Hur ska jag enklast kunna laga min spruckna spoiler?

Lill3man
24 november 2012 · 34 Inlägg

hallå hallå tongue
min spoiler blev på körd av en släpvagn o gick sönder.
jag är nybörjare när det gäller att laga sånt här så förklara gärna på ett lätt sätt för nybörjare wink
Hur ska jag på bästa sätt kunna laga min spoiler? vad för saker behöver jag ha? tongue

bild på hur de ser ut då: sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179332/179332-eb2c4bdf33cb2554c7d664b0e16ba1c2.jpg

tacksam för svar! smile

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
JonasHalt
24 november 2012 · 699 Inlägg

Det är ju den som har kört på dig som får fixa det via sitt försäkringsbolag.. Inte ditt problem.. Annars är det nog glasfiber som gäller..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Lill3man
24 november 2012 · 34 Inlägg

JonasHalt skrev:
Det är ju den som har kört på dig som får fixa det via sitt försäkringsbolag.. Inte ditt problem.. Annars är det nog glasfiber som gäller..

har tyvärr inte en aning om vem de va som körde på den. men hur ska jag kunna laga den på bästa sätt? smile

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
Rronn
24 november 2012 · 538 Inlägg

Lill3man skrev:

JonasHalt skrev:
Det är ju den som har kört på dig som får fixa det via sitt försäkringsbolag.. Inte ditt problem.. Annars är det nog glasfiber som gäller..

har tyvärr inte en aning om vem de va som körde på den. men hur ska jag kunna laga den på bästa sätt? smile

Polyesterplast och glasfiber är väl egentligen de ända som går att göra!

Bygga upp den på nytt så att säga, passa även på att förstärka innifrån med samma material.
En jävla massa slipande

Sen är de finspackel som gäller tills du fått till så nära den ursprungliga formen som möjligt.

BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
Lill3man
24 november 2012 · 34 Inlägg

Golf2freak skrev:

Lill3man skrev:

JonasHalt skrev:
Det är ju den som har kört på dig som får fixa det via sitt försäkringsbolag.. Inte ditt problem.. Annars är det nog glasfiber som gäller..

har tyvärr inte en aning om vem de va som körde på den. men hur ska jag kunna laga den på bästa sätt? smile

Polyesterplast och glasfiber är väl egentligen de ända som går att göra!

Bygga upp den på nytt så att säga, passa även på att förstärka innifrån med samma material.
En jävla massa slipande

Sen är de finspackel som gäller tills du fått till så nära den ursprungliga formen som möjligt.

kan du kanske förklara hur man lagar det med polyesterplast o glasfiber? tongue jag vet inte riktigt hur man ska göra

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
Rronn
24 november 2012 · 538 Inlägg

Lill3man skrev:

Golf2freak skrev:

Lill3man skrev:

har tyvärr inte en aning om vem de va som körde på den. men hur ska jag kunna laga den på bästa sätt? smile

Polyesterplast och glasfiber är väl egentligen de ända som går att göra!

Bygga upp den på nytt så att säga, passa även på att förstärka innifrån med samma material.
En jävla massa slipande

Sen är de finspackel som gäller tills du fått till så nära den ursprungliga formen som möjligt.

kan du kanske förklara hur man lagar det med polyesterplast o glasfiber? tongue jag vet inte riktigt hur man ska göra

De faller nog på plats när du väl har grejerna på plats!

Men snabbt förklarat så blandar du polyester och härdare efter rekomendation (Finns billigt på biltema)

Sen penslar du på plasten, lägger glasfibermatta, penslar igen, lägger glasfibermatta osvosv
Va inte snål med plast dock, du kan pensla på ganska mycket!
Lägg dock inte för många lager, utan låt de torka emellan varven

Finns nog även någon tråd här på garaget om du går till väga

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Lill3man
24 november 2012 · 34 Inlägg

Golf2freak skrev:

Lill3man skrev:

Golf2freak skrev:

Polyesterplast och glasfiber är väl egentligen de ända som går att göra!

Bygga upp den på nytt så att säga, passa även på att förstärka innifrån med samma material.
En jävla massa slipande

Sen är de finspackel som gäller tills du fått till så nära den ursprungliga formen som möjligt.

kan du kanske förklara hur man lagar det med polyesterplast o glasfiber? tongue jag vet inte riktigt hur man ska göra

De faller nog på plats när du väl har grejerna på plats!

Men snabbt förklarat så blandar du polyester och härdare efter rekomendation (Finns billigt på biltema)

Sen penslar du på plasten, lägger glasfibermatta, penslar igen, lägger glasfibermatta osvosv
Va inte snål med plast dock, du kan pensla på ganska mycket!
Lägg dock inte för många lager, utan låt de torka emellan varven

Finns nog även någon tråd här på garaget om du går till väga

okej. tack så mycket big_smile får ta o inhandla lite sånt gott då tongue

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
Rronn
24 november 2012 · 538 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1517811

http://www.oxigen-graphics.com/BMW/Bild … g_info.htm

Där har du 2 guider iaf, vet inte om dom är till någon hjälp men de är med bilder iaf:)

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
siiimooon Påstängd
24 november 2012 · 1 194 Inlägg

Borra ett par hål och sen drar du ihop det med stripes! wink

Lill3man
24 november 2012 · 34 Inlägg

Golf2freak skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1517811#p1517811

http://www.oxigen-graphics.com/BMW/Bild … g_info.htm

Där har du 2 guider iaf, vet inte om dom är till någon hjälp men de är med bilder iaf:)

tack så mycket! smile

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
Lill3man
24 november 2012 · 34 Inlägg

siiimooon skrev:
Borra ett par hål och sen drar du ihop det med stripes! wink

haha jajjamän tongue

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
Skyrest
24 november 2012 · 76 Inlägg

jag har lagat endel glasfiber saker och hur jag skulle göra de där på bästa sätt
är att först göra alla kanter raka, dvs så inte dom är ojämna med massa fibrer som spretar
år alla håll, sen tar du en eller två plåtbitar och gör dom som remsor på kanske 1 breda och sen
4-5 cm långa, gör hål i bägge ändarna så du får i en popnit

placera sedan den delen som är lös som den ska sitta och sätt ihop den med den andra med hjälp
av popnit, som här t.ex.
http://xtreemcreation.com/nissan/projekt/gap1.jpg
de där är bara för att hålla det på plats alltså
sen kan man med fördel tejpa på framsidan där det blir en glipa så de inte rinner en massa
plast på utsidan


sen plastar du på baksidan, 1 lager, när detta härdat så borrar du ur nitarna, plastar yttligare ett lager
på baksidan och ett på framsidan (obs endast i glipan) sedan får du slipa och spackla smile

Senast redigerat av Skyrest (24 november 2012)

Sponsors Nissan Skyline R33 Project - The Victim!
www.frykmalm.se - www.knightracer.com
Lill3man
25 november 2012 · 34 Inlägg

Skyrest skrev:
jag har lagat endel glasfiber saker och hur jag skulle göra de där på bästa sätt
är att först göra alla kanter raka, dvs så inte dom är ojämna med massa fibrer som spretar
år alla håll, sen tar du en eller två plåtbitar och gör dom som remsor på kanske 1 breda och sen
4-5 cm långa, gör hål i bägge ändarna så du får i en popnit

placera sedan den delen som är lös som den ska sitta och sätt ihop den med den andra med hjälp
av popnit, som här t.ex.
http://xtreemcreation.com/nissan/projekt/gap1.jpg
de där är bara för att hålla det på plats alltså
sen kan man med fördel tejpa på framsidan där det blir en glipa så de inte rinner en massa
plast på utsidan


sen plastar du på baksidan, 1 lager, när detta härdat så borrar du ur nitarna, plastar yttligare ett lager
på baksidan och ett på framsidan (obs endast i glipan) sedan får du slipa och spackla smile

Det var också ett bra sätt! men jag tror nästan att min plastbit är för liten för att popnita! men tackar för ditt svar!!! smile

det finns mycket på ett spett.
Volvo s40 T4 "RedDevil" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang