granadadr skrev:
mr_green skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Det står inget om vilka led`s den har???

Det är osrams. Va ner ikväll o kollade på en bil med 3st såna. Lyser gör det kan jag lova. Vi stog brevid varandra 20meter från en vägg. Dom lös vitare, jämnare o bredare än mina 3*55w xenon. Problemet är väl att dom inte lyser långt. Men det borde ju gå att bota med xenon i befintliga heljuset.
tror tyvärr att de lyser längre en orginal endå

jag tycker att det lyser dåligt i orginal å jag kör iof bara med 35W
Många fuskar tyvärr och överdrivet lumentalet enormt mycket. Står det inte angivet vilka LED så är det troligtvis Epistar eller liknande. Så räkna med 60lm/w=7200 lumen det är mycket ändå men det är oftast bättre att ha 5w Cree LED i extraljus än 10w oavsett märke om man vill ha bra räckvidd på ljuset.
Varför? Räckvidden utgörs inte av lumen utan spridningsvinkel.
För att få räckvidd på ljuset krävs hög ljustäthet och stort förhållande melland ljuskälla och reflektor t.ex 75w xenon i en 225mm reflektor.
T.ex;
5w Cree som sitter Vision X transporter med flera en yta på 1x1mm och 500 lumen(500lm/mm^2) bra till spot
10w Cree MC-E är ca 3x3 mm och ger 900 lumen (100 lumen/mm^2) bra till arbetsljus
10w Cree XM-L är ca 2x2mm och ger 1000 lumen (250 lumen/mm^2) bra allround
3w Epistar har är ca 3x3mm har ger 200 lumen (22 lumen/mm^2) bra till arbetsljus
35w xenon har ca 250 lumen/mm^2
55w xenon har ca 330 lumen/mm^2
75w xenon har ca 500 lumen/mm^2
Detta är en faktor många inte tar i beräkning när de diskuterar räckvidd på ljuskälla. Hur som helst är ju större delen upp till optiken/reflektorn. Teoretiskt sätt bör man få ut ungefär samma ljusbild som en NBB 225 75w med 15st 5w Cree XP-G med 56mm reflektor var och rätt beräknat djup, vinkel etc.
Om jag nu inte var allt för sömnig när jag räkna lite på detta :-P