10297
Sök

Är det bara jag som tycker däckbytet är ett projekt varje år?

21 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Varje höst tänker jag samma sak: "I år ska jag vara ute i god tid."

Sen blir det november, temperaturen droppar, alla verkar plötsligt vilja byta däck samtidigt och man står där och försöker hitta en tid på verkstad...

Och på våren samma sak igen.

Jag har garage och kan egentligen byta hjulen själv, men det är ändå ett jäkla släpande med hjul, domkraft, momentnyckel osv. Sen ska sommardäcken tvättas och ställas undan.

Hur gör ni?

Byter själva hemma
Verkstad/däckfirma
Förvarar däcken på däckhotell
Kör dubbfritt och försöker bara göra hela processen så enkel som möjligt
Något helt annat?

Och hur tidigt brukar ni byta? Väntar ni tills första snön/isvarningen eller byter ni så fort det börjar bli kallt?

Känns som att jag kanske gör hela grejen mycket mer komplicerad än den behöver vara ?

* Voff voff *
11 344 Inlägg
för 3 timmar sedan
Bono_ skrev:
Känns som att jag kanske gör hela grejen mycket mer komplicerad än den behöver vara ?

Ja, definitivt. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

997 Inlägg
för 38 minuter sedan
Jag skiftar hjul själv utomhus.
Använder en garagedomkraft, dragskaft, krafthylsa, en liten välvikt fleecefilt att skona gubbknän samt arbetshandskar för att slippa skita ner händerna i onödan vid dylika okänsliga arbeten.
Drar givetvis åt skruvförbanden med av tillverkaren angivet moment.
Självklart smörjs inte hjulskruvar eller hjulmuttrar med kopparpasta eller annat klet. Rena lätt inoljade skruvförband enbart.
Demonterade hjul märks upp och tvättas av innan säsongsförvaring i eget förråd sker.
Detta är ca 2h jobb var säsong, klart värt både besvär, tid och (morfar var småländsk) pengarna för att få det utfört på ett korrekt vis utan att något mutterknacksmongo förstör gäng och fälg med sju-åtta uggadugga.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök