6581
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

72 Inlägg
8 januari 2013
#2001
Är det några konstigheter att koppla in xenon i hellyse på en BMW e90 (3 serie) ?
Annat är canbus Kit. Om man må ha nån adaptera för lampa eller nått


grön aktivist
846 Inlägg
8 januari 2013
#2002
Xenonlampan styr inte ballasten, ballasten styr xenonlampan smile.
Läs mer om ballaster här,logiken är densamma smile.
: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_ballast

Det sista som du skriver är ju en omskrivning av vad jag skrev, läs det igen tack big_smile!


45 Inlägg
8 januari 2013
#2003
Confide skrev:
Xenonlampan styr inte ballasten, ballasten styr xenonlampan smile.
Läs mer om ballaster här,logiken är densamma smile.
: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_ballast

Det sista som du skriver är ju en omskrivning av vad jag skrev, läs det igen tack big_smile!

Hm...
Det där hade jag visst fått helt om bakfoten!
Det sista omformulerade jag för att jag trodde du hade fel, haha:P

Jag ska testa att mäta strömförbrukningen på en 55w ballast och en 35w ballast som båda ska driva en 35w xenonlampa - då borde i praktiken 55w ballasten dra mer och lampan borde lysa mer?


264 Inlägg
8 januari 2013
#2004
Eirike93 skrev:
Inte riktigt va...
55w ballaster och 35w xenonlampa
Ja, jag har xenonkonverterat mitt halvljus, men då är det också nedjusterat för att inte blända mer än bilar med xenon som originalutförande.

En 35w lampa med 55w ballast ger i princip lika mycket lumen som en 55w ballast med en 55w lampa.
Så ditt påstående är helt felaktigt.
Skillnaden ligger i avvikande kelvin och "peak-lumen" innan lampan börjar falna.
Exakt samma princip som för alla "powerkit", med 50 till 60w watt ballaster och alltid med lampor konstruerade för 45w+.
Ring valfri tillverkare eller kunnig firma om du vill.

Eirike93 skrev:
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile

JE71 skrev:
Lampornas livslängd förkortas rejält.

Eirike93 skrev:
Har du nån vetenskaplig grund för det?

Ja. Avståndet mellan elektroderna skiljer sig åt, även salterna i xenonsfären är specifika och anpassade för en viss K och effekt.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

750 Inlägg
8 januari 2013
#2005
Sydeken skrev:
tJena hade tänkte köpa xenonkit till min Saab 9-3. Årsm: 98. 

En polare sa att jag möjligen behöver köpa något så jag kan koppla kittet till original kablarna stämmer det?

Jag är ute efter 6000k och sen undrar jag vad dessa skiljer sig förutom pris?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … xenon.html
http://www.crazyride.se/-xenonkit/75-xe … -watt.html

Ingen som vet?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

45 Inlägg
8 januari 2013
#2006
JE71 skrev:
Eirike93 skrev:
Inte riktigt va...
55w ballaster och 35w xenonlampa
Ja, jag har xenonkonverterat mitt halvljus, men då är det också nedjusterat för att inte blända mer än bilar med xenon som originalutförande.

En 35w lampa med 55w ballast ger i princip lika mycket lumen som en 55w ballast med en 55w lampa.
Så ditt påstående är helt felaktigt.
Skillnaden ligger i avvikande kelvin och "peak-lumen" innan lampan börjar falna.
Exakt samma princip som för alla "powerkit", med 50 till 60w watt ballaster och alltid med lampor konstruerade för 45w+.
Ring valfri tillverkare eller kunnig firma om du vill.

Jag förstår vad du menar, men skulle vilja se det irl - så jag ska göra ett test med två olika ballaster på en och samma lampa, om det är en så stor skillnad så lär den synas:)

JE71 skrev:
Eirike93 skrev:
Dom har ju "working current" på 4,2A, kontra 35w som har 3,2?
Eller är det helt ofarligt, även i längden?smile

JE71 skrev:
Lampornas livslängd förkortas rejält.

Eirike93 skrev:
Har du nån vetenskaplig grund för det?

Ja. Avståndet mellan elektroderna skiljer sig åt, även salterna i xenonsfären är specifika och anpassade för en viss K och effekt.

Elektroderna och salterna i vadå, lampan?neutral


7 542 Inlägg
8 januari 2013
#2007
Sydeken skrev:
Sydeken skrev:
tJena hade tänkte köpa xenonkit till min Saab 9-3. Årsm: 98. 

En polare sa att jag möjligen behöver köpa något så jag kan koppla kittet till original kablarna stämmer det?

Jag är ute efter 6000k och sen undrar jag vad dessa skiljer sig förutom pris?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … xenon.html
http://www.crazyride.se/-xenonkit/75-xe … -watt.html

Ingen som vet?

gör det inte wink  saabar bländar delux,, å dessutom om man har 6000k wink köp hällre nihtbreaker wink
jag har projektoer,, å ska testa med nightbraker wink just för att om dem funkar bra så är man ju LAGLIG wink

Voodoo
1 444 Inlägg
8 januari 2013
#2008
_vikke_ skrev:
Är det några konstigheter att koppla in xenon i hellyse på en BMW e90 (3 serie) ?
Annat är canbus Kit. Om man må ha nån adaptera för lampa eller nått

Cenligtht lamporna ska du ha:) har kopplat in 55w kitt men de vägra funka fast de är cambus.. har nu beställt pu balaster och 35w cenlight lampor. Återkommer med resultat..

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
8 januari 2013
#2009
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

7 542 Inlägg
8 januari 2013
#2010
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

spelar INGEN roll vilka extraljus det är wink men antingen en 5w lampa i dem å anti ice,, kanske

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 januari 2013
#2011
Sydeken skrev:
Sydeken skrev:
tJena hade tänkte köpa xenonkit till min Saab 9-3. Årsm: 98. 

En polare sa att jag möjligen behöver köpa något så jag kan koppla kittet till original kablarna stämmer det?

Jag är ute efter 6000k och sen undrar jag vad dessa skiljer sig förutom pris?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … xenon.html
http://www.crazyride.se/-xenonkit/75-xe … -watt.html

Ingen som vet?

NEJ du behöver inget annat.
Hade 4300k H4 på min 9-3 o det slutade med att snuten gav mig böter. Så jag beslutade mig för att det inte blir fulkonvertering med lampor utan linser fler gånger mad
O nu för tiden får man väl reg bes på det om jag inte misstar mig. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Soppgubbe
900 Inlägg
8 januari 2013
#2012
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

Dra på extraljusen en stund innan du ska åka iväg så smälter isen smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

9 Inlägg
8 januari 2013
#2013
_Brorsson skrev:
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

Kör du med xenon i dina sim? ska själv konvertera min sim men har hört att de kan krävas en liten modifiering? är de något som du hört något om? smile ha de gött!
Senast redigerat av _Brorsson (8 januari 2013)


189 Inlägg
8 januari 2013
#2014
_Brorsson skrev:
_Brorsson skrev:
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

Kör du med xenon i dina sim? ska själv konvertera min sim men har hört att de kan krävas en liten modifiering? är de något som du hört något om? smile ha de gött!


Har konverterat 6st och det som behövs är: En liten rundfil att fila upp där lampan ska ner i lyktan, prova ha dit en xenonlampa så ser du hur lite det behövs. Och borra ett hål bak på plasten att föra kablarna genom om du inte delar/klipper kablarna å kör genom originalhålet. Sen är de bara att montera å lysa smile

Old VW's never die, they just get more expensive!

Forummoderator
26 574 Inlägg
8 januari 2013
#2015
vwkjell skrev:
_Brorsson skrev:
_Brorsson skrev:

Kör du med xenon i dina sim? ska själv konvertera min sim men har hört att de kan krävas en liten modifiering? är de något som du hört något om? smile ha de gött!


Har konverterat 6st och det som behövs är: En liten rundfil att fila upp där lampan ska ner i lyktan, prova ha dit en xenonlampa så ser du hur lite det behövs. Och borra ett hål bak på plasten att föra kablarna genom om du inte delar/klipper kablarna å kör genom originalhålet. Sen är de bara att montera å lysa smile

Jag har inte haft några problem med att få dit lampan utan modifiering på mina Sim?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 Inlägg
8 januari 2013
#2016
_Brorsson skrev:
Mack skrev:
vwkjell skrev:
Har konverterat 6st och det som behövs är: En liten rundfil att fila upp där lampan ska ner i lyktan, prova ha dit en xenonlampa så ser du hur lite det behövs. Och borra ett hål bak på plasten att föra kablarna genom om du inte delar/klipper kablarna å kör genom originalhålet. Sen är de bara att montera å lysa smile

Jag har inte haft några problem med att få dit lampan utan modifiering på mina Sim?

Hehe får se om de behövs göras något på mina då smile Tack för svar!
Senast redigerat av _Brorsson (8 januari 2013)


Voodoo
1 444 Inlägg
8 januari 2013
#2017
granadadr skrev:
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

spelar INGEN roll vilka extraljus det är wink men antingen en 5w lampa i dem å anti ice,, kanske

Har glöd i dem smile  men bara efter en resa på 4 mil så var de ca en halv cm tjock is på dem hmm och när bilen är höjd och de sitter på taket så är de jobbigt att skrapa dem rena:P måste stå från varsin bakdörr för att nå  de 2 mittersta.. nån som testat "smörja" in extraljus med glycol lr nå annat medel och sluppit is lr iaf så isen dår lätt att ta bort för nu är de bara att ta isskrapan och slå bort isen från dem ..

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
8 januari 2013
#2018
V70Drive skrev:
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

Dra på extraljusen en stund innan du ska åka iväg så smälter isen smile

så fort man hamnar baki en lastbil så  är de  täckta :S

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Forummoderator
26 574 Inlägg
8 januari 2013
#2019
Stripz skrev:
granadadr skrev:
Stripz skrev:
Nån mer med isande extra ljus? Bildas en tjock is hinna på mina sim extra ljus som försämrar längden på ljuset rejält..
Nån som har tips på hur man kan hålla dem isfria?

spelar INGEN roll vilka extraljus det är wink men antingen en 5w lampa i dem å anti ice,, kanske

Har glöd i dem smile  men bara efter en resa på 4 mil så var de ca en halv cm tjock is på dem hmm och när bilen är höjd och de sitter på taket så är de jobbigt att skrapa dem rena:P måste stå från varsin bakdörr för att nå  de 2 mittersta.. nån som testat "smörja" in extraljus med glycol lr nå annat medel och sluppit is lr iaf så isen dår lätt att ta bort för nu är de bara att ta isskrapan och slå bort isen från dem ..

Vad för glöd har du i dem?
Spelar ju lite roll vad för lampor man kör med. Dioder gör inte ett skit mot snön men snyggt är det.
Ska det dock bita på snön/isen så är det vanliga traditionella lampor som gäller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Voodoo
1 444 Inlägg
8 januari 2013
#2020
Mack skrev:
Stripz skrev:
granadadr skrev:
spelar INGEN roll vilka extraljus det är wink men antingen en 5w lampa i dem å anti ice,, kanske

Har glöd i dem smile  men bara efter en resa på 4 mil så var de ca en halv cm tjock is på dem hmm och när bilen är höjd och de sitter på taket så är de jobbigt att skrapa dem rena:P måste stå från varsin bakdörr för att nå  de 2 mittersta.. nån som testat "smörja" in extraljus med glycol lr nå annat medel och sluppit is lr iaf så isen dår lätt att ta bort för nu är de bara att ta isskrapan och slå bort isen från dem ..

Vad för glöd har du i dem?
Spelar ju lite roll vad för lampor man kör med. Dioder gör inte ett skit mot snön men snyggt är det.
Ska det dock bita på snön/isen så är det vanliga traditionella lampor som gäller.

blinkers lampor 5W glödisar sitter ju på taket så smile hjälper inte med dem i  smälter ju inte medans man kör.. vet inte om de har nå betydelse när de är så pass högt upp  att de kyls av så pass att isen inte smälter.. de är mer  som att de bildas mer is när man har igång dom i snörök för då smälter  de å blir bara tjockare lager och jobbigare att få bort hmm jobbigt ilandsproblem
Senast redigerat av Stripz (8 januari 2013)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum


Sök