6247
Sök

BMW X5 -02 till -05. Ska det vara 3.0 eller v8

19 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
Vill ha lite synpunkter och förslag på vad som är mest värt.
Är sugen på en X5a men är inte säker på vilken motor jag ska ha i den.
Vad är det för förbrukning på 3.0 och 4.4 och vill INTE ha info om disel för
sån vill jag inte ha..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 november 2012
Bägge verkar vilja ha runt 1.4-1.5L/mil blandad körning, åtminstone enligt bilarna som finns registrerade på tyska spritmonitor.de. Jag föredrar generellt BMW´s sexa men det skall vara ordentligt med pulver i en X5 och sexan ger godkända prestanda men inte mer i den karossen. Jag hade siktat på en V8 och i så fall har du 4.4 samt de mer prestandainriktade 4.6iS och 4.8iS att välja mellan, de större är törstigare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 948 Inlägg
29 november 2012
Var sugen på x5 för ett tag sen och då kostade v8orna mer än vad r6orna kostade.... tyder ju på att dom borde vara ganska så mycket mer törstiga samt dyrare att underhålla, skatt och försäkring är nog även det dyrare.

Sen e det ju också så att till en x5 räcker det gott och väl med effekten från en r6'a (gissar att det e 231hk motorn).

Jag hade köpt 3.0'an

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2012
Jo visst en X5 3.0i sticker iväg klart godkänt och behöver inte skämmas för sig i något läge, det är mycket riktigt den fina 231hk-sexan i den. Men det skiljer cirka 500:- i skatt, försäkringen beror nog på person, förbrukningen verkar vara liknande och åttan är något dyrare i service med lite mer olja och två extra tändstift var 10.000mil enligt serviceschemat (Byts vid Insp.II).

Om man tänker på ekonomin är X3 3.0i ett kap jämfört med en X5, men är det storebror man önskar så kostar en V8 lite mer men har samtidigt "det lilla extra" i prestanda. Så tänkte jag åtminstone.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

19 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Tack för era synpunkter grabbar. Har också kikat runt lite osv och som Rquired säger så är det inte så mycket
som skiljer år. Drygt 1dl mer än vad 3.0an. Så mina tankar går faktiskt lite mer åt V8an.
Återkommer om det blir nått köp i framtiden och vilken det blev smile.

Sök