3721
Sök

Saab 9-3 2000, bränslesnålare?

100 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Gokväll! Jag är en fattig student som äger en saab 9-3. Jag täkte fråga er om vad man kan göra för att få den att dra mindre soppa. Jag har kikat på Nordic Performance, och dom erbjuder etanolkonverteringschip. Men jag vet inte riktigt om detta kommer att löna sig då jag har hört att bilar dricker mer när de tankas med etanol.

Vad skulle ni göra om ni var i min sits? Tacksam för svar smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 november 2012
För din del så vet jag inte om det lönar sig att etanolkonvertera eftersom dels kostar programvaran och sen kostar etanolen mindre men bilen dricker lite mer så det går nog jämt ut.

Största besparingen du kan göra när det gäller bränsleförbrukning är att lära dig att köra riktigt snålt om du inte redan är bra på det.

Annars om du har bilen tex enbart för att frakta runt ditt eget arsle så kan du ju alltid rensa ur baksäte och dörrsidorna bak, då blir bilen lättare och drar mindre soppa (krävs ju mindre energi för att få fart på mindre massa wink ). Sen kan det hända att bilen känns piggare också tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

7 281 Inlägg
19 november 2012
Däck gör en enorm skillnad! Vill du spara in på bränsle så sitt inte och åk omkring med breda sulor.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
20 november 2012
snuttefjun skrev:
Gokväll! Jag är en fattig student som äger en saab 9-3. Jag täkte fråga er om vad man kan göra för att få den att dra mindre soppa. Jag har kikat på Nordic Performance, och dom erbjuder etanolkonverteringschip. Men jag vet inte riktigt om detta kommer att löna sig då jag har hört att bilar dricker mer när de tankas med etanol.

Vad skulle ni göra om ni var i min sits? Tacksam för svar smile

Jodå det går att köra riktigt ekonomiskt med deras E85-chip, men då ska du köra både med högetfot och hjärna smile

Problemet är ju bara att det kommer ta dig i runda slängar lika många mil som chippet kostar i kronor att tjäna in kostnaden.

Kör man dessutom mestadels stadskörning med massa kallstarter så är det plus/minus 0

1 705 Inlägg
20 november 2012
Däcken kan göra enorm skillnad.
Smala däck med lågt rullmotstånd, inga fläskiga 19-tummare som är två decimeter breda!

Sök