Ny "drifting-ratt"

Crunked
27 november 2012 · 104 Inlägg

Tjena, jag har en volvo 745 GLT -88 och undrar bara hur mycket mer tungstyrd bilen blir med en ratt som denna http://www.mrtuning.se/p/mr-tuning-mocc … ifter.html

mvh

Senast redigerat av Crunked (27 november 2012)

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
Mobeerg carzy
27 november 2012 · 461 Inlägg

Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Team BSG
Crunked
27 november 2012 · 104 Inlägg

Mobeerg skrev:
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Jo jag har servo, men eftersom att ratten är mindre så tänkte jag "hävstångsprincipen" eller något liknande.
Så det ska vara som vanligt fast ratten är skönare och mindre?

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
Evo-lappen
27 november 2012 · 88 Inlägg

Det är nog ingen fara. Jag skaffade en ghort drift till min 240. Och den är inte nämnvärt tungstyrd.

Mobeerg carzy
27 november 2012 · 461 Inlägg

Crunked skrev:

Mobeerg skrev:
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Jo jag har servo, men eftersom att ratten är mindre så tänkte jag "hävstångsprincipen" eller något liknande.
Så det ska vara som vanligt fast ratten är skönare och mindre?

Jag har aldrig märkt någon skillnad, varken med 10" ratt eller 12" ratt jämfört med original så kör på barra!

Team BSG
Emilius Avstängd
27 november 2012 · 1 714 Inlägg

Lite muskler lär man ju ha, alla föds med några remsor muskler iallafall,
och har man kvar dessa och inte transplanterat bort dem så klarar man av att vrida runt en bil utan servo med en 12" ratt.

Så det är nog lugnt, har du servo kan du utan bekymmer åka med 10"

Senast redigerat av Emilius (27 november 2012)

Crunked
27 november 2012 · 104 Inlägg

Mobeerg skrev:

Crunked skrev:

Mobeerg skrev:
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Jo jag har servo, men eftersom att ratten är mindre så tänkte jag "hävstångsprincipen" eller något liknande.
Så det ska vara som vanligt fast ratten är skönare och mindre?

Jag har aldrig märkt någon skillnad, varken med 10" ratt eller 12" ratt jämfört med original så kör på barra!

tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
torpis Forummoderator
27 november 2012 · 10 572 Inlägg

Crunked skrev:
tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Crunked
27 november 2012 · 104 Inlägg

torpis skrev:

Crunked skrev:
tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

Har jag missuppfattat något eller är dom olagliga att använda på en vanlig personbil?

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
torpis Forummoderator
27 november 2012 · 10 572 Inlägg

Crunked skrev:

torpis skrev:

Crunked skrev:
tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

Har jag missuppfattat något eller är dom olagliga att använda på en vanlig personbil?

Filura lite på om ditt användningsområde eller just rattmodellen är det som är mest iögonfallande olagligt hehe ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Crunked
27 november 2012 · 104 Inlägg

torpis skrev:

Crunked skrev:

torpis skrev:

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

Har jag missuppfattat något eller är dom olagliga att använda på en vanlig personbil?

Filura lite på om ditt användningsområde eller just rattmodellen är det som är mest iögonfallande olagligt hehe ;-)

Valid point, my good sir wink

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
risodlarn
27 november 2012 · 577 Inlägg

Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Crunked
27 november 2012 · 104 Inlägg

risodlarn skrev:
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

det är sant! vart fasiken får man tag på en sån kula? det är ju värt att testa det innan man köper en ny ratt.

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
discokapten Kapten på disco!
27 november 2012 · 1 729 Inlägg

Crunked skrev:

risodlarn skrev:
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

det är sant! vart fasiken får man tag på en sån kula? det är ju värt att testa det innan man köper en ny ratt.

Om man vill slå av sig handleden när man plockar en trottoarkant så är det en skitbra idé.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
risodlarn
27 november 2012 · 577 Inlägg

discokapten skrev:

Crunked skrev:

risodlarn skrev:
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

det är sant! vart fasiken får man tag på en sån kula? det är ju värt att testa det innan man köper en ny ratt.

Om man vill slå av sig handleden när man plockar en trottoarkant så är det en skitbra idé.

Hur menar du nu?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Mobeerg carzy
27 november 2012 · 461 Inlägg

Skulle va kul o se någon reda ut lite rejäla returer i lite högre hastighet med kula, måste bli ett jävla flaxande big_smile

Team BSG
torpis Forummoderator
27 november 2012 · 10 572 Inlägg

Mobeerg skrev:
Skulle va kul o se någon reda ut lite rejäla returer i lite högre hastighet med kula, måste bli ett jävla flaxande big_smile

Det funkar faktiskt skitbra.  Klura lite på det hela. När får man flest omtag eller viftningar?  om man hela tiden håller en hand på kulan eller om man rattar stor eller liten ratt?  Behöver man ratta flera varv med en mindre ratt, eller varför skulle man få flera omtag?

Liten ratt är väl bara till godo om magen är i vägen...

hm ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mobeerg carzy
27 november 2012 · 461 Inlägg

torpis skrev:

Mobeerg skrev:
Skulle va kul o se någon reda ut lite rejäla returer i lite högre hastighet med kula, måste bli ett jävla flaxande big_smile

Det funkar faktiskt skitbra.  Klura lite på det hela. När får man flest omtag eller viftningar?  om man hela tiden håller en hand på kulan eller om man rattar stor eller liten ratt?  Behöver man ratta flera varv med en mindre ratt, eller varför skulle man få flera omtag?

Liten ratt är väl bara till godo om magen är i vägen...

hm ;-)

Har aldrig testat rattknopp rent praktiskt, men jag kör med bägge händerna på ratten, och har varit med om när man började sladda att man inte hann me med en hand när de kom lite konstiga returer, och nu snackar vi om högre farter 80-100 km/h. I lägre farter bör det ju inte vara några problem..


Har du testat rattknopp och sladd i praktiken?

Team BSG
Emilius Avstängd
27 november 2012 · 1 714 Inlägg

NEJ!!

Ingen rattknopp, det GÅR inte.

För det första kommer du glömma bort att den sitter där första returen och slå sönder handen,
alltså bokstavligen talat, om handen nu inte lossnar från armen, då kanske inte själva handen går sönder så mycket,
sedan så finns det ingen chans att man hinner räta ut lika fort som bilen gör själv när man släpper ställ.

risodlarn
28 november 2012 · 577 Inlägg

Det är ju bara o släppa kulan när man vill låta bilen rätta själv. O man blir ju snabbare med kula, finns en anledning att de har de på truck bla där man rattar mycket!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang