Parsan skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar att service historiken inte har med växellådan att göra??Om du nu är så att det inte sitter torrlamell i denna låda så är det fasta bytesintervaller på oljan i dsg lådan så självklart kan det ha med servicen att göra.Nu kanske ts inte har just det bekymmer som kan skapas av dålig olja utan det kan vara något annat bekymmer...Så JUSTer du får gärna berätta lite mer du som kan detta...Jag försökte citera ditt inlägg men det blev något fel.
De stämmer DSG7 har torrlamell
DSG7 har även ingen bytersintervall på oljan, de finns en avtappningsplugg men inget påfyllningshål.
t.ex, de man gör vi mekatronik byte är att tömma ut oljan, byter mekatroniken (Spec verktyg krävs) fyller på oljan via en lucka som växelvajern går till.
Därav kan inte service som rör drivaggregatet beröra växellåda på något vis, de handlar om ren kvalites fråga.
DSG6 hade från en början inte heller någon intervall på oljan kmr inte ihåg va de kallades nått i stil med "Livslängsolja"
Men nu är intervallen på 6000mil, och de krävs specverktyg och OBD som kan visa livedata, oljan ska justers in vid 35-40 grader för få exakt rätt nivå i lådan
Hade en polisbuss för nån vecka sen som inte hade skött oljebytet korrekt.. lamellerna hade slitits slut och bilen hade nyss rullat 10 000mil
Blev till att byta lådan där... inte billigt... (Ej Garanti)