2522
Sök

Hotrod -34 coupe C5 chassi

Hotrod/svängjänk/räserbil.... Vill ha en bil att köra med till jobbet och kunna dra ett varv på knutstorp, men även lite rivstart i malmö. Då bygger man en cobra. Men inte jag.... Jag bygger en -34 cupa!

442 018 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2018
855 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#61
ja bredden är det värsta. Men längden är ok tycker jag. Nu är jag kanske lite van vid T23:an och där är INGEN plats! Men tvärstaget i bågen kommer jag att bocka ändarna på, så det kommer att följa kupen. Då blir det faktiskt lite plats där bakom. Men får se. Frun kommer kanske lägga beslag på bilen så jag får bygga en 34 pickis till mej sen i stället.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 557 Inlägg
16 december 2012
#62
scaryeyes skrev:
ja bredden är det värsta. Men längden är ok tycker jag. Nu är jag kanske lite van vid T23:an och där är INGEN plats! Men tvärstaget i bågen kommer jag att bocka ändarna på, så det kommer att följa kupen. Då blir det faktiskt lite plats där bakom. Men får se. Frun kommer kanske lägga beslag på bilen så jag får bygga en 34 pickis till mej sen i stället.

ja brorsan har haft en "duett-T23" så jag har provat på det där med minimalt benutrymme wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

855 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#63
scaryeyes skrev:
Jo helt rätt me lucka. Men på en roadster. Inte på kupan. Då slutar det bara med att jag får sitta där bak. Men kanske ett litet pågasäte bak passagerarstolen med spänne för barnstol.

Eller pojken i barnstol i passagerarsätet och jag på pågapallen bakom...... Troligast.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

855 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#64
Bara uppdaterar lite. Rör, rör och åter rör... rörigt. Ska snart börja bygga lite annat så det händer nåt. Börjar bli långrandigt nu med detta. Därför jag inte skriver nåt om vad som händer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-b884b6920ea6822b328125cfa7c0d3a2.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 557 Inlägg
18 december 2012
#65
roligt att se konstruktionsarbete med, gärna nåt foto på kluriga lösningar mm smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 december 2012
#66
farbrorbozze skrev:
roligt att se konstruktionsarbete med, gärna nåt foto på kluriga lösningar mm smile

+1 smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

855 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#67
Ha ha! Ja det kommer nog bli lite kluriga/konstiga lösningar när jag ska passa in dom smala framskärmarna till den väldigt breda framvagnen..... Bak får jag bredda skärmarna 100mm och corvetten är ju ungefär lika bred fram.....
Men vi tar en sak i sänder.
Tänkte kapa ur torpeden i dag. Ska ha en avgjutning av orginaltorpeden. Och nu med rör där fram, så går ju inte torpeden över. Så den måste vara delad.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

855 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#68
-MATS- skrev:
scaryeyes skrev:
Men hur får man plats med barnstol mittemellan i en -34????? Ska ju ha drag på den så man kan åka på semester. (swedenrock, racingträffar, etc)

Har haft exakt samma funderingar som du - hur ska man kunna åka rod och ändå ha både damen och sitt/sina barn med? hmm

När jag ska bygga rod (det har jag lovat mig själv att göra iaf ... ) får det nog bli en sedan eller phaeton med både fram- och baksoffa, annars lär ju inte ekvationen rod+familj=sant gå ihop roll

Eller kör du rod och familjen åker edsel

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

49 Inlägg
18 december 2012
#69
Grymt, skall följas! smile

855 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#70
det mesta av grundkonstruktionen fram är löst. Bara en del smårör kvar som jag tar lite senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-846396462656d33af7f173dee505b0ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-567ba91bfa6a98b8ddfdb4e3dfaff8d3.jpg


Man ser hur bred den blir i förhållande till den smala karossen. Nu gör vidvinkel det lite värre än i verkligheten, men brett blir det!
Blir att smeka ut linjerna ordentligt på skärmarna. Tur det är plast!!!!!!!!! :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-03a481a8eedb35e4e7ad35180f668713.jpg

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

68 Inlägg
19 december 2012
#71
Av ren nyfikenhet, finns det någon  orsak till varför du inte kortar original framvagns balken? Du måste väll använda dig av en annan kuggstång då men förutom det blir det väll ingen "ändring" och bilen blir smalare.
Senast redigerat av Chevelle_LS (19 december 2012)

Likes old cars with new technology!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2012
#72
scaryeyes skrev:
Så! Ser mer ut som bärarmar från en bil nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-1c27f58dd425f7f29af8c9c108fd72c8.jpg

Bygget ser väldigt fint och genomtänkt ut..!

Jag funderar bara på en sak.. Kommer inte cambervinkeln ändras väldigt mkt när bilen fjädrar med dessa vinklar på bärarmar? Som jag har förstått det bör de sitta parallellt.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (19 december 2012)


855 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#73
Chevelle_LS skrev:
Av ren nyfikenhet, finns det någon  orsak till varför du inte kortar original framvagns balken? Du måste väll använda dig av en annan kuggstång då men förutom det blir det väll ingen "ändring" och bilen blir smalare.

Ville inte rota i att korta bärarmar bak, så den fick bli orörd. Sen var den så bred och jag hade tanken på att behålla corvettens egenskaper, så därför behöll jag vaggan fram. Annars kunde jag skippat den och byggt egna fästen. Men tog en genväg.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

855 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#74
Peter_Eriksson skrev:
scaryeyes skrev:
Så! Ser mer ut som bärarmar från en bil nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118730/118730-1c27f58dd425f7f29af8c9c108fd72c8.jpg

Bygget ser väldigt fint och genomtänkt ut..!

Jag funderar bara på en sak.. Kommer inte cambervinkeln ändras väldigt mkt när bilen fjädrar med dessa vinklar på bärarmar? Som jag har förstått det bör de sitta parallellt.

Jo dom ändras. Corvetten har tillochmed bumpsteer orginal både fram och bak. På bana brukar man vilja ha bort alla såna vinklar.Vinkeln på övre länk fram gör antidive vid inbroms, att fronten inte niger. Undra länk bak är vinklad lika dant och gör antisquat vid acceleration, att baken inte sätter sig.

Eller kanske du menar vinkeln ut till kulbulten? Den är i centrum med bussningen i ridehight. Kulcentrum sitter ju uppe i spindeln
Senast redigerat av scaryeyes (19 december 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

855 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#75
Helsvetsa lite till, sen är det ner från jiggen!  Milstolpe nr 1.  Jag hann inte få den på hjul innan jul som jag sa. Men då hade jag heller inte räknat med att jag skulle tillbaka och jobba på helgerna. Men i mellandagarna kan det nog ske, så det var inte långt borta.
Ska få hlälp med tigsvetsning då eftersom jag absolut inte behärskar tekniken själv. Bättre att lämna dom svetsar som syns till nån som kan. En snygg oslipad svets är snyggare än en slipad och spacklad. 100ggr mindre jobb åxå.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 557 Inlägg
22 december 2012
#76
scaryeyes skrev:
Helsvetsa lite till, sen är det ner från jiggen!  Milstolpe nr 1.  Jag hann inte få den på hjul innan jul som jag sa. Men då hade jag heller inte räknat med att jag skulle tillbaka och jobba på helgerna. Men i mellandagarna kan det nog ske, så det var inte långt borta.
Ska få hlälp med tigsvetsning då eftersom jag absolut inte behärskar tekniken själv. Bättre att lämna dom svetsar som syns till nån som kan. En snygg oslipad svets är snyggare än en slipad och spacklad. 100ggr mindre jobb åxå.

låter som en bra idé med svetsningen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

855 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#77
Japp! Det är skälet till att det inte finns detaljstudier på svetsade grejjor i mitt bonnasmide. Blir förhoppningsvis bättre sen när det andra ska byggas.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

855 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#78
Jag är verktygsmakare och möbelsnickare till yrke, nu även automatpressoperatör. Alltså långt ifrån svets och plåtarbete. Däremot så tillverkar jag plåtdetaljer till volvo hela dagarna. Paradox!!!

Har även tillverkat delar till 1000 och åter tusentals bilar. Men aldrig lyckats färdigställa en enda bil. 34:an ska bli den första, sen ska 23:an bli klar
34:an ska INTE till himmelen..... ännu.
Senast redigerat av scaryeyes (25 december 2012)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 557 Inlägg
25 december 2012
#79
scaryeyes skrev:
Jag är verktygsmakare och möbelsnickare till yrke, nu även automatpressoperatör. Alltså långt ifrån svets och plåtarbete. Däremot så tillverkar jag plåtdetaljer till volvo hela dagarna. Paradox!!!

Har även tillverkat delar till 1000 och åter tusentals bilar. Men aldrig lyckats färdigställa en enda bil. 34:an ska bli den första, sen ska 23:an bli klar
34:an ska INTE till himmelen..... ännu.

träna svetsinställningar & prova genom att svetsa ihop dom spillbitar du får i typ samma konstiga vinklar som ramens skarvar, övning ger färdighet & det kan vara bra att träna för framtiden smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 december 2012
#80
farbrorbozze skrev:
träna svetsinställningar & prova genom att svetsa ihop dom spillbitar du får i typ samma konstiga vinklar som ramens skarvar, övning ger färdighet & det kan vara bra att träna för framtiden smile

Bra tips där smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök