Hotrod -34 coupe C5 chassi

Hotrod/svängjänk/räserbil.... Vill ha en bil att köra med till jobbet och kunna dra ett varv på knutstorp, men även lite rivstart i malmö. Då bygger man en cobra. Men inte jag.... Jag bygger en -34 cupa!
  • 308 Följare
  • 427 390 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 mars 2018
scaryeyes
16 december 2012 · 855 Inlägg

ja bredden är det värsta. Men längden är ok tycker jag. Nu är jag kanske lite van vid T23:an och där är INGEN plats! Men tvärstaget i bågen kommer jag att bocka ändarna på, så det kommer att följa kupen. Då blir det faktiskt lite plats där bakom. Men får se. Frun kommer kanske lägga beslag på bilen så jag får bygga en 34 pickis till mej sen i stället.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 december 2012 · 6 474 Inlägg

scaryeyes skrev:
ja bredden är det värsta. Men längden är ok tycker jag. Nu är jag kanske lite van vid T23:an och där är INGEN plats! Men tvärstaget i bågen kommer jag att bocka ändarna på, så det kommer att följa kupen. Då blir det faktiskt lite plats där bakom. Men får se. Frun kommer kanske lägga beslag på bilen så jag får bygga en 34 pickis till mej sen i stället.

ja brorsan har haft en "duett-T23" så jag har provat på det där med minimalt benutrymme wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
scaryeyes
16 december 2012 · 855 Inlägg

scaryeyes skrev:
Jo helt rätt me lucka. Men på en roadster. Inte på kupan. Då slutar det bara med att jag får sitta där bak. Men kanske ett litet pågasäte bak passagerarstolen med spänne för barnstol.

Eller pojken i barnstol i passagerarsätet och jag på pågapallen bakom...... Troligast.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
18 december 2012 · 855 Inlägg

Bara uppdaterar lite. Rör, rör och åter rör... rörigt. Ska snart börja bygga lite annat så det händer nåt. Börjar bli långrandigt nu med detta. Därför jag inte skriver nåt om vad som händer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-b884b6920ea6822b328125cfa7c0d3a2.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 december 2012 · 6 474 Inlägg

roligt att se konstruktionsarbete med, gärna nåt foto på kluriga lösningar mm smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
18 december 2012 · 1 917 Inlägg

farbrorbozze skrev:
roligt att se konstruktionsarbete med, gärna nåt foto på kluriga lösningar mm smile

+1 smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
scaryeyes
18 december 2012 · 855 Inlägg

Ha ha! Ja det kommer nog bli lite kluriga/konstiga lösningar när jag ska passa in dom smala framskärmarna till den väldigt breda framvagnen..... Bak får jag bredda skärmarna 100mm och corvetten är ju ungefär lika bred fram.....
Men vi tar en sak i sänder.
Tänkte kapa ur torpeden i dag. Ska ha en avgjutning av orginaltorpeden. Och nu med rör där fram, så går ju inte torpeden över. Så den måste vara delad.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
18 december 2012 · 855 Inlägg

-MATS- skrev:

scaryeyes skrev:
Men hur får man plats med barnstol mittemellan i en -34????? Ska ju ha drag på den så man kan åka på semester. (swedenrock, racingträffar, etc)

Har haft exakt samma funderingar som du - hur ska man kunna åka rod och ändå ha både damen och sitt/sina barn med? hmm

När jag ska bygga rod (det har jag lovat mig själv att göra iaf ... ) får det nog bli en sedan eller phaeton med både fram- och baksoffa, annars lär ju inte ekvationen rod+familj=sant gå ihop roll

Eller kör du rod och familjen åker edsel

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Nojts
18 december 2012 · 49 Inlägg

Grymt, skall följas! smile

scaryeyes
19 december 2012 · 855 Inlägg

det mesta av grundkonstruktionen fram är löst. Bara en del smårör kvar som jag tar lite senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-846396462656d33af7f173dee505b0ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-567ba91bfa6a98b8ddfdb4e3dfaff8d3.jpg


Man ser hur bred den blir i förhållande till den smala karossen. Nu gör vidvinkel det lite värre än i verkligheten, men brett blir det!
Blir att smeka ut linjerna ordentligt på skärmarna. Tur det är plast!!!!!!!!! :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-03a481a8eedb35e4e7ad35180f668713.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Chevelle_LS
19 december 2012 · 68 Inlägg

Av ren nyfikenhet, finns det någon  orsak till varför du inte kortar original framvagns balken? Du måste väll använda dig av en annan kuggstång då men förutom det blir det väll ingen "ändring" och bilen blir smalare.

Senast redigerat av Chevelle_LS (19 december 2012)

Likes old cars with new technology!
Chevrolet Chevelle "Pro touring wannabe" (1970)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 december 2012 · 3 068 Inlägg

scaryeyes skrev:
Så! Ser mer ut som bärarmar från en bil nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-1c27f58dd425f7f29af8c9c108fd72c8.jpg

Bygget ser väldigt fint och genomtänkt ut..!

Jag funderar bara på en sak.. Kommer inte cambervinkeln ändras väldigt mkt när bilen fjädrar med dessa vinklar på bärarmar? Som jag har förstått det bör de sitta parallellt.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (19 december 2012)

scaryeyes
19 december 2012 · 855 Inlägg

Chevelle_LS skrev:
Av ren nyfikenhet, finns det någon  orsak till varför du inte kortar original framvagns balken? Du måste väll använda dig av en annan kuggstång då men förutom det blir det väll ingen "ändring" och bilen blir smalare.

Ville inte rota i att korta bärarmar bak, så den fick bli orörd. Sen var den så bred och jag hade tanken på att behålla corvettens egenskaper, så därför behöll jag vaggan fram. Annars kunde jag skippat den och byggt egna fästen. Men tog en genväg.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
19 december 2012 · 855 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:

scaryeyes skrev:
Så! Ser mer ut som bärarmar från en bil nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-1c27f58dd425f7f29af8c9c108fd72c8.jpg

Bygget ser väldigt fint och genomtänkt ut..!

Jag funderar bara på en sak.. Kommer inte cambervinkeln ändras väldigt mkt när bilen fjädrar med dessa vinklar på bärarmar? Som jag har förstått det bör de sitta parallellt.

Jo dom ändras. Corvetten har tillochmed bumpsteer orginal både fram och bak. På bana brukar man vilja ha bort alla såna vinklar.Vinkeln på övre länk fram gör antidive vid inbroms, att fronten inte niger. Undra länk bak är vinklad lika dant och gör antisquat vid acceleration, att baken inte sätter sig.

Eller kanske du menar vinkeln ut till kulbulten? Den är i centrum med bussningen i ridehight. Kulcentrum sitter ju uppe i spindeln

Senast redigerat av scaryeyes (19 december 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
22 december 2012 · 855 Inlägg

Helsvetsa lite till, sen är det ner från jiggen!  Milstolpe nr 1.  Jag hann inte få den på hjul innan jul som jag sa. Men då hade jag heller inte räknat med att jag skulle tillbaka och jobba på helgerna. Men i mellandagarna kan det nog ske, så det var inte långt borta.
Ska få hlälp med tigsvetsning då eftersom jag absolut inte behärskar tekniken själv. Bättre att lämna dom svetsar som syns till nån som kan. En snygg oslipad svets är snyggare än en slipad och spacklad. 100ggr mindre jobb åxå.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
22 december 2012 · 6 474 Inlägg

scaryeyes skrev:
Helsvetsa lite till, sen är det ner från jiggen!  Milstolpe nr 1.  Jag hann inte få den på hjul innan jul som jag sa. Men då hade jag heller inte räknat med att jag skulle tillbaka och jobba på helgerna. Men i mellandagarna kan det nog ske, så det var inte långt borta.
Ska få hlälp med tigsvetsning då eftersom jag absolut inte behärskar tekniken själv. Bättre att lämna dom svetsar som syns till nån som kan. En snygg oslipad svets är snyggare än en slipad och spacklad. 100ggr mindre jobb åxå.

låter som en bra idé med svetsningen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
scaryeyes
22 december 2012 · 855 Inlägg

Japp! Det är skälet till att det inte finns detaljstudier på svetsade grejjor i mitt bonnasmide. Blir förhoppningsvis bättre sen när det andra ska byggas.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
scaryeyes
25 december 2012 · 855 Inlägg

Jag är verktygsmakare och möbelsnickare till yrke, nu även automatpressoperatör. Alltså långt ifrån svets och plåtarbete. Däremot så tillverkar jag plåtdetaljer till volvo hela dagarna. Paradox!!!

Har även tillverkat delar till 1000 och åter tusentals bilar. Men aldrig lyckats färdigställa en enda bil. 34:an ska bli den första, sen ska 23:an bli klar
34:an ska INTE till himmelen..... ännu.

Senast redigerat av scaryeyes (25 december 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
25 december 2012 · 6 474 Inlägg

scaryeyes skrev:
Jag är verktygsmakare och möbelsnickare till yrke, nu även automatpressoperatör. Alltså långt ifrån svets och plåtarbete. Däremot så tillverkar jag plåtdetaljer till volvo hela dagarna. Paradox!!!

Har även tillverkat delar till 1000 och åter tusentals bilar. Men aldrig lyckats färdigställa en enda bil. 34:an ska bli den första, sen ska 23:an bli klar
34:an ska INTE till himmelen..... ännu.

träna svetsinställningar & prova genom att svetsa ihop dom spillbitar du får i typ samma konstiga vinklar som ramens skarvar, övning ger färdighet & det kan vara bra att träna för framtiden smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
25 december 2012 · 1 917 Inlägg

farbrorbozze skrev:
träna svetsinställningar & prova genom att svetsa ihop dom spillbitar du får i typ samma konstiga vinklar som ramens skarvar, övning ger färdighet & det kan vara bra att träna för framtiden smile

Bra tips där smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang