2221
Sök

Nån som är stupsäker ang. fel på en VW DSGlåda -2010?

Koopfan
77 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Nån som är stupsäker ang. fel på en VW DSGlåda -2010?

Polarn har problem med sin Passat 2010 att den knorrar/skorrar till när man kör iväg i svag uppförsbacke. Som att den borde åka på 1an då men den kör på 2an. Ljudet har blivit lite värre med. Men det är inte alltid den låter. Ja ska försöka höra det själv vid tillfälle...

Men ja vet inte exakt om han kör på 1an fast det låter som en manuell när man kör på 2an på för lågt varv. Var nog det han menade. Jag tror den växlar som den ska iaf

Tack på förhand!
Senast redigerat av koopfan (1 december 2012)

-Tiguan R-line -19

785 Inlägg
2 december 2012
Inte till mycket hjälp, men VW har otroliga problem med sin DSG låda.
En bekant till mig köpte in 5 st passater med DSG låda, och alla rasade inom 2000 mil.
Är tveksam till att VW inte känner till att detta fel är något de borde ta på sig men vet att kostnaden kommer bli en katastrof för dem.
Kör till en auktoriserad VW verkstad, så kommer dom kunna svara på vad som hänt.

Hoppas det löser sig.

Its not the fart that kills, its the smell...

165 Inlägg
2 december 2012
Låter som att kopplingen är slut!

KHRacing
2 december 2012
2010 bil.   garanti ?

757 Inlägg
2 december 2012
kolla med VW tyskland och inte VW sverige då dom verkar mygla mer här än i moderlandet.

5 148 Inlägg
2 december 2012
robzter skrev:
kolla med VW tyskland och inte VW sverige då dom verkar mygla mer här än i moderlandet.

Och det baserar du på vadå?
Det finns i regel 2 saker som går sönender på en dsg. Mekatronikenheten, den sköter enkelt utryckt växlarna och kopplingarns som är just kopplingar.
När de gäller kopplingarna brukar det ofta bero på att dsg lådan körts på fel sätt. Oftast beror de på att försren kör för mjukt viktet leder till att det sliras på kopplingarna. Speciellt vid start och stopp. Man ska så klart inte rivstarta men inte häller fissmyga i väg. Kör som om de vore en manuell låda. Gas ochiväg... Sedan ska du aldrig stå still utan broms nere. Absolut inte i backe. De gör man inte på en manuell då dsg lådan kommer hålla dig stilla med kopplingen vilket leder till bränd koppling. Kör som om de vore en manuell bilså brukar kopplingarna hålla.
Ska man dra tunga släp är det extra viktigt hur man kör. Speciellt på den 7 stegade då den är klenare bygd.
Många slirar sönder lådorna vid backning, specielt med släp.

Åk till vag så får dom kolla över felminne och provköra så svarar dom på vad de är för fel. Är den servad som den ska med oljebyten osv?
Senast redigerat av mb_pucken (2 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

757 Inlägg
2 december 2012
det jag syftade på är att VW i sverige har försökt slippa mycket av garantiärenden. sök runt lite så får du se hur mycket strul folk har haft med diverse din bil handlare.

5 148 Inlägg
2 december 2012
De va som fan. Tyvärr är de inte återförsäljarna som bestämmer hurvida en låda är garanti eller inte. De sköts via generalagenten som jobbar direkt mot tyskland. Sen finns de säkert folk som blivit lurade osv. Han får väl undvika just din bil och åka till en annan åf  som har vag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

785 Inlägg
2 december 2012
mb_pucken skrev:
robzter skrev:

Det finns i regel 2 saker som går sönender på en dsg. Mekatronikenheten, den sköter enkelt utryckt växlarna och kopplingarns som är just kopplingar.
När de gäller kopplingarna brukar det ofta bero på att dsg lådan körts på fel sätt. Oftast beror de på att försren kör för mjukt viktet leder till att det sliras på kopplingarna. Speciellt vid start och stopp. Man ska så klart inte rivstarta men inte häller fissmyga i väg. Kör som om de vore en manuell låda. Gas ochiväg... Sedan ska du aldrig stå still utan broms nere. Absolut inte i backe. De gör man inte på en manuell då dsg lådan kommer hålla dig stilla med kopplingen vilket leder till bränd koppling. Kör som om de vore en manuell bilså brukar kopplingarna hålla.
Ska man dra tunga släp är det extra viktigt hur man kör. Speciellt på den 7 stegade då den är klenare bygd.

Åk till vag så får dom kolla över felminne och provköra så svarar dom på vad de är för fel. Är den servad som den ska med oljebyten osv?

Ursäkta, men måste man köra dem på ett särskilt sätt för dom ska hålla?
Vilken jävla skitlåda som inte tål varsam körning!!

Tänk på ett äldre par som köper en ny VW med DSG låda!
Vad ska säljaren säga när de kommer tillbaka med rasad låda?
- ni har kört för lugnt med bilen och i detta fall är det vårdslöst, så garantin gäller inte!

Nä, VW ta ert ansvar och erkänn att ni har gjort en rejäl miss!

Its not the fart that kills, its the smell...

451 Inlägg
2 december 2012
Ja jag jobbade en del me dessa lådor när jag jobbade på vag, känner igen vad du menar, ungefär som man kör på för högväxel på lågvarv, motorn vibrerar kraftig och skakar

Felet ligger i dubbelmassesvänghjulet som går sönder sedan gör skador på kopplingarnas lameller

tolerans nivån är väldigt låg på kopplingarna, minsta nedslitning över de "normala" orsakar dessa vibrationer

Ta kontakt med VAG ang Goodwill, beroende på mätarställning så brukar dom lösa de utan extra kostnader

Men beror på hur långt den rullat

Service historiken har ingenting med växellådan att göra

Låt mig tillägga att DSG är inte helt färdigutvecklad.......
Senast redigerat av JUSTer (2 december 2012)

5 148 Inlägg
2 december 2012
Fredde_Vette skrev:
mb_pucken skrev:
robzter skrev:

- ni har kört för lugnt med bilen och i detta fall är det vårdslöst, så garantin gäller inte!

japp du ska köra dom på ett specielt sätt då det inte är en automatlåda. det är en manuell låda med automatisk koppling och växling. detta gäller alla typer av dubbelkopplingslådor. inte bara vags lådor.
Om du står i en backe så släpp inte bara gasen så bilen står still. dsg lådan har ingen broms likt en vanlig automatlåda som håller dig stilla utan den kommer stå på "dragläge" på koplingen. Så gör som på en vanlig bil och ställ dig på bromsen.
Tex vid bilkö eller mycke start och stopp så är de av eller på som gäller. du ligger väl inte å slirar koppling på en vanlig bil heller?
man får helt enkelt tänka på att det är en "manuell" låda och köra den där efter då dessa på gått och ont är konstruerade på detta vis om man kommer nog inte råda bot på detta problem men förhoppningsvis många andra.
men sen att lådorna har andra fel kan ja hålla med om.jag  skulle inte köpa en bil med dsg då dom har många andra fel med. men tyvärr är en hel den fel rörarrelaterade men långt från alla och det tycker ja är synd. det är underbara lådor att köra just för dom är så direkta och bekväma.

451 Inlägg
2 december 2012
mb_pucken skrev:
Fredde_Vette skrev:
mb_pucken skrev:

japp du ska köra dom på ett specielt sätt då det inte är en automatlåda. det är en manuell låda med automatisk koppling och växling. detta gäller alla typer av dubbelkopplingslådor. inte bara vags lådor.
Om du står i en backe så släpp inte bara gasen så bilen står still. dsg lådan har ingen broms likt en vanlig automatlåda som håller dig stilla utan den kommer stå på "dragläge" på koplingen. Så gör som på en vanlig bil och ställ dig på bromsen.
Tex vid bilkö eller mycke start och stopp så är de av eller på som gäller. du ligger väl inte å slirar koppling på en vanlig bil heller?
man får helt enkelt tänka på att det är en "manuell" låda och köra den där efter då dessa på gått och ont är konstruerade på detta vis om man kommer nog inte råda bot på detta problem men förhoppningsvis många andra.
men sen att lådorna har andra fel kan ja hålla med om.jag  skulle inte köpa en bil med dsg då dom har många andra fel med. men tyvärr är en hel den fel rörarrelaterade men långt från alla och det tycker ja är synd. det är underbara lådor att köra just för dom är så direkta och bekväma.

AUTOHOLD rollroll

5 148 Inlägg
2 december 2012
autohold är bra skit som allt för få med dsg inte använder..

1 798 Inlägg
2 december 2012
Ja usch vilken läsning lika bra o hålla sig till manuellt som man gjort minst som kan krångla där

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

451 Inlägg
2 december 2012
fredde85 skrev:
Ja usch vilken läsning lika bra o hålla sig till manuellt som man gjort minst som kan krångla där

fredde

de är skillnad på dsg6 och dsg7

7an klarar max 250nm i vrid därav den är så känslig

dsg6 klarar upp till 450 550nm vrid med chipp

dsg6 har vridspärr vid 380nm för kopplingarna inte ska "slira"

m.a.o är du sugen på en dsg ska du satsa på 6an, 7an är i utvecklingsstadium fortfarande..

Forummoderator
26 458 Inlägg
2 december 2012
Lustigt nog har vi haft problem med tidningsbilarna - Vw Caddy med DSG - där symptomerna har varit snarlika, och har för mig verkstan sa att det var kopplingen på dessa också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
2 december 2012
Samma här på mitt tidigare arbete som jag fortfarande har mkt kontakt med, flera av flottans Gas Passaters DSG7 låda har krånglat eller helt lämnat in medans DSG6 har fungerat klanderfritt i de äldre vridmomentstarkare Diesel Touranerna.

DSG7 = Der Scheisse Getriebe big_smile

Forummoderator
26 458 Inlägg
2 december 2012
Evildan skrev:
Samma här på mitt tidigare arbete som jag fortfarande har mkt kontakt med, flera av flottans Gas Passaters DSG7 låda har krånglat eller helt lämnat in medans DSG6 har fungerat klanderfritt i de äldre vridmomentstarkare Diesel Touranerna.

DSG7 = Der Scheisse Getriebe big_smile

Hahahahaha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 860 Inlägg
2 december 2012
Kört både Skoda Octavia och VW Caddy 6vxl DSG på jobbet, inge strul alls. fick nyss 2 st Jetti 7vxl DSG och en har redan rasat... om det var koppling eller låda vågar jag inte säga men det hände dock inom 6 månader från inköp, splitter ny! Så, visst fan har dom problem allt! Men gör som tidigare skrivit, kontakta VAG till o börja med..
Senast redigerat av spokenratt (2 december 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

451 Inlägg
2 december 2012
spokenratt skrev:
Kört både Skoda Octavia och VW Caddy 6vxl DSG på jobbet, inge strul alls. fick nyss 2 st Jetti 7vxl DSG och en har redan rasat... om det var koppling eller låda vågar jag inte säga men det hände dock inom 6 månader från inköp, splitter ny! Så, visst fan har dom problem allt! Men gör som tidigare skrivit, kontakta VAG till o börja med..

Hur långt han den rulla innan den fick problem?

Sök