de e skillnad

866 Inlägg
20 november 2012
#15
Där ser man hmm 3-4 år sen jag jobbade med installera sprut !  Lägga kabel kan jag och beräkna motor mekanik men sen äverlåter jag  mapnissar till att få det att funka big_smile När jag böjra skruva så var förgasare och K-jetronic på tapeten:D Tekniken går framåt som tur är !!

379 Inlägg
20 november 2012
#17
tekniknissen1 skrev:
Där ser man hmm 3-4 år sen jag jobbade med installera sprut !  Lägga kabel kan jag och beräkna motor mekanik men sen äverlåter jag  mapnissar till att få det att funka big_smile När jag böjra skruva så var förgasare och K-jetronic på tapeten:D Tekniken går framåt som tur är !!

De är tom så att vanliga insprutar motorer börjar bli old school nu, nu är de direkt insprutade bensindriva "diesel hybrider" som rullar på vägarna som inte en människa förstår sig på tongue

866 Inlägg
20 november 2012
#18
Jag bruka säga som så det är många som vet hur det funkar men få vet vadför smile
Men då får jag kontra med en fråga !
Hur stabil blir labda värdet och avgastemperaturen med så stora spridare på låga varv ?
Hur man än vänder och vrider på det så vill man exponera så mycket bränsleyta som möjligt för att få så bra gasbildning med stora spridare så får man en kort och intensiv bränsle dimma i inloppstackten som har svårt att övergå till gas då luften blir mättat i närområdet mot bränslet. Detta medför att ojämn bränsle/luft blanding i cylindern.  Vid överladdning så är det viktigare med en så jämn blandning så flamfrontens hastighet ligger så konstant så möjligt så kritiskt tryck och temp inte uppnås under arbetstackten.

Men det är klart Det funkar med stora spridare big_smile

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
20 november 2012
#19
Bäst är att välja spridare för den effekt man är ute efter, men som det har sagts....det fungerar fint/okej med dagens största spridare även på tomgång.

tex Hondas type-r modeller, där valde honda att spridarna skulle vara öppna nästan till 100% vid 9000rpm för att kunna plocka ut bättre effekt. hade man kört på större spridare så hade öppningstiden kanske bara varit på 70%, sämre och mer ojämn blandning av bensin/luft...men tekniken idag är långt framåt och bättre än vad den var på slutet av 90´talet. tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

184 Inlägg
21 november 2012
#20
1700cc är en gasspridare och skall inte användas med flytande bränsle.

kan annars rekomendera bosch 900cc. väldigt fin spridare som är etanlklassad.


Sök