6953
Sök

Säljråd: Sälja bil utomlands + PayPal???

19 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Halloj! Behöver lite råd eller tips. Jag har fått ett mail från en som vill köpa min bil. Han befinner sig just nu på Irland om jag förstått det hela rätt men är från Norge, tror jag. Iaf om jag ska gå på vad han heter.

Hur som helst. Han är villig att köpa den för den summan som jag lagt ut den för. Han vill betala med PayPal. Jag har för mig att jag har ett PayPal-konto sen några år tillbaka men aldrig använt det så vet inte riktigt hur det funkar. Enligt han så betalar han i förskott samt om det blir extra överföringsavgifter etc. Så min fråga är, hur säkert är PayPal? Vad ska man tänka på? Det handlar ju trots allt om ganska mycket pengar och jag blir alltid nojig när så är fallet smile Hade själv tyckt att IBAM-nummer och kontonummer hade varit bättre, men, men...

Sen så har jag en fråga om ägarbyteslappen man skriver i. Hur blir det med detta? Han måste väl skriva på det? Eller finns det andra sätt att lösa det på? Hade även gärna haft ett kontrakt på köpet...

Han skulle skicka en firma för att hämta bilen isf iom att han inte kan just nu.

Tacksam för snabba svar!

PS: Ligger denna i fel sektion så var god flytta den till det rätta stället.

8 922 Inlägg
2 december 2012
Det här är den mest vanliga av alla sk blåsningar som finns för bilköp.
Bara att strunta i det och sälja bilen den vanliga vägen dvs kontant betalning vid leverans.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

1 798 Inlägg
2 december 2012
naj bara scam sånt här har vart uppe på garaget flera gånger innan glöm det

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Evildan
2 december 2012
http://www.google.se/search?q=s%C3%A4lj … ands+lurad

Inte något nytt tillvägagångssätt.

19 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Varför är det en scam då? Han säger att han betalar i förskott osv. Men det är sant, kanske låter för bra för att vara sant...

19 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Ah, ok... nevermind då hmm

Evildan
2 december 2012
AndHu skrev:
Varför är det en scam då? Han säger att han betalar i förskott osv. Men det är sant, kanske låter för bra för att vara sant...

Du får en falsk bekräftelse på inbetalningen till paypal, sedan hämtas bilen och du står utan kr och bil, alternativt är att du betalar frakten i förskott och sedan lägger köparen på samma summa på den falska betalningen och du blir blåst även då.

Be honom överföra hela summan till ett tillfälligt bankkonto du skaffar i din bank istället och flytta genast över dom till ditt vanliga konto när du fått pengarna, då har du pengarna säkrade.
Sedan kan han få hämta bilen.
Föreslå det och se vilken respons du får. big_smile
Senast redigerat av Evildan (2 december 2012)

19 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Hehe, ok. Det kan jag föreslå smile

Evildan
2 december 2012
AndHu skrev:
Hehe, ok. Det kan jag föreslå smile

Du kommer säkerligen aldrig höra av honom igen efter det mailet big_smile

Evildan
2 december 2012
Här har teknikhinkensvärld radat upp en mängd tänkbara scenarion:

http://www.teknikensvarld.se/2012/03/28 … a-blocket/

Bra läsvärd artikel.
Senast redigerat av Evildan (2 december 2012)

19 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Håller redan på att läsa om en snubbe på Teknikens Värld smile Hoppas han hör av sig igen. Jag har ju redan tänkt ut vad jag ska säga till honom nästa gång smile

12 086 Inlägg
2 december 2012
Paypalscamen går ut på att han betalar dig för bilen + frakten, en betalning som inte har någon teckning. Sen ombeds du betala fraktkostnaden till ett företag som ska komma och hämta bilen. När du betalt den summan är affären över och du har blivit blåst på fraktsumman.

Sök