Kan man förstöra något direkt vid kallstart?

FolkeFolke
3 december 2012 · 40 Inlägg

Som topic lyder, kan man förstöra något direkt vid kallstart?

Jag har en Mercedes diesel och ingen tillgång till motorvärmare. Att det inte är jättebra under vintern förstår jag men är det något som kan rasa direkt vid start?

Mr_Yellow
3 december 2012 · 184 Inlägg

Så länge du inte kör hårt med motorn när motorn är kall så kommer du att klara dig. Det är också bra att köra motorn på tomgång en liten stund innan du kör iväg vid tex. kall morgon.

Sen får du se till att du har

* Glykol som klarar de temp som bilen utsätts för
* Fräsch olja och filter , helt tunn olja vid låga temperaturer som tex. 0w-40 Oljor....

FolkeFolke
3 december 2012 · 40 Inlägg

Tack för ett bra svar!
Man behöver alltså aldrig vara rädd för att försöka starta en bil när det är kallt ute? Man kan inte förstöra något genom att försöka?

jocke_gronberg
3 december 2012 · 4 586 Inlägg

Vet dom bilar som skärit pga av att det var för kalt ute. Gäller dock på den tiden när det var luftkylt

Lagerspel och annat i motorn stämmer inte så bra vid -20 så allt kan hända

Senast redigerat av jocke_gronberg (3 december 2012)

Mr_Yellow
3 december 2012 · 184 Inlägg

Tror ändå att om du har "rätt" olja i motorn och inte kör alldeles för korta sträckor så klarar man sig rätt fint. Dock ska man ha i åtanke att om man inte kör motorn varm / kör korta sträckor innan avstängning så kan det bildas kondens i motorn och blandas med olja. Det är mindre bra!

Low
3 december 2012 · 3 317 Inlägg

Lånar tråden lite.

Jag har varken motorvärmare eller varmgarage. Hur ska jag göra så det blir så skosamt mot bilen som möjligt.

Tex:

1. Starta bilen, skrapa rutorna tar 5-7min sedan köra.
2. skrapa bilen och start /vänta 10 sec sedan direkt köra iväg?

Jag har ungerfär 800meter till en 80 väg som man måste gasa upp i. Imorse kändes det inte bra att gasa upp till 80kmh i minus 15. ( då automat lådan växlar inte förens 3k varv. )

Jag Har alltid skrapat rutorna först sedan startar och kör iväg.

Ska jag fortsätta så ? :p

jetta16v
3 december 2012 · 1 534 Inlägg

Low skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har varken motorvärmare eller varmgarage. Hur ska jag göra så det blir så skosamt mot bilen som möjligt.

Tex:

1. Starta bilen, skrapa rutorna tar 5-7min sedan köra.
2. skrapa bilen och start /vänta 10 sec sedan direkt köra iväg?

Jag har ungerfär 800meter till en 80 väg som man måste gasa upp i. Imorse kändes det inte bra att gasa upp till 80kmh i minus 15. ( då automat lådan växlar inte förens 3k varv. )

Jag Har alltid skrapat rutorna först sedan startar och kör iväg.

Ska jag fortsätta så ? :p

Beror på om man vill ha en någorlunda varmare kupé för både sig själv och för att hålla rutorna något imfria..

Spelar dessa saker ingen roll så är det som du skrev, att man skrapar rutor och starta och köra iväg rätt så omgående, beror på hur hårt du pressar motorn i början...

baltis
3 december 2012 · 1 948 Inlägg

Om du har som jag har på min diesel (golf iv) så är det lätt att mala sönder startmotorn sad

Fick byta min förra året... byter nog motor nästa gång den ger upp smile

Hybriden
4 december 2012 · 677 Inlägg

1.För bästa ur både miljö och motorshälsa synpunkt använd motorvärmare!
Det sämsta du kan göra är att starta motorn, gå ut och skrapa rutorna! Då katalysatorn inte är varm spyr du ut
miljöfarliga ämen samt du påfestrar motorn onödigt mycket!

2. Om du inte har motorvärmare, skrapa rutorna först sen starta bilen och åk i väg ( kör inte som rallykalle första kilometerna).

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 december 2012 · 6 170 Inlägg

Vad jag vet så är det inte så bra att låta bilen stå på tomgång mycket när det är kallt ute eftersom det då tar längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur.

Det tar ju längre tid för motorn att nå rätt temp på bara tomgång och innan den har rätt temp så smörjer ju tex oljan sämre osv så det mest skonsamma man kan göra (i brist på MV) är att skrapa rutorna först och sen hoppa in, starta och köra. På det viset når motorn arbetstemp. betydligt fortare och slitaget på motorn blir mindre.


Står tom i många bilars instruktionsböcker att man bör undvika mycket tomgångskörning efter start eftersom det tar längre tid för motorn att nå rätt temperatur.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
zemet
4 december 2012 · 4 047 Inlägg

Bergkuist skrev:
1.För bästa ur både miljö och motorshälsa synpunkt använd motorvärmare!
Det sämsta du kan göra är att starta motorn, gå ut och skrapa rutorna! Då katalysatorn inte är varm spyr du ut
miljöfarliga ämen samt du påfestrar motorn onödigt mycket!

2. Om du inte har motorvärmare, skrapa rutorna först sen starta bilen och åk i väg ( kör inte som rallykalle första kilometerna).

Dedär låter som något miljöpartiet skulle säga. Lär ju vara ännu sämre för bilen att skrapa rutorna innan man startar. 

Och hur skulle katalysatorn bli varm av motorvärmare?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
turboforssen Telge Drifting Team
4 december 2012 · 5 398 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Står tom i många bilars instruktionsböcker att man bör undvika mycket tomgångskörning efter start eftersom det tar längre tid för motorn att nå rätt temperatur.

det måste nog va den sämsta bortförklaringen jag hört .
klart det tar längre tid.
men startar man den och låter den stå på tomgång en stund innan man kör i väg , så kommer den upp i högre temp på samma sträcka.
å ju snabbare man får upp tempen desto lättare blir du ju av med imma å skit.

zemet skrev:
Och hur skulle katalysatorn bli varm av motorvärmare?

startar du en bil som är varm så fettar den inte på bränsleblandningen lika mycket = skonsamt för miljön . katalysatorn blir inte varmare med motorvärmare smile

Senast redigerat av turboforssen (4 december 2012)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
twin_cam Smålänning
4 december 2012 · 7 877 Inlägg

Jag har med dieselmerca med automat, jag bara glöder till glödlampan slocknar sen startar jag och kör. Parkerar under en bro, så jag behöver i regel inte skrapa.

Har inte haft nå ras än iaf smile

Min 740 jag hade startade jag, skrapade och körde som vanligt sen, sladdade och varvade... Men dne gick 12.000 mil utan problem för mig... 940:in när jag vinterkörde körde jag lugnt en stund för att turbon skulle få olja. Men det var kanske 1 km sen gasade jag smile

Har du bara friska glödstift i mercan så tål den kallstarter utan problem smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zemet
4 december 2012 · 4 047 Inlägg

turboforssen skrev:

TBOC_Razor skrev:
Står tom i många bilars instruktionsböcker att man bör undvika mycket tomgångskörning efter start eftersom det tar längre tid för motorn att nå rätt temperatur.

det måste nog va den sämsta bortförklaringen jag hört .
klart det tar längre tid.
men startar man den och låter den stå på tomgång en stund innan man kör i väg , så kommer den upp i högre temp på samma sträcka.
å ju snabbare man får upp tempen desto lättare blir du ju av med imma å skit.

zemet skrev:
Och hur skulle katalysatorn bli varm av motorvärmare?

startar du en bil som är varm så fettar den inte på bränsleblandningen lika mycket = skonsamt för miljön . katalysatorn blir inte varmare med motorvärmare smile

Ne det var det jag menade, katten värms ju av avgaserna...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
turboforssen Telge Drifting Team
4 december 2012 · 5 398 Inlägg

zemet skrev:

turboforssen skrev:

TBOC_Razor skrev:
Står tom i många bilars instruktionsböcker att man bör undvika mycket tomgångskörning efter start eftersom det tar längre tid för motorn att nå rätt temperatur.

det måste nog va den sämsta bortförklaringen jag hört .
klart det tar längre tid.
men startar man den och låter den stå på tomgång en stund innan man kör i väg , så kommer den upp i högre temp på samma sträcka.
å ju snabbare man får upp tempen desto lättare blir du ju av med imma å skit.

zemet skrev:
Och hur skulle katalysatorn bli varm av motorvärmare?

startar du en bil som är varm så fettar den inte på bränsleblandningen lika mycket = skonsamt för miljön . katalysatorn blir inte varmare med motorvärmare smile

Ne det var det jag menade, katten värms ju av avgaserna...

jo det är sant .
men har du motorvärmare så skickar den inte ut lika skitiga avgaser mot om du inte skulle ha det .
så när katten är kall så är det att föredra motorvärmare ur miljösynpunkt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Hybriden
4 december 2012 · 677 Inlägg

zemet skrev:

Bergkuist skrev:
1.För bästa ur både miljö och motorshälsa synpunkt använd motorvärmare!
Det sämsta du kan göra är att starta motorn, gå ut och skrapa rutorna! Då katalysatorn inte är varm spyr du ut
miljöfarliga ämen samt du påfestrar motorn onödigt mycket!

2. Om du inte har motorvärmare, skrapa rutorna först sen starta bilen och åk i väg ( kör inte som rallykalle första kilometerna).

Dedär låter som något miljöpartiet skulle säga. Lär ju vara ännu sämre för bilen att skrapa rutorna innan man startar. 

Och hur skulle katalysatorn bli varm av motorvärmare?

Nej Miljöpartiet skulle be dig ta bussen eller ta cykeln i stället wink
Läs på om motorvärmare så kommer du också upptäcka att motorvärmare räddar motorn och miljön. Jag är inte en miljöpartist, hade jag varit medlemm här då?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 december 2012 · 6 170 Inlägg

turboforssen skrev:

TBOC_Razor skrev:
Står tom i många bilars instruktionsböcker att man bör undvika mycket tomgångskörning efter start eftersom det tar längre tid för motorn att nå rätt temperatur.

det måste nog va den sämsta bortförklaringen jag hört .
klart det tar längre tid.
men startar man den och låter den stå på tomgång en stund innan man kör i väg , så kommer den upp i högre temp på samma sträcka.
å ju snabbare man får upp tempen desto lättare blir du ju av med imma å skit.

Och där märktes det att du inte tänkte efter särskilt noga...

Slitaget kommer ju av att motorn snurrar, inte av att bilen rullar. Så att låta bilen stå på tomgång förlänger ju tiden motorn slits med för låg temperatur på oljor osv. Att låta den vara av och starta först när man ska köra sliter mindre eftersom motorn håller fel temperatur en kortare tid innan den blir varm.


Som sagt, det handlar inte om sträckan utan att motorn arbetar längre tid inom fel temperaturintervall vid tomgångskörning.

Visst, bilen blir kanske varmare och gosigare för din del men motorn lider.


Sen hur mycket mer det slits och om det ens märks är ju en annan sak wink



EDIT:

PS. Dansken här på forumet är väl typ motoringenjör eller något, han om någon borde ju veta så han kunde ju delat med sig av sin kunskap smile

Senast redigerat av TBOC_Razor (4 december 2012)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
turboforssen Telge Drifting Team
4 december 2012 · 5 398 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

turboforssen skrev:

TBOC_Razor skrev:
Står tom i många bilars instruktionsböcker att man bör undvika mycket tomgångskörning efter start eftersom det tar längre tid för motorn att nå rätt temperatur.

det måste nog va den sämsta bortförklaringen jag hört .
klart det tar längre tid.
men startar man den och låter den stå på tomgång en stund innan man kör i väg , så kommer den upp i högre temp på samma sträcka.
å ju snabbare man får upp tempen desto lättare blir du ju av med imma å skit.

Och där märktes det att du inte tänkte efter särskilt noga...

Slitaget kommer ju av att motorn snurrar, inte av att bilen rullar. Så att låta bilen stå på tomgång förlänger ju tiden motorn slits med för låg temperatur på oljor osv. Att låta den vara av och starta först när man ska köra sliter mindre eftersom motorn håller fel temperatur en kortare tid innan den blir varm.


Som sagt, det handlar inte om sträckan utan att motorn arbetar längre tid inom fel temperaturintervall vid tomgångskörning.

Visst, bilen blir kanske varmare och gosigare för din del men motorn lider.


Sen hur mycket mer det slits och om det ens märks är ju en annan sak wink

vetifan om jag håller med .
står du på tomgång en stund så går motorn på låga varv.
kör du iväg direkt så kommer man ligga på bra högre varv.
å högt varv å kall olja är ingen bra kombination.
som till exempel min caddy varvar ju satan jämfört med min volvo .
så tror nog caddyn tar mer skada av att köra iväg direkt mot min volvo .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 december 2012 · 6 170 Inlägg

turboforssen skrev:

TBOC_Razor skrev:

turboforssen skrev:
det måste nog va den sämsta bortförklaringen jag hört .
klart det tar längre tid.
men startar man den och låter den stå på tomgång en stund innan man kör i väg , så kommer den upp i högre temp på samma sträcka.
å ju snabbare man får upp tempen desto lättare blir du ju av med imma å skit.

Och där märktes det att du inte tänkte efter särskilt noga...

Slitaget kommer ju av att motorn snurrar, inte av att bilen rullar. Så att låta bilen stå på tomgång förlänger ju tiden motorn slits med för låg temperatur på oljor osv. Att låta den vara av och starta först när man ska köra sliter mindre eftersom motorn håller fel temperatur en kortare tid innan den blir varm.


Som sagt, det handlar inte om sträckan utan att motorn arbetar längre tid inom fel temperaturintervall vid tomgångskörning.

Visst, bilen blir kanske varmare och gosigare för din del men motorn lider.


Sen hur mycket mer det slits och om det ens märks är ju en annan sak wink

vetifan om jag håller med .
står du på tomgång en stund så går motorn på låga varv.
kör du iväg direkt så kommer man ligga på bra högre varv.
å högt varv å kall olja är ingen bra kombination.
som till exempel min caddy varvar ju satan jämfört med min volvo .
så tror nog caddyn tar mer skada av att köra iväg direkt mot min volvo .

Hittade ingen svensk manual men detta är iaf saxat ifrån en engelsk instruktionsbok till en 9-5 -00:

"If idling, it will take much longer before the
engine becomes hot. Engine wear is
greatest during this warming-up phase.
Therefore drive away as soon as possible
after the engine is started and avoid high
revving."


Och nej, man ska ju inte direkt tokvarva efter en kallstart utan helst glida lugnt minst en halvmil.


EDIT: I manualen för NG9-3 -05 står detta:

"Do not warm up the engine while the car
is stationary.
If idling, the engine will take much longer
to reach its optimum temperature, and
engine wear is at its greatest during this
period. Drive off as soon as possible after
starting the engine and avoid high engine
speeds."

Allt står under "start och körning" och sen "körning i kallt väder" eller liknande.

Senast redigerat av TBOC_Razor (4 december 2012)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
turboforssen Telge Drifting Team
4 december 2012 · 5 398 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

turboforssen skrev:

TBOC_Razor skrev:

Och där märktes det att du inte tänkte efter särskilt noga...

Slitaget kommer ju av att motorn snurrar, inte av att bilen rullar. Så att låta bilen stå på tomgång förlänger ju tiden motorn slits med för låg temperatur på oljor osv. Att låta den vara av och starta först när man ska köra sliter mindre eftersom motorn håller fel temperatur en kortare tid innan den blir varm.


Som sagt, det handlar inte om sträckan utan att motorn arbetar längre tid inom fel temperaturintervall vid tomgångskörning.

Visst, bilen blir kanske varmare och gosigare för din del men motorn lider.


Sen hur mycket mer det slits och om det ens märks är ju en annan sak wink

vetifan om jag håller med .
står du på tomgång en stund så går motorn på låga varv.
kör du iväg direkt så kommer man ligga på bra högre varv.
å högt varv å kall olja är ingen bra kombination.
som till exempel min caddy varvar ju satan jämfört med min volvo .
så tror nog caddyn tar mer skada av att köra iväg direkt mot min volvo .

Hittade ingen svensk manual men detta är iaf saxat ifrån en engelsk instruktionsbok till en 9-5 -00:

"If idling, it will take much longer before the
engine becomes hot. Engine wear is
greatest during this warming-up phase.
Therefore drive away as soon as possible
after the engine is started and avoid high
revving."


Och nej, man ska ju inte direkt tokvarva efter en kallstart utan helst glida lugnt minst en halvmil.


EDIT: I manualen för NG9-3 -05 står detta:

"Do not warm up the engine while the car
is stationary.
If idling, the engine will take much longer
to reach its optimum temperature, and
engine wear is at its greatest during this
period. Drive off as soon as possible after
starting the engine and avoid high engine
speeds."

Allt står under "start och körning" och sen "körning i kallt väder" eller liknande.

är ändå inte intygad smile
tror det har med fler faktorer än så.
som tex

om man tar en gammal 240 den har remdriven fläkt som går hela tiden, då lär det va mindre bra att stå på tomgång då fläkten kyler ner motorn hela tiden . på så sätt tar det längre tid att få upp värmen på tomgång = bättre att köra iväg direkt.

min caddy har en elfläkt som bara går när tempen är för hög. så vid körning kyler blåsten ner motorn och det tar lite längre tid att få den varm + att den jäveln är högvarvig pga sin låga effekt
så då borde det va bättre att låta den stå lite på tomgång då jag inte har nått som kyler motorn när den står stilla och jag har låga varvtal. och sen traska iväg lugnt tills den kommer upp i temp

förstår du vart jag vill komma:)

tro inte man generellt kan säga att man ska traska i väg direkt med alla bilar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang