4532
Sök

Sålt bilen - HAN PROVKÖRDE INTE? *** UPDATE ***

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
30 november 2012
Johanness skrev:
nte provkört bilen?!

*** UPDATE***

Han är inte nöjd med bilen, efter han haft den ett par dagar. Han ringer upp till mig och säger att den måste in på reparation och den ska jag stå för. När jag sa nej blev jag hotad och han sa att staden jag bor i är inte speciellt stor.

Kommer aldrig göra affär med en nysvensk igen.

be han dra åt helv*te ... gå till polisen iom att han hotade dig

239 Inlägg
30 november 2012
Polisanmäl idioten. Ny svenskar som du kallar dom går inte lita på. Gjorde nyligen en affär med en på tradera, sålde ett objekt till en sådan och det är lögner rakt igenom. Säger de samma. Gör aldrig affärer med sånt folk. Inte undra på deras hemland är kaos.

Anmäl aset bara. De är oftast stora i munnen. Har får stå sitt kast!

1 067 Inlägg
30 november 2012
Han har undersökningsplikt.. Och så länge du inte mörkat väsentliga fel och tagit hutlöst betalt för något inte ens en folkrejsare skulle pissa på är det lugnt.. 

Många lever på att vanligt folk är för snälla och inte har koll på vad som gäller..

Sedan så är det ett speciellt klientel...  Och som alla puckon är de oberoende av köns, ras och stamtavla.. 

"Någon annan" ska betala..   De vet att de har sumpat det med försöker reklamera och jävlas ändå.. 

Stå på dig.. Spela in samtalen och polisanmäl eller hota med polisanmälan..  Sätta hårt mot hårt brukar funka..

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
30 november 2012
Hool skrev:
Han har undersökningsplikt.. Och så länge du inte mörkat väsentliga fel och tagit hutlöst betalt för något inte ens en folkrejsare skulle pissa på är det lugnt.. 

Många lever på att vanligt folk är för snälla och inte har koll på vad som gäller..

Sedan så är det ett speciellt klientel...  Och som alla puckon är de oberoende av köns, ras och stamtavla.. 

"Någon annan" ska betala..   De vet att de har sumpat det med försöker reklamera och jävlas ändå.. 

Stå på dig.. Spela in samtalen och polisanmäl eller hota med polisanmälan..  Sätta hårt mot hårt brukar funka..

Min gissning är att trådskaparen är ett lika stort pucko i denna härvan eftersom han skriver "(Antar att jag kommer få en recension av honom när han kört ett tag)..." och startar tråden. Så det känns som att han vet om något fel med bilen....

Och folk som säljer bilar med fel dom vet om utan att berätta det står inte högt på någons lista här antar jag? Vare sig man är nysvensk, skåning eller same...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

853 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Hool skrev:

Min gissning är att trådskaparen är ett lika stort pucko i denna härvan eftersom han skriver "(Antar att jag kommer få en recension av honom när han kört ett tag)..." och startar tråden. Så det känns som att han vet om något fel med bilen....

Och folk som säljer bilar med fel dom vet om utan att berätta det står inte högt på någons lista här antar jag? Vare sig man är nysvensk, skåning eller same...

Nej, bilen gick som en klocka, tycker en själv. Men man vet aldrig vad andra tycker. Och vad jag har läst från annat folk så är personerna i fråga väldigt "pedanta", inte om själva bilen i säg själv utan att de missat en chans att pruta. Kan vara en skruv som är rostig, eller vad som helst.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
30 november 2012
Johanness skrev:
rickylicious skrev:
Hool skrev:

Nej, bilen gick som en klocka, tycker en själv. Men man vet aldrig vad andra tycker. Och vad jag har läst från annat folk så är personerna i fråga väldigt "pedanta", inte om själva bilen i säg själv utan att de missat en chans att pruta. Kan vara en skruv som är rostig, eller vad som helst.

Så låter det inte om man läser ditt första inlägg... Du verkar väldigt rädd att bli hotad redan innan du blev det, varför skulle man bli det om man säljer en felfri bil? Att han redan efter någon dag måste lämna in den på verkstad låter ju lovande tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

853 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Johanness skrev:
rickylicious skrev:

Så låter det inte om man läser ditt första inlägg... Du verkar väldigt rädd att bli hotad redan innan du blev det, varför skulle man bli det om man säljer en felfri bil? Att han redan efter någon dag måste lämna in den på verkstad låter ju lovande tongue

Nej, jag var inte ett dugg orolig. Jag har sålt en felfri bil, enligt mig. Jag kan aldrig tänka mig att han har lämnat in den på verkstad, han vill bara mjölka pengar. För han berättar inte vad det är för fel heller, haha.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2012
ett skrivet kvitto vid privat köp kan aldrig frånsäga säljaren allt ansvar.
vissa saker som tex trafikfarliga fel eller skruvad mätare är man skyldig att upplysa köparen om

1 412 Inlägg
30 november 2012
Mobeerg skrev:
Såg att du uppdaterat, träligt när detta händer.
Kontakta Polis om han fortsätter hota, han kan inte göra ett skit.

Detta är en anledning till att jag inte säljer till nysvenskar om dom ringer på nån annons jag har.
GLHF ^_^

Samma här, jag säger att bilen (eller vad som är till salu) är såld när det ringer någon med brytning.

Har blivit så tyvärr då risken för tjafs är stor.sad

894 Inlägg
30 november 2012
Alex-s skrev:
vissa saker som tex trafikfarliga fel eller skruvad mätare är man skyldig att upplysa köparen om

Har jag gjort på alla mina köp dock inga skruvade mätare eller trafikfara men skrivit kvitto där jag ifrån säger mig allt som händer med bilen efter köp funkat utmärkt i alla mina affärer

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2012
stoltosmart skrev:
Alex-s skrev:

Har jag gjort på alla mina köp dock inga skruvade mätare eller trafikfara men skrivit kvitto där jag ifrån säger mig allt som händer med bilen efter köp funkat utmärkt i alla mina affärer

funkat utmärkt för vem? om köparen gör en anmälan till arn eller vem det nu är som sköter det så dras det vidare oavsett vad det står på kvittot.

att alla sen tror på att just ett kvitto frånsäger säljaren allt ansvar är ju en annan sak

894 Inlägg
30 november 2012
Alex-s skrev:
stoltosmart skrev:
Alex-s skrev:

funkat utmärkt för vem? om köparen gör en anmälan till arn eller vem det nu är som sköter det så dras det vidare oavsett vad det står på kvittot.

att alla sen tror på att just ett kvitto frånsäger säljaren allt ansvar är ju en annan sak

Har inte haft nån som klagat och arn har inte ringt än

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

1 067 Inlägg
30 november 2012
Alex-s skrev:
stoltosmart skrev:
Alex-s skrev:

Allmänna reklamationsnämnden är för tvister mellan företag och privatpersoner. 

Mellan privatpersoner gäller köplagen..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2012
Hool skrev:
Alex-s skrev:
stoltosmart skrev:

Allmänna reklamationsnämnden är för tvister mellan företag och privatpersoner. 

Mellan privatpersoner gäller köplagen..

så var det ja smile

414 Inlägg
30 november 2012
Killen jag sålde min 240 till sparkade på däcket kolla oljan och drog fram pengar och körkortet så vi kunde skriva papprena haha smile Dock en gammel volvo han skulle köra folkrace med smile

342 Inlägg
1 december 2012
Jag upplever ofta att folk verkar tycka att allt är frid och fröjd så länge de får pengarna för bilen.
Ingenting är klart innan Transportstyrelsen godkänt ägarbytet. Fram till dess kvarstår man ju som ägare, med allt ansvar det innebär.

Allt går givetvis att reda ut i efterhand, men det kan orsaka problem och stjäla tid/energi för stunden.
Just därför ska man alltid veta vem man gör affär med, dvs ta legitimation!

Och skriva tydliga avtal. Inte bara ett kvitto eller "i befintligt skick" som ju inte har sådan friskrivande juridisk innerbörd som många felaktigt tror.
Spelar ingen roll om det är en riktigt billig bil. Den kan orsaka många surdegar lika mycket som en dyrare lyxbil.

Sedan finns det rötägg inom alla nationaliteter.
Senast redigerat av 9Femma (1 december 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 319 Inlägg
1 december 2012
Tommty skrev:
Vart samma på min gamla, mötted på en plats. prutade ner priser från 5k till 4k och skrev på o åkte iväg.
Dock sa han att bilen skulle till afrika, men inget jag bryr mig om.

Vissa med "utlänsk" härkomt har en svart företag som handlar detta. kalla faktas uppdrag granskning hade ett reportage om dett för bara några månader sedan om just svart bilhandel.

Bilarna ställs upp på en central plats i Göteborg, sen kommer utlänska lastbilar t.ex polska och tjeckiska som hämtar bilarna och ställer upp dem på hamburgs hamn. När det kommer tillräckligt många så kommer det fartyg som skickar ner dem till afrika.

Dock är bilarna på pappret fortfarande i sverige.

Känner en kille som sysslar med detta, köper upp så många bilar han kan och skickar till Afrika, en del kapas sönder och skickas som reservdelar. Han håller till i skogen med några fler ''anställda'' som betalas under bordet, generator och stora lampor och jobba mitt i skogen är hans melodi. Sist jag träffade honom hade han nästan 400 bilar skrivna i sitt namn varav kanske 20-30 existerade i Sverige.

_----------'

Fattig student
1 282 Inlägg
1 december 2012
Lade ut min transporter dubbelhyttare på blocket, 45 samtal på 1,5 timme.. 1 svensk.. Kom en kille som pratade med själva köparen på telefon eftersom jag inte kan afrikanska, fick cash, 3 dagar senare försvann den från tomten.. 'Snabbt och smidigt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

218 Inlägg
1 december 2012
sleepyoh skrev:
Tommty skrev:
Vart samma på min gamla, mötted på en plats. prutade ner priser från 5k till 4k och skrev på o åkte iväg.

Vissa med "utlänsk" härkomt har en svart företag som handlar detta. kalla faktas uppdrag granskning hade ett reportage om dett för bara några månader sedan om just svart bilhandel.

Bilarna ställs upp på en central plats i Göteborg, sen kommer utlänska lastbilar t.ex polska och tjeckiska som hämtar bilarna och ställer upp dem på hamburgs hamn. När det kommer tillräckligt många så kommer det fartyg som skickar ner dem till afrika.

Känner en kille som sysslar med detta, köper upp så många bilar han kan och skickar till Afrika, en del kapas sönder och skickas som reservdelar. Han håller till i skogen med några fler ''anställda'' som betalas under bordet, generator och stora lampor och jobba mitt i skogen är hans melodi. Sist jag träffade honom hade han nästan 400 bilar skrivna i sitt namn varav kanske 20-30 existerade i Sverige.

OffTopic:
ja, kalla faktas uppdrag granskning så undersökte man personer med "samhällsnummer", dvs nästan som ett personnummer förutom att dagen ser annorlunda ut. Men dessa personer ägde på pappret mellan 1500-2000 bilar.

Ontopic:
Vad resonerar ni är ett giltligt kvitto som frånskriver f.d. ägare från ev.fel?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

1 537 Inlägg
1 december 2012
Tommty skrev:
sleepyoh skrev:
Tommty skrev:

OffTopic:
ja, kalla faktas uppdrag granskning så undersökte man personer med "samhällsnummer", dvs nästan som ett personnummer förutom att dagen ser annorlunda ut. Men dessa personer ägde på pappret mellan 1500-2000 bilar.

Ontopic:
Vad resonerar ni är ett giltligt kvitto som frånskriver f.d. ägare från ev.fel?

Detta togs väl upp i en annan tråd?

Att köparen skriver på ett kvitto där det står att "bilen köps i av köparen godkänt skick"..
Detta betyder alltså att köparen tyckt att allt är ok och skrivit på kvittot, dock vet jag inte hur det fungerar i praktiken...

Sök