2607
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

783 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
-Makke- skrev:
Detta har det kanske redan frågats om! Men hur har ni dragit kablarna som har extraljusen på taket. .??

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-abde1fa4809b45b654ef1b7de7b7a21d.jpg
Dragit längst rutlisten smile

Voodoo
1 444 Inlägg
21 januari 2013
-Makke- skrev:
Detta har det kanske redan frågats om! Men hur har ni dragit kablarna som har extraljusen på taket. .??

längst a stolpen

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

"NoTitle"
69 Inlägg
21 januari 2013
Längst a stolpen och sedan? "Johan 85" genom dörren? men blir inte kablarna klämda då? Tack för alla svar

/Makke //////////// //////

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 januari 2013
XenonPowerFreak skrev:
Jag har ju bara bokat Saaben och inte lagt hela summan för bilen ännu, men idag så fick jag ett erbjudande om att köpa en Saab 9-3 1.9 SC TID -06 istället för samma pris, vad ska jag göra nu då?

Och en diesel har ju en starkare generator smile

Den röda e ju snyggare, men en diesel är mer ekonomisk... Hjälp

Måste säga att ditt bilval förvånar mig stort med tanke på vad du sagt du letat efter för bil o montera en massa ljus på wink
Varför välja mellan 3 eller 5 ljus. Gör som jag annars o montera 4 bara för att tongue big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

144 Inlägg
21 januari 2013
XenonPowerFreak skrev:
Jag har ju bara bokat Saaben och inte lagt hela summan för bilen ännu, men idag så fick jag ett erbjudande om att köpa en Saab 9-3 1.9 SC TID -06 istället för samma pris, vad ska jag göra nu då?

Den mest intressanta frågan är varför du bryter mot garagets regler och lägger upp en bil du inte äger eller har någon relation till, än. Gör om gör rätt.

Forummoderator
26 478 Inlägg
21 januari 2013
carlssoon skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Den mest intressanta frågan är varför du bryter mot garagets regler och lägger upp en bil du inte äger eller har någon relation till, än. Gör om gör rätt.

Varför ställer du inte frågan i ett PM?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 januari 2013
-Makke- skrev:
Längst a stolpen och sedan? "Johan 85" genom dörren? men blir inte kablarna klämda då? Tack för alla svar

jo men du har ju gummilist?smile

Avstängd
1 418 Inlägg
21 januari 2013
carlssoon skrev:
XenonPowerFreak skrev:

inte skulle väll han bryta mot regler yikes

783 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Allt tjafs angående hans bilbyte lägger vi ner, hans fråga var angående vilken bilval som var bäst i extraljus syfte, eftersom dieslar har starkare generator. Sen att han har lagt upp en bil som han inte ägde är inget vi ska ta upp i denna tråd, får ni ta med han PM.

Om ni stör er på nåt nån skriver varför inte skicka ett PM till den personen så slipper vi allt gnäll i flera inlägg efter.

Forummoderator
26 478 Inlägg
21 januari 2013
Ett hett tips till er med extraljus som exempelvis hänger ner och ni inte vill ha extrastag som dras fast i kofångaren till dessa, så kanske detta är en lösning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-e440c563a1ecfabaa6b02fb080391adc.jpg

Enligt personalen på Olconstruction så funkar det i alla fall till en rallybil en i personalen där kör med, och funkar det till rallybilar så ska det väl funka annars också?

Som sagt..bara ett tips.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 januari 2013
Mack skrev:
Ett hett tips till er med extraljus som exempelvis hänger ner och ni inte vill ha extrastag som dras fast i kofångaren till dessa, så kanske detta är en lösning?

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-e440c563a1ecfabaa6b02fb080391adc.jpg

Enligt personalen på Olconstruction så funkar det i alla fall till en rallybil en i personalen där kör med, och funkar det till rallybilar så ska det väl funka annars också?

Som sagt..bara ett tips.

återkom med resultat när du testkört är du snäll smile

Forummoderator
26 478 Inlägg
21 januari 2013
Johan85 skrev:
Mack skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-e440c563a1ecfabaa6b02fb080391adc.jpg

Som sagt..bara ett tips.

återkom med resultat när du testkört är du snäll smile

Kan göra det..har bara dragit mig lite för att gå ut och prova..

83 Inlägg
21 januari 2013
Rocknob skrev:
Allt tjafs angående hans bilbyte lägger vi ner, hans fråga var angående vilken bilval som var bäst i extraljus syfte, eftersom dieslar har starkare generator. Sen att han har lagt upp en bil som han inte ägde är inget vi ska ta upp i denna tråd, får ni ta med han PM.

Om ni stör er på nåt nån skriver varför inte skicka ett PM till den personen så slipper vi allt gnäll i flera inlägg efter.

Jättebra skrevet!!

"NoTitle"
69 Inlägg
21 januari 2013
Man skulle ju ha nåt slags stag med stötdämpning. . smile

/Makke //////////// //////

171 Inlägg
21 januari 2013
nå de hära tänkte nog beställa ett xenon kit till mina Sim. 3st 55W Speed starter från Humanhabit.com, eller ska man beställa 35W? vill inte att det blir för mörkt när man bländar av? Hur ska man göra så det inte stör ut radion?

nån som har Humanhabits xenon och kan svara på om dem stör ut radion?

847 Inlägg
21 januari 2013
XenonPowerFreak skrev:
mr_green skrev:
Kan det verkligen stämma med 12000lm på dessa http://www.cbesystem.com/extraljus-led-9-/190-0 . ??

Det står inget om vilka led`s den har??? roll

Det är osrams. Va ner ikväll o kollade på en bil med 3st såna. Lyser gör det kan jag lova. Vi stog brevid varandra 20meter från en vägg. Dom lös vitare, jämnare o bredare än mina 3*55w xenon. Problemet är väl att dom inte lyser långt. Men det borde ju gå att bota med xenon i befintliga heljuset.

7 488 Inlägg
21 januari 2013
mr_green skrev:
XenonPowerFreak skrev:
mr_green skrev:
Kan det verkligen stämma med 12000lm på dessa http://www.cbesystem.com/extraljus-led-9-/190-0 . ??

Det är osrams. Va ner ikväll o kollade på en bil med 3st såna. Lyser gör det kan jag lova. Vi stog brevid varandra 20meter från en vägg. Dom lös vitare, jämnare o bredare än mina 3*55w xenon. Problemet är väl att dom inte lyser långt. Men det borde ju gå att bota med xenon i befintliga heljuset.

tror tyvärr att de lyser längre en orginal endå wink jag tycker att det lyser dåligt i orginal å jag kör iof bara med 35W

398 Inlägg
22 januari 2013
granadadr skrev:
mr_green skrev:
XenonPowerFreak skrev:

tror tyvärr att de lyser längre en orginal endå wink jag tycker att det lyser dåligt i orginal å jag kör iof bara med 35W

Många fuskar tyvärr och överdrivet lumentalet enormt mycket. Står det inte angivet vilka LED så är det troligtvis Epistar eller liknande. Så räkna med 60lm/w=7200 lumen det är mycket ändå men det är oftast bättre att ha 5w Cree LED i extraljus än 10w oavsett märke om man vill ha bra räckvidd på ljuset.
Varför? Räckvidden utgörs inte av lumen utan spridningsvinkel.
För att få räckvidd på ljuset krävs hög ljustäthet och stort förhållande melland ljuskälla och reflektor t.ex 75w xenon i en 225mm reflektor.
T.ex;
5w Cree som sitter Vision X transporter med flera en yta på 1x1mm och 500 lumen(500lm/mm^2) bra till spot
10w Cree MC-E är ca 3x3 mm och ger 900 lumen (100 lumen/mm^2) bra till arbetsljus
10w Cree XM-L är ca 2x2mm och ger 1000 lumen (250 lumen/mm^2) bra allround
3w Epistar har är ca 3x3mm har ger 200 lumen (22 lumen/mm^2) bra till arbetsljus
35w xenon har ca 250 lumen/mm^2
55w xenon har ca 330 lumen/mm^2
75w xenon har ca 500 lumen/mm^2

Detta är en faktor många inte tar i beräkning när de diskuterar räckvidd på ljuskälla. Hur som helst är ju större delen upp till optiken/reflektorn. Teoretiskt sätt bör man få ut ungefär samma ljusbild som en NBB 225 75w med 15st 5w Cree XP-G med 56mm reflektor var och rätt beräknat djup, vinkel etc.
Om jag nu inte var allt för sömnig när jag räkna lite på detta :-P
Senast redigerat av HBass (22 januari 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

2 Inlägg
22 januari 2013
granadadr skrev:
mr_green skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Nja inte helt korrekt om du läser på deras sida http://www.cbesystem.com/extraljus-led-9-/190-0
så står det Cree och jag har polare som köpte sådana och dom lyser fruktansvärt bra.

398 Inlägg
22 januari 2013
En 10w LED lite kräver större reflektor för att kunna leverera bra "extraljus" ljus och få tillräckligt smal ljusbild tyvärr :-P dessutom stod det inte Cree där tidigare utan de la de troligtvis till efter att de såg denna tråd? Men kolla mitt inlägg längre upp, det kan ju vara intressant att veta exakt vilket Cree chip som sitter i eventuellt någon bild på själva lysdioden...

Fr.v 10w Cree MC-E, 10w Cree XM-L, 5w Cree XP-G:
http://igirder.com/lights/xml-dropin/800/ledcompare.jpg

5w Cree har 5x högre lumen per yta än 10w MC-E och 2x mer än 10w XM-L är därför lätt att bygga en smal ljusbild med.

Exempel på lampor med 5w Cree: Vision X Transporter & Horizon
Exempel på lampor med 10w Cree XM-L: Vision X Evo Prime 10 & 20 grader spot/euro
Exempel på lampor med 10w Cree MC-E: Vision X Evo Prime 40 & 60 graders flood

En 90w Transporter 10 grader går alltså dubbelt så långt som en 120w Evo Prime med 20 grader enligt mig, har sett dem sida vid sida.
Senast redigerat av HBass (22 januari 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Sök